TEST Trek Liquid 65

V mrazu a sněhu jsme si zašli pojezdit a otestovat další celoodpružený bike směrovaný na pomezí enduro a freeridu ...

Autor: Petr Bureš

Trek je něco jako "americký Author", chrlí stovky tisíc kol do shopů po celém světě a tak není divu, že sem tam potěší i nějakou tu cyklistickou menšinu. V našem případě se trochu důkladněji podíváme na jeden z inovovaných modelů Liquid, které jsou zaměřeny na techničtější jezdce, preferující jízdu z kopce před dlouhými stoupáními.

RÁM
Jak jsem již zmínil, rám Liquidů oproti loňské verzi prodělal několik změn. Kromě geometrie přibyly výztuhy a zpevněna byla na několika místech i zadní stavba. Rám tohoto freeridu je svařen z trubek označených Alpha ZR 9000, které Trek používá i pro své Top duralové XC modely řady 8000. Materiál se vyznačuje poměrně hodně zavádějícím sloganem "Lehčí než titan, pevnější než ocel". Hlavní rozdíl oproti konkurenci je použití Zirconia jako jedné z přísad použitého Duralu. Konstrukce zadní odpružené stavby využívá osvědčený čtyřčepový systém s hlavním čepem umístěným na sedlové trubce v úrovni středního převodníku zajišťuje poměrně slušně aktivní odpružení i když pravověrní fríčkaři si zřejmě budou poklepávat na čelo nad použitým vzduchovým tlumičem


Manitou Swinger 3, ale v amerických specifikacích se objevuje Swinger s pružinou, takže kdoví jak to vlastně bude až přijdou sériovky ve velkým do shopů začátkem jara.

Zadní stavba má udávaný zdvih 125mm, naopak přední vidlice z dílny Manitou a logem Nixon Super má hodnotu zdvihu o trochu vyšší - 145mm. Tyhle čísla posílají kolo spíš mezi endura, což není nic zvláštního, protože ryzí FR kola Trek nabízí pod názvem Session a tam už se konstruktéři s nějakým odlehčováním moc nezaobírali.

KOMPONENTY
Ale pojďme zpět k Liquidu. Ten který jsme dostali do testu byl nejdražší ze tří nabízených modelů a měl tedy i nejlepší výbavu. Dilema jaké řazení použít vyřešili u Treku šalamounsky. Ačkoliv ve velké většině osazuje Trek na svá kola Shimano, tak zde se ho prakticky nedočkáte. Řadící dualcontroly totiž Trek neriskoval a místo toho použil dvoupáčky od Sramu řady X9. Stejné logo nese i přehazovačka s kazetou a tak jediným komponentem, který pochází z produkce Shimana je smyk XT. Kliky jsou "vlastní" produkce Bontrager, stejně jako řídítka, představec, sedlovka, sedlo, zapletená kola a pláště. Všechno je od Keitha Bontragera a to ze speciálně pro tento typ kol zkonstruované řady Earl, resp. Big Earl, o které jme již psali v samostatném článku (ZDE).

kompletní specifikace TREK Liquid 65

rám Alpha ZR 9000
vidlice Manitou Nixon Super
tlumič Manitou Swinger 3
řadící páčky Sram X9
brzdové páky Hayes HFX MAG
přesmykač Shimano XT
přehazovačka Sram X9
kliky Bontrager Big Earl
hlavové složení Alloy aheadsset cartrige
přední nába Bontrager Earl
zadní nába Bontrager Earl
kazeta Sram 970 11-34 9-ti
řetěz Shimano HG 53
ráfky Bontrager Earl
pláště Bontrager Big Earl 26x2,5"
představec Bontrager Earl
řídítka Bontrager Earl
sedlovka Bontrager Earl
sedlo Bontrager Earl
pedály Wellgo platform

Liquid prostě nezapře masovku s "globalizačním" osazením, ale na druhou stranu je nutné podotknout, že osazení není rozhodně bezmyšlenkovité a ačkoliv zde nenajdeme značky jako Race Face, nebo Marzocchi, které jsou specifické pro podobná konkurenční kola, nelze říct, že by Liquid nebyl osazen s rozumem.

JÍZDA
Na testík Liquida jsme se museli trochu víc oblíknout, protože udeřila zima a sníh se objevil i na místech, kde ho tak často nevídáme. Psychicky jsem byl připravenej na to, že nesedám na přehnaně rychlý XC kolo a skutečnost mi má očekávání potvrdila. Zadní odpružení pracovalo prakticky nepřetržitě a jelikož jsem nechtěl zbytečně přefukovat tlumič abych si z kola udělal dopravní rychloprostředek, zkonstatoval jsem že do kopce a po rovině je Liquid vcelku slušný žrout šlapací energie.

To co bylo na škodu při jízdě na místo určení, to bylo naopak ku prospěchu při blbnutí s tímto kolem v terénu. Točivost hodně dobrá, díky slopingu i příjemně nízko položenému těžišti a k tomu všemu i rozumně zvolená geometrie s ani né moc položenou a ani né moc kolmou přední vidlicí. Kdo preferuje vyšší zdvihy a vzpřímenější posez s výše položenými řídítky, asi by ho tenhle bike dokázal příjemně překvapit. Na dlouhé švihy s ním ale moc nepočítejte, protože vám bude chybět největší převodník, jehož místo okupuje rockring.

Trochu rozpačitě působily na první "omak" řadící dvoupáčky, které jsou u Sramu koncipovány jinak než u Shimana. Systém palec-palec je trochu krkolomnější, ale po chvíli jízdy si na něj zvyknete. Přesný i když poněkud tužší chod byl zčásti určitě způsoben třeskutým mrazem, ale i tak nemůžu říct, že by nefungovaly. Prostě jsou jiné a musí se na ně chvíli zvykat. Hayes kotouče nezklamaly a předvedly to co vždycky, to jest bezvadnou jednoprstou akci.

Poměrně slušným počinem jsou i nové pláště Bontrager Big Earl. Šířka 2,5" zajišťuje pohodlí a universální vzorek pak umožňuje jak rychlejší jízdu po rovné cestě, tak agresivnější pojetí bikingu. Kompromisů je tu ale trošku víc, než bych čekal. Absence ostřejších vodících a postranních špuntů způsobuje částečnou nestabilitu pláště na rozbitějším povrchu při rychlých průjezdech zatáček. Speciál na 4X, ani DH to prostě není a nikdy nebude...

CO A ZA KOLIK ?
Testovaný bike má na krámě stanovenu cenu 114 990,- Kč, což není žádná velká láce. Na druhou stranu můžete ušetřit nějaké drobné, pokud se spokojíte s horším osazením. Na stejném rámu je totiž postaven i nejlevnější Liquid 25, za který utratíte 79 990,- Kč

ZÁVĚR
Pokud máte ambice posunuté směrem mimo cesty do lesa, pak je Trek Liquid kolem, které byste měli zařadit mezi potenciální cíle vašeho zájmu. Pro toto kolo hovoří několikaletá zkušenost s vývojem a neustálé optimalizace, které jsou znát na výsledném produktu. Proti je jednoznačně cena, která nepatří mezi rozumné a pokud se podíváte do konkurenčních řad, pak zřejmě najdete mnoho obdobných kol o deset i více tisíc levnějších. Přesto pocit, sedlat stejnou značku jako velký Lance, určitě zvyklá mnoho jedinců ke koupi Treka. Bohužel se konkrétně o Treku Liguid 65 nedá  říct, že by patřilo do nejvyhledávanější skupiny kol kde by poměr výkon - cena patřil mezi optimální.

Foto : Petr Bureš & Jan Mourek

Přečteno - 15862x Tagy: test freeride
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. VideoVIDEO: Sebezapření Thomase Genona na Red Bull Rampage
    VIDEO: Sebezapření Thomase Genona na Red Bull Rampage
  2. ZávodyFotogalerie: Red Bull Rampage 2023
    Fotogalerie: Red Bull Rampage 2023
  3. Testy - RecenzeTEST: Wilier Rave SLR – speciál na mistrovství světa v gravelu
    TEST: Wilier Rave SLR – speciál na mistrovství světa v gravelu
  4. OstatníGaspi v Guatemale: Nejdřív to vypadalo jako dobrý nápad
    Gaspi v Guatemale: Nejdřív to vypadalo jako dobrý nápad
  5. ZávodyFotogalerie: Red Bull Rampage 2022
    Fotogalerie: Red Bull Rampage 2022
  6. OstatníVideo: 4 kameny, 92 sekund, rok a půl příprav
    Video: 4 kameny, 92 sekund, rok a půl příprav

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #19 emulgator - vloženo: 25.03.2005 v 19:22:43

    2 deXter - KONA HOSS! . Supr geometrie a ta vidle za tuhle cenu... Porovnej si to s jinejma. Treba oproti tomu Jamisu co je tady v jinym testu. Jinak hezky napsany testy kol, je znat zkusenej tester.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #18 christian - vloženo: 02.02.2005 v 17:58:18

    no - osobne mám liquid ale nie 65 ale 55. a to dosť upraveného. mám tam marzocchi all mountain 1 , full xtr /dual/ klasický troj prevodník a cross maxx tubeles. bike je živý a dá sa s ním pekne ťahať aj dlhé výjazdy. Beriem ho aj na maratóny ale samozrejme že som neni ani v prvej 20. Ale to je v pohode. celý bike takto váži 13,7kg. Dá sa s ním robiť hocičo. Aj super skákať. Ale nie 10m dropy. Ja by som povedal že je to celkom enduro bike. Tiež si myslím že ten rockring tam obsolútne nepatrí.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #17 Petan - vloženo: 31.01.2005 v 17:59:09

    Re: deXter - Počkej si na dalsi test, který vyjde pristi tyden a bude v nem jeden docela zajimavej hardtail ...

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #16 deXter - vloženo: 30.01.2005 v 13:09:06

    Poradte - POradil byste mi nekdo nejaky kollo do 20tis na jizdu na horach, ale abych se s tim nemusel bat nejakyho skoku a freeridu? Diky

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #15 anonym - vloženo: 30.01.2005 v 00:19:34

    na tomhle kole jsem jezdil na garde. jako celek to moc nejede, rozhodne v tyhle vybave v kategorii all mountain nema co delat, na freeride ma minimalni zdvih, plaste vylozene spatny a cena je ufonsky ulitla. mozna kdyby se ten ram osadil shimano nabama a tiogama, pak by to kolo bylo pouzitelny aspon na enduro (ale radsi vetsinou z kopce). na kopec na tom skoro nevyjedes, pokud nejses lance, takze cau. na jizdu po trailech jakztakz v pohode, z komponentu na tom je nejlepsi Nixon.

    Karel

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #14 Mára - vloženo: 29.01.2005 v 20:32:14

    ja myslim že je to kategorie FOR VIP SNOB PEOPLE ONLY
    já osobně bych to nekoupil i kdybych na to měl. za ty prachy se dá fakt sehnat něco lepšího

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #13 Guma - vloženo: 28.01.2005 v 23:05:23

    re: FR kolo? - Já si zas myslím, že je to spíš All Mountain než Enduro. Není nad správný zaškatulkování :)

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #12 - vloženo: 28.01.2005 v 16:33:40

    FR kolo? - Podle me je to spis ze skatulky Enduro nez FR kolo. JInak pouziti Sram razeni mozna bylo pouzito diky tomu, ze na modely 2005 Shimano nestiha uspokojit nabidku firem a ty se pak obraceji ke Sramu jako minuly rok.

    Osobne si taky myslim, ze ta cena je trochu hodne vetsi a dalo by se takove kolo rozume postavit okolo 80-100.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #11 Peťan - redakce MTBS - vloženo: 28.01.2005 v 15:52:27

    To: grada - "Řadící dualcontroly totiž Trek neriskoval" je mysleno tak, ze tento typ razeni neni moc vhodny pro FR kola a Trek to vzal narozdil od jiných v potaz.

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #10 Otaku - vloženo: 28.01.2005 v 14:39:47

    cena?? - umerna cena je tak 75k ale 114=t3h noes!!11

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #9 C - vloženo: 28.01.2005 v 14:30:14

    fakt nechapu proc je na tom docela peknym biku rockring!? ten patri na uplne jiny kola!

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #8 robyn - vloženo: 28.01.2005 v 14:29:19

    dual control - grada>> shimanacky dualy nenasadil , protoze si to nechtel rozhazet se Sramem do budoucna , protoze vsichni dobre vime , ze Sram pripravuje na jaro triple-controly !! toe jasny .

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #7 robyn - vloženo: 28.01.2005 v 14:25:37

    pedro >> to teda pekne kecas !! tohle ma drahou intuitivni prehazovacku , ktera radi , podle toho na na jakej prevod myslis , gps v rodlech a samomaznej retez . vis .

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #6 grada - vloženo: 28.01.2005 v 14:23:14

    nechápu proč píšeš že: Řadící dualcontroly totiž Trek neriskoval a místo toho použil dvoupáčky od Sramu řady X9.
    proč by to měl být risk použít shitmano??

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #5 Pedro - vloženo: 28.01.2005 v 14:07:07

    Pomer price/performance ... - ... mi take prijde az skoro ujeta. Kdo to za tech 115000,- koupi, kupuje to ciste kvuli TREK brandu. Rozhodne muze naprosto srovnatelny komfort a kvalitu poridit jiz od 80000,- jinde.

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #4 robyn - vloženo: 28.01.2005 v 13:48:28

    ja nahodou vim proc je tak drahy !! zaprvy ma pecielni plaste s rtutovejma hrebama , ktery seteplem pri prokluzu aktivujou a vystreli specielni hreby , aby to podkluzovat prestalo a zadruhy a to hlavne (!) ma na voradlech tajnej knoflik , kterym se aktivuje zataceni i zadniho kola , aby ses lip protahl mezi stromama !! (neco jako autobusy na florenci) , takze v tomhle svetle si myslim , ze uz to az tak prehnana cena neni . Proste jen dan za progress.

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #3 Xbiker - vloženo: 28.01.2005 v 12:36:46

    To: majkl - Nehanobím přece vůbec Konu, akorát mi jí ten první obrázek připomíná... Stinky je za půlku a koupil bych si jí stokrát radši !!!

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #2 majkl - vloženo: 28.01.2005 v 10:37:04

    hmm - kamo tak hanobit konu...trochu drahe na hranie v terene, za tie prachy by sa dalo poskladat ledacos :-D

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #1 Xbiker - vloženo: 28.01.2005 v 09:39:42

    žádná láce - Nic moc levnýho to teda není, ale na Treka to vypadá celkem dobře. Skoro jako Kona :-)

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744