Rybařík zvítězil v Hradci

Další závod Českého poháru v maratónu je za námi. Jak to v Hradci Králové vypadalo se dočtete v následující reportáži....

Autor: Petr Dědina

Český pohár maratónu měl 4. dějství naplánováno o první červnové neděli, maratónci si dali tentokrát dotaveníčko v Hradci Králové. Na zdejší polabské placce se nejelo pouze o body do poháru, tento závod měl zároveň určit, kdo obsadí zbylá reprezentační místa na blížící se Mistrovství Evropy v této disciplíně. Volba tohoto závodu jako nominačního však nepatří mezi ty nejšťastnější. Trať v Hradci Králové sice může ukázat rychlostní kvality možných reprezentantů, rozhodně ale neřekne nic o vytrvalosti, natož třeba o technické zdatnosti jezdců. Pořadatelé připravili pohárovou trať o délce 65 kilometrů a šestistech  metrech převýšení. Ovšem zejména údaj o celkovém převýšení se ukázal jako hodně nadnesený, hodnota na Polaru Martina Horáka byla po závodě pouhých 370 výškových metrů.... Letošní ČP MX má rozděleny tratě dle délky a náročnosti na A a B. Ta hradecká byla samozřejmě Béčko, ale ve srovnání například s tratí v Mostě (také Béčko) by měla být hodnocena spíše některým písmenkem z poloviny abecedy... 

Kromě více jak sedmi stovek "běžných" maratónců se na startu objevila prakticky celá maratónská elita. Pro stáj RockMachine-Cyklomax to byl domácí závod a tak nemohli chybět její jezdci v čele s Martinem Horákem, Radkem Dítětem a Vénou Hornychem. Velkou motivaci přetrhnout smůlu a navázat na loňské pohárové úspěchy měl Ivan Rybařík, podpořit ho přijeli spolubojovníci z Ravo Racing Teamu Jirka Vávra a Zdenda Kříž. Michelin MTB postavil Jardu Kulhavého, který měl v týdnu zdravotní problémy a dal přednost před XC svěťákem něčemu volnějšímu. Naopak rovnou po sobotním svěťáku přijel do Hradce Tomáš Vokrouhlík a spolu s Jaromírem Purmenským byli želízky České spořitelny MTB. Nechyběli ani jezdci stáje KHS Sportful, Scanie Apache a další. Hlavní hvězdou startovního pole byl však nikoli biker, ale silničář. Jan Hruška, jezdec silniční stáje Liberty Seguros se týden po návratu z Gira postavil do první lajny mezi bikové eliťáky. "Beru to jako takovou tréninkovo-společenskou akci. Pořád mi říkali, že tu bydlím a ani se neukážu, tak jsem přišel. Je to fajn, potkám tu spoustu známých. A taky jsem chtěl jet dneska rychlejší trénink, tak proč to nespojit", objasnil Honza svou přítomnost.

Pokud toužil Jan Hruška po rychlém tréninku, tak byl na správném místě. Parametry trati s absencí jakéhokoliv kopce a s převahou zpevněnek a asfaltu dávaly tušit, že se závod pojede v pekelném tempu, v balíku a rozhodovat se bude až v závěrečném spurtu. Předpoklady vyšly vcelku přesně a ani včerejší déšť a dnešní přeháňky neměly podstatnější vliv. Prvních pár stovek závodníků se v průběhu závodu rozdělila dle výkonnosti do několika vln, osamělí jezdci nebyli prakticky k vidění. V té první byli všichni potenciální favorité a přesto že došlo k několika pokusům o roztrhání, rozhodovalo se až v cílové rovince. V ní zbylo nejvíce sil Ivanu Rybaříkovi, který doslova o plášť předspurtoval Jardu Kulhavého. Bronz bral Martin Horák, který byl ze třetího místa lehce zklamán: "Ve spurtu jsem nemohl řadit poslední tři pastorky, namotala se mi tam tráva a střílel mi z toho řetěz. Jinak si věřím, že bych byl první." Jinak to ovšem viděl vítěz. "Kdepak, dneska by na mě neměl, hodně jsem si věřil, měl jsem velkou motivaci po dvou nedokončenejch závodech. Ještě pořád se chci poprat o slušnej celkovej výsledek", zhodnotil s úsměvem Ivan. Vcelku spokojený byl Jarda Kulhavý: "Měl jsem v tejdnu nějaký zažívací potíže, proto jsem ani nejel na svěťák. Chtěl jsem alespoň zkusit tohle. Docela mě láká i to Mistrovství Evropy maratónu, tak doufám, že by to mohlo klapnout." Nutno ještě podotknout, že mezi prvními třemi byl časový rozestup v cíli necelých 7 desetin vteřiny.

Závod žen bohužel žádné drama nepřinesl. Na začátku ujela Jana Severová (Hermann Lucky bike), s odstupem za ní jezdila dvojice Barbor, Radová (KTM Profil) a Bohatá (Scania Apache). Na Báře Bohaté však bylo znát tréninkové manko způsobené přípravou na maturitu a tak spíš byla ráda, že se za Bárou Radovou drží zuby nehty, než že by její pozici nějak ohrožovala. Cíl tedy viděla první Severová, druhá Radová a třetí Bohatá.

Suma sumárum, hradecký maratón rozhodně nebyl maratónem v pravém slova smyslu. Spíše to byl sprint, silniční závod na horském kole. Za vše hovoří čísla - o délce a převýšení již bylo napsáno, ovšem vypovídající hodnotu o úrovni mají i čas vítěze a průměrná rychlost, v tomto případě to bylo zhruba 1:54 a 34,5 km/h. Závod v Hradci byl po organizační stránce slušně připraven a zajisté má a bude mít spoustu příznivců a je dobře, že se u nás dělají i maratóny z kategorie "velmi lehké".  Ale  zařazení takového závodu do Českého poháru bylo krokem hodně vedle...

Přesná nominace na Mistrovství Evropy nebyla v době psaní článku známá, po jejím zjištění vás budeme co nejdříve informovat.

Na závěr jsme pro vás připravili malé shrnutí závodu z pohledu jezdce, konkrétně našeho stálého zpravodaje Kuby Nepraše. Takže tady je malá glosa závodu, aneb jak to viděl Kuba: Bohužel hradecký závod byl až moc specifický: 65 km za 2 hodiny je asi to nejrychlejší co jsem na biku jel. Trať byla pěkně značena (nedalo se zabloudit), ale postrádala jakýkoliv kopec. Vše se odehrávalo na širokých cestách po rovině v nechutném blátíčku. Občerstvovačky jsem si v tom fofru ani nevšiml:o))! Závod byl dost nebezpečný, protože hodně lidí neumělo jezdit v balíku a tak byly k vidění hnusný hlavany. Při odjezdu z Hradce jsem si říkal, že tenhle závod už nikdy. Ale někomu se to mohlo líbit...

 

Přečteno - 13922x Tagy: marathony
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. PozvánkyRakouská stálice: Na Salzkammergut Trophy si můžete nevídaně hrábnout
    Rakouská stálice: Na Salzkammergut Trophy si můžete nevídaně hrábnout
  2. PozvánkyKolo pro život se připravuje na oblíbené Vary
    Kolo pro život se připravuje na oblíbené Vary
  3. PozvánkyOblíbená 24hodinovka Těžká Pohoda opět bude!
    Oblíbená 24hodinovka Těžká Pohoda opět bude!
  4. Český pohárAuthor Šela marathon otevře Český pohár XCM
    Author Šela marathon otevře Český pohár XCM

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #35 Petr Novotny - vloženo: 09.06.2005 v 23:06:35

    bodovani CP - ja si myslim ze je v tom pekny gulas, nejdriv by si meli dat dohromady kategorie, pak se dohodnout svaz s poradateli jak se to bude bodovat a ne ze mi pred Hradcem kazdy rika neco jineho, nejdriv ze kdyz chci bodovat musim jet Elitu a pak v poharu jsou tam lidi s M30,....

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #34 Honza N. - vloženo: 09.06.2005 v 09:33:53

    Nominacni kriteria byla dana,fajn. Na SP je nesplnil. Takze se rozhodovalo v Hradci... Byli opravdu "sprinteri" dobry i natrati? Diktovali tempo zavodu? Opravdu by tam byli, kdyby se jelo v kopcich???
    Vybrat spatne nominacni zavod je celkem zavazna chyba trenera...

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #33 Pepa Nestler - vloženo: 08.06.2005 v 21:46:30

    Bodování juniorů - Při pohledu na body juniorů z tohoto závodu jsem nevěřil vlastním očím.Juniorská kategorie byla vypsaná na krátkou i dlouhou trať,ovšem která bude započítávaná do poháru jsem se nikde nedočetl.Logicky proto jsem volal pořadateli-ing.Tomáši Petrovi a ten mne ujistil,že se právě dozvěděl o bodování juniorů na dlouhou trať.Výsledek je ovšem takový,že kluci co jeli tuto dl.trať,nemají body vůbec žádné!Dle mého názoru takový pohár ztrácí na regulernosti.Nehledě na další chyby,kterých se organizátoři hradeckého podniku dopustili-místo klubu nám napsali bydliště,holce změnili rok narození atd.,ale to jsou už jenom maličkosti.Alespoň víme kam příště nepojedem...

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #32 dreamon - vloženo: 08.06.2005 v 09:15:41

    Zavod uplne zcestny, nedustojny ceskeho poharu ani nazvu marathon a clanek napsany odpovidajicim zpusobem, asi tak na urovni prvniho stupne zakladni skoly. Nic zajimaveho, katastroficka cestina, chuda stavba vet a zovialni slang v primych recech. Proste hruza. Vecne prazdne, zrejme napsano pri pohledu do vysledku u pocitace, nikoliv autenticky.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #31 jarda - vloženo: 07.06.2005 v 13:48:16

    to zirecek - Nesrovnávám pouze dávám příklad logiky!!!!Stejně to dopadne jako loni v Polsku!Borci, co startovali z poslední řady porazí všechny naše slavné ,,reproše,, a trenér si udělá ostudu...Je v tom bordel...Toď vše!Bavte se.Zdar

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #30 buf - vloženo: 07.06.2005 v 12:54:55

    nominace - Když platí kriteria kde je vítězka z Hradce, pokud neplatí kriteria trenér repre by si mohl prohlédnout výsledky bikemaratonu kdo a jak vyhrává a jistě všem zdůvodní proč koho nominoval

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #29 Hynek - vloženo: 07.06.2005 v 12:32:54

    dyt je to v maratonu jedno - Na startovni caru maratonu se muzou postavit i svazem nenominovani borci,tak nevim vo co tady de :-]

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #28 Petr Novotny - vloženo: 07.06.2005 v 12:24:16

    pohar - no jeste kdyz uz sem v tom hradci byl, zajimalo by me jak bude pocitany pohar v ELite, par dnu pred startem jsme se ptali nekolika lidi a nakonec nam bylo receno ze lidi kteri jezdi pohar by meli jet Elitu, takze jsem fakt zvedavej jak to kdo opet zpocita - myslel jsem ze po lonskym neporadku v kategoriich se to letos zlepsi ale i letos je neporadek, nekde je to podle roku a nekde jen ELITA

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #27 anonymus - vloženo: 07.06.2005 v 11:47:41

    kulhavy - pokud vim tak kulhavy do nominace patri!!1 na ŠELE,2 v MOSTE,2 v HRADCI,Coz ukazuje jeho univerzalnost.Co tam ale dela fojtik to nevim.

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #26 Honza Zíma - vloženo: 07.06.2005 v 10:59:05

    To Jarda - Co to tu meleš? Vždyť srovnáváš jablka a hrušky... Rozdíl mezi našima bikerama a Neumannovou je právě v tom, že ona objíždí svěťáky a je tam tedy srovnání se světovou špičkou. Kdežto s kým se srovnávají naši?? Většina z nich maximálně mezi sebou. A když pak přijedou ven, tak nestačej koukat! Uvědom si, že se jedná o ME, kde bude konkurence jako blázen.
    Věřím tomu, že kdyby Neumannová objížděla pouze závody u nás, tak jí taky nikdo nenominuje. Ikdyž jí možná jo. Ale "běžnou" lyžařku určitě ne..

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #25 Zirecek - vloženo: 07.06.2005 v 10:52:47

    Neházím na nikoho špínu, to je snad z většiny mých příspěvků patrné. Tu jasnost a logiku jsem myslel, tak jak jsem neúplně napsal - že by mělo být závodů více; dát třeba 1. ze světa a dva domácí závody. Když je to z jednoho závodu, nepřipadá mi to logické/vypovýdající o formě/kvalitě závodníka. Tímto se nijak nenávážím do práce p. Lutovského, je mi jasné, že je to v tomhle nevděčná práce, protože vždy se najde hodně kritizujících lidí. Šlo mi pouze o počet nominačních závodů, kde by mi připadlo lepší, aby byly tři, pak by byly sečteny výsledky, žádné spekulace.

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #24 Jarda - vloženo: 07.06.2005 v 08:57:44

    nominace - No hoši koukám, že máte více odvahy než rozumu! Nominační kritéria jsou sice jasně daná, ale aby se nominovalo ze SP (na kterej jedou jen ti bohatí)a z jednoho závodu, který je prý nejblíže ME je šílenost! Trenér snad vybírá ze všech závodníků, které sleduje celou sezónu! Takže ti co dřeli od začátku až do konce a nepodaří se jim jeden závod jsou z kola ven...Neuvěřitelné! To by třeba Neumannová celou sezónu dřela a pak by se jí před MS nezadařilo a zabalila by to jako loni v Obersdorfu a nominace by byla v tu ránu v ....Neházím žádnou špínu, ale je to nečestné a nesportovní vůči dobrým závodníkům!

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #23 Petr Dědina - redakce MTBS - vloženo: 06.06.2005 v 23:08:06

    To Jirka Lutovský - Vidím, že jsi mě předběhl, holt to chvíli trvá, než se to napíše. :-)

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #22 Petr Dědina - redakce MTBS - vloženo: 06.06.2005 v 23:06:13

    Nominace - To zirecek a ostatní: Nominační kritéria byla dána naprosto jasně! Již začátkem února představil repre trenér Lutovský plán nominací, který jste si mimochodem všichni mohli přečíst i na mtbs.cz - viz. článek Reprezentace XC 2005. V tomto plánu se píše - cituji:

    Nominace na ME MX - 25. 26.6

    Muži : 1. umístění ve světovém poháru MX do 25. místa / 1.5 Riva Garda /
    2. na návrh trenéra RD na základě výkonnosti v ČP a SP MX

    Ženy : 1. umístění ve světovém poháru MX do 15. místa / 1.5 Riva Garda /
    2. na návrh trenéra RD na základě výkonnosti v ČP a SP MX

    Dále vyšel vyšel v půlce května informační bulletin MTB reprezentace no.1,(který jste si také mohli na mtbs.cz přečíst), ve kterém stojí-opět cituji:

    Vzhledem k výsledkům a ůčasti na prvním nominačním závodě v italské Rivě byl snížen počet míst na ME hrazený z prostředků reprezentace a to u mužů ze čtyřech míst na tři a u žen ze dvou míst na jedno.

    Podle výsledků SP MX v Rivě byl nominován na ME v kategorii mužů Ivan Rybařík a v kategorii žen byla nominována Barbora Radová. Na zbývající dvě místa v kategorii mužů budou nominováni závodníci po ČP v maratonu 5.6. v Hradci.

    Tolik vše pro objasnění nominačních kritérií. Myslím, že byla jasně stanovena dostatečně dlouhou dobu předem a logiku určitě nepostrádají. Snad jen s tou vyjímkou, že byl z Hradce udělán nominační závod...

    Vím že je to přání z kategorie snů, přesto doporučuji všem chytrolínům aby si nejprve sehnali informace než na někoho začnou házet špínu. Děkuji.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #21 Jiří Lutovský - vloženo: 06.06.2005 v 23:01:02

    Nominační kritéria a nominace na mistrovství Evropy - Pokud se týká nominačních kritérií byla celkem jasná. Umístění ve světovém poháru v maratonu / Riva - 1.5 / v mužích do 25. místa a v ženách do 15.místa, bohužel většina maratonskych závodníků tento nominační závod ignorovala. Na základě dosažených výsledků v tomto závodě byl nominován Ivan Rybařík/32. místo/ a Barbora Radová/21.místo/ .Dalším pomocným kritériem byla nominace podle českého poháru v maratonu. Jelikož byl pohár v Hradci termínově nejblíž ME byl vybrán jako nominační, moje chyba byla v tom že jsem si neověřil profil a délku tratě. Ale podmínky byly pro všechny stejné a žádné překvapivé jméno nominováno nebylo, pokud to srovnám s Mostem, který byl opravdu náročný, podle něj by byl nominován M. Spěšný a J. Kulhavý. Nominace byla naprosto průhledná a je jenom škoda všech zainteresovaných že nesplnili základní nominační kritéria na světovém poháru, který jediný je měřítkem výkonnosti závodníků ve vztahu k mezinárodní konkurenci.
    Závěrem podotýkám, že nominace na mistrovství světa v maratonu je ze závodu světového poháru v Bad Goisern 9.7 a to umístění v mužích do 15. místa a v ženách do 10. místa, v případě že tyto kriteria nikdo nesplní nebude ani nikdo na toto mistrovství světa vyslán.
    Ještě k ME v maratonu, mimo 4 nominovaných reprezentantů se ME mohou zúčastnit i ostaní závodníci, počet závodníků v národní skupině bude upřesněn na ČP v Velkých Losinách a na stránkách MTBS.

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #20 Honza N. - vloženo: 06.06.2005 v 21:37:37

    ....a všichni si mysleli, že nový reprezentační trenér Jiří Lutovský vnese do nominačních kritérií jasná pravidla, logiku.... Je to těžký: JAK MŮŽE UZAVÍRAT NOMINACI,KDYŽ NEBYL LETOS ANI NA JEDNOM MARATONMU??? Má stejné praktiky jako M. Hollosi..... Ach jo!

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #19 Jiří Novotný - vloženo: 06.06.2005 v 21:27:31

    Severka - Je zvláštní, že nejede Severka.Zdá se mi že zatím všechno čeho se letos zúčastnila tak vyhrála.Ono to asi pořád funguje a bude fungovat tak, že je důležitější objet nominační závody (s jakýmkoliv výsledkem) než svou výkonnost dokázat přímou konfrontací se soupeři. Zase opak je Jarda Kulhavý, který na Gardě nebyl a jede - zase ale má letos výsledky viceméně jenom v maratonech (Šela,Hradec).Myslím, že má větší šanci v maratonu než v XC. Však uvidíme.

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #18 zirecek - vloženo: 06.06.2005 v 20:43:52

    Děkuji za objasnění s M. Horákem; sponzori jsou sponzori, ale... .
    Fakt by ty niminace na svazu meli byt jasnejsi, udelat nekoli nominacnich zavodu, primo to nejak bodovat a pak secist a podtrhnout.

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #17 Petan - vloženo: 06.06.2005 v 19:54:22

    No s tím Kulhavým taky nesouhlasím to bych tam radši viděl Oldu Hakla

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #16 Petr Dědina - redakce MTBS - vloženo: 06.06.2005 v 18:22:08

    Nominace Martina Horáka - Martin Horák nominaci na ME odmítl, jedním z hlavních důvodů je termínová kolize se závodem Adrenalin Cup, kterému dal i díky sponzorským závazkům přednost. Ostatní důvody by asi nejlépe dokázal vysvětlit on sám.

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #15 Jarda - vloženo: 06.06.2005 v 17:46:23

    Nominace!!! - COŽE? Jako Rybárna je OK... ale co tam dělaj ty dva? Copak se na svazu ještě nevyléčili po super nominaci Kulhavého na olympiádu? A co Fojtík? Co ten zajel? Ach jo! Nebo za tím jsou peníze?????? Docela by mě zajímalo proč nejede Horák...
    A co se týče závodu jako takového - myslím,že je to pěkný závod,ale ne pro český pohár! Mělo by to být prostě dělaný pro lidi kteří se pobavěj že pojedou se startovním číslem... Ne na český pohár... Ale i to ukazuje na to jak inteligentní jsou lidé na svazu! Skoro bych je doporučil do parlametnu... tam by zapadli!!! Domluvil jsem!

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #14 zirecek - vloženo: 06.06.2005 v 17:45:19

    Nominace nic moc, s chlapama souhlasim, ale mel tam byt Horak. Z zen mela jet Severova. Je to divne/nespravedlive, ze tam tihle dva chyby, kdyz patri mezi nasi nejuzsi spicku.

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #13 pospec - vloženo: 06.06.2005 v 17:22:07

    Nominace - Já bych tam dal Rybajdu, Hornycha, Fojtika, Horaka no a Kulheca asi taky.

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #12 peta - vloženo: 06.06.2005 v 16:22:57

    nominace - vzdyt to rikam, panove na svazu si nanominuji, koho chteji...

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #11 Meesha - vloženo: 06.06.2005 v 15:16:20

    Tak kdo teda jede? - Rozumim tomu dobre, ze na ten svetak jede jen Rybajda, Kulhec a Fojtik?

    Rybajda samozrejme OK, Fojtik...no dejme tomu, ale Kulhec?
    Co treba kucí z Cyklomaxu? Vzdyt ti letos vyhrali pomalu co se dalo!?

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #10 to je jedno - vloženo: 06.06.2005 v 14:21:14

    a co Vána Hornych, nezapomnělo se na něj náhodou???? :o((( ...vyhrává co může a nic jo??? .....

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #9 tom - vloženo: 06.06.2005 v 14:11:12

    nesmylsne - Považuji za nepřípustné dělat nominaci na ME v Maratonu na ,,silniční trati,, kde závodníci dosahují průměr 35km!!!!!!!!!Absoultně nesouhlasím s nominací Fojtíka. Přijde mi, že se hošani ze svazu předem domluvili...

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #8 Jirka - vloženo: 06.06.2005 v 13:27:46

    to už tu dlouho nebylo - Každej závod je závod, ale tohle byla hrůza, jízda na biku po rovině většinu deptá a nebaví, ještě jsem nikdy nejel takovej závod, naprosto bez kopce, připadal jsem si tam nějak divně, no chuť biku si připomeneme jinde !

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #7 lith - vloženo: 06.06.2005 v 11:37:23

    rychlý závod...... - no aby takovej závod se jezdil jako českej pohár se mo zdá dost nelogický.Průměr 34 mluví za vše. Jinak na fotce to vypadá,že se Kulhec při sprintu dio cíle odrážel jak na koloběžce :o)

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #6 Jarda - vloženo: 06.06.2005 v 10:10:33

    Nesmysl - Nesmyslny zavod. Uz vubec nesmyslne jeho zarazeni do ceskeho poharu a nejnesmyslnejsi je z neho delat nominaci. Jak rikali kluci z Elite, se kteryma jsem mluvil...je to zavod jen o prachach...:-( Prumer viteze v "maratonu" pres 34km/h...co dodat! Priste udelejte jeste vlozeny zavod pro drahare...

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744