Mozart na kole

Posloucháte muziku i na kole? Kdo vám pomáhá lépe udržovat rytmus jízdy - Mozart nebo Motor Head?

Autor: Martina Machová

Znám cyklisty, kteří na kolo, samozřejmě kromě závodů, „bez pecek do uší“ nesednou. Znám ale i jezdce, pro něž je naprosto nepředstavitelné vnímat v sedle něco jiného než rytmus vlastního dechu a cvakání přehazovačky.

Vliv hudby na psychiku je známý jako lidstvo samo. Žádný šamanský rituál se bez ní neobešel, hudba umí navodit atmosféru, uvolnit, nebo naopak - v případě, že se jí plně odevzdáte také podnítit skrytou agresivitu. V určitých životních etapách nás přitahuje hudba, jež odpovídá našemu naladění, nebo nám nějak pomáhá se se situací vyrovnat. (Naše hudební preference toho o nás mimo jiné i mnoho prozradí, zvláště čím jsme starší a méně ovlivnění moderními trendy).

Muziku při rozjíždění poslouchá většina bikerů, zde například i Lene Byberg

Samozřejmě existují i výzkumy, zabývající se vlivem hudby na zdraví, např. při tišení úporných bolestí, nebo při léčení následků mozkové mrtvice. Proč by tedy hudba nemohla některým z nás pomáhat i při tréninku? Zvláště pak těm, kteří jsou k ní více vnímaví, a je nedílnou součástí jejich běžného života.

PROČ?
Několik odpovědí ze soukromé miniankety.
„Rytmus mi usnadňuje udržovat tempo. “
„Pomáhá mi v motivaci zdolat velké převýšení, pokouším se neslézt z kola tak dlouho, dokud skladba nedohraje. “
„Umožňuje mi více se ponořit do sebe, soustředit se na výkon, najít optimální rytmus.“
„Hudba i cyklistika jsou pro mě totální relax.“
„Od té doby, co mám nové (a drahé) kolo, stále poslouchám, kde v něm co vrzne, nakonec jsem si musel zacpat uši sluchátky, jinak bych stále zastavoval a zkoumal, kde se co povolilo apod. “

Jaká je na kolo ta pravá?
V tomto případě, je to jak s výběrem partnera, velkou roli hrají osobní preference, zaměření, osobnost sportovce. Ale dovolím si tvrdit, že výběr může ovlivnit i krajina a dokonce i počasí, ve kterém jedeme; teskný podzim a rozlehlé pláně vábí některé z nás k poslechu hudby s „etno“ motivy skladeb severoamerických indiánů či třeba sibiřských Evenků. Zatímco když je vedro, rveme si často sluchátka z uší, ať už je muzika jakkoliv osvěžující, sluchátka se v uších totiž nechutně zpotí.

Co poslouchat na kole nikdy nebudeme, nám většinou bývá vcelku jasné, načež nastává poměrně velký rozptyl toho, co by „šlo“, s jasnou preferencí toho „nej“.
Z fyziologického hlediska bychom si pak měli uvědomit, že: „Rychlá a hlasitá hudba zvyšuje krevní tlak a zrychluje tep. Když hudba ustane, vrací se stav oběhového systému k normálu. Tep i tlak potom často klesají i pod hodnoty naměřené před poslechem hudby. Pomalá hudba srdeční tep zpomaluje“, alespoň to tvrdí lékařský tým Luciana Bernardiho z univerzity v italské Pavii. Tato pozorování však byla samozřejmě prováděna v klidu a ne během sportu, takže se lze jen domnívat, zda tepovou frekvenci během výkonu taková hudba ještě výrazněji znásobí. Dovolím si však tvrdit, že pro takový typ muziky (např. heavy metal) na kole tak nějak intuitivně nesaháme. Většině lidí se výborně jezdí (i běhá) při chil-outu, k zahození není ani ska, nebo jemnější punk-rockové kusy. Na své si přijdou i „popíkáři“ s obrovským výběrem kapel a skladeb. Přijatelné, avšak po delší době poslechu poněkud monotónní, bývá i reggae a některé skladby z vážné hudby. Výběr je opravdu víc než pestrý.

Co se poslouchá? Opět minianketa.
Např.: Blackfire, Mari Boine, Cafe Del Mare, Massive Atack, Sinéad O'Connor, Vivaldi, Manu Chao, The Offspring, Guns N' Roses, starší Pink Floyd a oblíbené jsou též nejrůznější filmové soundtracky

Bezpečnost v ohrožení?
Jedna z prvních věcí, které v souvislosti s posloucháním muziky na kole napadne prakticky každého, je otázka bezpečnosti. Sluchátka do uší rozhodně nepatří na frekventované silnice, závody, ani na přelidněné cyklostezky, kde omezují sluchové vjemy, a tím i schopnost okamžitě reagovat na aktuální situaci. Někteří cyklisté to řeší vyndáním jednoho sluchátka, někdo vypíná úplně, což je pravděpodobně ta lepší varianta.

Tip: Bezpečné řešení poslouchání muziky při jízdě na kole řeší například Slipstreamz

Aby „špunty“ nepadaly...
Pro poslech hudby je jednoznačně důležitá i kvalita přehrávače, v tomto případě však kupodivu není na prvním místě, důležitější než to, odkud se hudba do uší line, jsou drobné elektronické součástky, jež ji do nich reprodukují. Pokud vám totiž nesedí sluchátka, vypadávají, tlačí apod., pravděpodobně budete radši poslouchat okolo zpívající ptáčky či rachotící auta. Poměrně zdařilým výrobkem jsou speciální špuntíky určené k zasunutí přímo do přední části zvukovodu, které se před aplikací sežmoulají a po vložení opět nabudou na objemu.

Ideální řešení pro sportovce - integrovaný MP3 přehrávač se sluchátkami

Vcelku důležitý je též způsob, kudy a jak vedete kabel, osvědčuje se protáhnout jej vpředu pod oděvem a nenechat ho volně plandat, aby posouval sluchátka z uší.
Která kapsa vám bude na oděvu na přehrávač nejlépe vyhovovat, chce vyzkoušet; jednak kvůli manipulaci, ale také kvůli tomu, abyste přehrávač (popř. telefon) pravidelně nepropocovali, což mu rozhodně svědčit nebude. V letních měsících lze použít i upínací popruh (používají běžci) nad loket. Samozřejmě, že lze již koupit i celé speciální sady pro sportovce: MP3 + speciální klip (lze připnout kamkoliv) + sluchátka s týlním mostem (zkoušet s přilbou). Vzhledem k ceně sad je výborné, máte-li možnost si je v praxi (!) vyzkoušet, to jak vám sedí v obchodě nemusí být vždy úplně určující.

Foto: Michal Červený, Stockxpert.com

Přečteno - 22068x Tagy: trenink
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Trénink a fitnessZačni cyklistickou sezonu na Gran Canaria
    Začni cyklistickou sezonu na Gran Canaria
  2. PozvánkyStrava report 2023: gravel na vzestupu, nejpoužívanější značkou kola je Trek
    Strava report 2023: gravel na vzestupu, nejpoužívanější značkou kola je Trek
  3. OstatníMírův PitStop odhalil, jak na tom jsou čeští cyklisté s alkoholem
    Mírův PitStop odhalil, jak na tom jsou čeští cyklisté s alkoholem
  4. Trénink a fitnessJaké vitamíny je vhodné užívat při intenzivním tréninku?
    Jaké vitamíny je vhodné užívat při intenzivním tréninku?
  5. Trénink a fitnessChris Froome v nové roli vývojáře Supersapiens
    Chris Froome v nové roli vývojáře Supersapiens
  6. Světový pohárWattová analýza MVDP short tracku v Novém Městě
    Wattová analýza MVDP short tracku v Novém Městě

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #30 Pitel - vloženo: 23.01.2010 v 20:03:36

    Na silnici jedine s hudbou - Sice me tu vetsina z vas asi ukamenuje, ale alespon si prectete i jiny nazor.
    Sam na silnici jezdim jedine s hudbou v obou usich a dostatecne nahlas. Poslouchat nekdy i nekolik hodin huceni plastu a prisernej kraval z aut je dusevne znicujici. A ze pak neslysim auta? To je zamer. A stale jeste mam oci. Jezdim takle nekolik let a nikdy sem se kvuli tomu nedostal do problemu.. howk

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #29 Bříza - vloženo: 22.01.2010 v 15:03:26

    Sluchátka ne! - Raději poslouchám okolí a svůj zrychlující se dech. P.S. s tím nápisem Motor Head. To je jenom ze srandy takto blbě napsaný, že?

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #28 Marcel Hynek - vloženo: 22.01.2010 v 12:41:06

    nejlepší je nasadit sluchátka, pustit si System of a Down, nasadit integrálku, poslat to do lesa a drtit to přes houbaře, rodinky s dětma a ostatní loosery. Akorát člověk musí počítat s tím, že ho z cesty může sundat větší masér na mašině co poslouchá Nine inch nails :)

    to byl fór.

    Ať si každej dělá co chce. Já jezdim se sluchátkama, a vím, že musím bejt o to opatrnější. Kdo to neví, má šanci vyhrát příší ročník Darwin awards :)

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #27 Amos - vloženo: 22.01.2010 v 12:17:04

    Černobílé nazírání (Slyšet / neslyšet. A mezi tím nic?) - Jezdím a poslouchám. Protože ladím převážně oddechovou instrumentální muziku (co do volume formou vzdálené kulisy), nemám nejmenší problém vnímat jakékoliv akustické náznaky nebezpečí.
    Nikoho neohrožuju a ohrožen se zároveň necítím.
    Můj názor a letitá zkušenost, ostatním příkrým odsouzečům - hlavně PEACE.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #26 John Tequila Lemon - vloženo: 22.01.2010 v 12:05:44

    Boží diskuse :-). Líbí se mi, jak má každej jinej názor a hned ho někomu vnucuje ;-). No já jen dodávám, a proč ne vostgřejší heavy metal? Já miluju třeba Fear Factory, pusťe si to např na youtube, nic lepšího na rytmus pro moji osobu v mrda-kopci není. No ale to co chci sdělit těm co mají zájem ... jak vyřešit "nezničení" přehrávače když prší? Snadno ... použijte třeba toto. Boží výrobek, pevnej, spolehlivej, sem s ním moc spokojenej ... http://www.aquapac.net/ukstore/ipod-case-with-waterproof-headphones-br-517-2140-0.html

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #25 Jouda - vloženo: 22.01.2010 v 09:26:42

    Člověče, Shane, nebuď pořád tolik konfrontační. - Žil-li bych teď znovu, tak ve dvaceti budu na kole hudbu rád poslouchat. Dvacet let potom už ne.
    Jestli tě irituje mnou použité slovo "vyzrálost", tak si místo něj dosaď "věk", je to to samé a snad to nevyvolá u někoho pocit o nějakém "nadřazování", či o čem to píšeš a čemu nerozumím ??

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #24 Tom - vloženo: 21.01.2010 v 21:32:15

    Moje zkušenosti - Osobně poslouchám hudbu jen na silnici a jen na jedno sluchátko. A hlasitost mám skoro na minimum. Všechno okolo jde slyšet a když posloucháte vaši oblíbenou hudbu, tak ji znáte a motivuje vás to ikdyž hraje potichu. Většinou když jezdí kolem auta tak hudbu neslyším, ale nevadí mi to protože aspoň vnímám 100%tně co se děje kolem mě. Naopak do kopců kde nic nejezdí, tak slyším hudbu a motivuje mě to dát do toho všechno.
    V terénu jezdím bez hudby. Zdá se mi, že lesy jsou nebezpečnější než cesty. Na cestě jde všechno vidět a slyšet, ale v lese na vás vyletí motorka a máte co dělat, aby vás nesejmula (osobní zkušenost)
    Jinak co se týká otázky, kde vozím hudbu. Drát od sluchátek vede pod dresem a mp3 mám v zadní boční kapse od dresu. A je fakt, že ta mp3 je vždycky totálně promočená, ale je to takový starý kousek, že to sotva funguje a až se pokazí tak to nebude vadit.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #23 Rejpal - vloženo: 21.01.2010 v 21:24:48

    To shane - "Náprcní kapsa mi přišla dosud nejbezpečnější pro případ pádu." - teď se to snažím si představit - a celkem mě to bavilo :-)

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #22 Adéla Kuželová - vloženo: 21.01.2010 v 20:50:15

    že by tady psali i ti,kteří si to ještě nezkusili?přiznejte se :-) - noo,diskuze pěkná..jezdím hlavně bike,sem tam vytáhnu silnici..s hudbou jezdím-někdy i 6hodin v terénu..sem tam hudbu zapnu,když chci zabrat a soustředit se na tempo a hudba mě vyhecuje..a někdy to zas vypnu,když chci vnímat tu krásu kolem..na silnici hudbu beru vždy-hlasitost nastavím tak,ať bez potíží slyším i zpěv ptáků (takže auta taktéž)..nemyslím,že by ti,kteří tady jsou jednoznačně PRO hudby,by ji poslouchali na max hlasitost..naopak,píšou,že auta zezadu v předstihu slyší..tak prosím Vás ostatní,kteří tady nesmyslně píšete o tom,že nic kolem s hudbou neslyšíme-nejprve si zkuste jízdu s otpimální hlasitostí,tak,jak to většina cyklistů s hudbou dělá a pak zde určitě nebude kritizovat jejich bezohlednost..sportu zdar lidi B-)

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #21 z. - vloženo: 21.01.2010 v 19:26:39

    mobilu s hudbou je nejlip v jedny ze zadnich bocnich kapes na dresu v patricnym igelitovym obalu a snura uvnitr pod oblecenim - dobre pro hudbu i jako HF kdyz vas nekdo nutne chce. neudelam bez hudby na biku i na silnici skoro ani metr, pouzivam sluchatka bez nejakych gumovych nastavcu a pravda je toto: slysim okoli, slysim hudbu, nejsem nebezpecny, jezdim na kole fakt mnoho let a nikdy jsem se nepotkal s zadnym pohybujicim se predmetem, hudba stimuluje vykon (subjektivni, ale u me pravda na 100pro), objet se s hudbou da uplne v klidu i delsi zavod na biku. cus

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #20 Shane - vloženo: 21.01.2010 v 16:57:20

    to Čelda - Ahoj, moje laická zkušenost je právě opačná, pokud mozek zaměstnám něčím, třeba, ale nejen, hudbou, tělo si nachází optimální tempo, reakce jsou víc instinktivní a oprostěné od naučeného (mnohdy špatně naučeného). Co se týká věty co máme a nemáme dělat, tak bych taky jednu měl: rozhlédni se, zřejmě nejsi ten, který by mi měl říkat co mám a nemám dělat. Možná jde jen o formulaci, ale když napíšeš: já doporučuju to a to, je to pro mne mnohem přijatelnější, než cos napsal.

    Pan Jouda
    K poslechu chudby versus zvuky přírody: nevím po kolikátý to tu zazní, ale opravdu jsou slyšet zvuky přírody i hudba, navíc nemám to štěstí, abych jezdil třeba celých 4-6 hodin jen v přírodě. Ale vy asi ano. Jinak věc vyzrálosti je i to, nemyslet si, že už jsem vyzrálý a vím o životě víc, než ostatní, které ani neznám, nemyslíte?

    Jinak souhlasim, kabáty bych si na kole taky nepustil, jsem mile překvapen že autorka zná Mari Boine - tu zrovna miluju.

    Jen mám dotaz na ostatní: vozim s sebou mobil, na něm poslouchám hudbu, vozim to v náprsní kapse a vždycky po dojezdu je to totálně orosený, mokrý, potem. Kde vozíte mobil, nebo mp3, gramofon, nebo co kdo vozíte? Náprcní kapsa mi přišla dosud nejbezpečnější pro případ pádu.

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #19 Čelda - vloženo: 21.01.2010 v 13:56:11

    hudba v cyklistice.... - Je to dosti spekulativní téma.
    Chci především říct, že hudba z velké části ovlivňuje lidské vnímání, chování a to vše je odráženo na funkčnosti lidského těla.
    Někdo to má rád , když se projíždí na kole a poslouchá svou oblíbenou hudbu a je mu dobře.
    Ale hudba na kolo nepatří, už jen z toho důvodu, že nejste přímo v kontaktu s děním na vozovce, či v terénu s okolím. Přece jen lidské vnímámí okolí je z 60% podmíněno sluchem a pak dále čichem+hmaten+zrakem....
    A ten kdo si myslí, že při závodě pojede lepší výsledek , když bude poslouchat hudbu, se mýlí....neboť činnost mozku je zatížená ještě o vnímavost hudby a tím se zaplňuje aktuální vnímavost celku za jednotku času.

    Poslouchejte hudbu v klidu doma, na chatě, na zábavě, ale na kolo si vždy berte pouze sílu a sportovního ducha.

    Zdar
    Čelda

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #18 Bob - vloženo: 21.01.2010 v 09:43:50

    Noční jízdy - Jezdím dlouhé štreky na silnici v noci, a muzika je nezbytná - když jedete třeba šest hodin v úplné tmě po asfaltu, tak se bez hudby nebo rádia prostě šíleně nudíte. Navíc v noci o autech, která jedou zezadu, dobře víte.
    Ve dne bych si na silnici sluchátka nikdy nevzal - příliš nebezpečné.

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #17 Jouda - vloženo: 21.01.2010 v 09:25:29

    Já myslím, že poslouchání hudby na kole je trochu spjaté s vyzrálostí.
    Pokud se dobře vzpomínám, tak kdysi jsem to také vnímal tak, jak píše nějaký diskutující níže, že hudba doplňuje požitek (v tomto případě z jízdy).
    Vzpomínám, jak jsem si třeba na několikadenní pochod vzal sluchátka pro "dokreslení pocitu". Dnes už bych to v žádném případě neudělal. Zvuky, které člověk během pouti vnímá, hudba nenahradí.
    Každoročně trpím, když padnou teploty pod nulu a já nasadím pod helmu čapku. Je v ní prímově, ale ten windstopper toho k ušním bubínkům moc nepustí a já najednoui neslyším, jak mi třeba šumí listí pod koly a pocit z jízdy je najednou nějaký okleštěný (dokud to jde, tak tedy přehrnuji lem čapky nad ucho). Nějak si neumím představit, že bych si vědomě to okolní (zvukové) prostředí chtěl "schovat" za hudbu.
    Ale, jak už jsem uvedl, kdysi jsem mi také většina činností bez podkreslení hudbou připadala "tak nějak fádní".
    Osobně si myslím, že jsem dřív neuměl tak vnímat svět.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #16 martin - vloženo: 21.01.2010 v 09:15:39

    jak kdy - souhlasím s muzikou,mám ověřený a vyskoušný do kopců a intervaly jezdím na tvrdší rychlou muziku a na vytrvalost mám pohodovku .Bezpečnost řeším pouze jedním sluchátkem

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #15 David - vloženo: 21.01.2010 v 08:13:59

    sluchátka - ANO - to Ondra: souhlasím s Tebou, také se mi nelíbí, že si všichni myslí, že většina lidí poslouchá rockovou hudbu a těžší kalibry, ať si to poslouchá kdo chce. Ale já také ujíždím na trance a progressive, a můžu říct že na co se jezdí výborně do kopců je třeba Scooter, nebo Alex c, je to rytmický a nakopne mě to pěkně dopředu. Rocková hudba by mě akorát pěkně unudila, vím jak jsem posledně byl otráven na spinningu, když jsme jeli na píseň od Kabátů, to mě to ani nebavilo. člověka to hodně ovlivní co poslouchá.

    A po pravdě pokud jedete do kopce tak tu hudbu slyšíte, i auta a nemusí vám to vyřvávat do ucha. Kdežto po rovinách a z kopce moc hudby neuslyšíte, neb aerodynamický hluk udělá své a vítr si udělá cesty i od uší.

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #14 pp - vloženo: 20.01.2010 v 22:00:13

    Hlavně nebrat ta 'žmoulací' sluchátka doporučovaná v článku. Ta umí úplně utlumit všechny ostaní zvuky. S normálními peckami, nebo otevřenými sluchátky s mostem to docela jde.

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #13 M - vloženo: 20.01.2010 v 20:42:55

    :-) - sa to tu pekne rozbehlo, ale nedá mi to .... zareagujem na posluch hudby na jedno sluchátko, lebo to tu už pár krát odznelo a prirovnám to asi k šlapaniu na biku s jednou kľukou ... alebo počúvate mono!?!?!?!?!? :-))))))))))))))))))))))))))) ... k čomu je to dobré? počúvate hudbu? kvalitnú hudbu? alebo to máte ako metronóm??? hmmmm???

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #12 Ondra - vloženo: 20.01.2010 v 19:42:00

    sluchátka - ANO - Myslím, že mohu souhlasit s některými zde diskutujícími, že vozit sluchátko na jedno ucho s nastavenou minimální hlasitostí není o nic horší, než hluk větru v rychlosti, takže bezpečně slyším vše podstatné. Hudbu začínám v podstatě slyšet, když vjedu do kopců, kde mi pomáhá udržet frekvenci a povzbudí mne... Tím, že absolvuji asi 90% tréninků sám, tak z toho aspoň nezblbnu a rychleji to uteče!

    Naopak pokud jedu na silnici v balíku, hudbu povětšinou neposlouchám a v závodě už vůbec ne!

    Poslední, co mi v článku chybělo, byla zmínka o elektronické hudbě - děsně mi vadí, že český národ je apriori považován za rockery, což mne absolutně míjí. Poslouchám výhradně trance a progressive, což je mimochodem luxusní relax při jízdě:-) Do kopců k udržení správného tempa se mi osvěčilo italo-disco nebo hardstyle:-D

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #11 Standa - vloženo: 20.01.2010 v 19:11:49

    Se sluchátky - V lese na bajku muziku neposlouchám, protože tamní ticho a přirozené zvuky bajking umocňují.
    Naopak na silnici vyrážím bez hudby málokdy (po hlavních tazích najezdím cca 0,05%). Nerozumím argumentům o riziku s auty blížícími se zezadu - vždy jezdím na kraji, takže pokud mě má někdo vyžehlit, tak mě vyžehlí i kdybych měl uši jak netopýr. Osobně beru jízdu na silnici se sluchátky za nepoměrně menší riziko, než když jedou dva diskutující cyklisté vedle sebe a bez sluchátek. Ale statistiku ohledně nehodovosti sluchátkových cyklistů a těch "zodpovědných" nemám.

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #10 bigmuzzy - vloženo: 20.01.2010 v 18:48:32

    Kdo z kritiků má vlastní zkušenost ? - Zajímalo by mě kdo z rozhořčených kritiků zaklínajících se bezpečností má osobní zkušenost s jízdou se sluchátky. Původně jsem taky patřil mezi ně, ale vyzkoušel jsem to a změnil názor. Vozím sluchátka na silnici když jezdím známé trasy po málo frekventovaných okreskách. Mám nastavenou přiměřenou hlasitost a nevnímám okolí IMHO o nic hůř než když jde člověku do uší aerodynamický hluk proudícího větru.
    Rozumím názorům typu "Vyzkoušel jsem - nevyhovuje" nebo "Vyzkoušel jsem - vyhovuje", co mě trochu točí je názor "Nevyzkoušel jsem ale vím o tom všechno"

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #9 Shane - vloženo: 20.01.2010 v 18:37:32

    to Hana - jak ohrožuju tvou bezečnost? Pravda je totiž jinde a to ta, že když přijedeš na kole za pěší turisty, třeba v lese, můžeš za nima jet desítky metrů, krokem a oni nic neuslyší, i když nemají sluchátka - nebo se ti tonikdy nestalo? - proto jezdím tak, že nespoléhám, že mě někdo uslyší. Dále: chodci mi vstupují do cesty z chodníku do silnice bez rozhlédnutí - jen podle sluchu - protože opět kolo není slyšet. A ti chodci nemají většinou sluchátka. A dál: hudba se dá poslouchat i na míň než 100% hlasitosti, takže já tvrdím, že slyším to samý, co dva jezdci, kteří jsou sice bez sluchátek, ale zabraní v hovoru. A co se týká prožitku z přírody: to že někdo nějaký kouzlo neobjevil, neznamená, že neexistuje. A pak: co má tvoje setkání se 4kolkou společnýho s mým poslechem hudby? A na závěr: raději neposlouchej hudbu ani v autě, tak je to ještě víc o zdraví a ani v MHD to není to pravý, však jak se pak vyhneš lidem okolo?? to si samozřejmě už dělám legraci, ale vážně se divím, že jezdíš vůbec na kole, když se je pořád čeho bát...

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #8 Michal - vloženo: 20.01.2010 v 18:08:08

    Jo - Já taky nedám bez muziky ani kilometr...prostě mě to bez toho nebaví, s ní se můžu soustředit na výkon a hlasitost mám přizpůsobenou tak, že slyším i auta za sebou /samozřejmě hůř než bez sluchátek, připouštím/. Ale to je když jedu s sám, když jedu s někým, tak je nevozím :)

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #7 Severočech - vloženo: 20.01.2010 v 18:07:48

    Motor Head - Nechci být hnidopich, ovšem to Motor Head - je myšleno Motörhead, nebo nějaká jiná hudba?

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #6 Hana - vloženo: 20.01.2010 v 18:07:25

    To shane - Pro méně chápavé: to, že ohrožuješ svou bezpečnost je Tvoje věc, to, že si sluchový dojem z přírody "kazíš - vylepšuješ" posloucháním hudby je samozřejmě také Tvoje věc a otázka v kusu, nad tím, že ale ohrožuješ ostatní by ses mohl třeba trochu zamyslet a nechat si poslech hudby na jindy. Doufám, že se někde nepotkáme na singletrailu ve dvacítce. Nerada bych, abys mě sejmul je proto, že budeš uzavřený do sebe vnímajíce hudbu a nereagující na POZOR nebo něco podobného, když budeš mít na reakci třeba dvě vteřiny.

    Jo mimochodem, už jsem měla to štěstí potkat se v lese se čtyřkolkou - v místě, kde bych ji nikdy nečekala - a divil by ses, jak se ten zvuk rychle blíží (dokonce tak rychle, že nestihneš ani vytáhnout sluchátka z uší) a do zatáčky nic neuvidíš.

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #5 Shane - vloženo: 20.01.2010 v 17:05:43

    Jo a jo - A já zase bez hudby nedám ani km, na silnici jezdím co nejméně a tam hudbu neposlouchám, nebo taky na to jedno sluchátko (a nevim v čem by to měla být kravina? někdo je hluchej i bez sluchátek, nekouká nalevo napravo atd.) Nejde mi o dokonalý poslech, ale doplnění požitku z jízdy. A v terénu to samý, navíc slyším písek i ptáky spolu s hudbou, ono se to dá totiž různě tlumit... a zesílit, pokud jedu kolem skupiny takycyklistů, kteří melou kraviny, vyřvávají je do okolí, nikomu se nevyhnou, nepoděkují (ale sluchátka nemají) a pak píšou jak jim zase krásně skřípal písek pod kolama. Hudba mi pomáhá se ještě víc uzavřít do sebe, soustředit se na jízdu a vlastní myšlenky a zmínka o trenažeru a TDf je uplně mimo, asi jako kdybych napsal: "to si rovnou silničář může sednout do zakouřený hospody, kde se nadýcha jako na silnici a jen si zapnou elektrosimulaci svalů, hezky bez muziky si popovídat o politice a o tom jak si nějakej kreten zase pustil muziku do sluchatek...." prosím, proberte se, nikdo vás poslouchat hudbu nenutí, ale kdo jí poslouchá, na kole a dokonce v lese, nemusí být o nic větší pitomec než vy. ...dík, pěkně jste mě vytočili.

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #4 Hana - vloženo: 20.01.2010 v 16:43:48

    Tak to je úlet - Stoprocentně souhlasím s Ondrou. Doufám, že tento článek nevezme nikdo jako inspiraci :-(((

    Osobně si myslím, že jet se sluchátkama na uších je něco podobného jako si nasadit klapky na oči (ať nepřeháním tedy tak tmavé brýle, když se začne stmívat ;-)).

    A co se týká bezpečnosti - člověk může mít štěstí a v pořádku jízdu se sluchátky (bez újmy na zdraví svém či ostatních) přežít, nicméně je zřejmě snad každému jasné, že pravděpodobnost, že prostřednictvím sluchových vjemů člověk odhalí blížící se možný střet s čímkoli (zvíře, čtyřkolka, osamělý protijedoucí biker na jinak liduprázdné stezce, ... ), se blíží hodnotě 0%.

    Co se týká uvedených důvodů v PROČ - mám pro dotyčné několik rad: trénujte na trenažeru, válcích nebo můžete chodit třeba na lekce spinningu ... (teď v zimě ideální a do jara času dost) - naučte se při tom/tam držet rytmus a trénujte své morálně-volní vlastnosti a naučte se soustředit a vnímat pohyb, který provádíte, a na jaře pak nechejte pomocnou berličku v podobě sluchátek doma. Teď jen nevím, co bych poradila na to poslední - asi nejspíš to, že i drahé a nové kolo je jen kolo a něco na nervy :-)

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #3 Honza - vloženo: 20.01.2010 v 16:31:14

    Velký souhlas s Ondrou - Nene a ne. Hudbu mam rád, ale na kolo to nepatří. Je to o bezpečnosti. Ani do lesa. Na trenažér, válce, spinning ano. Jinak ne. Můj názor, ale velmi silný.

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #2 M - vloženo: 20.01.2010 v 16:13:07

    !!! - pán OndraVojta má na 220% pravdu. Ešte len podotknem, že počúvať hudbu na jedno sluchátko je tiež kravina ako traky!!! Prečo, to ani nebudem rozpisovať! ... Bezpečnosť už bola popísaná vyššie, je jasné že človek sa v priestore orientuje aj podľa zvuku.

    A uznajte, počúvať pod sebou škrípajúci piesok a štrk, šúšťiace lístie, praskajúce konáriky, odskakujúce kamienky a do toho spev prírody je hudba sama o sebe!

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #1 OndraVojta - vloženo: 20.01.2010 v 15:23:25

    Sluchátka na silnici nepatří - Podle mého názoru sluchátka na kolo ven moc nepatří. Na silnici rozhodně ne, a to ani do jednoho ucha a na málo frekventovanou silnici. Sluch zajišťuje "situační přehled" o prostoru, do kterého právě nevidíme. Zkušený cyklista dokáže poznat nejen vzdálenost a rychlost, ale od určité vzdálenosti i směr automobilu, přijíždějícího zezadu, takže se včas dokáže uhnout ke straně. A dobře zná, jak nepříjemné je jet po frekventované silnici proti větru, kdy o autech za ním neví vůbec nic. Na to, aby fungoval odhad vzdálenosti a směru zvuku potřebujete slyšet oběma ušima, takže ani sluchátko v jednom uchu to nevylepší.

    Schvalovat sluchátka na méně frekventovanou silnici a do jednoho ucha je podobné, jak tvrdit, že helmu nemusíme vozit na okresky a můžeme jí nahradit tlustou čepicí. Že to tak dělají profíci není argument, zrovna teď leží jeden takový profík na dejcháku na Mallorce s nakřáplou lebkou...

    Kdo si bere sluchátka do lesa, mění si komplexní prožitek z přírody na plochý filmový pohled. To už může jít rovnou na trenažer a pustit si k tomu film o TdF...

    A ten kdo si vezme sluchátka s muzikou do závodního balíku, je nezodpovědný sobecký pitomec, který ohrožuje sebe, ale hlavně všechny okolo. V závodě je dokonalý přehled o tom, co se děje za mnou základní podmínkou bezpečnosti.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744