Titus Motolite TEST

Test tohoto týdne je ve znamení amerického trail biku Titus Motolite, který nás nadchnul svou univerzálností a přitom velmi příjemným chováním ...

Autor: Petr Bureš

Jsou značky se kterými se setkáváme takřka každý den. Oproti nim jsou ale pak také značky, které patří spíše mezi rarity a mezi takové patří i Titus. Americká značka, která má za sebou pěkný kus historie a která se nebojí ani kombinace super technologií titanu a karbonu v jednom rámu se k nám dlouho nedovážela, ale od loňského roku je všechno jinak.

Proto jsme si na paškál našeho redakčního testu tentokráte vzali celoodpružené kolo, které patří mezi tak zvané trail biky, to jest, že má víc zdvihu, než XC-éčko ale méně než než enduro. Takže takhle nějak vypadá Titus Motolite.

Základem je rám
Motolite patří v nabídce Titusu mezi nejlevnější rámy, takže si asi rychle uděláte představu o tom, jaká jest cílová skupina značky. Individualizmus, který čiší z tohoto rámu si vysloveně říká o to, aby měl každý majitel svůj vlastní originál. Hlavní rámový trojůhelník je svařen z duralových trubek 6069 stejně tak, jako spodní vzpěry zadní stavby. Horní partie zadní stavby a vahadlo jsou karbonové. Zdvih se dá měnit díky dvojímu uchycení tlumiče na vahadlu což dává kolu možnost nastavit buď 100, nebo 130mm na zadním kole, což jsou poměrně zajímavé hodnoty. Na biku si tak můžete na sníženém zdvihu střihnout klidně i rychlejší XC, nebo si pojezdit v lese a jen tak zablbnout na 130mm.

Co jsme měli pod rukama ?
Osazení testovaného biku nebylo vyspecifikováno jako úplně TOP, ačkoliv například řazení Sram XO mezi špičku opravdu patří. Mimochodem ke kolu naprosto přesně pasovala vidlice Fox 32 Talas, která má rozsah nastavení zdvihu ideálních 100-140mm. Vzduchový tlumič od stejné značky Fox RP2 s ní tak byl po správném naladění v ideální souhře. Kliky, sedlovka, řídítka a představec byly od Truvativu Team, resp. Stylo. Sedlo svítilo na biku bílé Fizik Arione. Ráfky od Mavicu X717 Disc byly zapleteny do rudých nábojů Hope o obuté do Schwalbe Nobby Nic plášťů. Jediné co se v průběhu našeho "používání" kola změnilo byly brzdy. Na ježdění a akční focení byly na biku Avid Juicy 5, na finální focení pak o poznání imageovější čtyřpístkové Hope.

Titus Motolite, ačkoliv jeho název zní poměrně agresivně, nás překvapil svými vyváženými jízdními vlastnostmi. Pochopitelně, že jsme po celou dobu testování nechali zdvih naladěný na vyšší hodnotu se 130 milimetry a tomu uzpůsobili i vidlici. Navíc jsme ještě kolo nafoukali tak, aby si hned po nasednutí na něj o pár centimetrů sedlo, ostatně to nám doporučili i u dovozce a nutno podotknout, že jiné nastavení by nám k Motolite snad ani nepasovalo.

Pojďme se krátce podívat, co na Motolite říká konkurence. Vybrali jsme na porovnání tři biky, konkrétně od Specialized, Ellsworth a Intense v podobných cenových relacích a vlastnostech.

Konkurenční srovnání
 

Titus
Motolite

Specialized
Stumpjumper FSR
Ellsworth
Epiphanny
Intense
5.5 FRO

cena (rám)

45 990,-
37 990,-
61 490,-
59 900,-
materiál rámu
6069 alu/carbon
M5 alloy
dural
Easton EA6X
tlumič
Fox RP2
Fox Triad, custom
Fox Float R
Fox RP23
zdvih
100/130mm
120mm
133mm
130mm
systém odpr.
 čtyřčep FSR
 čtyřčep FSR 
 čtyřčep ICT 
 virtuál VPP
úhel hl. trubky
69°
71°
70°
70°
úhel sedl. trubky
72°
73°
73,5°
72°

"Moto"ride
Od tabulek pojďme ale rovnou do lesa. Sem je totiž Motolite určen především. Hned po prvním nasednutí vás překvapí až téměř možná "zbytečně" pohodlný posez. To je myšleno samozřejmě s trochou nadsázky. Pravda králem v disciplíně "nízko položený střed, vysoko položená řídítka" byl určitě Stumpjumper FSR, ale Motolite mu v komfortu posedu rozhodně konkuruje. Pochopitelně, že pokud byste si chtěli z biku udělat více drtící stroj na XC tak přeskládáním podložek a výměnou představce můžete rychle docílit nataženějšího posedu, ale to není to, pro co byl tenhle bike postaven.

Jak už jsem psal výše, tlumiče jsme si naladili tak, že bike neměl ambice chovat se jako pevný. Naopak. Cílem bylo zjistit, jestli dokáže FSR-ko, mimochodem k jeho původu se Titus bez skurpulí hlásí logem a patentem na vnitřní straně zadní stavby, popasovat s kořeny a kameny stejně dobře, jako třeba již zmiňovaný Stumpjumper FSR. Dokáže a to bez ztráty kytičky. Systém FSR navíc ještě posílený o karbonovou vzpěru zadní stavby pracoval prakticky bezchybně a prakticky pořád. Jeho hlavní předností je maximální aktivita a schopnost eliminovat i malé nerovnosti. Pokud pak umíte správně šlapat do kopce, zjistíte, že budou vaše ztráty energie jdoucí do odpružení minimální. Pravda, bike ve stoupání prostě propružuje neustále a HT-éčko byste z něj udělali jen horkotěžko přefouknutím tlumičů, ale pak byste přišli o vlastnosti, které dělají tenhle bike tím čím je.

Ačkoliv to na první pohled tak nevypadá, při jízdě z kopce si na Motolite připadáte opravdu jako na motorce. Bike dobře vede stopu, nikam neposkakuje a zatáčí přesně tam, kam chcete a kdy chcete. Svou roli na tom má určitě položenější úhel hlavové trubky. Popisovat tady jak se dávkuje brzdná síla na Avidech, nebo jak bezchybně řadí Sram XO nemá valný význam, protože to jednak všichni vědí a jednak to je tak trochu irelevantní v testu kola, které se prodává jako samotný rám a každý si tak svou specifikaci tvoří sám. Najít na kole skutečné zásadní mínusy, je dost obtížné, stejně tak jako vypíchnout zásadní plusy. Kolo je prostě vyvážené a nabízí přesně to, co od něj, resp. od kola se 130mm očekáváte.

- jízdní vlastnosti v terénu - gumová zadní stavba
- aktivní odpružení - absence možnosti lockoutu
- neokoukaný, přitom usedlý design  
- nízká cena proti konkurenci  

Závěrečné shrnutí
Titus Motolite se vyrábí celkem ve čtyřech velikostech XS,S,M a L a je možné ho objednat sériově ve třech, na zákazku pak v dvaceti dalších barvách. Cena rámu s tlumičem se u nás stanovuje podle aktuálního kurzu dolaru průběžně. Momentálně je 45 990,- Kč včetně tlumiče. Cílovou skupinou bikerů, kteří by Tituse mohli zařadit do svého zorného úhlu by mohli být ti, kteří se již "nabažili" masových sériovek typu GT, či Specialized a pokoukávají po úzce profilovaných malovýrobcích, které by je odlišili od zbytku marathónského startovního pole. Motolite vám luxusně poslouží jak při dlouhých pohodových vyjížďkách, tak na marathónech. Užijete si sním poměrně dost zábavy při sjezdech a v techničtějších pasážích vás nenechá na holičkách. Motolite je trail bikem jak má být.

Technické parametry
velikosti XS,S,M, L
A - úhel hlavy *) 69°
B - úhel sedlovky *) 72°
C - délka rámu *) 591 mm
D - výška rámu *) 489 mm
E - rozchod kol *) 1097 mm
F - délka zadní stavby *) 406 mm
G - výška středu *) 347 mm
hmotnost rámu 2750 g

*) - Udávané hodnoty rozměrů odpovídají testované velikosti M.

Titus k nám loni na podzim začala vozit pražská firma 03 Probike. Momentálně se připravují nové www stránky v češtině na kterých budou k dispozici aktuální informace jak o celé nabídce, tak cenách a použitých technologiích. Již brzy by měl být Titus zařazen i do našeho Bikekatalogu.

Foto : Petr Bureš a Michal Červený

Přečteno - 13126x Tagy: testy tech2009
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
    TEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
  2. DoplňkyCamelbak Podium Vacuum - aby vám čaj vydržel horký
    Camelbak Podium Vacuum - aby vám čaj vydržel horký
  3. TechnikaFotogalerie: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
    Fotogalerie: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
  4. Testy - RecenzeTEST: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
    TEST: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
  5. TechnikaFotogalerie: Crussis Legend 68
    Fotogalerie: Crussis Legend 68
  6. Testy - RecenzeTEST: Crussis Legend 68
    TEST: Crussis Legend 68

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #10 Jakub - vloženo: 31.07.2009 v 20:02:48

    Váha rámu - Kolik váží samotný rám prosím?

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #9 sloni prdel - vloženo: 24.02.2009 v 13:07:59

    moc pekny - tak to je moje laska na prvni pohled. jojo, taky bych tam asi povesil neco trochu jinyho, ale to je myslim ve finale vcelku jedno, kazdej mame jinej vkus, navyky i presvedceni.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #8 Mutant - vloženo: 24.02.2009 v 12:21:22

    Urcite by si zaslouzil lepci kliky. Jinac je to krasavec to jo. Lockout? Na co probuh!

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #7 Flex - vloženo: 24.02.2009 v 11:25:14

    Avid a Hope - Zaujimalo by ma, ci sa da skombinovat Avid Juicy 5 + Hope floating 183mm kotuc. Na fotkach to neviem rozoznat. Uvazujem upgradovat Avid kotuce prave za floating Hope 183mm. Bude to fungovat?

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #6 bb - vloženo: 23.02.2009 v 09:41:38

    2 Mraca: - Proč tak zhurta na Martina V, já si přečetl podrobně celý článek a taky nerozumím termínu gumová zadní stavba. V článku je pouze to, že do kopce se musí umět šlapat, ale o gumě nic.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #5 Travis - vloženo: 21.02.2009 v 19:28:46

    Nokon - Teda ten nokon to tam dával nějakej mameluk

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #4 Strooky - vloženo: 20.02.2009 v 19:17:09

    bajk cajk - Tak todle je můj šálek kakaa :o) pěknej bajk

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #3 Martin V - vloženo: 20.02.2009 v 13:59:37

    Gumova zadni stavba - Co presne znamena gumova zadni stavba? Je to slaba odezva na zaber nebo se bike krouti nebo co vlastne? Nejak to v textu nemuzu najit.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #2 Mraca - vloženo: 19.02.2009 v 21:13:36

    RE: Brzdy - Pokud bys cetl cely clanek, tak tu ted nepokladas hloupe otazky,)

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #1 Márius - vloženo: 19.02.2009 v 20:00:56

    Brzdy - Na statických fotkách HOPE na fotkách s jezdcem Avidy cím teda brzdilo tohle kolo? :-D

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744