3. závod SP XC 2006 - Spa

Katka Nash-Hanušová se s osmým místem stala hrdinkou českých barev ve třetím závodě světového poháru XC na belgickém okruhu ve Spa, sedmnáctou příčku přidala Tereza Huříková...

Autor: Jan Němec

Jestli v Kuřimi závodníci vzpomínali na krásné slunečné počasí na prvním závodě Světového poháru na Curacau, tak tento víkend v Belgii to platilo dvojnásob. Deštivé počasí panující téměř celý víkend ve Spa Francorchamps rozhodně nikomu nic nedarovalo. Trápili se závodníci, diváci a neméně pak i technika. Třetí závod Světového poháru cross country byl však pro všechny stejně spravedlivý. A jak vypadal?

Oproti loňskému roku se závod na slavném okruhu F1 konal o měsíc později, avšak počasí bylo aprílové až až. Městečko Spa Francorschamps letos hostilo Světový pohár MTB podruhé, zato poprvé se zde nepojede závod F1. Trať byla soustředěna opět do formulového okruhu, letos však o něco kratší, 5,4 km, a díky vytrvalému dešti mnohem bahnitější. Závod spíše vypadal jako závod běžecký, na což si většina závodníků hodně stěžovala.

První bikové klání se odehrálo v sobotu úderem dvanácté, kdy za výstřelu startovali do slavné formulové zatáčky s desetiminutovým rozestupem junioři a juniorky. Za „naše“ se nejlépe zhostil tratě Josef Kamler (ČS MTB, 16. místo), na 3 okruzích (+ zaváděcí) vybojoval první místo Martin FANGER (SUI) v čase 1:34:29.  Dívkám se dařilo o něco lépe, Kateřina Macháčková (ČS MTB) dojela do cíle pátá, 2 minuty za stříbrnou Veronou Šovčíkovou (SVK, Merida Biking) a 6 minut za zlatou Alexandrou Engen (SWE).

Po sobotním dešti byla trať „připravena“ na neděli pro muže a ženy. Všichni do jednoho doufali, že bude pršet i v neděli, bahno by se na kola tolik nelepilo, no a obavy měli oprávněné, až na jednu spršku po startu žen už nepadla ani kapka. Výsledkem nebyla jízda, ale běh po cca 80% trati, všichni kola tahali a tlačili, každý dělal co uměl. Někomu to sedlo, někomu ne, ale podmínky měli všichni stejné.

Závod žen odstartoval v 10:30. Na start se postavilo 102 žen, nechyběly Gunn-Rita Dahle (NOR, Multivan Merida Biking), vloni zde zajela druhé místo, obhájkyně zlata na této trati z loňského roku, Marie-Helene Premont (CAN, Rocky Mountain), Irina Kalentieva (RUS, Topeak), Sabine Spitz (GER, Specialized). Dychtivě jsme také sledovali rozpoložení na startu našich dam, Katky „Hanušky“ Nash (Luna Women) a Terezy Huříkové (ČS MTB), nechyběly ani Katka Bohatá (Scania Apache Kolín) a Šárka Chmurová (Max Cursor). Síly Max Cursoru přijela také posílit Janka Števková (SVK).

Katka Nash-Hanušová

Ženy měly na programu, stejně jako junioři, 3 kola + jedno zaváděcí, a po startovním výstřelu se pustily do boje do první zatáčky okruhu s větrem. Gunn-Rita Dahle, jako vždy, nasadila své obvyklé svižné tempo, kterému v průběhu prvního kola dokázala čelit pouze Irina Kalentieva, jinak se závod postupně trhal, v následujících dvou kolech norka už jela klasicky svůj sólo závod až do cíle. Evidentně Gunn-Ritě nedělal problémy ani běh bahenními lázněmi, 23,5 km zvládla ujet/uběhnout v čase 1:36:51. Druhé místo si stylem start-cíl udržela Irina Kalentieva (-2:10), vítězka loňského závodu ve Spa, Marie-Helene Premont, vybojovala bronzovou příčku (-3:11). Obdivuhodný byl také výsledek Niny Göhl (GER, stupně vítězů - zleva Spitz, Kalentieva, Dahle, Premont, BybergMultivan Merida), která mezi závody jen „odpočívala“ bez tréninku, zatím co se učila na zkoušky na medicíně. V rámci studia tedy vybojovala šestou příčku.

Velmi napínavý závod nám však připravily i Katka Nash - Hanušová s Terezou Huříkovou. Katka se startovním číslem 15 se celý závod tlačila vpřed, co kolo, to pokoření dalších dvou soupeřek. Tato Luna žena nakonec dojela do cíle na vynikajícím 8. místě (1:44:44), což je pro český tým doposud nejlepší výsledek v ženské kategorii na SP!!! „Rozhodně jsem si spravila chuť po Madridu, kde jsem měla skvělý start, ale pak to nevyšlo, byla jsem úplně dehydrovaná a k sobě jsem přišla až v úterý. Byl to takový silniční závod, ale nechci se na to vymlouvat. Spíš mi sedí tyhle extrémní podmínky, jako byly dneska tady. Trať se mi moc líbila, jsem spokojená tohle je můj nejlepší výsledek ve světovém poháru, svěřila se Katka.

Tereza HuříkováTereza Huříková startovala ze čtvrté řady s číslem 44 a připravila nejen svému trenérovi, ale i novinářům a fanouškům milé překvapení. „Jela jsem z kopce tak jak umím a do kopce tak jak umím,“ odpověděla s úsměvem na tváři Tereza na dotaz, co udělala po startu jinak než jindy, kdy se jí starty nedaří a pokračovala: „Jelo se mi strašně dobře, byla jsem až překvapená, protože jsem měla starťáka už celou sobotu. Předběhla jsem hodně holek, myslela jsem si, že to nepůjde tak dobře, protože mě při běhání vždycky bolely kolena. Šly mi i těžký sjezdy, přišlo mi, že jsem pořád někoho předjížděla.“ Tereza se postupně propracovala až na desátou příčku, ale potkal jí defekt a střídavě běžela a jela na prázdném kole až do depa, z něj vyjížděla jako dvaadvacátá. „Měla jsem respekt z pozice, na který jsem jela, pořád jsem si říkala, že mi musí seknout. Měla jsem strach, abych neudělala nějakou chybu, třeba jako v Les Gets. Ostrý kameny byly schovaný pod bahnem, takže jsem to někde prosekla. Nejhorší bylo, že to utíkalo pomalu a já to zjistila až když jsem projela depemຯ.“

Nesmíme opomenout také pěkný výkon Kateřiny Bohaté, která si držela 30. příčku, nakonec však skončila 50., Šárka Chmurová dojela 67., její týmová kolegyně, Janka Števková, skončila na 35. místě. Výsledky žen najdete ZDE.

Julien AbsalonPrůměrná rychlost vítěze závodu mužů činila neuvěřitelných 15,79 km/hod, chronometr Juliena Absalona (FRA, Bianchi Agos) se tak po 35,5 kilometrech zastavil na 2:14:53. Jen pro upřesnění muži — celkem 252 startujících!! - absolvovali o dvě kola více než ženy.

Dle stejného scénáře jako před týdnem v Madridu vedl po startu s celkem slušným náskokem Švýcar Ralph Naf (Multivan Merida), ale v druhé polovině závodu převzal režii Julien Absalon a dovedl své počínání až do zlatého konce, stejně jako v Madridu. „Vůbec neumím běhat, chvíli jsem jel s Julienem, ale on vzal kolo na ramena a upaloval. Já ho sotva tlačil, dnes ještě nebyl můj den,“ říkal po závodě Ralph a jakoby naznačoval, že vítězství ještě přijdou. Před něj se ještě dostal jeho týmový kolega Španěl Jose Antonio Hermida a tak stříbro a bronz si ze Spa odvezl tým Multivan Merida. Nepopulární „bramboru“ si domů odvezl v Belgii velmi populární Filip Meirhaeghe (Grep Versluys) . Zdá se však, že fanoušci ještě zcela nemají jasno, zda-li jeho dopingový skandál prominou či nikoli.Byl jsem svědkem několika nadávek přímo při závodě, ale na druhou stranu na pódiu sklidil daleko větší ovace než jeho krajan Roel Paulissen (Giant), který byl o stupínek horší, tedy pátý.

Do první desítky se překvapivě dostal Ital Yader Zoli (KTM) se startovním číslem 80, nebo ještě o místo lepší — osmý, skončil Kolumbijec Carlos Coloma (Provlec) s číslem 32. Naopak někteří favorité měli s bahnem a defekty spoustu problémů a dostat se do první dvacítky, bylo hodně těžké, například 23. Liam Killeen (GBR, Specialized), 15. Lado Fumic (GER, FBI) nebo 14. Fredrik Kessiakoff (SWE, Cannnondale Vredestein).

Václav Ježek

Čeští závodníci byli vidět po startu, zejména Tomáš Vokrouhlík a Václav Ježek (oba Česká spořitelna MTB), do terénu najížděli jako desátý, respektive jako třetí! Vencu však potkal defekt a Tomáš si nerozumí s bahnem a běháním a od té chvíle se jen propadal, zastavil se těsně pod hranicí první stovky (91.). Ježek i přes nutnou výměnu zadního kola v neutrálním depu, se stal nejvýše hodnoceným Čechem (40. místo, ztráta 13:46min). „Měl jsem perfektní start, do terénu jsem najížděl jako třetí. Pak jsem měl hned defekt zadního kola, takže jsem se hodně propadnul. Navíc mi u Shimana dali gumu s hladkým vzorkem a vůbec to nezabíralo. Byl to takovej malej handicap, ale Jaroslav Kulhavýnechci se na to vymlouvat, na víc jsem zkrátka neměl. Dlouho jsem svěťáky nejezdil, takže si chci vypracovat dobrou pozici a sbírat body,“ zhodnotil svůj závod Venca.

V předposledním kole byl ještě před Václavem Ježkem čerstvý vítěz z Kutné Hory Jaroslav Kulhavý (Michelin MTB), jeho současná forma by mu zřejmě vynesla znatelně lepší pozici, ale i k němu byly defekty nemilosrdné a v neutrálním depu navíc dostal zadní kolo bez kotouče, takže nemohl v posledním kole brzdit. I tak přijel dvě místa za Ježkem (42. místo, ztráta 13:58). A jak viděl závod on? „Škoda toho defektu v posledním kole, tři kola jsem si jel svoje tempo a pak jsem začal zrychlovat a šel jsem dopředu, dodávalo mi to sílu, když jsem předjížděl ostatní.  Ale byla to taková bahňácká prasárna. Škoda, doufal jsem, že bych se mohl vejít do třicítky, abych si zlepšil svoje nejlepší umístění ze Schladmingu (31.). Spokojenej nejsem.“

„Dával jsem si jako nikdy, měl jsem defekt ve druhým kole, musel jsem až do depa běžet,“ jen s těží ze sebe vypravil téměř bezvládně na zemi ležící Filip Eberl (Scania Apache Kolín), který obsadil 49. příčku. Jako čtyřiapadesátý dorazil do cíle Milan Spěšný (Merida Biking), ten sice defekt neměl, ale rozhodně to nebyl Milanův den. Výsledky ostatních našich mužů naleznete ZDE.

Průběžné hodnocení vede Julien Absalon před Bartem Brentjensem.Nejlepší z našich je Tomáš Vokrouhlík na 55. místě. Ženský žebříček vede bez ztráty květinky Gunn Rita Dahle před Sabinou Spitz. Katka Nash - Hanušová je dvanáctá, Tereza Huříková stupně vítězů - zleva Meirhaeghe, Naf, Absalon, Hermida, Paulissenjednatřicátá. Kompletní hodnocení světového poháru můžete studovat ZDE.

Již tuto sobotu se ve Fort William jede čtvrtý závod světového poháru, u kterého samozřejmě nebudeme chybět ani my s našimi fotoaparáty a diktafony.

Kompletní výsledky ŽENY : : MUŽI

Text: Zuzana Menšíková, Jan Němec
Foto: Michal Pick, Jan Němec

Přečteno - 15476x Tagy: svetovy pohar xc2006
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

1. Světový pohárSvětový pohár v maratonu 2024 bude osekaný, ale bude
    Světový pohár v maratonu 2024 bude osekaný, ale bude
  2. Světový pohárDo startu MS v Táboře zbývají 4 dny, co napovědělo Hoogerheide?
    Do startu MS v Táboře zbývají 4 dny, co napovědělo Hoogerheide?
  3. Světový pohárFinále Světového poháru v cyklokrosu hostí Hoogerheide
    Finále Světového poháru v cyklokrosu hostí Hoogerheide
  4. Ostatní závodyWout van Aert na závěr sezóny vítězí v závodě Světového poháru
    Wout van Aert na závěr sezóny vítězí v závodě Světového poháru
  5. Světový pohárPidcock, van der Poel a van Aert se naposledy v terénu utkají v Benidormu
    Pidcock, van der Poel a van Aert se naposledy v terénu utkají v Benidormu
  6. Světový pohárMathieu van der Poel neporažen ani Zonhovenu, v ženách vítězí Pieterse
    Mathieu van der Poel neporažen ani Zonhovenu, v ženách vítězí Pieterse

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #33 Martin Haluza - vloženo: 04.06.2006 v 17:03:02

pro všechny prudiče - Co kdybyste se nad sebou radši zamysleli a vedli tu diskusi na úrovni,která by se týkala reportáže. Protože tady tímto handrkováním spadáváte na úroveň našich politiků.

2. avatar
    #32 Honza - vloženo: 01.06.2006 v 22:12:03

ja si nepotřebuji nic posilovat!!silny sem myslim dost!jen ty vlastně nevíš co chceš!!pohraj si s tou jeji prdelkou a bude klid!jen pozor na starou!

3. avatar
    #31 Petr Smetana - vloženo: 01.06.2006 v 18:34:50

pro Jirku - K Tvé velké radosti naposled...
    Jirko, fakt jsi "klassa"...!!! Tvá "věcná" argumentace prostřednictvím osobních výpadů je opravdu na úrovni. Potřebuješ-li si posílit své ego, tak si posluž. Jo, a zůstaň raději v té anonimitě..., hrdino.

4. avatar
    #30 honza 2 - vloženo: 31.05.2006 v 10:03:15

to Jirka - Ty mas dost....

5. avatar
    #29 Jirka - vloženo: 31.05.2006 v 09:20:34

Pro P.S. - jo jasně.ja ti řeknu kdo sem a ty někde vykecáš co?ani nahodou,ale mohu ti říct že takovejch juniorek co bylo do 10 na vloženem zavodě SP bylo už hodně a kde sou ted?spousta jich už nejezdi a ostatni sou spíš pod průměrne.tak ad nam to zopakuje za 2roky v ženach a bude klid.ale tomu nevěří ani ona sama!ale ta jeji "prdelka" se ti libi hned by si ji...... co?ale tvuj problem, třeba máš pro takove slabost,ja fakt ne!tak se ji běž věnovat"manželku"někde schovej a vyraž.

6. avatar
    #28 Petr Smetana - vloženo: 30.05.2006 v 20:55:27

poslední příspěvek - oprava:...a nedovolím si posuzovat...

7. avatar
    #27 Petr Smetana - vloženo: 30.05.2006 v 20:52:30

pro Jirku - "Vážený"???? Jirko, co kdybys poodhalil roušku anonimity, abychom posoudili společně Tvůj talent!? Víš, takovýhle kritizování mi připadá trochu mimo od člověka, kterej ani nemá dost odvahy, aby se podepsal. Rád bych se tě zeptal stejně jako Honzy.A jak si dopadl na svěťáku Ty...?!!!????? Abych Tě ušetřil případných dalších výlevů, byť třeba jen na mou osobu, já jezdím "jen" jako hobbík a jsem ve věku, kdy už se mi akné nedělá, a nedovolím si neposuzovat lidi jen podle "prdelek"... Kapito!!!???

8. avatar
    #26 Jirka - vloženo: 28.05.2006 v 21:17:57

pro Aju - tak koukam že máš asi stejnej problem jako ona co?take se se svou prdeli nikam nevejdeš co?ale co se da dělat,tlustejch lidi je vice.10misto až zopakuje na MS tak bude dobra!SP totziž neni vypsan pro juniorske kat je to vloženy zavod!to ty asi nevíš co?tak rači mlč a přidej nějaky ten pohyb pro zdraví!a to aby byla uspěšna musi ještě hooooodně pracovat!ale ja osobně ji stejně nevěřím,ten talent tam neni a ve světě bez něj neuspěje!

9. avatar
    #25 Aja - vloženo: 28.05.2006 v 18:30:25

Pro Honzu - Pro tebe neni 10. misto na svetaku dobry?? Jako myslis si, ze jako upadla naschval nebo co?? Jedinej, kdo je tu blbej ses asi ty, kdyz tohle napises.. Jako co myslis tim, ze se se svou "prdelkou" take vsude nevejde?? No vis co, kazdej nemuze bejt tak krasnej, uspesnej a tak dale jako ty...

10. avatar
    #24 bajker - vloženo: 24.05.2006 v 15:28:29

to pepe - to je sic pravda, ale mám za to že po těch špatnejch dvou letech není třeba se hned strhat.vždyť i ostatní mohou jet jen některý svěťáky.důležité je asi pro Kulhu dát se dohromady a třeba se připravit na Evropu a tam se pokusit o super výsledek.záleží na tom co sponzor a vedení od něho chce.určitě jim nebude stačit vítězství doma, vždyť sponzorem je světová firma.jinak určitě všichni chceme vidět kluky vpředu, ať je to Milan, Venca nebo Rádes či Tomáš!nebo nééé?

11. avatar
    #23 pepe - vloženo: 24.05.2006 v 13:59:57

za se chvála KULHECE neříkám že jel špatně ale ostatní co objíždí celý SP jedou asi jinak než ten co přijede na jeden závod ) at Kulhec objede cely SP a pak uvidíme

12. avatar
    #22 OndraVojta - vloženo: 23.05.2006 v 14:37:26

Internet na uzavřeném oddělení. - Jak tak čtu některý příspěvky (u každého XC závodu), přemejšlim, jesli je fakt nutný zavádět i na uzavřený oddělení detenčního psychiatrického ústavu plnohodnotné připojení. Jestli by v rámci psychoterapie a socializace chovanců nestačil nějaký intranet... :o)

13. avatar
    #21 Famfulínek - vloženo: 23.05.2006 v 13:17:10

Honziku... - ...máš nějaké problémy v osobním životě?? Maminka Tě nemá ráda, tatínek nespí doma, máš malej vercajk nebo jaýkoliv jiný problém?? Ráda bych Ti pomohla, opravdu...mě zajímají problémy zakomplexovaných lidí.

14. avatar
    #20 Petr Smetana - vloženo: 23.05.2006 v 13:14:14

pro Honzu - Tak jak to tady Honzo čtu,tak máš buďto moc testosteronu nebo jsi opravdu takovej malej tlučhuba. Když se chceš do někoho navážet, tak by ses mohl aspoň podepsat. Pak by se teprve dala posoudit "oprávněnost" Tvé kritiky. A i kdybys jezdil jako Bůh, tak si myslím, že by Ti trochu slušnosti prospělo.
    PS: Apropós, jak si na svěťáku dojel Ty????

15. avatar
    #19 Lukáš - vloženo: 23.05.2006 v 13:06:40

Jen jdi,tim nic nepokazis:)

16. avatar
    #18 Honza - vloženo: 23.05.2006 v 12:53:11

ty si tak ubohej!!sledovanější??a v čem??to teda nechapu!asi nevíš o čem mluvíš.víš nejsem si jistej jestli nejsi jedno "zvířatko"ale už tady končím.nemam chut se tebou zabejvat.jdi si za tou tvou Pavloj a třeba ti i .. jestli chceš!

17. avatar
    #17 Lukáš - vloženo: 23.05.2006 v 12:41:30

pro Lucu - Nejsme sprosti,ale kdyz tady jsou troubove,co maji plnou "hubu" reci,tak nekdy nemas jinou moznost:)

18. avatar
    #16 Lukáš - vloženo: 23.05.2006 v 12:37:20

To Honza - Na jakych zavodech Te uvidim,rad se kouknu.A jak te poznam,ze me budes o kolo nebo dve predjizdet?Ja bych rekl ze juniorky jsou sledovanejsi nez kat.zen a nemyslim ze to jsou deti,ale u tebe si nejsem jisty,zda nejsi malej trotlik:)

19. avatar
    #15 Honza - vloženo: 23.05.2006 v 12:17:34

vidět mě?tak se přijd podivat na zavody.jo ty nas vlastně vidíš když tě mijime o kolo-nebo2 co?a normalní?ptzse ji vždy něco stane.ale to je jedno nebudem tady řešit dětsky kat.

20. avatar
    #14 Lůca - vloženo: 23.05.2006 v 11:53:16

K JUNIORKÁM ... - www.scania-apache-team.cz.a nebudte sprosty panove:(

21. avatar
    #13 Lukáš - vloženo: 23.05.2006 v 11:34:14

pro Honzu - Ona urcite blba neni a nespadla jen tak.Chtel bych videt tebe:(proc pises,ze to je u ni normalni?Vis vubec o koho jde?

22. avatar
    #12 zirecek - vloženo: 23.05.2006 v 11:23:48

bahno - 80% běhu, to je MTB.

23. avatar
    #11 Jirka fanda - vloženo: 23.05.2006 v 11:03:44

to je pravda.v junirkach zajela jen Verona ale ta bohužel neni"naše".jinak junirky letos moc šancí asi nemaji,když vidim kolik dostavaji od žen naČP tak to ve světě asi stačit nebude.tak snad příště.

24. avatar
    #10 HONZA - vloženo: 23.05.2006 v 10:58:19

PRO LUKÁŠE - SUPER??PROČ MYSLÍŠ?MOHLO BYT LEPE KDYBY NEBYLA BLBA A HNED PO STARTU NESPADLA!ALE TO JE U NI NORMALNÍ.TO VÍŠ TOU "PRDELKOU"SE TAKE VŠUDE NEVEJDE!

25. avatar
    #9 Lukáš - vloženo: 23.05.2006 v 10:07:52

To:Berous - Dekuji kamarada,chci se jenom mrknout jak jela Paja,nekdo rikal ze 10.misto,to by bylo super:)

26. avatar
    #8 Michal Pick - redakce MTBS.cz) - vloženo: 23.05.2006 v 09:26:57

výsledky - No, budete se divit, ale chyba skutečně je na straně pořadatelů, či lépe, na straně časomíry. My máme oficiální -potvrzené od UCI - tištěné i elektronické výsledky takové, jaké uvádíme. Cyby v online systému jsou způsobené např. tím, že někomu nejde čip, někdo ho v tom blátě ztratí atd. Od toho jsou pak rozhodčí, aby vše uvedli na pravou míru, neboť vedle elektronického měření si vedou ještě svoje manuální a zapisují si vše na papír.

27. avatar
    #7 bajker - vloženo: 23.05.2006 v 09:10:26

výsledky - nooo, o nic nejde, jen že výsledky říkají: V.Ježek 38,J.Kulhavý 40. Tak nevím kde je chyba! Ale na UCI určitě ne.

28. avatar
    #6 Mike - vloženo: 23.05.2006 v 08:55:57

vysledky junioru a juniorek - http://www.sport-electronic.com/results/Live_Timing/SPA%20XC%20Juniors%20Men%20Live.htm juniori
    http://www.sport-electronic.com/results/Live_Timing/SPA%20XC%20Juniors%20Women%20Live.htm juniorky

29. avatar
    #5 Berous - vloženo: 23.05.2006 v 08:52:13

výsledky juniorů - pro Lukáše: http://www.sport-electronic.com/results/document.html?ref=43

a vyber si koho chceš hledat

30. avatar
    #4 Lukáš - vloženo: 23.05.2006 v 08:09:58

vysledky - Ja bych take bral odkaz na vysledky celkove vysledky junioru a juniorek,poradite nekdo prosim?:)