Pell's Ridelight TEST

Pro rok 2008 připravila česká značka Pell's novou řadu celoodpružených cross-country biků Ridelight. Verzi Race jsme prodrobili testu...

Autor: Michal Červený

Celoodpružených kol od domácích značek už na trhu pár let přibývá a jejich úspěchy, ať už závodní či prodejní, jsou neuvěřitelně rozdílné. Zatímco některá kola si našla své příznivce okamžitě, jiné fully zůstávají stranou zájmu bikerů.
Jednou ze zajímavých novinek představených pro příští sezónu je tento celoodpružený bike Pell´s Ridelight, o který čtenáři projevili zájem i v diskusi u Preview kola Pell´s Razzer Carbon X9. Jestli tohle kolo bude hit a nebo ne, se ještě uvidí. My vám nyní přinášíme pár našich postřehů v následujícím krátkém testu.

TEST Pells Ridelight
Znalci biků asi neunikne, že rám kola Ridelight je nápadně podobný modelu Superlight od značky Santa Cruz. Použít jako inspiraci osvědčený koncept od jedné z nejuznávanějších značek v oboru určitě není špatná cesta, protože vývoj převratného odpruženého kola určitě není v možnostech domácích značek. Výsledkem je tedy tento jednoduchý a většinou detailů dost syrově vyhlížející jednočep.

TEST Pells Ridelight Delší a klidná geometrie rámu společně se stomilimetrovým zdvihem předurčují tohle kolo, stejně jako oficiální legenda z katalogu, k celodenním výletům krajinou a maratónskému závodění. Rám z materiálu Al 7005 Triple Butted má přední trojúhelník z klasických kulatých trubek s dvojím zeslabením a integrovanou hlavou. Spodní trubka má pod hlavou vytvarované rozšíření nahrazující klasickou přivařenou výztuhu, naopak prohnutá horní trubka přivařenou výztuhu má a to z horní strany u sedlovky. V úrovni velkého převodníku je umístěný čep PSSP (Pell´s Simple and Strong Pivot) Interface s velkými ložisky. Jeho nespornou výhodou bude velká životnost a dobrá boční tuhost. K její maximalizaci při udržení rozumné váhy je navržena i jednoduchá kyvka. Čtveřice hranatých trubek zadní stavby se spojuje v masivním frézovaném dílci, stejně hranatě a stroze jsou pojaty i zadní patky. Zajímavým detailem je vnitřkem stavby vedený bowden k přehazovačce, který je tak krytý před útoky řetězu.
Vedení lanek je po spodní trubce a tím pádem zde může být použito minimální odpor kladoucí spodní vedení k přesmykači, který tak potřebuje pouze jeden díl bowdenu.
Vše na rámu je funkční a co nejednodušší, jediným drobným překvapením je pouze jedno místo pro montáž košíku na láhev.
My jsme do testu obdrželi modifikaci Race za 49.990 Kč. Nabízí se ještě dražší Team za 96.490,- a levnější Elite za 35.990,- a Pro za 29.990 korun.

TEST Pells Ridelight
Verze Race má osazení v kombinaci Shimano LX a XT. Ixtéčko zastupují měniče, z nižší sady LX jsou tu brzdy, řazení a velmi povedené kliky. Dobrá volba jsou i levná, ale hezká zapletená kola Mavic Crossride obutá do svižných univerzálních pneumatik WTB ExiWolf s drobným vzorkem širokých 1,95“.
Funkčně vyvážené a kvalitní je i odpružení Rock Shox v kombinaci vidlice Reba SL a tlumiče Monarch 3.3. Zbytek kola tvořily komponenty Pell´s X-race Esprit, představec s dělenou přední částí objímky průměru 31,8 mm, sedlovka se zámkem na dva šrouby, štíhlé sedlo s cr-mo lyžinami a mírně prohnutá řídítka o šíři 640 milimetrů.

Celkem vzato funkční a i pro závodní účely dostatečně dobrá kombinace komponentů a doplňků. Bleskové testování během tří krátkých odpoledních výletů lesem, kde bláto v údolí střídaly zledovatělé zbytky sněhu na kopečcích, vypověděly nakonec o tomto stroji víc, než jsme čekali. Po prvních nejistých kilometrech s nezajetými brzdami se vše dostalo pomalu do normálu a brzdy začaly konečně stačit přesnému a rychlému řazení. Stejně tak odpružení vytažené do chladného počasí potřebovalo nejprve nafouknout na patřičné tlaky, než se kolo začalo chovat jako potenciální závoďák. Pak už vše běželo jak má a Ridelight mohl ukázat svou pravou tvář.
TEST Pells Ridelight
Zvolené jednočepové zavěšení se ukázalo v kombinaci s tlumičem Monarch, se třemi různými jízdními režimy, jako dobře nastavitelné, přesně podle charakteru terénu. Rám při správném nastavení tlumiče slušně reagoval na šlapání a celá zadní stavba včetně čepu působila na svoji délku obstojně tuhým dojmem. Při jízdě ve standardním terénu hladších pěšin a mírně rozbitých povrchů se jako nejlepší jevila varianta středního uzavření průtoku oleje v tlumiči. Kolo se dalo snadno pobídnout ke zrychlení i při jízdě ze sedla a tlumič dokázal podržet hladinu ponoření na stabilní úrovni. Stejně tak při jízdě do většiny kopců jsme pro úplné omezení tlumiče sahali jen zřídka.

Spíše závodní ambice tohoto kola podporuje i vztah převodů a promlouvání kroku zadní stavby do tahu řetězu. Čep umístěný v úrovni velkého převodníku je ke změně tahu odolný více na větších převodnících. Při použití nejmenšího převodníku a jízdě s otevřeným tlumičem dochází při větším propružení k mírné změně v tahu řetězu. Ovšem pokud jedete do prudkých kopců s uzavřeným tlumičem, příliš se to neprojevuje. V náročných nebo dlouhých výjezdech je pak velmi nápomocná i stejným, ale plynule nastavitelným systémem uzavíratelná vidlice, jejíž moment odtržení si každý nastaví, jak je mu příjemné. I při uzavření obou jednotek si tak kolo dokáže zachovat část svého zdvihu a reagovat na terén, což výrazně usnadňuje jízdu v technicky těžkých výjezdech i na asfaltu, kde můžete v klidu vymetat všechny díry.
TEST Pells Ridelight
Jízda dolů opět potvrdila, že 100 milimetrů odpružení je už plnohodnotných a jízdní styl se tak může od opatrného a odlehčeného kodrcání naučeného na pevných krosákách posunout k trochu agresivnějšímu stylu. Agrese se v tomto případě ale musí nasadit spíš tam, kde lze kolo z kopce ještě pobízet šlapáním a pěkně vyhrocovat rychlost. Rám je i při rychlé jízdě aktivní a pro potřeby XC jezdce naprosto dostatečně požírá výmoly a kořeny. Delší geometrie dává jízdě klid, ale v točivých úsecích je třeba počítat s trochu usilovnější pilotáží. Svůj podíl na tom má i 70 stupňový sklon vidlice, dobrý pokud se terén pořádně zlomí a jede se opravdu dolů. Kolo pak neztrácí ovladatelnost ani v opravdu prudkých úsecích. Zlepšit by stálo za to jen tuhost předního trojúhelníku, který působil v některých chvílích přeci jen trochu měkce. Při váze 12,5 kilo a použitých dvojitě zeslabovaných trubkách se to ale dá pochopit.

Suma sumárum zajímavý a v klasickém stylu vyvedený bike s osvědčeným jednočepovým závěsem a dobrým osazením i odpružením. Pokud je to vaše krevní skupina, litovat nejspíše nebudete.
Přečteno - 18001x Tagy: tech testy tech2008
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: BMC Speedfox 03 Trailcrew
    Fotogalerie: BMC Speedfox 03 Trailcrew
  2. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Scalpel Si Carbon 3
    TEST: Cannondale Scalpel Si Carbon 3
  3. TechnikaFotogalerie: Trek Slash 9.8 29"
    Fotogalerie: Trek Slash 9.8 29"
  4. Testy - RecenzeTrek Slash 9.8 29" - První dojem
    Trek Slash 9.8 29" - První dojem
  5. Testy - RecenzeMerida One Sixty 7.5000 - První dojem
    Merida One Sixty 7.5000 - První dojem
  6. Testy - RecenzeTEST: Trek Boone 7
    TEST: Trek Boone 7

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #3 biker_nrs - vloženo: 01.02.2008 v 16:16:36

    triple butted vs. 2x - Zdravim.Take jsem se nad tim pozastavil jako kolega "xcellent".Jsem rad,ze ted v tom mam jasno.A navic s tim ted muzu delat chytreho pred kamarady;)
    No a jinak diky za test, jelikoz jsem nepravem na SportLifu toto kolo odsoudil a malem obloukem obesel...ale jak je videt,i prvni full znacky ma co nabidnout:-) Diky.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #2 Marek Pittl - vloženo: 02.01.2008 v 14:01:04

    zeslabování trubek - Triple butted neznamená trojité zeslabení, ale tři různé síly stěny trubek. Dobrý příklad je na http://www.columbustubi.com/eng/4_3_6.htm , kde je jasně vidět, že to znamená tři různé síly stěny trubky, tedy jednu výchozí a pak dvě různé zeslabení .
    :) Ještě se snad nestalo, abych to někam napsal a nikdo se nedivil. Aspoň je vidět, že to opravdu čtete. A za to vám všem dík.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #1 xcellent - vloženo: 02.01.2008 v 10:41:29

    triple butted nebo 2x - Zdravim, tak jak je to s t tim zeslabovanim u toho ramu? Jednou pisete triple butted a o radek nize uz je jsou to jen dvojite zeslabovany trubky?
    Tak co? Diky za odpoved.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744