Avid CODE TEST

Hodně očekávaná novinka na poli kotoučových brzd přistála v naší redakci, abychom ji podrobili testu. Jak dopadl, se dozvíte právě teď ...

Autor: Marek Pittl

Překotný vývoj komponentů pro horská kola se nevyhýbá ani brzdám. Pozadu v tomto segmentu určitě nechce zůstat značka Avid, jejíž nový model brzd pro náročné použití s názvem Code jsme podrobili redakčnímu testu.

Nové brzdy od Avidu jdou ve stopách luxusních modelů konkurence. A ačkoliv nenesou takovou pečeť exluzivity jako například cnc opracované Hopy patří rozhodně do technologického brzdového olympu. Zmiňovaná podobnost je u nejvýraznějšího rysu těchto nových brzd, tedy počtu pístků. Brzdy Code jsou totiž čtyřpístkové a to zdaleka není jejich jediná přednost. Poté co necháte v krámě víc jak polovinu průměrného měsíčního platu, vybalíte doma dvě úhledné opáskované krabice s pokladem. Koukněte se na krátké "vybalovací video".

Celkový robustní zjev brzd není jen samoúčelnou otázkou designu, ale přispívá i ke lepší funkci za kritických situací. Páka brzdy je tvarována jako univerzální levá/pravá a má rozdělitelnou objímku na dva šrouby. Expanzní nádobky jsou otočeny proti řídítkům, tak aby byly co nejvíce chráněny od poškození při pádech. Tomu se není, vzhledem k určení těchto brzd zejména na freeride a DH, co divit. Odolné je i usazení páčky v těle brzdové páky. V tomto choulostivém místě, které u většiny brzd po čase vytváří nepříjemné viklání páčky, mají Code trojici ložisek, která by tohle měla stoprocentně a na dlouhou dobu používání eliminovat. Vzdálenost páčky jde pomocí červíku v páce nastavit, tak jak to známe u jiných brzd. Avid ovšem nevynechal u svých lepších brzd tolik oblíbené seřizování délky kroku páky. V tomto případě k tomu slouží velké červené kolečko.

Čtyřpístkové třmeny jsou dvoudílné, sešroubované čtyřmi šrouby. Zajímavé je i uprostřed uchycené banjo, dovolující nastavení úhlu, který svírá prasátko a hadice. U přední brzdy je to věc u podstatě zbytečná, ale rozdílně designované zadní stavby sjezdových speciálů, či použití nezávislých zavěšení zadního třemu na přidaných vahadlech mnohdy kroutí hadici od prasátka v nezvyklých úhlech. Právě případné nechtěné lámání hadic nezvykle uchycené banjo řeší.

Brzdy Code jsme dostali do testu s novými G2 Clean Sweep rotory o průměru 180 mm, ale směle jsme do nich nasadili 200 mm kotouče, které byli na testovacím stroji Specialized SX. Rozdíl v brzdní účinnosti oproti sundaným Avidům Juicy Five se tak mohl naplno projevit.

Už první dojmy z nezajetých brzd byly dobré, ale brzdný účinek pochopitelně ještě stoupal. Po nezbytných kilometrech zajíždění se Cody dostaly do své optimální formy a dlužno podotknout, že nás poměrně překvapily. A to nejen svou účinností.

Obrovské plus při prvním kontaktu jsou páčky uložené na ložiskách. Můžete je seřídit do stavu nulové vůle, ale jejich  krok je přitom díky ložiskům stále plynulý a hladký. Možnost nastavit si i délku kroku páky, tedy moment, kdy se opravdu začně brzdit, určitě výrazně ulehčuje jejich seřízení i použití v terénu. Každý si může najít svůj oblíbený krok a doladit si pocit pod prsty k absolutní dokonalosti.

Více pístků znamená obvykle lepší rozklad brzdné síly, ale hlavně také větší destičky a tím pádem si styčnou plochu s kotoučem. Destičky tlačené pístky v podstatě v celé své ploše výborně přenášejí vaše impulsy na páky. Brzdy tak přinášejí posun v tom nejdůležitějším, tedy citlivosti dávkování brzdné síly. Avidům, které jsou velmi účinné na všech svých modelech tohle určitě prospělo. Agresivní brzda totiž ještě neznamená bezpečné zpomalení a možnost ovlivnit velmi citlivě blokování kol, je v tvrdém freeridovém terénu k nezaplacení.

Zimní slota nám dovolila spolehlivě prověřit i účinnost v rozbláceném terénu a přestože jsme se nerochnili na sto procent a určitě by se dalo jít na kolo i do podstatně horších klimatických podmínek, Cody brzdily i za mokra beze změn. Je v této souvislosti zajímavé, o co lépe fungují v těžkých podmínkách originální destičky oproti produktům druhovýrobců. A to neplatí jen u značky Avid, ale i v širším záběru pro mnohé další výrobce.

Cena testovaných brzd je dvakrát 5 600 korun (1 x přední + 1 x zadní), což odpovídá kvalitnímu a promyšlenému provedení i vysokému brzdnému účinku a celkově kultivované funkci. Pokud bysme vzali americký koncern SRAM jako celek vyrábějící komponenty TruVativ, řazení SRAM, brzdy Avid a odpružení Rock Shox, je určitě nejžhavějším kandidátem současnosti na důstojného soupeře japonského Shimana. U mnoha modelů kol různých značek je již použití výhradně těchto komponentů vidět. Zda je to cesta do budoucna a Shimanu tak vyvstane silný protivník záleží zejména na výrobcích. O tom, že od střední třídy nahoru jsou síly přinejmenším vyrovnané nepochybujeme a brzdy Code toho byly dalším důkazem.

Přečteno - 27387x Tagy: tech2007
Zapojte se do diskuze

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #30 Marek Pittl - vloženo: 14.02.2007 v 20:52:30

    Lokality - Je fakt, že na pořádný DH to teď neni, ale v provozu jsou Všenory, pěknej slopestyle v Čerčanech a krom toho je tu i spousta dalších věcí, co jsem s Codama objel. Byly na tom SX skoro dva měsíce. Ale souhlasim, že se ve středočeskejch podmínkách nedá říct, co se stane na pořádnejch kopcích. V létě to bude snazší.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #29 hanz - vloženo: 14.02.2007 v 17:56:41

    kde - mohu se zeptat kde jste to testovali?..protože nevím jestli je ted nějaká plnohodnotná dh lokalita v provozu a jestli třba na točný tak je to taky o něčem vypovídající.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #28 Zlatka - vloženo: 14.02.2007 v 08:30:40

    Avid CODE TEST - To je recenze pro nás holky..
    :-D

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #27 Tink Tink - vloženo: 14.02.2007 v 07:46:11

    Idea - To M.P: zkus www.google.com a pohledat co konkretne jsem myslel, diskuzi tam mas pak haba kuk. Nebo se nechas poddat? :)

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #26 Tink Tink - vloženo: 14.02.2007 v 05:39:34

    ... - Tak tydle clanky jsem skutecne nemyslel :o)))))

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #25 Marek Pittl - vloženo: 13.02.2007 v 23:37:11

    Dík - Kouknul jsem se a je pouze škoda, že tam nemáš pod příspěvky navěšený diskuse. Sice bych se jich nezůčastnil, ale určitě bych si je rád přečetl. Jinak dopuručuju všem www.bajkshop.com/tinktink omrknout, stojí to za to. :)
    Pokud bude zájem, snad by se na to dala na MTBS.cz udělat diskuse.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #24 Tink Tink - vloženo: 13.02.2007 v 22:06:58

    ... - Aktivni jezdec? Urcite nejsem :)...jezdim 5x tydne, vzdycky aspon 30km.
    Rocne si dam par maratonku a par sjezdovych zavodu na kterych se neskutecne flakam. Absolutne nezajizdim vysledky a kolo mam pro radost. Proto me tento PR clanek rozladil. Porovnavat svy najety kilometry s nakym prazakem nebudu, protoze je to unreal.

    Nicmene - jestli skocis do Zlina, tak Ti klidne reknu do voci, ze tendle test je sux a ze se to skutecnemu testu neblizi....zadny srovnani, nic, jenom konstatovani ze brzdi...kdo by to cekal vod tehle brzd, ze :)

    Vic info o me na www.bajkshop.com/tinktink - ja se neschovavam jako ostatni a clanku jsem napsal uz taky par, takze kritizovat si muzu dovolit i kdyby jsi si to nemyslel.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #23 Petr Červený - vloženo: 13.02.2007 v 21:29:41

    Jezdec pro MP - Hm to je hustý, měl bys být nad věcí ne? Já se přiznám že jsem rád, kyž se dostanu jednou za týden na kolo, ale znalosti o komponentech většinou nepramení z počtu najetých km. Rejpnu si, pokud byste místo placené reklamy v článcích udělali třeba rubriku kolo z lidu (ukradeno z cykloservisu) tak bych ti sem klidně dal bajka i s popisem a vlastnostma jednotlivých komponentů jak je vidím já, nejen z hlediska dizajnu ale i zkušeností z praxe. Takovou reakci jsem nepředpokládal, vidím to spíš tak, že většina lidí diskuze nečte, nebo nemají náladu do nich psát, nás rejpalů je naneštěstí málo.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #22 Marek Pittl - vloženo: 13.02.2007 v 20:44:01

    pro Tink Tinka - Tobě jsem se tou odpovědí ani zavděčit nechtěl.
    Hodně by mě zajímalo, jestli jsi stejně silnej a aktivní jezdec, jako diskusní přispěvatel.

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #21 Tink Tink - vloženo: 13.02.2007 v 20:20:10

    To P.Č.: - Jo, nebylo by to zly, ale to jak se ozval je vysmech :-)))

    To M.P.: ses borec, tesim se na dalsi test ala vtip :)

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #20 Marek Pittl - vloženo: 13.02.2007 v 20:09:23

    Pěkná debata - ale nestíhám to číst. Byl jsem celej den na kole :)
    Já bych řekl k diskusi asi tolik. Sice si z toho připadám vždycky ze začátku debaty jako debil, co jel na kole poprvý, ale na druhou stranu, příspívají stále stejní lidé, a je celkem jedno, na jaké téma je článek.

    Určitě je spousta věcí, co by se o těch brzdách daly napsat jinak, určitě by se dalo cosi doplnit. Ovšem zkuste pochopit, že z toho tisíce lidí, kterej si ten test přečte, o těch brzdách vi to co někteří z vás maximálně pár desítek dalších čtenářů. Pro spoustu dalších lidí jsou to informace nové a tudíž je neuráží.

    A nezlobte se na mě, ale o délce hadic snad psát netřeba, jesi někomu nebudou stačit na kolo, tak nevim na jaký obludný větvi jezdí. A to bych si troufal tvrdit o většině kotoučovek na trhu.

    A pak mi, prosím, někdo vysvětlete, jakej je rozdíl mezi tím, když napíšu, že: "Brzdy tak přinášejí posun v tom nejdůležitějším, tedy citlivosti dávkování brzdné síly." nebo kdybych to formuloval, jako že je brzda "čitelná".
    Teda, jestli jsem dobře pochopil, co bylo myšleno čitelností brzd. Já myslel, že jsou na brždění a čitelnost, že se řeší spíš u malejch písmenek.

    Tak se mějte a díky za názory.

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #19 Petr Červený - vloženo: 13.02.2007 v 19:05:38

    Reakce - Je pravda že hodně lidí se tady chce seberealizovat, ať v dobrém či ve zlém. Ze všech reakcí bych uvítal hlavně zpětnou vazbu od autora článku. Chápu sice, že by se mohly jeho přízpěvky určitým způsobem "zneužívat", na druhou stranu se jiní autoři na ostatních servrech běžně k připomínkám vyjadřují a článek tak obohacují, vysvětlují svoje závěry a doplňují chybějící infomace. (např. svět hardware)

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #18 Zajiczech - vloženo: 13.02.2007 v 18:09:57

    Pravda je, ze napriklad informace o delce hadicek by v testu neuskodila...

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #17 Franta Rakos - vloženo: 13.02.2007 v 17:40:34

    debata - Chlapi, mam z tydle debaty docela pocit, ze sem chodej lidi prudit. chapu ze chcete mega informaci, a tak kdyz clovek prida svoji trosku do mlyna o tom jak se na nich jezdi, tak se dycky najde nekdo, kdo... Petr Červený napsal rozumnej vševysvětlující příspěvek, ale ja psal hlavne o pocitu na pace. Svezte se a sami uvidite, ze Mara nekeca. Peace

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #16 Petr Červený - vloženo: 13.02.2007 v 14:46:49

    PS - Ještě mám dvě věci k tématu, zda dostal autor zaplaceno nebo ne je jeho věc, nestrkal bych do toho nos. Mám k těmhle brzdám jednu výtku, docela mi vadí když výrobci vydlic, rámů a brzd kašlou na to, že je to sjezdový rám, sjezdová brzda. Vadí mi pokud se tam musí dát nějaký megaadaptér. Podle mě: 180 kotouč žádný a u 200kotouč malý adaptér. Měnil sem Travise 203 za Marzocchi 888 a dost mě vytočilo, že Manitou použil hlavu a brzda se montuje přímo a Marzochhi sice nabízí montáž 160 kotouče, ale nač??? To je kravina jak bejk.

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #15 Petr Červený - vloženo: 13.02.2007 v 14:38:31

    Pocit z brzdy - Definice ...ložiska s velkou plochou desek a pístkama udělaj... mě docela pobavila. Tyhle věci mají sice jakýsi vliv na celkovou funkci brzdy, ale určitě ne njak zásadní. Nejdůležitější je pružnost systému, tzn pevnost třmenu, pružnost hadice, páky a těla páky, dále činná plocha pístků a jejich vzájemný poměr vzhledem k páce a linearita chodu (nestejné průměry u vícepístkových systémů, a pákový poměr mezi pístkem a brzd. pákou. Dále materiál a mechanické provedení kotouče, a dost zásadní je materiál brzdových destiček. Jezdím už dost dlouho s různýma brzdama a každá je dobrá v něčem, osobně je podle mě na fr/dh špička Saint, XSIV DBH-12, a Hope Mono M4-6. Nutno podotknout, že pro mě zatím žádná brzda nebyla úplně dokonalá. Ložisko bude určo přínos do budoucna. Poslední věc, jezdit s Juice Carbon a DH mi příjde jako pěkná pi..., ta páka jednak docela pruží, a jak se s tím třískně, tak je na 100% po ní. Neříkej, že se ti ještě z brzd nikdy nekouřilo a nebyly černý kotouče každej brzdí, i ty. Rok mám na DHáčku Juice7 a ještě mi ani jednou nezapískala, 160 kotouče od Avidu mám na XT Xcéčku a taky ticho, takže tvá teorie o pískání je krapet mimo.

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #14 Hope - vloženo: 13.02.2007 v 13:14:48

    zaplaceno - Já si myslím že autor testu nedostal zaplaceno (VIZ poznámka o komerčním servru...) a tak podle toho test vypadá...:)))

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #13 HP - vloženo: 13.02.2007 v 12:49:50

    test - add. Marek Pittl
    Někdo z vašeho týmu v jednom předchozím článku napsal "Z hobby se pomalu stala obživa a tudíž i z nekomerčního serveru se stal komerční.". Rád bych vám test napsal, ale nemám na to vůbec čas a nejsem za to placený... Kritika je dobrá věc - zkuste si zní vzít reálné připomínky a příště udělat test lépe.

    Každopádně ještě několik příspěvků do diskuse a třeba se dozvíme ještě nějaké info k brzdám - takže něco pozitivního tu je!...

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #12 Plek - vloženo: 13.02.2007 v 10:54:20

    Hahaha, Franta Rakos, stale stejnej idiot

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #11 franta rakos - vloženo: 13.02.2007 v 09:11:06

    loziska - psal jsem ze "ložiska s velkou plochou desk a pístkama udělaj takovej pocit z brždění, že si budeš rochňat", to znamena všechno dohromady. sam mam Juicy Carbon, coz by mela bejt dokonalost sama, na 200 mm, davam si spindl, leogang, saalbach, francii, prosly mi rukama ruzny hayesy, juicy, hope, ale na code proste zadna z tech brzd v rezimu dh nemela. proste to je uplne jinej pocit pri jizde, kdyz vis, ze ti ta brzda da presne to, co potrebujes - chces si lehce pribrzdit - muzes. chces to zaflekovat na prednim - muzes. a ta souhra lozisek, velkejch desticek a pistku dohromady ti to da a je to presne "citelny", tzn. ze se za par jizd naucis presne rozeznat kolik sily vyvinout na kterej druh zatizeni. PS jezdil jsem na zajetejch, ne novejch brzdach. vazim sice 70 kg, ale hayesy pri mych 70 kg takhle precizne nefungujou. kotouce u juicy se prehrivaly, proto maj dneska novej tvar, ale je to spis kvuli piskani a tak. jestli se ti prehrivaj, tak nesmis tolik brzdit, hehe

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #10 :)))) - vloženo: 13.02.2007 v 08:32:45

    uf - Pěkný PR článek. Jezdili jste vůbec ty brzdy? Když tu sleduju ty testy tak si myslím, že by se MTBS mělo zase raději vrátit k fotkám. Ty vám celkem jdou. Zahraniční časopisy píšou o těch brzdách něco uplně jinýho

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #9 hanz - vloženo: 12.02.2007 v 21:17:32

    souhlas s hp a petrem červeným - super..todle sem věděl už z fotek na podzim..o jízdních projevech jen to že se super dávkujou a že brzdí aj v mokru.....to je jako: "světla svítí, stěrače stírají..to mi nemusíš hlásit, to vidím"..spíš by mě zajímalo jestli je opravdu páka "nečitelná" jak se oběvuje na usa forech...v německým biku třeba code nepředvedla nějakou brutální brzdnou sílu ale ostatní vlastnosti jí přesto vysloužili dobré hodnocení.....je třeba taky brát ohled na to že to testovali zase jen lidé,ale přesto to nějakou vypovídací hodnotu má. Lidi co maj třeba 90kg tu brzdnou sílu potřebujou...at se zkusí tester zamyslet nad tou "čitelností" pák, celkem by mě zajímala.

    to rakos:ty ložiska nemaj nic společnýho s bolestma rukou

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #8 Tink Tink - vloženo: 12.02.2007 v 20:57:38

    ... - Todle ze je test? Jakej ty brzdy maj vykon? Nebo jak vychazi porovnani s jinyma brzdama (me by treba zajimalo porovnani se saintama nebo XTckama co vozim jak s dualama tak bez) ? Co takhle hmotnost, delky hadic?

    S tema loziskama to je ale dobrej zvast, co? Uz se nekdy nekomu stalo, ze u novy brzdy nebyl krok na pace plynuly? :)))

    Ale chvalim ty gripy - moje vojety rufiany vypadaj temer totozne a neznam lepsi na DH :))

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #7 Petr Červený - vloženo: 12.02.2007 v 18:38:48

    Pohádka o ložisku - Pokud poznáte u nových brzd na funkci nějak zásadně rozdíl mezi uložením valivým a kluzným, např mezi 7 a code tak klobouk dolů. Časem to bude samozřejmě přínos, o tom žádná. Dvě praktické připomínky, jednak co se asi stane když brutálně zakrtkujeme s touhle pákou? Nechci spekulovat, ale vzhledem k provedení bych si tipl, že občas nepovolí páka ale těl a to bude průser, mimo to ten štelovací čudl je na úplně nejhorším místě, prakticky každá brzda fr/dh má na jeho místě šrámy(země, stromy a pod.). Druhá věc, nevím jestli je kolo foceno určitě s kotoučema 2007, myslím že mají jiný hranatý dizajn. Mě se docela často kotouč u juice7 200mm často přehříval a tomu 4pístek nezabrání. A pokud je kotouč příliž horký tak je konec výkonům.

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #6 Franta Rakos - vloženo: 12.02.2007 v 14:05:44

    Code Rulez !!! - hele ty jedno HáPéčko, až se na Codech svezeš, přijď se sem za tu svou zbytečnou hlášku omluvit, jo?
    jezdil jsem na nich tři dny v alpách a jsou dokonalý, lepší brzdy nejsou. prostě ty tři ložiska s velkou plochou desk a pístkama udělaj takovej pocit z brždění, že si budeš rochňat, jak tě prsty ani předlokti nebolí a jen si přibrzdíš na předku, přehodíš zadní kolo vzduchem a vůbec žádnej stres jak u hayesů jestli to dobrzdíš
    Code Rulez !!!

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #5 Marek Pittl - vloženo: 12.02.2007 v 12:56:43

    to HP - Chápu, že se těžko vstřebává pozitivně vyznívající test, ale co tam mám psát za nedostatky, když ty brzdy fakt fungujou?
    Pokud ti chybí srovnání s jinýma brzdama, tak se omlouvám, ale ne všichni dovozci nám komponenty do testu půjčí a vzhledem k tomu, že Cody jsou novinka, jsme rádi, že se nám dostaly do testu.
    Jestli máš pocit, že to dokážeš líp, můžeš napsat test na něco sám, poslat nám to a pokud to bude dobrý, rádi to uveřejníme.

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #4 HP - vloženo: 12.02.2007 v 12:41:21

    test??? - Toto jestli je test, tak dovolte abych se zasmál:-) Zkuste se podívat na zahraniční weby, jak se dělají testy. Toto není nic jiného než vychvalování a reklama pro jednoho výrobce brzd. To není test, to je spíš manuál k brzdě...

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #3 Czert - vloženo: 11.02.2007 v 21:39:52

    gripy - Tak pročpak by se kupovaly nové gripy na test bike že? :)

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #2 Marek Pittl - vloženo: 11.02.2007 v 20:57:43

    ! - Vysoce osobně ergonomické, ale hnusné. Uznávám :)

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #1 Fík - vloženo: 11.02.2007 v 19:14:27

    :) - Maro kup si novy gripy :P

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744