Šestadvacet nebo devětadvacet? Můj první test!

Horem dolem přebírané téma. I já jsem byl tuze zvědavý, na přímé srovnání dvou Giantů - Anthem Advanced a Giant Anthem 29. Zatím to vypadá, že starého psa novým kouskům nenaučíš....
Autor: Tomáš Přibyl
Šestadvacet nebo devětadvacet? Můj první test!

Všechno je o penězích! Prodávat se musí, a tak už se několikátý rok firmy chrlící různé typy biků snaží víc a víc protlačovat mezi závodníky i širokou veřejnosti i kola na velkých obručích, důvěrně pojmenovaná „devětadvácy“. Pořád si říkám, že se jen tak nějakou reklamou nenechám ovlivnit.

Ale přece jen, v člověku ten červík pochybností vrtá. Vidíte světem protřelé borce, jak na tiskovce chválí kola s velkým průměrem, vidíte dokonce naší modlu Jardu Kulhavého, jak na „29“ boří všechny zažité stereotypy a vyhrává závod světového poháru, slyšíte chválu od prodejců. Říkáte si; co kdyby?

Tak se v mé hlavě zrodil takový malý plán, jak pokud možno objektivně posoudit výhody a nevýhody starého a nového. Maličko jsem se na takovou možnost připravil a ona se kupodivu naskytla.

Výchozí podmínky

Jako stará „konzerva“ jsem patnáct let jezdil pevného bika a o fullu nechtěl ani slyšet. Změnit názor mě donutil až můj vlastní strach, když jsem usoudil, že přetěžký etapák Trans Alp bude přece jen lepší absolvovat na celopéru. Pořídil jsem si tedy před rokem rám Giant Anthem Advanced, karbonového krasavce osadil vesměs Shimanem XTR a vyrazil do terénu. Od té doby jsem na pevném biku seděl jen jednou, a to na závodě 24hours, kde trať byla více méně prosta dramatických terénních nerovností.

Letos v květnu mi oficiální dovozce Giantu nabídl otestovat stejného bika ve verzi „29“, jen ve specifikaci s hliníkovým rámem, zato s novým Shimanem XT s desetipastorkovou kazetou. Tak přišla jednoznačně moje chvíle.

Tomáš Přibyl a jeho Giant Anthem

Pro svůj soukromý test jsem si vybral můj oblíbený tréninkový okruh v okolí Štěchovic u Prahy, jehož délka je přibližně 100 km a najdete na něm všechny možné povrchy; prudká stoupání, sjezdy, technické pasáže, kořeny, kamení i rovné asfaltky. Díky tomu, že tento okruh jezdím velmi často až do úplného zblbnutí, znám detailně, kde jak řadím, jak jedu rychle a jak se chová moje kolo za všech povětrnostních podmínek.

Půjčeného oře jsem v rámci maximálně objektivního porovnání trošku upravil. Vyměnil jsem především řidítka, nejsem zvyklý na skoro sedmdesáticentimetrové klandry, osadil jsem vlastní s osmapadesáti centimetry a namontoval rohy. Jsem zkrátka stará škola. Upravil jsem pak tlaky ve vidlici i zadním odpružení a srovnal maličko posez podle svého měření. Říká se, že u devětadvacítek bývá problém s udržením výšky řidítek, vzhledem k tomu, že rám je díky delší vidlici výše nad zemí. Neměl jsem s tím ale žádný problém, protože hlavová trubka u Giantu je velice nízká. Považte, i s hlavovým složením má ve velikosti rámu „L“ jenom jedenáct centimetrů!

Giant Anthem 29

Pokud jde o pneumatiky, které rovněž mohou ovlivnit výrazně pocity jezdce, na svém kole mám Schwalbe Racing Ralph Tubeless, na testovací mule byly pak zánovní Maxxis Cross Mark v dušovém provedení. Běhouny obou plášťů jsou velmi podobné, tlaky jsem logicky nastavil stejné.

%pagebreak(Žehlím krátery ale stojím ve stojce)%

Na testovací bike jsem sedal s očekáváním a zvláštními pocity. V hlavě se mi promítaly různé útržky zkušeností dalších lidí, kteří se s námi již dříve podělili o pocity z jízdy na velkých kolech, typu: měl jsem pocit, že sedím vysoko. Nebo: kolo úplně jinak zatáčí a do zatáček se musí najíždět odlišně. Či zmínky, že bike je v technických pasážích neohrabaný.

To všechno jsem měl na paměti, když jsem se vydal na svou přibližně pětihodinovou testovací jízdu. Od začátku jsem se snažil řadit obdobné převody, jako na mém vlastním kole, ale jak je vám všem jasné, není to vlastně možné. Podmínky na okruhu byly velmi podobné standardu, jen trochu mokro po nočním vydatném dešti, celkem teplo a příjemně. Ani já jsem nebyl nějak hendikepovaný, takže i z tohoto pohledu se dalo hovořit o celkem objektivním srovnání. Až za chvíli mi ale došlo, že kromě větších ráfků, které ovlivňují převodové poměry, mám vzadu deset pastorků místo devíti, takže zařadit v kopci stejný převod jako „obvykle“ vlastně ani nedokážu.

Počáteční pocity na asfaltové sekci byly povznášející. Kolo i do celkem slušného kopce „valilo“ jak se patří, měl jsem určitě pocit vyšší rychlosti. Nechci se utápět v technických specifikacích, obě kola jsou vlastně velmi podobná. Co však musím zmínit, je velký rozdíl v pevnosti a stabilitě předku kola, kde jednoznačně vítězí, snad překvapivě, devětadvacítka. Podle mého soudu je to dáno použitou vidlicí. U mého SIDu XX je kladen důraz přece jen víc na nízkou váhu a ani zamykání není tak působivé, jak by se na mou váhu kolem osmdesáti kilo slušelo. Zato FOX na testovačce s pevnou osou byl velmi odolný, nijak se nekroutil a po zamčení se vidlice stala skutečně pevnou. To mě mile překvapilo. Pokud jde o pevnost zadní stavby, nepocítil jsem mezi biky nějaký rozdíl.

Tomáš Přibyl - Drásal 2011

Po úvodní nenáročné pasáži mě čekalo dlouhé a prudké stoupání po asfaltu, jehož sklon je na začátku více než 20 %. Tam jsem se s devětadvácou trošku zaseknul, tedy upřímně řečeno, moje nohy. Stejně jako na mém kole jsem tady uplatnil „zoufalce“, ale nohy se mi sotva točily. Zdálo se mi, že udržet smysluplnou frekvenci je tady na tomhle biku dost obtížné. Tehdy mě poprvé napadlo, že je to kolo spíš pro „krafťáky“. Vytrpěl jsem si to a pak najel do mých oblíbených úseků v lesích, kde se terén jen mírně vlní, ale zato je plný kořenů a občas lesníky tak oblíbeného hrubého štěrku – makadamu. Tam se projevily jednoznačně klady toho pekelného stroje. Použiji-li v této souvislosti frekventovaného výrazu „žehlit“, nebudu daleko od mého pocitu. Větší kola jednoznačně pomáhala projíždět jindy cukavé pasáže rychleji a také s menším strachem z defektu. Kolo bylo zkrátka rychlejší i komfortnější.

Největší nirvánu jsem pak zažíval v okolí koňských farem; cestičky jsou tady rozmlácené, úzké, s hlubokými krátery po kopytech a není se kam uhnout. Devětadvacítka zdolávala tato místa s lehkostí a elegancí. A tak se to střídalo po velkou část dne.

Zhruba po čtyřech hodinách mě čekaly dva nejtěžší a nejdelší kopce na trase. Rozbitý skalnatý výjezd dlouhý dva kiláky, kde osobní auto nevyjede a v zápětí po nejtěžším technickém sjezdu po zvětralé břidlici tříkilometrový stoupák o 250 výškových metrů po rozbitém asfaltu. Tak jak jsem v prvním těžkém stoupání trpěl a pochopil, že žádné technické řešení není všelékem, druhý kopec potvrdil, že když přijedete do míst, kde se kola mohou točit, je devětadvacítka pekelná zbraň.

Mé resumé

Jestli čekáte, že začnu pět ódy na starou osvědčenou 26“ nebo naopak mě za srdce chytla 29“ tak, že si ji půjdu hned koupit a můj karbonový klenot skončí v cyklobazaru, zklamu Vás. Nabídnu Vám jen své finální pocity. Ještě k tomu chci dodat, že jsem v rámci tohoto mého testu využil půjčeného bika na stejném okruhu ještě druhý den, ale mé názory se nijak nezměnily.

Každopádně je to zajímavá zkušenost. Devětadvacítka na mě nezapůsobila nijak jednoznačně. Jak už jsem se zmínil při popisu mé trasy, její jasnou výhodou je skvělá průchodnost terénem, vyhlazení jindy nepříjemných drncavých pasáží a s tím spojená vyšší rychlost v takových místech. Není třeba zdůrazňovat, že i na silnici se zdá být kolo rychlejší. Zato v prudkých, lépe řečeno extrémně prudkých a rozbitých místech bych raději sedlal starou šestadvácu. Můj stěžejní pocit je totiž ten, že více odpouští chyby v pilotáži, způsobené pozdním řazením lehčího převodu a zaplacené ztrátou frekvence šlapání. Příčinou většího průměru kola se pak člověk obtížněji znovu dostává do tempa a má pocit, že je kolo těžší než ve skutečnosti je. S tím jsem zápolil víc než je zdrávo.

Tomáš Přibyl - Drásal 2011

Naopak, aspoň z mého pohledu se mi nezdál bike nijak neohrabaný, vlastně když jsem nemyslel na to, že jsem na jiném stroji, řízení se nijak nelišilo od mého bicyklu. K tomu přispívá asi i mírně prohnutá sedlová trubka, což dle výrobce zkrátí celkovou délku kola ve prospěch jeho ovladatelnosti. Možná je to dáno i mými 189ti centimetry výšky a 80 kily čisté váhy. Dovedu si představit, že devětadváca opravdu bude vyhovovat více silovým jezdcům vyšších postav, ale to je jen můj názor.

A na závěr snad jenom kraťoučké srovnání časů, kterých jsem na identickém okruhu dosáhnul na obou typech kol. Finální čas 5:10 hod na mém fullu jsem na devětadvacítce nepřekonal, byl jsem o sedm minut pomalejší. Vzhledem k podmáčenému terénu je ale zřejmě možno počítat s tím, že bych svůj výkon v případě suché trati minimálně vyrovnal, s velkou pravděpodobností byl o něco málo rychlejší. Přes všechna výše zmíněná pozitiva „29“ jsem s velkou chutí přebral ze servisu svého Anthema; nechci vyloučit možnost změny, protože změna je život, ale v nejbližší době zůstanu u staré dobré šestadvacítky. A nebo je to také tak, že starého psa novým kouskům nenaučíš...

Tomáš Přibyl

Přečteno - 111370x Tagy: giant 29 twentyniner
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Tech newsDámy zpozorněte, Liv uvádí nový závodní XC full Pique Advanced 29
    Dámy zpozorněte, Liv uvádí nový závodní XC full Pique Advanced 29
  2. TechnikaFotogalerie: Liv Devote Advanced PRO
    Fotogalerie: Liv Devote Advanced PRO
  3. PreviewLiv Devote odhaluje budoucnost gravelů Giant
    Liv Devote odhaluje budoucnost gravelů Giant
  4. TechnikaFotogalerie: Giant Trance X Advanced E+ Elite 2
    Fotogalerie: Giant Trance X Advanced E+ Elite 2
  5. PreviewGiant Trance X Advanced E+ Elite 2
    Giant Trance X Advanced E+ Elite 2
  6. Výstavy a veletrhySpoke.cz zve na testování kol Giant, Superior, Santa Cruz a Haibike
    Spoke.cz zve na testování kol Giant, Superior, Santa Cruz a Haibike

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #40 petrS - vloženo: 07.05.2013 v 14:57:17

    Ahoj, no já přešel na 29 z krosu. Což v podstatě jsou stejná kola. Mám Cube Ltd Pro 29 2012. Měřím cca 170. Před rokem se psalo, že to není pro malé lidi. Ale to bych pak nemohl v podstatě jezdit ani na krosovém kole, které má 28 palců. A navíc na 29tkách závodí ve světě i ženský, který maj klidně jen 165 cm. Podle mě o tom to není. S kolem se mi jezdí skvěle. Když bych chtěl ušetřit na váze kol, tak dám bezdušovky. Ale hlavně to prostě chce jezdit a jezdit, pak se člověk vytrénuje a neřeší nějaké to deko navíc. Nemám nic proti 26tkám, ale prostě jsem si řekl, že to proti krosu nemůže být taková změna a šel do toho. Dnes nelituji. Mějte se. Petr

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #39 vlada83 - vloženo: 03.05.2013 v 13:01:43

    z meridy 26 na focus 29, loni mtb stalak na 26, letos na 29, nebe a dudy, tam kde jsem se loni horko těžko škrábal v kamenitém výjezdu jsem letos bez problému vyjel, neb 29 si ty kameny sloupala jak malinu, v rozbitém výjezdu stačí šlapat, přijde mi že tolik nemusím řešit výběr správné stezky mezi kameny. Tím pádem se tolik myšlenkově nenamáhám, což mi vyhovuje. Sjezdy lambáda, větší jistota. Ano ve výjezdech a rozjezdech to chce trochu víc síly než na 26, ale to mi nevadí. Já bych už zpátky nešel. Ale srovnání mé staré 26 a carbon 29 není moc porovnatlené neb 29 je výbavou o třídu výš

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #38 kmet 60+ - vloženo: 03.05.2013 v 11:01:09

    Do loňské sezony jsem sedlal 26tku hardteil Superior 920. Od ledna sedlám 29 Spezialized Epic comp. Pocity , které jsi popsal jsou převážně indentické s mými. Ztráta kadence a tedy i rychlosti v prudších stoupáních je rychlá i při volbě lehkého převodu. Tam kde jsem dříve vyjel bez zvláštních problémů, dnes se trchu trápím a ztrácím. Naopak velmi pozitivně hodnotím rychlost ve sjezdech na všech druzích povrchu. Vážím 82kg/182cm a nárůst rychlosti oproti 26tce je asi 10ti%.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #37 Matěj Kučera - vloženo: 22.08.2011 v 16:48:14

    #36 M3phi: když už jsi u tý fyzika, tak nezaleží na převodu nebo na kadenci, ale na výsledné síle přenesené do zadního kola. A taky má 29 menší valivý odpor.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #36 M3phi - vloženo: 20.08.2011 v 11:49:17

    Loni jsem kupoval nové XCčko, měřím 173cm,75kg a 29er mi přišel pro mě prostě moc velký. Vzhledem k tomu, že už porostu maximálně do země, myslím že už ani 29tky neokusím. Čistě teoreticky - při stejném převodu bude 29" hůře akcelerovat, ale při stejné kadenci díky většímu obvodu pojede rychleji, vyšší váha ráfku 29" přispěje k ještě pomalejší akceleraci, trošku to dožene při sjezdu. co se týče setrvačnosti - spousta lidí mele o tomhle pojmu, a mě přijde, že o fyzice vědí kulový - když budu mít 26" s ráfkama z Wolframu, Olova nebo betonu, bude mít setrvačnost x-násobně vyšší než 29" z Duralu/Karbonu - chtěl bych viděl paralelu u motorů, kdy by do náklaďáku cpali metrový setrvák!

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #32 doom007 - vloženo: 23.07.2011 v 10:38:00

    29 nebrat, na to musíte mít mentálně :)

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #31 patry - vloženo: 19.07.2011 v 10:38:20

    odpověď na Petr Červený — #28 Já bych to neviděl zase tak černě. Před lety jezdilo řádově méně lidí a

    jednalo se spíše o ortodoxní bikery. Pozdrav byla slušnost. Dnes jezdí tolik lidí, že zdravit každého by byla skoro sebevražda. Tam kde je dnes bruslařsko/cyklistická stezka podél Vltavy do Zbraslavi, byla před lety prakticky neprůjezdná cesta, prakticky pro pěší, šutry, částečně po náplavce, docela záhul. Když jsem tam jezdil, nepotkal jsem třeba cestou na Zbraslav jediného cyklistu. A dnes.... to by člověk musel mít jednu ruku jenom na zdravení. To že si lidi kupují drahá kola je podle mě jenom dobře. Žijí z toho obchody, roste konkurence a ve výsledku to snižuje ceny všem. Tak proč nadávat? Klidně ať si pupkatý právník koupí kolo za 200 tis. Kč, mě je to buřt.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #30 patry - vloženo: 19.07.2011 v 10:19:25

    odpověď na Hasák — #23 Ok, velmi rád se půjdu projet. Já jsem z Prahy, takže v okolí Prahy bez problémů prakticky kdykoliv. Na Moravě se vyskytuji sporadicky. Tenhle týden můžu až do víkendu kdykoliv, potom jsem týden pryč.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #29 Petr K. - vloženo: 18.07.2011 v 13:20:07

    odpověď na Petr Červený — #28 Moje řeč. Když jsem před cca. 15 lety vyrazil kamkoliv na biku, neexistovalo, abych někoho podobně šíleného minul bez pozdravu. Jedno jaké měl kdo kolo, jaký dres nebo jestli náhodou nebyl víc krasavec (rozuměj neměl panděro), než ten druhý. Dneska jsem za exota, když tomu, kdo šlape proti, mě mávnu a řeknu ahoj. Pozdrav oplatí tak jeden z desíti a to ještě udiveně...

    A jinak, jestli 26" nebo 29"? Je to o svobodě volby. Necelý rok sedlám 29" a nedám na ni dopustit. Je to tank, co prostě jede. Je mi úúúplně fuk, jestli je to pravda, nebo jen můj pocit. Uznávám, že pěšinky, kde jsem s 26" snadno prokličkoval mezi kořeny a užíval si techniku, teď proletím systémem "ono to nějak dopadne" a hrdě to přiznávám. Svojí starou, dobrou 26" jsem si nechal, kdybych zas náhodou dostal chuť, ale zatím jen smutně čeká ve sklepě.

    Beru to tak, že kolo je pro mě o pocitech a o radosti. A té mi zrovna teď dává 29" o pořádný kus víc.

    1. na tento komentář reaguje hrobar — #
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #28 Petr Červený - vloženo: 17.07.2011 v 22:45:45

    Páč by pak neměly všichni příští rok co prodávat??? :)

    IMHO já když před lety vyjel na kole, tak mi každej odpověděl na pozdrav, nebo nejdejbože pozdravil první, nejezdili skoro žádní šampóni, kteří neví kde je přední kolo a kde zadní na svém stroji za 200 táců, lidi se o kolech bavili na kolech a tak. Mno modení doba? :D

    1. na tento komentář reaguje Petr K. — #29
    2. na tento komentář reaguje patry — #31
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #27 RD - vloženo: 17.07.2011 v 14:02:16

    Víte co, vlastně o je to hlavně o "pindání" na netu. Když jsem se šel před lety projet na kole, potkal jsem spoustu bikerů .... Když jsem si šel před lety zalítat, setkal jsem se se spoustou modelářů na kdejakej malej louce. Když jsem před lety vzal věci na focení a vyrazil, tak jsem občas potkal někoho podobně postiženýho ... Dneska všichni dřepí před kompem a "zasvěceně" debatujou. Ale abych se taky "zapojil", 29" nebo 26" je dokonalý řešení problému, který vůbec neexistoval. Proč někdo nevymyslí koupitelnou náhradu převodů, řetězů, lanek, brzd ... - spolehlivé bezúdržbové a funkční řešení za všech podmínek ?

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #26 Petr Červený - vloženo: 17.07.2011 v 12:04:29

    Zmíněné video jasně říká, že 29 není lepší :D Každá varianta má svoje výhody a nedostatky. Tvrzení že 29 je evoluce je tedy nesmysl. Vzhledem k realitě, tedy k tomu, že drtivá většina lidí nezávodí je nasnadě i reakce na bláboly typu, 29 je rychlejší, lepší, nej... Je to jen zbožné přání a nepodložený pocit. Jen bych dodal, 29 je prostě těžká proti 26 a 26 nemá obvykle problém s tuhostí kol a rámu (což se o 29 říkat moc nedá).

    Tento článek je realistický náhled na fenomén, který časem splaskne. Zůstane jen kategorie lidí, která bude omílat nesmysly. (například honiči gramů, kteří jezdí na superlehkém nejlepším kole s pevnou vidlí a skořápkou místo sedla povídaje: "To moje kolo je prostě superpohodlný, supertuhý, superspolehlivý a vydrží sto let bez výměny dílu :D ...

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #25 igor - vloženo: 16.07.2011 v 19:53:46

    odpověď na Hasák — #18 ak niekto napíše, 100 tisíc za nápis S-works, tak asi ešte nejazdil na 10 kilovom celopére, ale určite by si to veľmi prial. Ale asi práve jazdí na svojej 12 kilovej cestičke. Okrem iného je už dávno otestované, vyskúšané, odmerané, že pre bežného jazdca, (nie enduro, ani zjazd) je 29 palcov s adekvátnou váhou lepšia voľba. a to ani nehovorím o pevnom biku. takže nie že stareho psa nenaučíš, ale keď neskúsiš nevieš.

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #24 zbenda - vloženo: 16.07.2011 v 13:45:58

    odpověď na patry — #22 po vzoru FB: To se mi libi :-)

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #23 Hasák - vloženo: 15.07.2011 v 17:53:21

    odpověď na patry — #22 THUMB UP ..tak zabikujem někdy kolem prahy..či na bikefestu na Dolní Moravě

    1. na tento komentář reaguje patry — #30
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #22 patry - vloženo: 15.07.2011 v 14:28:54

    odpověď na Hasák — #18 Vůbec se s Vámi nepřu, že si dokážete bikování užít i na 26" a už vůbec netvrdím, že mě na 26" nemůžete předjet. Ohrazuji se ale proti tomu snobství!! První bike jsem si koupil o prázdninách v roce 1991 a dal jsem za něj všechny peníze které jsem si jako student o prázdninách na brigádě vydělal. Stejně to bylo i s dalšími koly. Byl to můj koníček a za ten se nešetří, takže mnoho mých dalších kol bylo o dost dražších než auto ve kterém jsem jezdil. To, že si dnes mohu dovolit splnit své sny a koupit si nejlepší model kola nepovažuji za snobství, ale za štěstí a jsem tomu upřímně rád.

    Rád bych dodal, že mě osobně po 20.letech ježdění na 26" biku, vnesli 29" kola do bikování nový rozměr zábavy a 29" mě tak baví, že jezdím tak často, jako před xx lety a to je při mé vrozené lenosti co říct.

    Biku zdar a méně závisti, není to o materiálu ale zábavě.

    Patrik

    1. na tento komentář reaguje Hasák — #23
    2. na tento komentář reaguje zbenda — #24
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #21 Ondry - vloženo: 14.07.2011 v 22:19:23

    Podle mně je tohle video jasný, stručný, přesvědčivý http://www.youtube.com/watch?v=SUXSI8iGWlg

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #20 Zirda - vloženo: 14.07.2011 v 21:44:05

    Je zajímavé sledovat zakomplexované diskuzní připomínky uživatelů 26tek o technice, snobismu, dohánění neumění jezdce a podobné slaboduché výlevy. Nutí vám někdo 29ky? Klidně si hrkejte na 26kách, každému co chce, vždyť máme možnost volby, to je to nejlepší.

    Děkuji za pěkný článek. Osobně příliš nesouhlasím s výjezdovými charakteristikami 29ky, neboť má vlastní zkušenost se mi jeví jako vynikající tank s obrovskou stoupavostí do sklonů a velkých překážek, kde jsem s 26kou končil.

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #19 Zbenda - vloženo: 14.07.2011 v 19:30:07

    29 proste jede lip. je to zmereny. je to spocitany. JK by o tom asi taky mohl neco povidat. na malych lidech je to hnusny, velky lidi naopak vypadaji na 26 blbe. ale to je proste pokrok

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #18 Hasák - vloženo: 14.07.2011 v 18:31:16

    odpověď na patry — #16 hmmm zaplatils 100tisíc za nápis S-works a dáš si tam nesmyslně drahý kola...to si radši za ty samý prachy postavim 26 a silničku a budu víc spokojenej. S timhle někoho potkat a dát ho na 26 tak se ti budu smát ještě večer.. Bohužel se cyklistika stává snobismem bohatých lídí na podobných strojích a nulovou technikou. Kdo dává techniku a je biker trád si zařádí na 26 a nemusí svoje neumění dohánět 29. Osobně mam 183cm a rám 18tku na 26 kolech..ha?

    1. na tento komentář reaguje patry — #22
    2. na tento komentář reaguje igor — #
    3. na tento komentář reaguje igor — #
    4. na tento komentář reaguje igor — #
    5. na tento komentář reaguje igor — #
    6. na tento komentář reaguje igor — #25
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #17 Hasák - vloženo: 14.07.2011 v 18:25:47

    odpověď na jája — #11 jj souhlas neni to o bikingu, ale o penězích a dělat bussines

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #16 patry - vloženo: 14.07.2011 v 16:02:04

    Myslím, že v článku zůstalo upozaděno, že autor srovnává dvě naprosto rozdílné sady převodů. 3/9 a 2/10 je dost zásadní rozdíl. Na podzim 2010 jsem testoval 29" Epica Expert s převody 3/9 a byl jsem zcela nadšen chováním 29" kola oproti 26" kolu a žádný pocit chybějících převodů do těžkého kopce jsem nezaznamenal. Na koupeného 29" Epica S-Works jsem si již nechal dát nové převody 2/10. Moje první pocity byly stejné jako u autora. Zvlášt do nejprudších kopců mi schází ještě o trochu lehčí převody. Z kopce potom lze i s 29" koly šlapat maximálně do cca 45-50 Km/hod (kdy člověk dosahuje kadence 105 ot/min a více) a rychleji si mi to zatím v terénu roztočit nepodařilo.

    Co se týče pocitu těžkého roztáčení kol, lze jej dobře eliminovat nasazením co nejlepších kol. Na svém kole mám ploché dráty DT Swiss, náby Chris King, lehké pláště Maxxis a velmi lehké ráfky (značku si bohužel nepamatuji). Rozdíl oproti testovanému 29" Epic Expert je doslova propastný. Díky většímu obvodu a tím pádem i setrvačnosti se vyplatí si za lehká kola připlatit. To samé platí o pevnosti kol, kde 29" dostávají daleko větší "čoud" než 26".

    Osobně jsem vyšší postavy a 29" bych zcela určitě doporučil lidem vyšších postav (od cca 185cm výš). O rámu velikosti XL se nedá říci že by byl obratný ani na 26" :o)

    Ať Vám to šlape

    Patrik

    1. na tento komentář reaguje Hasák — #18
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #15 jt - vloženo: 14.07.2011 v 15:42:58

    tak v birell cykloskole porovnali skoro totozny kola na duralu, stejne osazeny jen 26 - 29 palcu, a rozdil v hmotnosti byl 160 gramu !

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #14 jája - vloženo: 14.07.2011 v 13:00:11

    odpověď na jkk — #13 srovnání karbonového a hliníkového rámu a sady XTR a XT není dost dobře možné pro objektivní posouzení a tvrdit , že kolo nejede do kopce , když vezeš o 3 kg navíc je jasně dané - tak si hlavně přečti o čem se diskutuje a hlavně si nech svoje ničím nepodložené myšlenky o tom kdo co objel a neobjel...

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #13 jkk - vloženo: 14.07.2011 v 12:19:31

    Vážení, myslím si, že srovnat 2 kola je možné. Tento test - srovnání je toho důkazem. Považuji jej za prospěšný, kvalitně popsaný. Jedná se především o pocity cyklisty, který narozdíl od různých pájů už něco objel a může si srovnání a vyjádření vlastního názoru dovolit. Nejedná se o žádné PR, nic nám nenutí, nevykládá žádné absolutní pravdy, nedělá radikální závěry. Díky!

    1. na tento komentář reaguje jája — #14
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #12 Hynas - vloženo: 14.07.2011 v 12:04:06

    29 NEBRAT!

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #11 jája - vloženo: 14.07.2011 v 11:16:10

    odpověď na Hasák — #8 tak na závody typu kola o život nebo okolo ničeho vůbec horský kolo nepotřebuješ a objedeš to i na trekingu...-)))ty tratě se nestaví na techniku, ale aby se tam vešlo co nejvíc turistů co zaplatí co nejvíc peněz na startovném , ale sportovní zážitek z techniky nikde...

    1. na tento komentář reaguje Hasák — #17
    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #10 karlos - vloženo: 14.07.2011 v 11:14:34

    odpověď na Hasák — #7 přesně tak mám S(ko) a pokud se jedná o tu techniku...tak jde předevšim o jezdce, samozřejmě kolo pomuže..ale pokud to někdo nemá v rukou,tak mu ze sjezdu v technickejch pasáží nepomuže ani kdyby měl sjezďáka. :-)

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #9 hanes1 - vloženo: 14.07.2011 v 10:57:06

    odpověď na Karlos — #4 souhlas, mám 173/65kg a s devětadvácou nemám problém...ostatní parametry testu absolutně podložené pouze časem, jenom subjektivní pocity o ničem...

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #8 Hasák - vloženo: 14.07.2011 v 10:53:15

    Souhlas 26 a 29 nejde srovnat. jelikož je těžké udělat za stejnou cenu stejná kola se stejným parametrem ať už se bere cokoliv. Ovšem na dnešní závody MTB a maratony je 29 lepší jelikož se to jezdí skoro po rovinách. Ale před 10 ti lety by si nikdo 29 neškrtnul jelikož to bylo o technice a ne o rychlosti až tolik. howg

    1. na tento komentář reaguje jája — #
    2. na tento komentář reaguje jája — #
    3. na tento komentář reaguje jája — #11
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744