Šestadvacet nebo devětadvacet? Můj první test!

Šestadvacet nebo devětadvacet? Můj první test!

Horem dolem přebírané téma. I já jsem byl tuze zvědavý, na přímé srovnání dvou Giantů - Anthem Advanced a Giant Anthem 29. Zatím to vypadá, že starého psa novým kouskům nenaučíš....

Všechno je o penězích! Prodávat se musí, a tak už se několikátý rok firmy chrlící různé typy biků snaží víc a víc protlačovat mezi závodníky i širokou veřejnosti i kola na velkých obručích, důvěrně pojmenovaná „devětadvácy“. Pořád si říkám, že se jen tak nějakou reklamou nenechám ovlivnit.

Ale přece jen, v člověku ten červík pochybností vrtá. Vidíte světem protřelé borce, jak na tiskovce chválí kola s velkým průměrem, vidíte dokonce naší modlu Jardu Kulhavého, jak na „29“ boří všechny zažité stereotypy a vyhrává závod světového poháru, slyšíte chválu od prodejců. Říkáte si; co kdyby?

Tak se v mé hlavě zrodil takový malý plán, jak pokud možno objektivně posoudit výhody a nevýhody starého a nového. Maličko jsem se na takovou možnost připravil a ona se kupodivu naskytla.

Následující část: Výchozí podmínky »

Seznam stránek článku:

  1. Šestadvacet nebo devětadvacet? Můj první test!
  2. Výchozí podmínky
  3. Žehlím krátery ale stojím ve stojce
  4. Mé resumé
14.07.2011 - Testy - Recenze - autor: Tomáš Přibyl - 34510x - tagy: giant 29 twentyniner

Související články

  1. Pells Seven 29 fotogalerie
  2. Pells Seven29 XO
  3. Chcete zdarma do Whistleru s Giantem?
  4. Kona Hei Hei fotogalerie
  5. Giant otevřel v Praze svou značkovou prodejnu
  6. Trek Superfly Elite fotogalerie
  7. Trek Superfly Elite
  8. Giant odtajnil nové 29" Anthemy 2013
  9. Kona Satori fotogalerie
  10. Kona Satori - 29" allmountain

Vlož svůj komentář:


Nechceš vyplňovat antispam? Registrovat Facebookem

  1. avatar
    #37 Matěj Kučera - vloženo: 22.08.2011 v 16:48:14

    #36 M3phi: když už jsi u tý fyzika, tak nezaleží na převodu nebo na kadenci, ale na výsledné síle přenesené do zadního kola. A taky má 29 menší valivý odpor.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #36 M3phi - vloženo: 20.08.2011 v 11:49:17

    Loni jsem kupoval nové XCčko, měřím 173cm,75kg a 29er mi přišel pro mě prostě moc velký. Vzhledem k tomu, že už porostu maximálně do země, myslím že už ani 29tky neokusím. Čistě teoreticky - při stejném převodu bude 29" hůře akcelerovat, ale při stejné kadenci díky většímu obvodu pojede rychleji, vyšší váha ráfku 29" přispěje k ještě pomalejší akceleraci, trošku to dožene při sjezdu. co se týče setrvačnosti - spousta lidí mele o tomhle pojmu, a mě přijde, že o fyzice vědí kulový - když budu mít 26" s ráfkama z Wolframu, Olova nebo betonu, bude mít setrvačnost x-násobně vyšší než 29" z Duralu/Karbonu - chtěl bych viděl paralelu u motorů, kdy by do náklaďáku cpali metrový setrvák!

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #32 doom007 - vloženo: 23.07.2011 v 10:38:00

    29 nebrat, na to musíte mít mentálně :)

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #31 patry - vloženo: 19.07.2011 v 10:38:20

    odpověď na Petr Červený — #28 Já bych to neviděl zase tak černě. Před lety jezdilo řádově méně lidí a

    jednalo se spíše o ortodoxní bikery. Pozdrav byla slušnost. Dnes jezdí tolik lidí, že zdravit každého by byla skoro sebevražda. Tam kde je dnes bruslařsko/cyklistická stezka podél Vltavy do Zbraslavi, byla před lety prakticky neprůjezdná cesta, prakticky pro pěší, šutry, částečně po náplavce, docela záhul. Když jsem tam jezdil, nepotkal jsem třeba cestou na Zbraslav jediného cyklistu. A dnes.... to by člověk musel mít jednu ruku jenom na zdravení. To že si lidi kupují drahá kola je podle mě jenom dobře. Žijí z toho obchody, roste konkurence a ve výsledku to snižuje ceny všem. Tak proč nadávat? Klidně ať si pupkatý právník koupí kolo za 200 tis. Kč, mě je to buřt.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #30 patry - vloženo: 19.07.2011 v 10:19:25

    odpověď na Hasák — #23 Ok, velmi rád se půjdu projet. Já jsem z Prahy, takže v okolí Prahy bez problémů prakticky kdykoliv. Na Moravě se vyskytuji sporadicky. Tenhle týden můžu až do víkendu kdykoliv, potom jsem týden pryč.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #29 Petr K. - vloženo: 18.07.2011 v 13:20:07

    odpověď na Petr Červený — #28 Moje řeč. Když jsem před cca. 15 lety vyrazil kamkoliv na biku, neexistovalo, abych někoho podobně šíleného minul bez pozdravu. Jedno jaké měl kdo kolo, jaký dres nebo jestli náhodou nebyl víc krasavec (rozuměj neměl panděro), než ten druhý. Dneska jsem za exota, když tomu, kdo šlape proti, mě mávnu a řeknu ahoj. Pozdrav oplatí tak jeden z desíti a to ještě udiveně...

    A jinak, jestli 26" nebo 29"? Je to o svobodě volby. Necelý rok sedlám 29" a nedám na ni dopustit. Je to tank, co prostě jede. Je mi úúúplně fuk, jestli je to pravda, nebo jen můj pocit. Uznávám, že pěšinky, kde jsem s 26" snadno prokličkoval mezi kořeny a užíval si techniku, teď proletím systémem "ono to nějak dopadne" a hrdě to přiznávám. Svojí starou, dobrou 26" jsem si nechal, kdybych zas náhodou dostal chuť, ale zatím jen smutně čeká ve sklepě.

    Beru to tak, že kolo je pro mě o pocitech a o radosti. A té mi zrovna teď dává 29" o pořádný kus víc.

    1. na tento komentář reaguje hrobar — #
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #28 Petr Červený - vloženo: 17.07.2011 v 22:45:45

    Páč by pak neměly všichni příští rok co prodávat??? :)

    IMHO já když před lety vyjel na kole, tak mi každej odpověděl na pozdrav, nebo nejdejbože pozdravil první, nejezdili skoro žádní šampóni, kteří neví kde je přední kolo a kde zadní na svém stroji za 200 táců, lidi se o kolech bavili na kolech a tak. Mno modení doba? :D

    1. na tento komentář reaguje Petr K. — #29
    2. na tento komentář reaguje patry — #31
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #27 RD - vloženo: 17.07.2011 v 14:02:16

    Víte co, vlastně o je to hlavně o "pindání" na netu. Když jsem se šel před lety projet na kole, potkal jsem spoustu bikerů .... Když jsem si šel před lety zalítat, setkal jsem se se spoustou modelářů na kdejakej malej louce. Když jsem před lety vzal věci na focení a vyrazil, tak jsem občas potkal někoho podobně postiženýho ... Dneska všichni dřepí před kompem a "zasvěceně" debatujou. Ale abych se taky "zapojil", 29" nebo 26" je dokonalý řešení problému, který vůbec neexistoval. Proč někdo nevymyslí koupitelnou náhradu převodů, řetězů, lanek, brzd ... - spolehlivé bezúdržbové a funkční řešení za všech podmínek ?

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #26 Petr Červený - vloženo: 17.07.2011 v 12:04:29

    Zmíněné video jasně říká, že 29 není lepší :D Každá varianta má svoje výhody a nedostatky. Tvrzení že 29 je evoluce je tedy nesmysl. Vzhledem k realitě, tedy k tomu, že drtivá většina lidí nezávodí je nasnadě i reakce na bláboly typu, 29 je rychlejší, lepší, nej... Je to jen zbožné přání a nepodložený pocit. Jen bych dodal, 29 je prostě těžká proti 26 a 26 nemá obvykle problém s tuhostí kol a rámu (což se o 29 říkat moc nedá).

    Tento článek je realistický náhled na fenomén, který časem splaskne. Zůstane jen kategorie lidí, která bude omílat nesmysly. (například honiči gramů, kteří jezdí na superlehkém nejlepším kole s pevnou vidlí a skořápkou místo sedla povídaje: "To moje kolo je prostě superpohodlný, supertuhý, superspolehlivý a vydrží sto let bez výměny dílu :D ...

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #25 igor - vloženo: 16.07.2011 v 19:53:46

    odpověď na Hasák — #18 ak niekto napíše, 100 tisíc za nápis S-works, tak asi ešte nejazdil na 10 kilovom celopére, ale určite by si to veľmi prial. Ale asi práve jazdí na svojej 12 kilovej cestičke. Okrem iného je už dávno otestované, vyskúšané, odmerané, že pre bežného jazdca, (nie enduro, ani zjazd) je 29 palcov s adekvátnou váhou lepšia voľba. a to ani nehovorím o pevnom biku. takže nie že stareho psa nenaučíš, ale keď neskúsiš nevieš.

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #24 zbenda - vloženo: 16.07.2011 v 13:45:58

    odpověď na patry — #22 po vzoru FB: To se mi libi :-)

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #23 Hasák - vloženo: 15.07.2011 v 17:53:21

    odpověď na patry — #22 THUMB UP ..tak zabikujem někdy kolem prahy..či na bikefestu na Dolní Moravě

    1. na tento komentář reaguje patry — #30
    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #22 patry - vloženo: 15.07.2011 v 14:28:54

    odpověď na Hasák — #18 Vůbec se s Vámi nepřu, že si dokážete bikování užít i na 26" a už vůbec netvrdím, že mě na 26" nemůžete předjet. Ohrazuji se ale proti tomu snobství!! První bike jsem si koupil o prázdninách v roce 1991 a dal jsem za něj všechny peníze které jsem si jako student o prázdninách na brigádě vydělal. Stejně to bylo i s dalšími koly. Byl to můj koníček a za ten se nešetří, takže mnoho mých dalších kol bylo o dost dražších než auto ve kterém jsem jezdil. To, že si dnes mohu dovolit splnit své sny a koupit si nejlepší model kola nepovažuji za snobství, ale za štěstí a jsem tomu upřímně rád.

    Rád bych dodal, že mě osobně po 20.letech ježdění na 26" biku, vnesli 29" kola do bikování nový rozměr zábavy a 29" mě tak baví, že jezdím tak často, jako před xx lety a to je při mé vrozené lenosti co říct.

    Biku zdar a méně závisti, není to o materiálu ale zábavě.

    Patrik

    1. na tento komentář reaguje Hasák — #23
    2. na tento komentář reaguje zbenda — #24
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #21 Ondry - vloženo: 14.07.2011 v 22:19:23

    Podle mně je tohle video jasný, stručný, přesvědčivý http://www.youtube.com/watch?v=SUXSI8iGWlg

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #20 Zirda - vloženo: 14.07.2011 v 21:44:05

    Je zajímavé sledovat zakomplexované diskuzní připomínky uživatelů 26tek o technice, snobismu, dohánění neumění jezdce a podobné slaboduché výlevy. Nutí vám někdo 29ky? Klidně si hrkejte na 26kách, každému co chce, vždyť máme možnost volby, to je to nejlepší.

    Děkuji za pěkný článek. Osobně příliš nesouhlasím s výjezdovými charakteristikami 29ky, neboť má vlastní zkušenost se mi jeví jako vynikající tank s obrovskou stoupavostí do sklonů a velkých překážek, kde jsem s 26kou končil.

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #19 Zbenda - vloženo: 14.07.2011 v 19:30:07

    29 proste jede lip. je to zmereny. je to spocitany. JK by o tom asi taky mohl neco povidat. na malych lidech je to hnusny, velky lidi naopak vypadaji na 26 blbe. ale to je proste pokrok

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #18 Hasák - vloženo: 14.07.2011 v 18:31:16

    odpověď na patry — #16 hmmm zaplatils 100tisíc za nápis S-works a dáš si tam nesmyslně drahý kola...to si radši za ty samý prachy postavim 26 a silničku a budu víc spokojenej. S timhle někoho potkat a dát ho na 26 tak se ti budu smát ještě večer.. Bohužel se cyklistika stává snobismem bohatých lídí na podobných strojích a nulovou technikou. Kdo dává techniku a je biker trád si zařádí na 26 a nemusí svoje neumění dohánět 29. Osobně mam 183cm a rám 18tku na 26 kolech..ha?

    1. na tento komentář reaguje patry — #22
    2. na tento komentář reaguje igor — #
    3. na tento komentář reaguje igor — #
    4. na tento komentář reaguje igor — #
    5. na tento komentář reaguje igor — #
    6. na tento komentář reaguje igor — #25
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #17 Hasák - vloženo: 14.07.2011 v 18:25:47

    odpověď na jája — #11 jj souhlas neni to o bikingu, ale o penězích a dělat bussines

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #16 patry - vloženo: 14.07.2011 v 16:02:04

    Myslím, že v článku zůstalo upozaděno, že autor srovnává dvě naprosto rozdílné sady převodů. 3/9 a 2/10 je dost zásadní rozdíl. Na podzim 2010 jsem testoval 29" Epica Expert s převody 3/9 a byl jsem zcela nadšen chováním 29" kola oproti 26" kolu a žádný pocit chybějících převodů do těžkého kopce jsem nezaznamenal. Na koupeného 29" Epica S-Works jsem si již nechal dát nové převody 2/10. Moje první pocity byly stejné jako u autora. Zvlášt do nejprudších kopců mi schází ještě o trochu lehčí převody. Z kopce potom lze i s 29" koly šlapat maximálně do cca 45-50 Km/hod (kdy člověk dosahuje kadence 105 ot/min a více) a rychleji si mi to zatím v terénu roztočit nepodařilo.

    Co se týče pocitu těžkého roztáčení kol, lze jej dobře eliminovat nasazením co nejlepších kol. Na svém kole mám ploché dráty DT Swiss, náby Chris King, lehké pláště Maxxis a velmi lehké ráfky (značku si bohužel nepamatuji). Rozdíl oproti testovanému 29" Epic Expert je doslova propastný. Díky většímu obvodu a tím pádem i setrvačnosti se vyplatí si za lehká kola připlatit. To samé platí o pevnosti kol, kde 29" dostávají daleko větší "čoud" než 26".

    Osobně jsem vyšší postavy a 29" bych zcela určitě doporučil lidem vyšších postav (od cca 185cm výš). O rámu velikosti XL se nedá říci že by byl obratný ani na 26" :o)

    Ať Vám to šlape

    Patrik

    1. na tento komentář reaguje Hasák — #18
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #15 jt - vloženo: 14.07.2011 v 15:42:58

    tak v birell cykloskole porovnali skoro totozny kola na duralu, stejne osazeny jen 26 - 29 palcu, a rozdil v hmotnosti byl 160 gramu !

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #14 jája - vloženo: 14.07.2011 v 13:00:11

    odpověď na jkk — #13 srovnání karbonového a hliníkového rámu a sady XTR a XT není dost dobře možné pro objektivní posouzení a tvrdit , že kolo nejede do kopce , když vezeš o 3 kg navíc je jasně dané - tak si hlavně přečti o čem se diskutuje a hlavně si nech svoje ničím nepodložené myšlenky o tom kdo co objel a neobjel...

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #13 jkk - vloženo: 14.07.2011 v 12:19:31

    Vážení, myslím si, že srovnat 2 kola je možné. Tento test - srovnání je toho důkazem. Považuji jej za prospěšný, kvalitně popsaný. Jedná se především o pocity cyklisty, který narozdíl od různých pájů už něco objel a může si srovnání a vyjádření vlastního názoru dovolit. Nejedná se o žádné PR, nic nám nenutí, nevykládá žádné absolutní pravdy, nedělá radikální závěry. Díky!

    1. na tento komentář reaguje jája — #14
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #12 Hynas - vloženo: 14.07.2011 v 12:04:06

    29 NEBRAT!

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #11 jája - vloženo: 14.07.2011 v 11:16:10

    odpověď na Hasák — #8 tak na závody typu kola o život nebo okolo ničeho vůbec horský kolo nepotřebuješ a objedeš to i na trekingu...-)))ty tratě se nestaví na techniku, ale aby se tam vešlo co nejvíc turistů co zaplatí co nejvíc peněz na startovném , ale sportovní zážitek z techniky nikde...

    1. na tento komentář reaguje Hasák — #17
    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #10 karlos - vloženo: 14.07.2011 v 11:14:34

    odpověď na Hasák — #7 přesně tak mám S(ko) a pokud se jedná o tu techniku...tak jde předevšim o jezdce, samozřejmě kolo pomuže..ale pokud to někdo nemá v rukou,tak mu ze sjezdu v technickejch pasáží nepomuže ani kdyby měl sjezďáka. :-)

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #9 hanes1 - vloženo: 14.07.2011 v 10:57:06

    odpověď na Karlos — #4 souhlas, mám 173/65kg a s devětadvácou nemám problém...ostatní parametry testu absolutně podložené pouze časem, jenom subjektivní pocity o ničem...

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #8 Hasák - vloženo: 14.07.2011 v 10:53:15

    Souhlas 26 a 29 nejde srovnat. jelikož je těžké udělat za stejnou cenu stejná kola se stejným parametrem ať už se bere cokoliv. Ovšem na dnešní závody MTB a maratony je 29 lepší jelikož se to jezdí skoro po rovinách. Ale před 10 ti lety by si nikdo 29 neškrtnul jelikož to bylo o technice a ne o rychlosti až tolik. howg

    1. na tento komentář reaguje jája — #
    2. na tento komentář reaguje jája — #
    3. na tento komentář reaguje jája — #11
    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #7 Hasák - vloženo: 14.07.2011 v 10:51:11

    odpověď na Karlos — #4 Karlos to máš Epica 29 ve velikosti S ne?

    1. na tento komentář reaguje karlos — #10
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #6 Karlos - vloženo: 14.07.2011 v 10:15:48

    odpověď na jája — #5 moje řeč

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #5 jája - vloženo: 14.07.2011 v 10:10:29

    tak je jasný, že do kopce to nepojede oproti předpokládám min o dvě kila lehčí 26. Pokud by testoval pořádný poladěný kolo s váhou pod 10kg tak by to do kopce asi jelo jinak. Pro mě test o ničem, protože se nesrovnávají srovnatelný kola - ať někdo vezme třeba S-Workse Epica 26,29 to se dá srovnávat

    1. na tento komentář reaguje Karlos — #6
    odpověz na tento komentář

Nové fotky

Pells Seven 29 fotogalerieSvětový pohár XC #4 2012 - La Bresse: ženySvětový pohár XC #4 2012 - La Bresse: EliteSvětový pohár XC #4 2012 - La Bress: junioři & U23Fotogalerie: Světový pohár XCE, La Bresse 2012Světový pohár XC #3 2012 - Nové Město: Elite