V mrazu a sněhu jsme si zašli pojezdit a otestovat další celoodpružený bike směrovaný na pomezí enduro a freeridu ...
Trek je něco jako "americký Author", chrlí stovky tisíc kol do
shopů po celém světě a tak není divu, že sem tam potěší i nějakou tu
cyklistickou menšinu. V našem případě se trochu důkladněji podíváme na
jeden z inovovaných modelů Liquid, které jsou zaměřeny na techničtější
jezdce, preferující jízdu z kopce před dlouhými stoupáními.
RÁM
Jak jsem již zmínil, rám Liquidů oproti loňské verzi prodělal několik změn.
Kromě geometrie přibyly výztuhy a zpevněna byla na několika místech i zadní
stavba. Rám tohoto freeridu je svařen z trubek označených Alpha ZR 9000,
které Trek používá i pro své Top duralové XC modely řady 8000. Materiál
se vyznačuje poměrně hodně zavádějícím sloganem "Lehčí než
titan, pevnější než ocel". Hlavní rozdíl oproti konkurenci je použití
Zirconia jako jedné z přísad použitého Duralu. Konstrukce zadní odpružené
stavby využívá osvědčený čtyřčepový systém s hlavním čepem umístěným
na sedlové trubce v úrovni středního převodníku zajišťuje poměrně slušně
aktivní odpružení i když pravověrní fríčkaři si zřejmě budou poklepávat
na čelo nad použitým vzduchovým tlumičem
Manitou Swinger 3, ale v amerických specifikacích
se objevuje Swinger s pružinou, takže kdoví jak to vlastně bude až přijdou
sériovky ve velkým do shopů začátkem jara.
Zadní stavba má udávaný zdvih 125mm, naopak přední vidlice z dílny Manitou a logem Nixon Super má hodnotu zdvihu o trochu vyšší - 145mm. Tyhle čísla posílají kolo spíš mezi endura, což není nic zvláštního, protože ryzí FR kola Trek nabízí pod názvem Session a tam už se konstruktéři s nějakým odlehčováním moc nezaobírali. KOMPONENTY |
kompletní specifikace TREK Liquid 65 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Liquid prostě nezapře masovku s "globalizačním" osazením, ale na druhou stranu je nutné podotknout, že osazení není rozhodně bezmyšlenkovité a ačkoliv zde nenajdeme značky jako Race Face, nebo Marzocchi, které jsou specifické pro podobná konkurenční kola, nelze říct, že by Liquid nebyl osazen s rozumem.
JÍZDA
Na testík Liquida jsme se museli trochu víc oblíknout, protože udeřila zima
a sníh se objevil i na místech, kde ho tak často nevídáme. Psychicky jsem
byl připravenej na to, že nesedám na přehnaně rychlý XC kolo a skutečnost
mi má očekávání potvrdila. Zadní odpružení pracovalo prakticky nepřetržitě
a jelikož jsem nechtěl zbytečně přefukovat tlumič abych si z kola udělal
dopravní rychloprostředek, zkonstatoval jsem že do kopce a po rovině je
Liquid vcelku slušný žrout šlapací energie.
To co bylo na škodu při jízdě na místo určení, to bylo naopak ku prospěchu při blbnutí s tímto kolem v terénu. Točivost hodně dobrá, díky slopingu i příjemně nízko položenému těžišti a k tomu všemu i rozumně zvolená geometrie s ani né moc položenou a ani né moc kolmou přední vidlicí. Kdo preferuje vyšší zdvihy a vzpřímenější posez s výše položenými řídítky, asi by ho tenhle bike dokázal příjemně překvapit. Na dlouhé švihy s ním ale moc nepočítejte, protože vám bude chybět největší převodník, jehož místo okupuje rockring.
Trochu rozpačitě působily na první "omak" řadící dvoupáčky, které jsou u Sramu koncipovány jinak než u Shimana. Systém palec-palec je trochu krkolomnější, ale po chvíli jízdy si na něj zvyknete. Přesný i když poněkud tužší chod byl zčásti určitě způsoben třeskutým mrazem, ale i tak nemůžu říct, že by nefungovaly. Prostě jsou jiné a musí se na ně chvíli zvykat. Hayes kotouče nezklamaly a předvedly to co vždycky, to jest bezvadnou jednoprstou akci.
Poměrně slušným počinem jsou i nové pláště Bontrager Big Earl. Šířka 2,5" zajišťuje pohodlí a universální vzorek pak umožňuje jak rychlejší jízdu po rovné cestě, tak agresivnější pojetí bikingu. Kompromisů je tu ale trošku víc, než bych čekal. Absence ostřejších vodících a postranních špuntů způsobuje částečnou nestabilitu pláště na rozbitějším povrchu při rychlých průjezdech zatáček. Speciál na 4X, ani DH to prostě není a nikdy nebude...
CO A ZA KOLIK ?
Testovaný bike má na krámě stanovenu cenu 114 990,- Kč, což není žádná
velká láce. Na druhou
stranu můžete ušetřit nějaké drobné, pokud se spokojíte s horším
osazením. Na stejném rámu je totiž postaven i nejlevnější Liquid 25, za
který utratíte 79 990,- Kč
ZÁVĚR
Pokud máte ambice posunuté směrem mimo cesty do lesa, pak je Trek Liquid
kolem, které byste měli zařadit mezi potenciální cíle vašeho zájmu. Pro
toto kolo hovoří několikaletá zkušenost s vývojem a neustálé
optimalizace, které jsou znát na výsledném produktu. Proti je jednoznačně
cena, která nepatří mezi rozumné a pokud se podíváte do konkurenčních řad,
pak zřejmě najdete mnoho obdobných kol o deset i více tisíc levnějších.
Přesto pocit, sedlat stejnou značku jako velký Lance, určitě zvyklá mnoho
jedinců ke koupi Treka. Bohužel se konkrétně o Treku Liguid 65 nedá
říct, že by patřilo do nejvyhledávanější skupiny kol kde by poměr výkon
- cena patřil mezi optimální.
Foto : Petr Bureš & Jan Mourek
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Je šedivé ráno, teploměr se líně zvedá od bodu mrazu. Pranostika „březen, za kamna vlezem,... Příspěvek Tam, kde zahřeje slunce, kopce, přátelství aneb DNK Mallorca 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Již tento víkend se opět otevřou brány pražského Výstaviště, kdy areál uvítá všechny cyklo nadšence... Příspěvek SOUTĚŽ O VSTUPENKY na Prague Bike Fest 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
2 deXter - KONA HOSS! . Supr geometrie a ta vidle za tuhle cenu... Porovnej si to s jinejma. Treba oproti tomu Jamisu co je tady v jinym testu. Jinak hezky napsany testy kol, je znat zkusenej tester.
odpověz na tento komentářno - osobne mám liquid ale nie 65 ale 55. a to dosť upraveného. mám tam marzocchi all mountain 1 , full xtr /dual/ klasický troj prevodník a cross maxx tubeles. bike je živý a dá sa s ním pekne ťahať aj dlhé výjazdy. Beriem ho aj na maratóny ale samozrejme že som neni ani v prvej 20. Ale to je v pohode. celý bike takto váži 13,7kg. Dá sa s ním robiť hocičo. Aj super skákať. Ale nie 10m dropy. Ja by som povedal že je to celkom enduro bike. Tiež si myslím že ten rockring tam obsolútne nepatrí.
odpověz na tento komentářRe: deXter - Počkej si na dalsi test, který vyjde pristi tyden a bude v nem jeden docela zajimavej hardtail ...
odpověz na tento komentářPoradte - POradil byste mi nekdo nejaky kollo do 20tis na jizdu na horach, ale abych se s tim nemusel bat nejakyho skoku a freeridu? Diky
odpověz na tento komentářna tomhle kole jsem jezdil na garde. jako celek to moc nejede, rozhodne v tyhle vybave v kategorii all mountain nema co delat, na freeride ma minimalni zdvih, plaste vylozene spatny a cena je ufonsky ulitla. mozna kdyby se ten ram osadil shimano nabama a tiogama, pak by to kolo bylo pouzitelny aspon na enduro (ale radsi vetsinou z kopce). na kopec na tom skoro nevyjedes, pokud nejses lance, takze cau. na jizdu po trailech jakztakz v pohode, z komponentu na tom je nejlepsi Nixon.
odpověz na tento komentářKarel
ja myslim že je to kategorie FOR VIP SNOB PEOPLE ONLY
odpověz na tento komentářjá osobně bych to nekoupil i kdybych na to měl. za ty prachy se dá fakt sehnat něco lepšího
re: FR kolo? - Já si zas myslím, že je to spíš All Mountain než Enduro. Není nad správný zaškatulkování :)
odpověz na tento komentářFR kolo? - Podle me je to spis ze skatulky Enduro nez FR kolo. JInak pouziti Sram razeni mozna bylo pouzito diky tomu, ze na modely 2005 Shimano nestiha uspokojit nabidku firem a ty se pak obraceji ke Sramu jako minuly rok.
odpověz na tento komentářOsobne si taky myslim, ze ta cena je trochu hodne vetsi a dalo by se takove kolo rozume postavit okolo 80-100.
To: grada - "Řadící dualcontroly totiž Trek neriskoval" je mysleno tak, ze tento typ razeni neni moc vhodny pro FR kola a Trek to vzal narozdil od jiných v potaz.
odpověz na tento komentářcena?? - umerna cena je tak 75k ale 114=t3h noes!!11
odpověz na tento komentářfakt nechapu proc je na tom docela peknym biku rockring!? ten patri na uplne jiny kola!
odpověz na tento komentářdual control - grada>> shimanacky dualy nenasadil , protoze si to nechtel rozhazet se Sramem do budoucna , protoze vsichni dobre vime , ze Sram pripravuje na jaro triple-controly !! toe jasny .
odpověz na tento komentářpedro >> to teda pekne kecas !! tohle ma drahou intuitivni prehazovacku , ktera radi , podle toho na na jakej prevod myslis , gps v rodlech a samomaznej retez . vis .
odpověz na tento komentářnechápu proč píšeš že: Řadící dualcontroly totiž Trek neriskoval a místo toho použil dvoupáčky od Sramu řady X9.
odpověz na tento komentářproč by to měl být risk použít shitmano??
Pomer price/performance ... - ... mi take prijde az skoro ujeta. Kdo to za tech 115000,- koupi, kupuje to ciste kvuli TREK brandu. Rozhodne muze naprosto srovnatelny komfort a kvalitu poridit jiz od 80000,- jinde.
odpověz na tento komentářja nahodou vim proc je tak drahy !! zaprvy ma pecielni plaste s rtutovejma hrebama , ktery seteplem pri prokluzu aktivujou a vystreli specielni hreby , aby to podkluzovat prestalo a zadruhy a to hlavne (!) ma na voradlech tajnej knoflik , kterym se aktivuje zataceni i zadniho kola , aby ses lip protahl mezi stromama !! (neco jako autobusy na florenci) , takze v tomhle svetle si myslim , ze uz to az tak prehnana cena neni . Proste jen dan za progress.
odpověz na tento komentářTo: majkl - Nehanobím přece vůbec Konu, akorát mi jí ten první obrázek připomíná... Stinky je za půlku a koupil bych si jí stokrát radši !!!
odpověz na tento komentářhmm - kamo tak hanobit konu...trochu drahe na hranie v terene, za tie prachy by sa dalo poskladat ledacos :-D
odpověz na tento komentářžádná láce - Nic moc levnýho to teda není, ale na Treka to vypadá celkem dobře. Skoro jako Kona :-)
odpověz na tento komentář