Hammerschmidt TEST

Kousek od Bodamského jezera v rámci letošního Eurobike Demoday jsme poprvé otestovali novinku z dílny Truvativ v podobě nových klik s planetovou převodovkou ...

Autor: Marek Pittl

Letošní v pořadí už druhý Demoday na Eurobiku přinesl kromě několika nových či mírně přepracovaných kol také zásadní novinku od korporace Sram. Po několika letech nápadné absence přesmykačů u modelové řady X.0 se největší a nejvážnější konkurent Shimana vytasil s novou koncepcí změny převodů. Myšlenka a princip planetové převodovky pochopitelně není nic nového, ovšem na pozici přesmykače vidíme toto řešení poprvé. Novinka nesoucí názen Hammerschmidt, by tak mohla být po letech nepříliš radikálního vývoje v oblasti řazení prvním krokem na cestě ke zcela novému pojetí změn převodů.

První představené typy řazení Hammerschmidt jsou určeny pro kola z kategorií enduro a freeride. Myšlenka na definitivní vyřešení problematiky spojení dvou převodníků, napínáku a přesmykače v jeden kompaktní a vždy fungující celek je určitě chvályhodná. Sram zatím představil dvě verze odlišující se zejména váhou. Podle slov legendy bikového sportu a prvního MTB mistra světa Grega Herbolda, je lehčí verze, určená pro kola kategorie enduro váhově srovnatelná s dvoupřevodníkovými klikami s rockringem a přesmykačem. Těžší verze určená pro freeride je prý o zhruba sto gramů těžší než kombinace jednopřevodníku a napínáku. Od sebe se oba typy liší použitými rameny klik. Freeridová verze vychází z klik Holzfeller, použitá osa je Howitzer s upravenou pravou miskou, která je užší, aby se vešla převodovka.

Hammerschmidt si jezdec může osadit převodníkem o velikosti 22 nebo 24 zubů. Tomu pak odpovídá i lehčí převodový stupeň. Při přeřazení na "velkou" vám převodovka přiloží o 14 zubů. Možné převody jsou tedy 22/36 nebo 24/38. Jedinou podmínkou pro použití Hammerschmidtu je mít na středu IS úchyty na napínák, do kterých je pevná část přišroubovaná. Ovládání je zajištěno pozměněnou dvourychlostní páčkou přesmykače, která je dodávána ve verzích X.0 a X.9. Zda si bude převodovka rozumět také s páčkou od Shimana jsme bohužel nezjistili. Shimano je na prezentacích Sramu sprosté až zakázané slovo a nikdo vlastně neví, co přesně tahle nadávka znamená.

Nicméně podstatnou informací pro všechny, kteří teď zatoužili po tomto zajímavém řešení řazení je cena této novinky. Převodovka stojí zhruba 600 Euro, k ní si pak musíte koupit ještě osičku za cca 45 Euro a pochopitelně i řadící páčku za cca 60 Euro. Suma sumárum to tedy dělá přes 700 Euromincí, což je nejakých 17 až 18 tisíc korun.

Pochopitelně jsme neodolali a s Hammerschmidtem se vydali do terénu na praktickou zkoušku. První dojem určitě není špatný. Převodovka reaguje okamžitě, změna převodu přichází tak rychle, že je nutné si chvíli zvykat a vychytat si moment přehození. Ne každá poloha klik totiž dovoluje při výrazném přitvrzení převodu pokračovat v ideálním a plynulém záběru do pedálů. S tím jsme se ale po krátké chvíli bez vetších potíží všichni srovnali, takže to nebyl problém. Srovnali jsme se i s tím, že řadíte na lehčí převod vetší páčkou, tedy obráceně než u klasiky. Převodovka velmi dobře funguje i při plném tahu řetězu, k zaseknutí docházelo jen pokud jezdec nedomáčkne pořádně páčku při přeřazení na "malou". Tahle vlastnost je největší změnou oproti ostatním doposud používaným planetovým převodovkám, u kterých i přes všechnu snahu musíte výrazně povolit ze záběru, aby došlo ke změně převodu.

Z vyzdvihovaných předností pak ještě stojí za zmínku zvýšená prostupnost biku terénem, daná použitím malého převodníku. Jediným otazníkem tak zůstává, která kola si s Hammerschmidtem budou rozumět nejlépe z hlediska spolupráce s odpružením. Každý výrobce se totiž snaží umístit hlavní čep kyvky někam do úrovně řetězu (převodníku). Většinou prostředního až velkého převodníku. Zde je ovšem řetěz ve výšce malého převodníku a to by mohl být pro spoustu odpružených kol dost zásadní problém, ovlivňující funkci celého zadního zavěšení. Dlužno ale podotknout, že chlápci od Sramu si tohle uvědomují a na test nasadili Hammerschmidt na bike od značky DiamondBack, kde se tento problém díky nízko položenému hlavnímu čepu vůbec neprojevil.

Do budoucna se prý můžeme těšit i na třírychlostní verzi pro XC a dokonce i na silniční variantu. Zda je cesta, kterou zvolil Sram budoucností přesmykačů se však terpve ukáže.

Přečteno - 14612x Tagy: testy tech2009
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTrek Slash 9.8 29" - První dojem
    Trek Slash 9.8 29" - První dojem
  2. Testy - RecenzeMerida One Sixty 7.5000 - První dojem
    Merida One Sixty 7.5000 - První dojem
  3. Testy - RecenzeTEST: Trek Boone 7
    TEST: Trek Boone 7
  4. Testy - RecenzeTest: Garmin Edge 820
    Test: Garmin Edge 820
  5. Testy - RecenzeTEST: Scott Spark 710 Plus
    TEST: Scott Spark 710 Plus
  6. TechnikaFotogalerie: Trek Fuel EX 8 29"
    Fotogalerie:  Trek Fuel EX 8 29"

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #4 Mirra - vloženo: 14.10.2008 v 18:10:55

    rb - Tak bacha at neprosazis aji kalhoty :-)

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #3 Leviatan - vloženo: 13.09.2008 v 08:30:30

    krasy? - He stejne je po par dnech jezdeni po lese omlátíš, tak naco krása. Ale co se tyce razeni tak ja sazim na revoluzer od ceskeho race bike.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #2 nara - vloženo: 08.09.2008 v 09:57:51

    No nevim jak se to bude líbit silničárum, ale sjezd nebo enduro na neco takoveho ceka dlouho.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #1 Petr Červený - vloženo: 06.09.2008 v 21:41:30

    hurá - No konečně někdo udělal něco nového, dobrého, smysluplného. Ještě přidat jeden převod a normální cenu. Jo a ještě trochu krásy aby pobraly ty kliky...

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744