"Nechtěné" dítě 27,5 roste jako z vody

Pomalu utichá kolotoč prezentací novinek na příští rok, a tak je čas zanořit se po čase opět do úvah na téma velikosti kol...

Autor: Petr Bureš
"Nechtěné" dítě 27,5 roste jako z vody

Přiznám se, že koncept tohoto článku mám v hlavě již pěkných pár měsíců, ale pořád jsem tak nějak čekal s jeho zveřejněním a stále na dalších a dalších prezentacích vstřebával informace, kterými jednotlivé značky "obalují" svá tvrzení, proč právě 27,5" je teď tak IN rozměr.


Merida One Forty-B

Pokaždé, když se otevře téma rozměry MTB kol, rozproudí to bouřlivou debatu. Skalní příznivci jednoho rozměru brání svou pravdu proti útočníkům z jiného břehu, kteří zase nemohou vystát názor, že třeba 650B je zbytečným nic nepřinášejícím rozměrem.

Když se podívám rok zpátky, tak se o 27,5", potažmo 650B šuškalo na spoustě prezentací, ale spíš v teoretické rovině. Mnohdy se výrobci na svých prezentacích nás novinářů ptali, co si o novém rozměru myslíme, v jakém segmentu se uplatní a jak to bude s poměrem výšky rámu/zdvihu/výšky jezdce. I výrobci v tom totiž neměli zprvu zcela jasno a hodně se vyčkávalo a spekulovalo do poslední chvíle nad tím, kolik sil se má upřít do vývoje kterého rozměru.

Dneska se píše konec roku 2013, jsou kompletně vykomunikovány a představeny modely 2014 a velcí hráči již mají minimálně na papírech a ve specifikacích první nástřely svých modelových řad 2015.

Sbohem 26", přichází tvá náhrada 27,5"

Podle všeho, co se dosud stalo, můžeme říct, že investice do jakéhokoliv vývoje nových technologií pro 26" kola se zcela zastavily a neočekává se žádná výrazná změna. Jelikož je potřeba doprodat skladové zásoby tohoto rozměru kol, budou se šestadvacítky zřejmě ještě objevovat v katalozích, ale pouze v levnějších cenových relacích, nebo jak se to stává pravidlem u některých značek, jako přechodný rozměr mezi dětskými 20/24" koly a dospěláckou kategorií 27,5/29".


Ghost RIOT 27,5"

Zatím jediný segment, který drží nad vodou šestadvacítky, jsou sjezdové disciplíny. Tady se řeší klasický problém "okrajovosti" tohoto segmentu a návratnost investice do vývoje nových odpružených vidlic. Jakmile velká dvojka na trhu s dvojkorunkovými vidlicemi přijde s variantami pro 27,5" kola, skončí šestadvacítky i v tomto segmentu v podstatě ze dne na den. Určité pokusy jak postavit sjezdové kolo na 27,5" kolech zde už několikrát byly. Jezdci sami v nejednom případě testují tento rozměr kol ve svých stávajících, nebo jen mírně upravených speciálech, ale prozatím čekají na zásadní krok od výrobců vidlic. Ten určitě jednou nastane a podle mě do dvou let způsobí kompletní "vyhynutí" šestadvacítek i v gravity disciplínách.


Intense M9 27,5"

V tomto ohledu mě pobavila vtipná poznámka na jakési prezentaci, že není třeba dělat z toho všeho vědu, jen si říct, že mnohdy až příliš opěvovaný rozměr 27,5" je vlastně jen novou šestadvacítkou. Vždyť ruku na srdce, myslíte si, že běžný cyklista vůbec dokáže rozeznat rozdíl ve vlastnostech kola, které má jen o 15 mm větší průměr oproti jeho stávajícímu kolu? Samozřejmě, že nedokáže. Navíc stačí dát si na 26" kolo jen o desetinku palce širší plášť a rozdíl v průměru kol se smrskne na 10 milimetrů, což je v mnoha případech téměř rozdíl mezi novým a ojetým pláštěm, který také neřešíte.


AGang Patriot 27,5"

Jakkoliv si jednotliví výrobci našli a vytvořili poutavé čtení pro své zákazníky týkající se rozdílů a porovnávání kladů a záporů všech tří rozměrů, ve kterém se snaží přesvědčit o tom, že šestadvacítky jsou přežitkem a je potřeba konečně pouvažovat buď o koupi nové devětadvacítky, nebo dvacetsedm a půlky, v zákulisí sami mimo záznam přiznávají, že od masivních investic do 27,5" očekávají zásadní rozhýbání trhů a nastartování prodejů stovek tisíc kol, protože si lidé zmasírovaní obrovskými kampaněmi budou chtít najednou koupit nové kolo, které nahradí jejich starou šestadvacítkovou herku. Za pár let pak novým zákazníkům už nezbude než si koupit buď "malá"(27,5"), nebo velká(29") kola a o nějaké kdysi populární šestadvacítce nebudou mít ani páru. Šance, že se dlouhodobě udrží tři rozměry kol napříč širší nabídkou je malá a nepravděpodobná. Musíme si uvědomit, že to obnáší větší nároky na skladování jak celých kol ve skladech výrobců, tak komponentů. Ve výsledku to znamená také daleko větší nároky na prostor ve vlastních prodejnách, které aby mohly nabízet všechny varianty, musí dnes dělit prodejní prostory na třetiny a to už vůbec nemluvím o rok, nebo dva starých modelech, které dnes na mnoha prodejnách zaprášené také stojí.

Seznam stránek článku:

  1. "Nechtěné" dítě 27,5 roste jako z vody
  2. Boom twentyninerů brzdí
Přečteno - 79664x Tagy: 29 26 27.5
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Ibis Ripmo V2
    Fotogalerie: Ibis Ripmo V2
  2. TechnikaFotogalerie: Giant Reign 29 2
    Fotogalerie: Giant Reign 29 2
  3. TechnikaFotogalerie: GT Sensor Carbon Elite
    Fotogalerie: GT Sensor Carbon Elite
  4. PreviewGT Sensor Carbon Elite - startovací model
    GT Sensor Carbon Elite - startovací model
  5. TechnikaFotogalerie: Ghost Riot Enduro Full Party
    Fotogalerie: Ghost Riot Enduro Full Party
  6. TechnikaFotogalerie: Author Solution 29
    Fotogalerie: Author Solution 29

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #32 Vzteklan - vloženo: 02.11.2013 v 21:09:01

    No, už jsem to myslím psal, měl jsem sice mnoho let HT 26", to ale neznamená že jsem nejezdil žádné fully 26", jak se mi tady snažíte podsouvat. Jsem velký šťoura a rád zkouším a zkoumám vše co mi přijde pod ruku. Takže, jak svojí oblíbenou trasu, tak singltrek pod Smrkem mám najeté i s fullem 26". Jinak, výrobci se k 26" už nevrátí, na to investovali příliš mnoho, těch pár zavilých zájemců o 26", je nepřemluví. Uvědomme si, že se to netýká jen stavitelů kol, ale hlavně výrobců komponent. Držet vývoj 29" 27,5" a ještě 26" to je drahé. To bych spíš věřil tomu, že nakonec zbyde jen jeden koncept - 29". odpověď na bmarcel — #26

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #31 petan - vloženo: 02.11.2013 v 21:07:53

    odpověď na Zdenek Vobecký — #24 odpověď na Zdenek Vobecký — #24 Ano, jelikož píši o cyklistice již patnáct let, měl jsem možnost se svézt na opravdu hodně kolech všech typů i rozměrů. Dokonce musím říct, že v posledním roce jsem měl možnost jezdit nejvíce právě 27,5" např. Santa Cruz Bronson, GT Sensor, Giant Trance, Turner Burner a mohl bych pokračovat. V jednom z komentářů to velice přesně popsal Honza I. Já nepopírám, že rozdíl mezi 26 a 27,5 existuje a já sám ho také vnímám, ale píšu o tom, že bežný cyklista, kterých je 90% ten rozdíl prostě nepozná a za tím si stojím. On ho ani poznat nepotřebuje, protože jezdí v sandálech a chce se dostat z A do B a né si nejvíc užít FlowTrail v Rychlebách.

    Možná jsem do toho článku mohl ještě dopsat vysvětlení proč vlastně nazývám 27,5" nechtěným dítětem. Devětadvacítky vznikly díky potřebám jezdců, kteří je tak dlouho zkoušeli a pracovali na jejich prosazení argumentací o diametrálně jiných vlastnostech, až se jim to podařilo. Sedmadvacítky ale primárně nechtel žádný jezdec ani uživatel vyjma snad jedine Nina, ale vymysleli si je výrobci jako odpověď na "americké 29". Jezdcům totiž vždycky trvá daleko déle, než přesvědčí výrobce aby přišli s něčím jiným, novým, když to oni sami nechtějí. Jak je možné, že výrobcům trvalo tak dlouho začít v hojné míře vyrábět 29" vidlice a na plošné pokrytí trhu 27,5" jim stačili dva resp jeden rok? 27,5" není žádná revoluční myšlenka, nic se tímto rozměrem zásadně nikam neposouvá. Jediný důvod jsou peníze, a potřeby velkých firem pokusit se bojovat proti druhému extrému, který tady rozjel Specialized. Ovšem kdo zvítězí to by zajímalo i mne... Osobně si myslím, že devětadvacítky rozhodně nejsou samospasitelné a ani nejsou jedinou správnou universální cestou. Alternativa k nim byly v pohodě šestadvacítky a klidně to tak mohlo zůstat. takhle je trh a zejména prodejci zatíženi třetím rozměrem pro který je potřeba mít skladem náhradní díly, jiné pláště, délky drátů, jiné vidlice a to taky stojí nějaké ty peníze, ale to už nikdo nevidí.

    1. na tento komentář reaguje Zdenek Vobecký — #34
    2. na tento komentář reaguje A.Procházka — #37
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #30 bmarcel - vloženo: 02.11.2013 v 21:02:46

    Chlapi podľa mňa sa veci majú takto:

    Dlho dlho tu máme rozmer 26" ale zrazu ktosi prišiel s novým rozmerom 29" ... všetko OK, nemám nič proti, fajn .... o kladoch a záporoch tu toho bolo popísané veľa a všetci to vieme ... ale pomedzi to sa nám slušne rozmáha enduro a kadejaké podobné "hard disciplíny" ... a v týchto prípadoch 29" dosť naráža rozmerovo, fyzicky, fyzikálnymi a pevnostnými limitmi, ovládateľnosťou, proste nie je to tu o XC štýle a rýchlosti ... väčšina na to časom prišla že 29" na toto nie je (ja myslím že mali to nechať tak, t.j. 26" a 29") no a máme tu 27,5". Myslím že všetkým je jasné že rozmer 27,5" vznikol len a len pre neduhy 29". A keďže si myslím že vyrábať tri rozmery asi nie je po chuti väčšiny výrobcov (29" a 27,5" boli horúce novinky), rozhodli sa 26" pochovať s vysvetlením že vlastne sa nič nedeje, však 27,5 je to isté ako 26". Treba sa s tým len zmieriť a aj s tým vymývaním mozgov :-)

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #29 Loumar - vloženo: 02.11.2013 v 20:42:58

    Ono to není 27,5 ale jen 27,2 palce.Takže ten rozdíl od šestadvacítky není tak velký. Pokud vás někdo posadí na kolo a neřekne vám jestli to je 26 nebo 27,2 tak to nepoznáte. Hodně lidí netuší že na jiném kole v jiném rozměru má třeba jiný gumy a ty také jinak jedou a dotyčný to svádí na jiný rozměr gum. Devětadvacítky jsou tak trochu nesmysl. Aspoň pro většinu lidí kteří stejně jezdí pomalu a nemají sílu. Musí je pracněji rozjíždět. Fyzika je neúprosná a exaktní věda kterou neojebete ať si tu píšete co chcete:-)

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #28 Bartiiik - vloženo: 02.11.2013 v 20:15:58

    odpověď na bmarcel — #26 naprosto s tebou souhlasím :)

    teď je to velký boom,ale beztak se zase všichni vrátí na 26" protože bude zase trh přehlcen 29" a 27,5". Dokud to půjde budu jezdit na tom "dětském" kole:D

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #27 petr santa - vloženo: 02.11.2013 v 20:10:02

    ?? Nevím jak je na tom autor článku s matematikou a možná mě opravíte ale ať počítam jak potám tak nevím kde vzal těch 15mm rozdílu? U nás bylo vždy 1,5palce rozdíl v průměru 38,1mm ale možná počítam špatně... A že by toto biker nepoznal? To je stejné jako by tvrdil že nikdo nepozná rozdíl mezi 26" a 24" Tento článk = nula a je spíš k míchu. Ale teď vážně, mám důvěrnou informaci, že od 1.1.2014 přetavají vyrábět ráfky ve velisti 26" u všech výrobců a tak doporučuju udělat si pořádně zásoby ..... ;-)

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #26 bmarcel - vloženo: 02.11.2013 v 19:58:33

    ... sa mi páči ako tu väčšina píše že po vyskúšaní nového biku 27,5 alebo 29" bolo všetko iné .... treba však napísať jednu zásadnú vec a to je (a pár ľudí to tu vyslovene napísalo) že presedali z 5 ročného HT alebo 3 ročného FULLa ... páni, tu aj "pako" musí pocítiť že je všetko iné a veľkosť kolies tam možno hrá minimálnu rolu. Ja osobne si myslím že keby ste mi dali do rúk ten istý model z jedného ročníka ktorý sa ponúka v 26" alebo 27,5" alebo 29" tak rozdiel nezistím. Medzi 26" a 29" áno ale inak pochybujem. Zaujímavé sú reči že rozdiel medzi 26" a 27,5" skoro nie je, ale 29" je už iná trieda. Pravdepodobne už zvoní umieráčik nad 26" (čo je škoda) tak sa samozrejme hľadá "úplne" rovnocenná náhrada a tou je 27,5" - samozrejme aby sa naďalej predávalo. Ja myslím že nám masírujú mozgy o sto šesť. ...... Je mi jedno či bude 27,5" alebo 29", či príde xx" ... mrzí ma že 26" sa úplne odpisujú, dokonca tu uvedené reči o detských bicykloch, ľudia nebláznite však ste na tom desiatky rokov jazdili a zrazu len pre detské biky?!?!?!? Je to divné

    1. na tento komentář reaguje Bartiiik — #28
    2. na tento komentář reaguje Vzteklan — #32
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #25 honza l. - vloženo: 02.11.2013 v 19:46:16

    odpověď na Zdenek Vobecký — #24 Autor psal o běžném cyklistovi, tím zřejmě myslel tu nejširší masu - cykloturisty. Tedy takové lidi, kteří pravděpodobně tento server nenavštěvují a různé rozměry kol jim jsou celkem fuk.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #24 Zdenek Vobecký - vloženo: 02.11.2013 v 17:42:43

    Dobrý den,

    po přečtení tohoto článku se chci zeptat, jestli jeho autor někdy jel na kole 27,5" nebo chcete-li 650b? Psát že ten malý nárůst obvodu oproti 26" není znát nebo jde dohnat širším pláštěm (nebo snad dokonce porovnávat nový X sjetý????) je opravdu hodně zavádějící. Osobně jsem teď měl přiležitost nějakou dobu jezdit na 27,5" kole a ten rozdíl v jízdních vlasnostech je značný. Není to ani 26" ani 29" je to prostě něco jiného. Každé kolo má své pro a proti. Nepoznat ten rozdíl v jízdních vlastnostech mi přijde dost smutné, pokud bych psal článek na odborný server.

    1. na tento komentář reaguje honza — #
    2. na tento komentář reaguje honza l. — #
    3. na tento komentář reaguje honza l. — #25
    4. na tento komentář reaguje petan — #31
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #23 Jar-mil - vloženo: 02.11.2013 v 17:22:02

    odpověď na Vzteklan — #22 650b bajky už jsou tu skoro 10 let a jejich zázračné vlastností byly objeveny až teď, to je zajímavé. Stejně to bylo i s devětadvacítkami. Dokud nezačla marketingová masáž, nikdo si jich ani nevšiml a ti, co je teď vychvalují se jim smáli. Cyklisté jsou neobyčejně snadno manipulovatelná skupina.

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #22 Vzteklan - vloženo: 02.11.2013 v 16:16:38

    Někdy mám pocit, že v Čechách je asi nějaká davová paranoia, že vše co praví výrobce o svém produktu je lež a podvod.

    1. na tento komentář reaguje Jar-mil — #23
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #21 tom321 - vloženo: 02.11.2013 v 16:01:44

    odpověď na vzteklan — #20 odpověď na vzteklan — #20 krásně si opsal úvod z katalogu, navíc tvoje porovnání je HTxFull, což je úsměvné.. Ano, pokud bys studoval tu GEOMETRII, tak nikdy takovej blud nenapíšeš.. (dnes už se navíc objevují rámy, kde ti výrobce v jednom rámu sám nabízí možnost použít oba rozměry kol:D, hmm rozvor je stejnej) A k těm komponentům, kromě plášťů, ráfků a vidlice jsou konponenty shodné s 26,27,5,29 (nebo si snad myslíš, že tam máš jiné kliky řazení sedlo, asi ne co..). U vidlic měl už letos fox u rozměru 26 možnost vsadit do té vidlice 27.5 kolo, proč by to nemělo jít naopak (ano bude se muset řešit geo vidlice, ne každá bude vhodná)

    Hádat se dál nebudu, 27.5 neodsuzuju, ale směju se všem, co si tu myslí, že je to kolo oproti 26" lepší.. (už jen váha bude při stejným osazení větší)

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #20 vzteklan - vloženo: 02.11.2013 v 15:15:48

    Z čeho soudím ? Výrobci kol, jak bývá zvykem, uvádějí u svých modelů tabulku s názvem "Geometrie" a usilovným studiem to tam najdeš. Kromě toho, psal jsem cca, tedy jaksi cirka - asi, přibližně. Jenom rozumbrada jsem byl, dokud jsem ten bike neměl. Teď už ale mám praktickou zkušenost ze svých oblíbených domácích tras co jezdím dlouhá léta. Trvám na tom, že 27,5" má oproti 26" o poznání lepší výjezd, je jistější v zatáčkách i v rozbitém sjezdu a má lepší průchodnost přes menší překážky - typicky kořeny. Samozřejmě jsem nejezdil desítky různých kol. Budou jistě rozdíly mezi koly s různým určením (XC,Trail,AM,FR) a taky v různých cenových hladinách. Nicméně mé poznatky odpovídají teoretickým předpokladům dle platných fyzikálních zákonů. Z toho pak usuzuji na obecnější pravděpodobnost mých výroků.

    1. na tento komentář reaguje tom321 — #21
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #19 Jiri Fikejz - vloženo: 02.11.2013 v 14:53:08

    :-) sorry, ale kdo nepozna rozdil mezi 27'5 a 26 na stejnem terenu a hlavne stejnem set-upu, tak by mel popremyslet o zmene discipliny.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #18 tom321 - vloženo: 02.11.2013 v 13:19:39

    koukám jeden odborník za druhým

    1) z čeho soudíš, že je rozvor o 5 cm větší?? vždy záleží na modelu a geometrii, napsat 5 cm je neuvěřitelná blbost...

    2) pokud si půjčíš x kol ve stejné rozměru kol, poznáš rozdíl. Já netvrdím, že si na to kluci sedli a nic nepoznali, poznali, ale vše jen přisuzovali odlišné geo než tu co jezdí, nenapadlo je, že to bude rozměrem kol..

    Takže by mě dost zajímalo, kolik z vás rozumbradů, by třeba ze vzorku 6 kol stejného zdvihu, ruzných systémů odpružení, poznali jedno co nemá rozměr 26 ale 27.5... (ano postavím je vedle sebe a ty větší kola od oka poznám :D)

    27.5 je budoucnot, výrobci to tak chtějí, proč ne, mě je to jedno, příští full bude 27.5, ale psát tu báchorky o velkých rozdílech je k smíchu..

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #17 vzteklan - vloženo: 02.11.2013 v 13:14:22

    Jj, docela nezávidím prodejcům, bude těžké najít argumenty proč koupit sebelevnější 26" kolo s tím, že za pár let na něj už budou k dostání jen nejlevnější komponenty výrobců z třetí řady..

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #16 A.Procházka - vloženo: 02.11.2013 v 12:42:13

    Po 15 sezónách na celopérech 26" jsem jezdil poslední dvě sezóny na HT 29" a pro většinu obyčejných smrtelníků není co řešit. Po fullu se mi stýská a čekám na přírůstek do rodiny 27,5 se zdvihem 140 mm. Jako prodejce kol taky já vidím budoucnost 26" kol s velikostí rámů 13" - 16" jen jako doplnění řady dětských kol 12-16-20-24.Je otázkou, jak nízko klesnou ceny dražších kol 26", aby si je někdo koupil..

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #15 vzteklan - vloženo: 02.11.2013 v 12:19:12

    Naprosto souhlasím.

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #14 jarous - vloženo: 02.11.2013 v 12:16:18

    No tak napsat, že jezdec nepozná rozdíl mezi 26 a 27,5 je značně zavádějící. Ano nepozná to výletník, který na kole jezdí v neděli pro rohlíky.. Ale člověk, který aktivně jezdí rozdíl pozná okamžitě, a to nemluvím jenom o velikosti kol. Jiná geometri, delší rozvor, rozdílné jízdní vlastnosti (na zadní kolo jde líněji než 26 a o tom nehodlám diskutovat, to je fakt..)

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #13 Vzteklan - vloženo: 02.11.2013 v 11:50:07

    Nevím nic o těch třech lidech, jak moc zkušení byli a jak a co jezdí. 27.5" má i delší rozvor cca o 5cm, nechápu jak to mohli nepoznat hned co na to usedli. Nicméně, tak jako tak, 26ky výrobci zařízli, takže už můžeme diskutovat jen o 27,5" a 29". Můžeme klidně ještě chvíli nadávat na zlotřilý kapitalisty a globalizaci a kazit si náladu, ale to je tak všechno, co proti tomu můžeme dělat.

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #12 tom321 - vloženo: 02.11.2013 v 11:32:32

    Když jsem měl půjčenou testovačku od aganga 27.5 půjčovali jsme si ji 3 lidi, 2 nevěděli, že je to 27.5 a nikdo to nepoznal.. Tahle masáž vznikla jen pro to, že bylo potřeba oživit 26" upadající trh a znuvu donutit lidi měnit kola... Patriot oproti mému 140mm 26" fullu jel uplně stejně, netrvrdím že 27.5 je horší, ale není ani lepší. Jako všude, masáž a placebo funguje dobře..

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #11 Vzteklan - vloženo: 02.11.2013 v 11:17:10

    Mnoho let jsem jezdil hardtail 26" se 125mm vidlí . Občas jsem si půjčil nějakého fulla v kategorii XC a Trail, vždy 26", nikdy mě to ale nepřesvědčilo natolik , abych nějakého koupil. Letos v září jsem se konečně odhodlal. Původně jsem chtěl nějakou 26ku po výrazné slevě. Prodejci na mě činili docela slušný nátlak, abych vzal 29". Nějakou 29ku jsem si i projel, ale nebylo to ono. Pravda, dá se s tím přejet obrubník a číst si při tom noviny, kořeny neřešíš, ubyde spousta práce s hledáním stopy, je to rychlý a všem 26kám ujedeš, ale připadal jsem si na tom tak nějak malý a pořád mi kolo těžklo v nohách i v rukách, do vzduchu jsem to nemohl dostat. Vzpoměl jsem si při tom na úžasně dávná léta, kdy jsme po lese řádili s ocelovými silničkami značky Favorit Rokycany. Pak jsem si vyzkoušel prototyp AGang Epoque 27,5" (jako Patriot ale jen 120mm zdvihu). Jezdil jsem s ním celý den na singltreku pod Smrkem. A bylo rozhodnuto. Všechny příjemné vlastnosti z HT 26" zůstaly a přidaly se nové – o poznání lepší výjezd, větší jistota v zatáčkách i v rozbitém sjezdu, lepší průchodnost přes menší překážky. První full se kterým jsem byl na singltreku rychlejší než se svým starým HT. Pak už jsem se koukal jen po 27,5" kolech. Dnes jsem spokojeným majitelem Giant Trance 27,5 3 a výše napsané se mi jen potvrzuje. Jakékoliv 26" kolo už bych nekoupil.

    Samozřejmě, obchodníci mají své zájmy a metody, ale čistě technicky si myslím že koncept 27,5" pro fully je přesně ten správný kompromis mezi hravostí 26" a výkonem 29".

    Koncept 29" bych preferoval jako hardtail, větší kola částečně nahradí chybějící zadní odpružení a rám a celková velikost budou ještě přijatelné. Rovněž pro lidi větších postav a pro rychlé XC bude full s 29" koly nejlepší volba – jak dokazuje J. Kulhavý.

    No, a pro nás ostatní jedině full 27,5" . Kdo tomu nevěří, ať to zkusí, než začne dělat závěry.

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #10 Kerio - vloženo: 02.11.2013 v 11:02:41

    Za prvé, je to jen a jen o penězích, kdo na to má koupí si je...jinak dobře nafoukáno, pláště atd udělají víc než rozměr kola.

    Pokud řešíte elitu tak tam bych aji věřil že to ten minimální rozdíl udělá, ale pokud řešíme hobíky a lidi co jezdí pro zábavu tak tam to začíná a končí zase u těch peněz :D

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #9 Tereza - vloženo: 02.11.2013 v 10:16:53

    odpověď na Martin P. — #7 Ty jsi taky jeden z těch, kterej nic nepochopil

    1. na tento komentář reaguje Martin P. — #47
    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #8 klaban - vloženo: 02.11.2013 v 10:03:32

    My češi jsme divnej národ, pořád proti něčemu remcáme, pořád se nám něco nelíbí, všechno co je dobré odsuzujeme, protože jsme při zdi sráči a právě se nám nehodí do krámu to nové tak si budeme vychvalovat to co máme a pomlouvat to co právě posouvá celý svět dál(v našem případě ten bikový).

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #7 Martin P. - vloženo: 02.11.2013 v 09:45:39

    Ano články o 29kách a 27,5 mají na MTB vždy svoje. :-D.

    Osobně v jednom zahraničním tištěném časopise, který není tak závislý jak Velo bylo že to hle téma je to tom ...kdo ho má většího... dopěněné patřičnou karikatůrou.

    Tohle není žádný vývoj, ale marketing. Kdyby to byl vývoj tak by někteří jedinci kteří mají jinak plnou hubu "vývoje" nesháněli vidli na 29ku nebo 27,5ku na véčka. Případně by je nezajímalo kolik 29kový nebo 27,5kový rám může mít držáků na bidon.

    1. na tento komentář reaguje Tereza — #9
    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #6 Supec - vloženo: 02.11.2013 v 03:38:47

    odpověď na Krystina — #5 krystino, ty musis bejt strasne chytra:-)

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #5 Krystina - vloženo: 01.11.2013 v 23:16:01

    Ještě by me zajímalo, kteří výrobci se vás novinářů ptali co mají dělat. Autor, Keliš nebo Apač? Ty možná. Od Scottu nebo od Gianta to asi nikdo nebyl. Ty totiž udávají ten směr kam se všechno vyvíjí a nekopirujou jako tyhle značky, který 1km za Rozvadovem už nikdo nezna.

    1. na tento komentář reaguje Supec — #6
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #4 Satan - vloženo: 01.11.2013 v 23:05:42

    V tomto článku je spoustu žvástu pro nic, vývoj nezastavis a proste se s tím musíš smířit, ze 26 budou jako maximálně další dětský rozměr. Chápu, ze pro některé české konzervativní zákazníky je to problém, ale bohužel svět se neridi podle teto země. Nastesti.

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #3 Lukáš Běhal - vloženo: 01.11.2013 v 22:04:16

    No já zkoušel na letošním testování Scottu v bike parku 27,5" a je fakt, že malej rozdíl jsem oproti mojí 26 pocítil. Asi nemám pro kolo takovej cit. Jinak bych to už přestal řešit, nebo se tu zase někteří dohádaj a zbytečně :D :D

    odpověz na tento komentář
  31. avatar
    #2 XXX - vloženo: 01.11.2013 v 21:28:02

    Musím říct, že napsat něco ve smyslu, že u 27,5" je minimální nárůst velikosti kola oproti 26 " a tudíž to cyklista snad ani nepozná mi přijde dost krátkozraké a vypadá to, že autor na kole 27,5" snad ani nikdy nejel. Nejsem ten, kdo podlehne mediální masáži a hned si musí pořídit něco nového, ale jezdil jsem na spoustě kolech jak 26 tak 29 a průměr 27,5 je něco uplně jinýho. Sice to není ve skutečnosti prostřední velikost, jak se (ne) uvádí, ale je to zajímavý kompromis. 27,5 má velmi dobrou ovladatelnost, skoro stejnou jako 26 oproti mizerné ovladatelnosti 29. Co se týče přejíždění nerovností (kořeny, kameny, rozbité cesty) je 27,5 skoro totožné s 29 a je uplně jinde, než 26. Ale co sedí mě jinému nemusí a myslim, že je jen dobře, aby si v budoucnu mohl uživatel vybrat ze 2 nebo i více rozměrů kol.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744