Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly...
Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.
Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.
Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel.
Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:
h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou.
Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla:
d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití; a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu;
Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross).
Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.
V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu.
Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :) V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.
S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.
Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.
Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.
Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.
Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní) jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.
Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.
Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit.
Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.
Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na JakubDitrich — #235 Ahoj, tak jsem si to zkusil dvakrát do práce 24 + 24 km, tady subjektivní pocity, nikomu nevnucuju, jen to takhle vidím: http://eshop.selasport.cz/n/jak-jsem-si-vyzkousel-elektrokolo-pro-dojizdeni-do-prace
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #243
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #235 Možná se nám snažíš něco naznačit. Je to skryto v tom tvém odkazu? Tedy citace: „Upozornění
Upozorňujeme, že provoz takto upravených elektrokol na pozemních komunikacích může být v rozporu s platnou legislativou některých zemí. Výrobce nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé použitím produktů SpeedBox. Elektrokola vybavena produkty SpeedBox není dovoleno používat na pozemních komunikacích, cyklostezkách a veřejných prostranstvích. Elektrokola vybavena produkty SpeedBox je možno používat výhradně na svém vlastním pozemku, výhradně na svou vlastní zodpovědnost. Použitím produktů SpeedBox může dojít ke ztrátě záruky Vašeho elektrokola.
Doporučujeme používat další bezpečnostní prvky a ochranné produkty, aby se předešlo zranění.“
Jestli to myslíš jako nebezpečí očipování, pak ok.
Ale jaký je rozdíl mezi tebou požadovaným zrychlováním kol s motory a čipováním, myslím v bezpečnosti provozu mezi ostatními.
A co ty „bezpečnostní prvky a ochranné produkty“?
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #235 Nebojte, udělám z toho subjektivní reportáž, po cestě se stavím nakoupit v Lidlu chálky na večer, tak to bude věrně podaný. Sice má v půlce týdne mrznout i přes den, takže místo čipu se spíš spolehnu na zimní Gore tretry, oblečení Gore NoWind, dokonalý rukavice Infit Barrier, termoprádlo Craft a nabíjecí světla a blikačky Cateye. V reportu popíšu reálné věci, tak se můžete poučit, jak se jezdí v zimě na kole, přece sdílení zkušeností a reálný test místo marketingových keců, to se Vám bude líbit, ne?
odpověz na tento komentářChápe někdo, proč se sem ta divná, očipovaná věc pořád vrací?
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #235 Ty jsi nemocný! Na svém FB profilu brečíš, ptáš se, jestli máš někoho žalovat pro nic, a tady prudíš. Tvůj příspěvek nejde brát ani jako vtip. Vždy jsem si myslel, že Mtbs znamená Mount Bike Server (možná Servis), tedy zprávy a informace o horských kolech. Proč tu ty, městský babetista plevelíš, není jasné. Tady jsou všichni cyklisté vstřícní a mají pochopení pro kamarády, kteří z nějakého důvodu jezdí na kole s pomocným motorem, žádné nepřátelství, jen ty to stále překrucuješ. Je fakt, že perly typu, helma brání v rozhledu, to mě fakt pobavily…
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #234 Kdyby se vám Aleši jelo blbě, tady máte řešení https://www.speedbox-tuning.cz/p/speedbox-2-1-pro-giant :( :)
- na tento komentář reaguje G23 — #236
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #238
- na tento komentář reaguje G23 — #239
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #240
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #241
odpověz na tento komentářHola hej, dámy a pánové, holky a kluci, děláte mi radost, že vidíte věci stejně. Zdravím kolegy z Merida Cyklopointu v Brně, telefonát potěšil...
Abych si vytvořil další zkušenost, v příštím pracovním týdnu si vyzkouším dojíždění do práce z chaty na trekingovém elektrokole mého taťky. Je to trekingový Giant Explore+ 2 STA (dámský tvar horní ramové trubky), stálé celoobvodové blatníky, stojan zadní vidlice, stálé přední a zadní světlo AXA, nosič. Chvalčov u Bystřice pod Hostýnem leží 200 metrů výše než Přerov, je to 23 km ráno a 23 km odpoledne. Udělám z toho report a pak sem dám link. Předem tak nějak tuším, že bezpečnost tady toho dojíždění nebude o rychlosti, ale o volbě trasy, denní doby a viditelnosti kola a jezdce. Nechám se překvapit.
A protože dokážu uznat argumenty i funkčnost věcí, přestávat prodávat elektrokola by byla blbost. Ta moje averze není k těm kolům, ale k těm mezikusům, kteří se neumí chovat. Když to kolo někdo využije, tak jenom dobře, že může jezdit. A to je happyend.
A dnes a zítra šťastnou ruku :-)
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #235
odpověz na tento komentářTak snad se sem už nevrátí. Všimněme si, jaké má ten člověk názory na cyklistickou komunitu, ale přesto neváhá využívat zdejší server ke svém PR, i za pomoci podivných názorů. Opět si nezapomněl udělat PR na nějaké školení:-) I kdyby se povolilo těch 33, tak se čipy dál budou prodávat a montovat, protože ani těch 33 nebude většině stačit a budou toužit jezdit rychleji. A maloobchody budou čipy prodávat vesele dál, protože to je pro ně kšeft. A jaký by měl být závěr? Pokud je ten Bureš "borec", tak dá slovo opravdovým odborníkům z MD nebo MV. Což ale neudělá, protože se mu to nehodí. Ale nechat tady jedince hlásat své názory jednostranně je opravdu divné a pro většinu velmi zavádějící. Jako nejveselejší Ditrichovu informaci beru tu, že cyklista bez přilby má lepší rozhled. Možná bychom to měli poradit všem závodníkům, hlavně profíkům, že až poletí do cíle sedmdesátkou, kdy se musí často otáčet, kde mají kolegy do spurtu, kde jsou soupeři, tak že bez přilby to lépe uvidí a bude to bezpečnější. :-) Elektrokola se samozřejmě ještě víc rozšíří, ale je jasné, že se kvůli nim bude muset upravit legislativa, která jejich pohyb bude omezovat. Jako se tomu děje už v Alpách, kam je už dnes mnohde elektrokolům vjezd zakázán. Zásluhou přečipovaných elektrokol není dnes bezpečno na cyklostezkách i na těch horách. Je otázkou času, kdy výrobci vymyslí funkční systém, který opravdu nesmazatelně zaznamená, žen kolo bylo nebo je čipované. Pokud výrobci chtějí, aby se nečipovalo, nic jiného jim nezbyde. Jestliže je dnes možné zaznamenat průkazně ujeté kilometry v autě, tak to asi nebude s tím přečipováním problém.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #231 Podle způsobu vaší komunikace usuzuji, že stejně moc nestojíte o názory dalších lidí, cyklistů, atd.Tak prosím ukončeme již tuto poněkud dlouhou diskuzi. Už dávno je to plácaní toho samého pořád dokola. Takže navrhuji to celé ukončit z obou stran Ditrich vs zbytek diskutujících ;) Děkuji.
odpověz na tento komentářMilý odpověď na Aleš Procházka — #227 - mě je s prominutím úplně jedno jak "rozumná cyklistická komunita" přijímá e-biky :-) Že se vám (a dalším čtenářům), coby ortodoxním uživatelům mechanických jízdních kol, nástup elektrokol nelíbí a že nevěříte faktům (nikoli mým osobním názorům), které jsem vám prezentoval, mě mrzí. Ale neuděláte s tím nic.
- Prodejna, která nebude nabízet elektrokola zkrachuje (nebo už zkrachovala)
- Dokud budou elektrokola omezena výrobcem pohonu na 25 km/h, budou se zrychlovat.
- Valná většina lidí bude jezdit na elektrokole - jak v přírodě, po městě i po singletracku.
- Helma na kole je osobní volba, nikoli povinnost.
Borec na konec je vydavatel Petan Bureš, který zde těmto tématům dal prostor i když mu bylo jasné, že se to čtenářům nebude moc líbit.
A tím opravdu končíme. Pokud někoho zajímá něco konkrétního okolo elektrokol, může mi napsat osobní zprávu, rád na vše odpovím. Nebo se zúčastnit jarního semináře na téma Elektrokola - viz: www.cyklovzdelavani.cz
- na tento komentář reaguje Tommy_25 — #232
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #229 To možná, ale většina lidí si nechá kolo očipovat už při jeho nákupu. Protože to skoro všechny maloobchody samy hned nabízí. Byly by proti sobě, kdyby to nenabízely. Protože to je celkem lukrativní záležitost.
odpověz na tento komentářAkumo.cz / Služby / Zrychlení : UPOZORNĚNÍ - ZRYCHLENÍ NELZE ZASÍLAT POŠTOU ANI JINÝM PŘEPRAVCEM, NEJEDNÁ SE O PRODUKT ALE SLUŽBU. JE NUTNÉ DOVÉST ELEKTROKOLO NA SERVIS.
Předpokládám konstrukci, že zákazník něco chce, podepíše něco, kde jde vše za ním a oni tu službu udělají. Nedodají formálně produkt (materiální či nemateriální), který by změnil vlastnosti nebo užití produktu, to všechno chtěl ten zákazník :-)
- na tento komentář reaguje tntbiker — #230
odpověz na tento komentářTato diskuze je v podstatě zbytečná. Vezměte si kalkulačku a zjistíte, že větší specializovaný obchod s elektrokoly, který jich z prodaných očipuje 80%, což tady potvrzuje i Ditrich,má z čipů hrubý obrat 2 až 7 milionů korun. Kdo nevěří, ať se podívá do rejstříku na obraty velký obchodů, ubere něco na jiné zboží, vydělí průměrnou cenou elektrokola a počet kol znásobí 5000 Kč za čip a za montáž. To jen pro názornost, proč to především všichni prodávají. To není ze soucitu, že elektrocyklisté jezdí příliš pomalu:-) Je to obchod, který pro prodejce není zakázaný. Veškeré následky nese ten, kdo čip na kole má namontovaný. A to všichni samozřejmě vědí. Ale kamarád má i jednu zajímavou myšlenku. Jak je možné, že maloobchod nakoupí elektrokolo, pak provede regulérní přestavbu na moped, na motorové vozidlo, ale tento moped prodá jako elektrokolo. Na faktuře by měl být moped.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #214 Jakube Ditrichu, Vy jste neuvěřitelnej. Z absurdního názornýho příkladu o šedé ekonomice uděláte citaci a vložíte mi to jako moje tvrzení. Jste nebezpečnej člověk pro celý český cyklo-byznys. Možná by Vám měli Vaši kolegové ve firmě nebo kdokoli z branže doporučit mediální dietu nebo střídmost. Víte, já si vážím toho, že ten cyklistický byznys v Česku nepohltily prodejní sítě, ale že podstatnou roli tu pořád máme my, původní prodejci. Hrdě se hlásím k tomu, že jsem před 14 lety utekl z městského nájmu do vlastního objektu po totální rekonstrukci, že jsme součástí našeho města a regionu. Že jsme s 99% mých dodavatelů kámoši, za ta léta vznikly pevné vazby a přátelské kontakty udržujeme i s lidma, s kterýma neobchodujeme. Budu se opakovat, tohle je historický milník MTBS.cz, v téhle diskusi jste se odkopal opravdu do naha a je vidět, že přes svou zahleděnost pouze hloubíte příkopy (kurva, to je jako v rámci prezidentského finále) a nevidíte, že rozumná cyklistická komunita přijímá e-biky v rámci daných regulací v pohodě. Vy ale vykopáváte válečnou sekyru a tak přemýšlím, co by na Vás platilo. Česká obchodní inspekce, investigativní novinář, skrytá kamera, trestní oznámení zákazníka nebo nějaký Váš dodavatel? A protože bych se argumentačně pohyboval v kruhu, nechám toho. Bylo těžký nepsat sprostě, ale na Tvoje argumenty si pusť Tomáše Matonohu: Otevřený dopis Ká-es-čé-em, to je pro Tebe, kámo. Zdar jaxviňa!
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #231
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #225 To jako že nemá koule a mozek na to rozhodout se sám? :-D
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #224 Bacha na Ditricha, na svém fb rozjel diskuzi, jestli má na Pavla Čábelickýho podat trestní oznámení. Sám tady nadává s pak se cítí dotčen. Račte se podívat. Je to hnus co se tam píše. Vůbec nechápu, proč se sem cpe na tenhle web.
- na tento komentář reaguje Honza S. — #226
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #216 Ditrichu, zcela jasně jsem ti printem zdrojového kódu prokázal, že jsi lhal, to pochopil každý, kdo umí číst a má elementární schopnost pochopit kontext.
.
Hňup, to byl ještě velice, velice slušný termín. Ty jsi prostě urputný lhář, podvodník a blb. Myslí si to o tobě úplně každý, kdo tě zná a mají z tebe prdel. Jak jsem psal dříve, rodiče na tebe musí být pyšní, takového zoufalce, aby jeden pohledal. Ale on ti ten šos někdo přistřihne :D
.
Tuto diskuzi čte úplně každý, kdo v cyklistice alespoň trochu podniká a jestli jsi chtěl zanechat nějaký dojem, určitě se ti to podařilo. Jen ten výsledek je poněkud zakyslý ...
- na tento komentář reaguje tntbiker — #225
odpověz na tento komentářDalší námět pro redakci MTBS ... jak je to s účinností cyklistických přileb ;-)
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #220 jste zase vedle ... právě ortodoxní cyklisté, zvláště starší silničáři přilby nevozí.
Přiznám se, o této federaci jsem ještě neslyšel...asi špatný marketing.
Jak píšu, za mě jsou osobní zkušenosti více, nežli nějaká studie.
Stejně tak mi to potvrdí lidé z řad mých přátel a zákazníků, kteří jsou u Horské služby, u Záchranné služby nebo jako operatéři.
Vůbec nejsem zděšen, spíše začínám býti vámi zhnusen...a doufám, že nejsem sám.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #216 1.zmrd je zmrd a hnup je hnup. sám dobře cítíte ten rozdíl něco jako mezi kolem e kolem. 2.co se týře pana pavla jsem slyšel jste se rozbrečel a vypsal odměnu za to, když vám někdo poradí jak mu setnout hlavu, neb vás údajně naší diskuzí zesměšnil a ponížil...to moc nehovoří o vašem charakteru muže vidte , a aleš je velmi námi ctěný člověk, který u nás založil a organizuje desítky let jeden z nejslavnějších závodů v čr a celá cyklistická veřejnost si ho váží...poprosím vás úplně v klidu a bez emocí, opustte tuto diksuzi, neb ( dobrá rada nad zlato) prohráváte každým svým příspěvkem, plivete zbytečně emoce, neobjasnil jste zhola nic, naopak si myslím, že díky vašim příspěvkům se problematika vašeho nelegálního podnikání rozšířila o další směry a rozměry - opět se odkážu právě na tuto diskuzi. já vám tímto avšak z celého srdce děkuji, mně jste obzor skutečně rozšířil, nelenil jsem, něco jsem si o tom přečetl na zahraníčních webech, a můj úsudek kopíruje poznatky které tam píší, a ty jsou jednoznačné a bohužel zcela proti vám. vše dobré stejně jednou končí..
odpověz na tento komentář... a už to jede, helmičky a "ortodoxní cyklisté", tady jsem jen pro vás odpověď na James Matthew — #219 připravil český překlad oficiální pozice ECF (evropské CYKLISTICKÉ federace). Ale varuji vás - asi budete zděšen!! www.nakladnikola.cz/helmy
- na tento komentář reaguje James Matthew — #222
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #214 "A jak už zde několikrát zaznělo, většina mých cest je typicky na cargo-kole a odehrává se ve městě, takže samozřejmě zde není žádný důvod si zhoršovat rozhled a perceptivitu nějakou přilbou" .... to nemyslíte vážně!? :-/
Jestli ano, tak je mi Vás opravdu líto...takovouhle blbost napsat. Správně vybraná a usazená přilba rozhodně nemůže snižovat výhled. Vyjma snad integrální přilby. A dnes nabízejí výrobci modely přileb přímo do města.
Jak jsem zde již psal, ke zkušenostem v cyklistice patří i pády....doporučuji vám nějaký pořádný bez přilby absolvovat. Nejlepší bude nedání předností v jízdě od motorového vozidla, jehož řidič tnepředpokládal, že jedete na načipovaném cargo-kole 36km/h ....
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #220
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #216 Jste naprosto zmaten:-) Brrr jsem zřejmě jako já. Já ale kola neprodávám. Nic neprodávám. Jen nakupuji a vím, co má faktura obsahovat a jak řeší maloobchod reklamace se svým dodavatelem, jaké doklady velkoobchod k reklamaci vyžaduje. To ví snad dnes jakýkoliv spotřebitel. Minimálně ten, který někdy něco reklamoval. Jasný? :-)
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #214 Zmatenější reakci jste sem snad ani nemohl napsat. I když má poznámka na fakturu s uvedením, že na kolo byl namontován čip byla obecná, zeptám se přímo vás. Ročně zřejmě namontujete možná stovky čipů. Má otázka zní. a) Když si u vás koupím elektrokolo, přikoupím čip a nechám namontovat, najdu na stejné faktuře společně s kolem i položku montáž čipu a položku čip? V případě reklamace motoru kola postupujete reklamaci na svého dodavatele a měl byste přiložit fakturu, která dokumentuje, kdy bylo kolo prodáno. Kvůli záruční době. b) Dozví se tak od vás váš dodavatel, že reklamovaný motor byl očipován? Ty dvě otázky jsou tak jednoduché a srozumitelné, že snad ani na ně nelze jednoduše neodpovědět. Je také velmi, opravdu velmi, zvláštní, že bojujete za posunutí omezení na 33km/hod., zdůvodňujete to větší bezpečností cyklistů v provozu, ale sám nedodržujete ten nejzákladnější a nejdůležitější bezpečnostní prvek, a to je nošení cyklistické přilby. Nezdá se vám to jako dost silný kontrast ve vašem přemýšlení?
odpověz na tento komentářNikoli pane nick: ladam: Abychom si to shrnuli, protože vám trochu ujíždí kontext:
- výraz "zmrd" jsem použil výhradně pro zmrda, který mě zde v diskusi veřejně častoval slovy jako hňup atd..
- výrazy "lhář a podvodník" používal Pavel Kolofix pouze směrem ke mě, nikdy ale nedokázal svá nařčení nijak obhájit, chudák.
- Brr asi není Aleš, ale možná jo, neznám ho - ale Brrrrr je to, jak se tu zkušeně chlubí, že u nich prodávají kola bez papíru a bez DPH.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #218
- na tento komentář reaguje ladam — #221
- na tento komentář reaguje Barbossa — #224
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #214 tak abychom to shrnuli. aleš je brrrrr, pavel - kolofix lhář a podvodník, a oponenti zmrdi.
ptám se vás pane dittrichu, kdo tady z celého fora x různých lidí i profesí, charakterů, je přítel, kolega , sympaták? není to tak trochu, že máte rád jen sám sebe, ostatní neuznáváte a plivete na ně síru z principu a jste platonicky zamilován do tu tlusté odporné paní s jediným ptákem jejjího života tedy pávem?
odpověz na tento komentářJá bych chtěl jednou být tak chytrý a mít ve všem jasno jako tady odpověď na Aleš Procházka — #211 ... Alespoň víme jak to máte u vás v prodejně s šedou ekonomikou, za mě brrr.
Na názor dodavatelů se zeptejte, když se umíte zeptat Besipu, zvládnete i toto. Já podnikám tak, že zákazník je na prvním místě a snažím se, aby byl vždy a ve všem komfortní, což předpokládá též bezpečnost a spokojenost se zakoupeným produktem.
A jak už zde několikrát zaznělo, většina mých cest je typicky na cargo-kole a odehrává se ve městě, takže samozřejmě zde není žádný důvod si zhoršovat rozhled a perceptivitu nějakou přilbou. To má ale každý nastaveno jak umí a jak to cítí.
- na tento komentář reaguje ladam — #215
- na tento komentář reaguje tntbiker — #217
- na tento komentář reaguje James Matthew — #219
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #227
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #212 Tohle jsou jen technikálie a nemá smysl to řešit. Vyjádření výrobců elektrokol je jasně dané, každý prodejce, servis a zákazník má svobodnou volbu chování. Uvidíme, jak se to celé vyvine.
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #211 Mě ve spojitosti s tvým příspěvkem napadla jiná věc. S montáží čipu padá reklamace. S tím asi všichni souhlasí a všichni výrobci motorů to uvádí. Ale jak třeba vypadá taková faktura, když si zákazník koupí elektrokolo, přikoupí si čip a ten nechá rovnou namontovat? Projel jsem si různé prodejny a ty montáž čipu účtují, většinou za cenu kolem pětikila. Montáž a servis kole se účtuje s DPH 10%. To se také obecně ví. Já to tak alespoň na faktuře třeba také mám. Objevuje se na fakturách tato položka za montáž čipu? Co když by dodavatel kola při reklamaci chtěl vidět fakturu? Jako že ji chtějí asi vidět. U jiného zboží se k reklamaci kola doklad přikládá. Velkoobchod chce vidět, kdy věc byla zakoupena. Vidí tam tuto položku montáž čipu? Nebo prodejny podvádí i tak, že úmyslně tuto položku na fakturu neuvádí? V tom případě aby "zneviditelnili" montáž čipu a současně správně neúčtují DPH.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #213
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #210 Jakube Ditrichu, máte magickou moc, opět se tu dá souhlasit s tntbikerem :-) a jdeme k příspěvku číslo 300! Tady asi nic nevyřešíme, ale zajímal by mně názor vašich dodavatelů, jaký světlo vrháte na e-bikovou komunitu. Ta Vaše moudra o nutnosti si zajistit zrychlení jsou na takové úrovni, jak kdybych třeba zákazníkům tvrdil, že když se domluvíme obě strany, že jim prodám kolo se slevou a nedám jim doklad, bude to pro ně výhodný a ojebu stát o DPH. U oprav to samý, nebudem to psát a budeš to mít levnější. (chytrý čip deaktivuješ a diagnostika nic nepozná). Jste odvážný muž a máte odvážné názory. P.S. Zlé jazyky tvrdí, že prý na těch e-produktech jezdíte zásadně bez přilby, jako správný ambasador. Tak se mějte a čau!
- na tento komentář reaguje tntbiker — #212
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #214
odpověz na tento komentářTak jsem se mrknul na youtube, co to je ten Ditrich vůbec zač. První video o www doménách. Stejný problém jako čipy. Všechno je špatně, jedině Ditrich tomu rozumí. Druhé video o pražské cyklistické infrastruktuře. Zase vše špatné. Opět arogance v jeho hlase. Ten člověk je celoživotně nešťastný. Všemu nejlépe rozumí, všichni to dělají špatně. Silně nesympatický člověk. Ten musí bejt nasranej i když si kupuje rohlík.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #211
odpověz na tento komentář