GT 2009

Letos je v nabídce této americké značky opět víc karbonu. Pojďte se společně s námi nyní podívat kde, kolik a za kolik ...

Autor: Petr Bureš

Pokud se podíváte na nabídku kol GT zjistíte, že jde v poslední době rok od roku výše a výše, přidává nové karbonové topmodely do všech svých řad, přitom využívá vlastního vývoje a systému odpružení a díky tomu se může řadit mezi renomované bikové firmy, jejíž produkty bezesporu patří ke světové špičce.

Modelová řada 2009 je zajímavá nejen novým sjezdovým celokarbonem, ale také například vstupem karbonu mezi Enduro celoodpružené biky. Prostě v GT zařadili vyšší rychlostní stupeň a nehodlají konkurenci darovat ani milimetr náskoku. My vám teď představíme v kostce kompletní bikovou nabídku pro letošní rok.

A začneme, jak již je naším zvykem, u nejvíce odpružených kol a těmi jsou u GT čistokrevné sjezdové speciály. Vzápětí ale musíme dodat, že prozatím to s nimi pro evropský trh nevypadá zrovna moc růžově. Na amerických stránkách jsou k dispozici pouze v zámoří, Evropa si zřejmě bude muset počkat. Důkazem je i absence modelu Fury v českém katalogu, takže pokud jste se těšili na první celokarbonový sériově vyráběný full, musíte si nechat zajít chuť.

To ale neplatí o enduro/FR kolech série Sanction, které se na trhu objevují letos druhým rokem, a které tak zřejmě budou po vyřazení předchozí generace DH strojů jedinými zástupci vhodnými pro drsné ježdění. Sanctiony jsou v nabídce celkem tři, všechny na duralovém rámu ze slitiny 6061 a všechny se zadním odpružením I-link se 150mm zdvihu. Specifikace je celkem dost různorodá od Sramu X-7 přes Shimano SLX až po Sram X-9 a Shimano Saint. Vidlice jsou na každém z modelů od jiného výrobce Suntourem počínaje, přes Rock Shox Domain a Foxem 36 Talas konče. Takže se asi ani nebudete divit tomu, že cenový rozptyl je poměrně velký, konkrétně od 50-ti do 100 tisíc korun.

Sesterskou řadou Sanctionu je skupina kol Force. Ta se letos premiérově rozrostla o dva karbonové modely, nicméně konstrukčně zůstala zachována. Zajímavé na ní je nejen to, že rámy jako by z oka vypadly výše jmenovaným, ale také fakt, že disponují identickým zdvihem 6" což obnáší 150 mm. Čím se ale tyto dvě řady odlišují, je jednak osazení a jednak geometrie. Zatímco Sanctiony mají dlouhý rozvor s položenou hlavovou trubkou, Force biky mají kratší rozvor a podkoplejší vidlici a díky osazení jsou daleko lehčí a tím pádem i vhodnější na delší švihy. Duralová trojice biků je osazena od Deore až po XT a stojí 35-70 tisíc. Vrcholná karbonová dvojice pak osazuje XT, resp. XTR společně s FOX vidlicemi a vydáte za ni 100 resp. 140 tisíc korun.

Poslední celoodpruženou skupinou kol od GT jsou XC biky se 100mm zdvihu, Marathon. Tady se v rámci 09 sice po konstrukční stránce také nic nezměnilo, ale z pohledu zákazníků musíme pochválit přidání základního karbonového modelu, který s vidlicí Rock Shox Recon 335 a Shimano SLX sadou pořídíte za 74 999,- Kč. Pod ním najdete dvojici duralových Marathónců Sport a Elite na Shimanu Deore resp. SLX za velmi slušných 30 resp. 45 tisíc. Nad ním pak trůní naopak drahé celokarbony Pro a Team osazené Shimanem XT resp. XTR za 100 resp. 140 tisíc.

A jsme u hardtail biků. Tady je po dlouhé roky nejvýše usazen model Zaskar, který čítá celkem sedm modelů a to včetně tří karbonů a jednoho 29" "stejšna". Vlajkovou lodí je Zaskar Carbon Team osazený kompletním Shimano XTR, koly Mavic Crossmax SLR a vidlicí FOX 32 RL s lockout páčkou vyvedenou na řídítka. Základní karbon je poněkud střídmější ve své specifikaci. Za 64 tisíc na něm najdeme sadu Shimano SLX, zapletená kola Mavic CrossTrail disc, či vidlici Rock Shox Recon Race.

Duralový top model Zaskar PRO se musel spokojit pouze se sadou Shimano XT za cenu 60 tisíc Kč. Základní model Zaskaru je podle našeho mínění malinko degradací kdysi vysloveně prestižní závodní řady Zaskar. Nejekonomičtější verze totiž nabízí pouze mix Shimana Deore/SLX, vidlici Rock Shox Tora SL a to za 29 999,- Kč.

Kde Zaskar končí, začíná Avalanche, to je jasné. Nejprodávanější řada GT obnáší celkem 7 modelů kol postavených na duralových zeslabovaných rámech z materiálu 6061. Nechybí jí pochopitelně ani GT Triple Triangle design ani hydroforming hlavních rámových trubek. Osazení se liší v závislosti na ceně a modelu. V zásadě zde nalezneme varianty Shimanem Alivio počínaje až po Shimano SLX a XT mix konče v cenách od 11 do 28 tisíc.

Pro začínající mladé bikery nebo pro méně majetné jedince jsou k dispozici ještě základní modely Outpost a Aggresor, které se pohybují v cenách pod a kolem 10 000,- Tady je snad potřeba jen dodat to, že i takováto kola si žádá evropský trh, tak proč mu je nedat. Není na nich ovšem snad kromě typického GT designu a ceny nic zajímavého.

Poslední skupinou kol, o které se tu dnes zmíníme, jsou freestyle a freeride hardtail biky. Tady se GT také celkem pochlapilo a vrhlo na trh hned několik novinek. Dvojice nejvyšších Chuckerů dostala nové rámy zatímco zbývající levnější dvojice si ponechala ty stávající. Cenovky jsou nastaveny jako že velmi zajímavě od 13,5 do 19ti tisíc za 26" modely a 9 000,- za 24".

A inovovalo se i mezi skákacími stroji Ruckus. Prohnutá horní rámová trubka u hlavy a výměnné zadní patky rámu jsou hlavními znaky dvojice duralových Ruckusů v cenách 26 a 30 tis. Kč. Těm pak sekundují ještě dva chromolybdenové modely v cenách 16 a 18,5 kKč.

O silničkách, crossech, nebo dětských kolech se v tomto přehledu nedozvíte nic víc, než že existují, a že jich není málo. Pokud je chcete přeci jen vidět a zkoumat, pak zabrouzdejte do našeho Bikekatalogu, na stránky výrobce www.gtbicycles.com, nebo na stránky českého zastoupení značky GT www.bikecentrum.cz.

Přečteno - 10586x Tagy: tech2009 gt
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: GT Fury 2024
    Fotogalerie: GT Fury 2024
  2. PreviewGT Fury 2024 - sjezdařův sen
    GT Fury 2024 - sjezdařův sen
  3. TechnikaFotogalerie: GT Stomper FS ACE
    Fotogalerie: GT Stomper FS ACE
  4. PreviewGT Stomper FS - nový dětský full
    GT Stomper FS - nový dětský full
  5. TechnikaFotogalerie: GT 2024
    Fotogalerie: GT 2024
  6. Tech newsGT 2024 - co je nového?
    GT 2024 - co je nového?

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.

redakční systém | ISSN 1803-5744