Bikecheck - Gaspiho Mondraker Superfoxy

O víkendu měl Mondraker testování svých kol na Klínovci a při té příležitosti jsme skoukli nový bike Richarda Gasperottiho...

Autor: Petr Bureš
Foto: Jan Měšťák
Bikecheck - Gaspiho Mondraker Superfoxy


Minulý víkend pořádal český dovozce španělské značky Mondraker akci “Mondraker family víkend” na Klínovci, kterého se zúčastnila i jedna moutanbiková legenda, a to samotná tvář Mondrakeru Richard Gaspi Gasperotti. Při té příležitosti jsme zkoukli jeho, jak sám říká, “enduroFRsjezdáka”. 

Gaspi je v posledních letech známý především v souvislosti s projektem ZAM, v rámci kterého cestuje po světě a bikuje ve více či spíše méně známých lokalitách, kde fotí a především natáčí mnohdy v hodně nehostinných podmínkách.

Používá k tomu pochopitelně materiál od svých partnerů, no a na jeho aktuální bike se právě dnes podíváme podrobněji, protože nejde o žádnou běžnou sériovku...

Jako základ už několik sezon Gaspi používá rámy od španělské značky Mondraker. Momentálně je to nejnovější enduro model Superfoxy RR. Jde o celokarbonový rám se zadním zdvihem 160 mm postavený na bázi virtuálního odpružení ZERO a vybavený přední vidlicí se 170 mm. Původní výbavu postavenou na Shimano XTR a továrním odpružení Fox tady ale nenajdete, protože Gaspiho specka je o hodně jiná.

“Super Foxy obskakuju skoro rok a několikrát prošla lehkou úpravou. Za mě je to nejuniverzálnější bike od Mondraker pro singltrail , bikepark i volný terén, tam je prostě doma. SF je trošičku autobus, ale tuhle 29“ je schopnej kdokoli ukočírovat, prostě baví mě to i v přísným freeride sešupu, protože díky geometrii si s kolem pohraju, jak potřebuju;) Pro mě byla největší komplikace zadní nába 157 mm, když bych potřeboval přehodit kola na jiný bike,” okomentoval svůj stroj Ríša.

A začneme pohonem. Ten testuje Gaspi už poměrně dlouho a možná číslům nebudete věřit. Jde totiž o 1x9 verzi Box Two Prime 9, která je postavená na vlastní přehazovačce i řadící páčce s kazetou 11-50z. Nechybí pak ani vlastní řetěz. Výhody asi netřeba popisovat.

“Pro traily, bikepark atd. je to pecka, devět pastorků prostě stačí a pro českou scenérii úplně až až! V rakouských Alpách při stoupání v tempu je tam ta mezera trošku znát, ale BOX 9Prime je především na gravity srandy a ne XC," vysvětlil Gaspi.

Kliky Ridge pak doplnil další dlouhodobý partner firma Funn, a to s 32 zubovým převodníkem.

Funn ostatně najdete i na mnoha dalších místech, jako jsou řídítka, představec, sedlo, teleskopická sedlovka nebo pedály. Gaspi je hlavní tváří téhle značky a má tak své výhradní místo i na jejím továrním webu.

“Pedály FUNNdamental jsou skoro rok k dostání u distributorů, ale tahle úprava slickoil má pouze dva kusy. Jeden mám na kole a druhý leží na Taiwanu v kanclu;) Tahle verze byla zkušební pro Eurobike 2019, jak budou zákazníci reagovat. Většina z  toho stříkala jak švestkový knedlíci do chvíle, než se dozvěděli, že cena za pár je jak za dva páry standardních pedálů. Hold image něco stojí;) Takže zatím ve hvězdách, kdy budou na obchodech.”

Docela nenápadně vypadají také zapletená kola. Po bližším ohledání ale zjistíte, že jde o exklusivní asymetrické karbonové ráfky ED30 s vnitřní šířkou 30 mm od prémiového německého výrobce Beast. Zapleteny je má Gaspi samozřejmě do Funn vyladěných nábojů ve světlemodrém eloxu, který ladí se zbytkem rámu.

Ohledně odpružení se Gaspi po letech vrátil k Marzocchi. Na jeho biku tak najdete momentálně nejvyšší model vidlice Bomber Z1 spolu s tlumičem Bomber CR. V obou případech jde o odpružení na bázi ocelové pružiny.

“Pro mě to zas taková změna nebyla, za Marzocchi jsem už kdysi jezdil a momentálně je to změna brandu, kde zůstává stejný team lidí a vše okolo. Dá se říct, že je to prostě přebarvenej FOX. Z1 COIL je návrat k pružině. Jojo, vzduchem to nikdy neuděláš tak pěkný. Zatím tam mám zelený péro a jednu distanční podložku, je to trošku o náročnosti to s tou pružinou vychytat a pohrát si s tím, ale pak je to jako do másla;))))”

A nesmíme zapomenout ani na dalšího důležitého dlouhodobého partnera, kterým je český výrobce plášťů Mitas. Gaspi se dokonce podílel na vývoji některých modelů a na svém biku má kombinaci Highlandera a Kratosu, oba v průměru 29". V pláštích nenajdeme žádnou z aktuálně frčících vložek, ale klasické duše.

“Hah, k mlíku si prostě musíš najít vztah, musíš to mít prostě rád se s tím sr... Vzhledem k tomu, že stále prohazuji pláště za nové testovací modely, už mlíko nesnáším. Stejně, když to cvakneš, tak tam tu duši musíš dát. A tlak duše na vnitřní stěnu pláště ještě nikdo nedokázal ničím nahradit. Tak dušuju vpředu 1,9 a zadek okolo 2,1,” prozradil dál Gaspi.

Jediným "normálním" komponentem, který v ničem příliš nevyčnívá, jsou brzdy. Tady Gaspi vsadil na obecnou jistotu v podobě Shimano XT klasických dvoupístkových kotoučovek doplněných o combo dvoustovkového předního a stoosmdesátkového zadního kotouče.

Sériovka stojí přes 200 tisíc. Gaspiho stroj by byl asi o něco levnější, ale přesnou cenovku jen těžko počítat. Hmotnost kola lehce pod 16 kg asi také žádné rekordy trhat nebude, ale ocelové pružiny holt něco váží... Pokud by vás zajímalo víc informací o Gaspiho aktivitách, tak mrkněte na jeho www.facebook.com/richardgaspigasperotti. Pár dalších fotek jeho biku pak najdete v následující fotogalerce...

Pokračovat na: Fotogalerie

Seznam stránek článku:

  1. Bikecheck - Gaspiho Mondraker Superfoxy
  2. Fotogalerie
Přečteno - 7658x Tagy: mondraker gaspi mitas bikecheck funn
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. PreviewVítězný Cape Epic Bikecheck: Ghost Anne Terpstry & Specialized Howie Grottse
    Vítězný Cape Epic Bikecheck: Ghost Anne Terpstry & Specialized Howie Grottse
  2. PreviewCanyon připravil na Cape Epic limitovanou edici modelu Lux World Cup
    Canyon připravil na Cape Epic limitovanou edici modelu Lux World Cup
  3. PreviewBikecheck: Ridley X-Night SL Zdeňka Štybara
    Bikecheck: Ridley X-Night SL Zdeňka Štybara
  4. PreviewBikecheck: Canyon Grail Petra Vakoče
    Bikecheck: Canyon Grail Petra Vakoče
  5. OstatníNa beton. Gaspiho stylizovaná óda na devadesátky
    Na beton. Gaspiho stylizovaná óda na devadesátky
  6. TechnikaFotogalerie: 6T9 enduro Přemka Tejchmana
    Fotogalerie: 6T9 enduro Přemka Tejchmana

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #2 badluck - vloženo: 19.06.2020 v 17:49:39

    Pokud plast jenom cvaknes, tak tam staci narvat knot, prifouknes a jedes dal.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #1 zirecek - vloženo: 19.06.2020 v 14:26:01

    “Hah, k mlíku si prostě musíš najít vztah, musíš to mít prostě rád se s tím sr... Vzhledem k tomu, že stále prohazuji pláště za nové testovací modely, už mlíko nesnáším. Stejně, když to cvakneš, tak tam tu duši musíš dát. A tlak duše na vnitřní stěnu pláště ještě nikdo nedokázal ničím nahradit. Tak dušuju vpředu 1,9 a zadek okolo 2,1,” prozradil dál Gaspi.

    Super názor, alespoň má někdo koule to říci po svém, :-).

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744