Navštívili jsme KTM

U příležitosti prezentace novinek KTM 2009 jsme navštívili továrnu KTM v Rakouském Mattighofenu ...

Autor: Petr Bureš

Letos jsme poprvé obdrželi pozvání na prezentaci bikových produktů rakouského KTM a při té příležitosti jsme měli možnost navštívit i výrobní linku přímo v Mattighofenu nedaleko Salzburku. Dřív než vám představíme vlastní novinky, přijměte tedy pozvání na malou prohlídku závodu, který produkuje stovky tisíc kol ročně.

Fabrikou KTM Fahrrad GmbH nás osobně provedla její majitelka Carol Urkauf-Chen. Navštívili jsme společně jak rok starou administrativní budovu, tak vlastní montážní halu, ve které spatřují nová kola KTM světlo světa. Abychom hned od začátku uvedli vše na správnou míru, tak KTM je montážní továrna. Rámy se zde nesvařují, ale pouze lakují. Následně se pak na lince kompletují celá kola. Holé rámy a komponenty jsou dováženy z dálného východu.

Prvním místem, které jsme navštívili, bylo designerské centrum KTM, kde se tvoří nové tvarové a barevné designy kol. Na obrazovkách jsou k vidění rozkreslené samolepky a vedle stolů se poflakuje množství vzorků všech možných typů kol.



Chvilku poté jsme se přesunuli do sekce montáží drahých kol, nazvané BoxA. Ty se vyznačují oddělenými buňkami, ve kterých se kompletují a seřizují kola vyšších cenových hladin a je zde zpřísněná výstupní kontrola.

Hned vedle se nachází linka na zaplétání kol. V ní je umístěno několik poloautomatických strojů, které se starají jak o vlastní zapletení, tak o následné centrování. Přidružený mezisklad kol je jen dočasné překladiště hotových kol před tím než se dostanou do vlastní kompletace.


Lakovna je poloautomatická linka. Zavěšené rámy se v ní pohybují po pásu a v izolovaných boxech se na ně nanáší patřičná barva. Na jejím konci je pracovník, který kontroluje a ručně dostříkává každý rám tam, kde se to nepovedlo automatu. Podle typu se pak rámy opatřují samolepkami a po jejich aplikaci následuje závěrečné lakování.

Nalakované rámy se poté posunou do haly ve které probíhá jejich kompletace s vidlicemi a komponenty. Dvojice montážních techniků se v oddělených buňkách, opatřených stojanem a veškerým potřebným nářadím, stará o vlastní kompletaci kol. Každé kolo se do buňky dostane polorozebrané.

Poté co se jednotlivé části v jiném místě haly předmontují, dochází k jejich finální kompletaci a výsledkem je kolo ve stavu v jakém se transportuje do krabice, ve které opouští továrnu. Doprava mezi jednotlivými místy v hale probíhá díky transportním závěsům podobných jaké známe z automobilek. Mimochodem druhý montážní závod má KTM v Čechách, konkrétně v Šumperku. V něm se vyrábí speciální zakázkové série kol. Pokud byste si chtěli nechat vyrobit vlastní značku, pak vám KTM bude možná vyhovovat. Minimum je 100 kol, v designu, který si sami vymyslíte.

Další naše kroky vedly do testovacího střediska. Tam jsme v praxi viděli jak se testují karbonové rámy. Na speciální testovací stolici byly vedle sebe karbonový hardtail...

... a karbonový full.

Na téhle stolici bylo simulováno praktické zatížení biku 90kg zátěží, rozloženou na sedlo, pedály a řídítka. V praxi jsme se tak mohli podívat na to, jak dokáže karbonový bike eliminovat simulované nerovnosti terénu.

Na závěr jsme se přesunuli do nové administrativní budouvy, ve které probíhají veškerá papírování spojená s objednávkami a fakturacemi, abychom prohlídku ukončili v kanceláři a na přilehlé venkovní terase majitelky.

Že se firmě daří, potvrzuje nejen úsměv na její tváři a sportovní Bentley zaparkorvaný před budovou, ale také stoupající grafy prodejů KTM, které jsme měli možnost vidět v zápětí při následné prezentaci novinek 2009. O té vás budeme informovat již brzy v dalším článku.

Přečteno - 18311x Tagy: tech2009
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Výstavy a veletrhyVelo Test Fest - palec nahoru
    Velo Test Fest - palec nahoru

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #6 Jiřik - vloženo: 28.02.2010 v 10:02:09

    Pochvala - Pěkný, jen aby Šumperk nebyl podhodnocen ve srovnání s Rakouskem. Jinak držím palce i majitelce a hodnotím 1.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #5 Milan - vloženo: 14.02.2009 v 18:37:09

    jdu do KTM - koukám po KTM a koukat se oplatí
    každopádně

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #4 xxx - vloženo: 24.07.2008 v 13:40:33

    hele pekna je ale ty bude tak 60 hadal bych :) cinani vypadaji mladsi

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #3 zdenek - vloženo: 23.07.2008 v 22:48:06

    ten full je bomba!!

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #2 Dolf - vloženo: 23.07.2008 v 18:51:03

    XXX - Hezká majitelka. Číslo by nebylo?

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #1 rasto - vloženo: 23.07.2008 v 15:58:02

    ... - hezky, barvite popsany clanek. pochvala.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744