Rozjeďte to Ve škole o kole na Startovači

Napadlo by vás, že se mnohé desetileté dítě na kole sotva rozjede a před první překážkou raději sleze? Taková je realita, jak ji potvrzují zkušenosti účastníků iniciativy Bezpečně na kole z desítek navštívených škol. Dnešní děti nejsou líné ani nešikovné. Dřív nebo později překonají nejistotu a rozjedou se bez balančních koleček. Jenže víc je nikdo neučí! Dojedou k prvnímu obrubníku, semaforu nebo zatáčce a neví jak na to. Pamatují si, že červená znamená stop, ale jak bezpečně zastavit a pak se rozjet třeba do kopce, to už je problém…

"Putujeme od školy ke škole s hromadou kol, přileb a překážek a učíme třeťáky až páťáky jezdit jistě a bezpečně. Za pět let jsme ve školách, při výstavách, sportovních festivalech, v obchodních centrech, při dětských dnech a jiných příležitostech oslovili přes 20.000 dětí," říká zástupce iniciativy Bezpečně na kole Zdeněk Pól. "Bohužel ani s podporou našich sponzorů ale nemůžeme navštívit tolik škol, kolik bychom stihli. Náš rozpočet na to nestačí. Proto jsme právě spustili crowdfundingovou kampaň na Startovac.cz."

Víc se dozvíte na www.BezpecneNaKole.cz 

"Děti kolo milují a my milujeme práci s malými cyklisty. Pomozte nám získávat další děti pro cyklistiku..."

Foto: Michal Červený

29.02.2016 - Závody - autor: Jan Nemec - 23088x
Zapojte se do diskuze

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #30 Zdeněk Pól - vloženo: 04.03.2016 v 09:02:31

    odpověď na Giro — #29 Pane Giro, vkládáte mi do úst nevyřčené. U zrodu projektu jsem nebyl a zazlívat jeho zakladateli, jestli se rozhodl oslovit jednu značku nebo všechny, mne nikdy nenapadlo prostě proto, že než teoretizování a co-by-kdyby, je pro mne důležitá reálná práce a její výsledky. Jste srdečně zván na některou z akcí. V té virtuální "marketingové učebnici" jistě stojí i stará pravda, že nad osobní zkušenost není. Hezký den.

    1. na tento komentář reaguje Giro — #31
    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #29 Giro - vloženo: 04.03.2016 v 08:38:49

    odpověď na Zdeněk Pól — #23 Já zase nerozumím tomu, proč by na cyklistickém serveru, nemohla být kritická diskuze k cyklistickému projektu.

    Musím říct, že vaše odpověď na oslovení dalších možných značek ve mně prohlubuje nedůvěru k vašemu projektu. Buď mi nerozumíte, nebo to schválně rozmělňujete. Kde by byl problém, kdyby vám nabídl podporu např. Trek, Giant, Kona, Author atd.? Měl byste pouze více kol nebo byste vybrali ty s nejlepší podporu. Vy je ani neoslovíte a hned víte, že by to nešlo. To trochu smrdí :-):-(.

    Nezlobte se (nebo zlobte), ale z toho projektu kouká podprahová reklama na produkt (kole jedné značky, závodníci jezdící na té značce, podpůrné doplňky s logem té jedné značky, to je jak z marketingové učebnice: „Tatí já chci to kolo, co jsme měli ve škole“).

    Mám též obavy, že následně bude následovat žádost o finanční podporu z Ministerstva školství ČR a dotace z EU, s odkazem na kladné reakce škol. Vás uvidíme v TV jako předního propagátora cyklistiky a ty oddíly dál budou dělat jen černou práci s dobrovolníky, kteří to dál budou dělat opravdu zadarmo.

    Mám velký respekt k projektům, které si na sebe vydělají (případně pomůžou)standardní cestou – chci /nechci, koupím/nekoupím a poměrně velký despekt k těm, kteří pod pláštíkem pomoci tahají peníze z jiných kapes. Nemusí to být váš případ, ale dost pochybností vzbuzujete.

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #30
    2. na tento komentář reaguje hibiker — #32
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #28 Zdeněk Pól - vloženo: 04.03.2016 v 08:36:52

    odpověď na hibiker — #27 Dovoluji si připomenout nabídku Vaší návštěvy některé z akcí.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #27 hibiker - vloženo: 04.03.2016 v 08:31:03

    odpověď na Zdeněk Pól — #26 ale jak je patrné, vazby na Specialized tu jsou pořád. A s tím časem to je ještě horší:-)než jsem si myslel. Jedna vyučovací hodina 45 minut, z toho půlka teorie u dopravních značek ve třídě ( to je vidět na fotkách). Přesun na hřiště, zkoušení a zapínání přilby, rozdělení kol, potom patnáct minut a méně jízda na kole, školní zvonění, konec hodiny, další třída ... Efektivita tedy mizivá. Nebo co se za patnáct minut dítě naučí? S výjimkou rozzářených oček s úžasem sledující logo na kole:-) Už toho nechme. Prostě promo akce pro Specialized!

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #28
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #26 Zdeněk Pól - vloženo: 04.03.2016 v 08:01:35

    odpověď na hibiker — #25 Pane hibikere, vysvětlení je opět prosté. Ve Specialized nepracuji už rok. K Vaším výpočtům tedy ještě jednou... ve škole jsme 5-6 vyučovacích hodin, v jedné třídě je 25-30 dětí, které jsou během hodiny rozděleny na dvě poloviny.

    1. na tento komentář reaguje hibiker — #27
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #25 hibiker - vloženo: 04.03.2016 v 07:10:57

    odpověď na Zdeněk Pól — #24 Já se díval kdo jste "Své zkušenosti marketingového manažera Specialized dávám do BNK". A to chcete namlouvat, že akce má za cíl pouze naučit děti jezdit na kole. Myslím že hlavní smysl akce je někde úplně jinde. Máte to vymyšlené velmi chytře. Mě by to nevadilo, až na to, že chcete propagovat Specialized za vybrané peníze. Ať si to celé zaplatí sám. Díval jsem se také na fotky. Tam není při akci ve škole 150 dětí, jak se vytahujete, tam sedí dvanáct dětí. Také za 33tisíc korun? :-)To by bylo 2.750 za dítě:-)

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #26
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #24 Zdeněk Pól - vloženo: 03.03.2016 v 20:49:05

    odpověď na hibiker — #22 Pokud to nebyla jen řečnická otázka, pak odpověď na otázku "Co to je zač ten Pól?" najde každý snadno v profilu autora projektu na Startovači. Rádi Vás pozveme na některou ze škol blízko Vašeho bydliště, abyste svůj názor mohl podložit reálnou zkušeností. Můj telefon je 725 928 450, email zdenek.pol@bezpecnenakole.cz

    1. na tento komentář reaguje hibiker — #25
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #23 Zdeněk Pól - vloženo: 03.03.2016 v 20:39:17

    odpověď na Giro — #21 Přiznávám, že otázka "proč dělat osvětu ve škole právě na cyklistiku" mě a cyklistickém serveru zaskočila :) Jízda na kole není jen sport, je to také způsob dopravy. Cituji ředitelku ZŠ Eden: "Dopravní výchova je součástí školního vzdělávacího programu a dá se vyučovat různou formou. Preferujeme přímou zkušenost žáků před předáváním teoretických znalostí a BNK splňuje v tomto smyslu naše nároky."

    Nezaměňujte, prosím, naši snahu o obecnou popularizaci cyklistiky s náborem do oddílů. Pro tento účel nabízíme existujícím cyklistickým klubům prezentaci na webu http://www.bezpecnenakole.cz/kluby Samozřejmě, že bez péče rodičů nebo odborníků v oddílech a kroužcích, se z žádného dítěte nestane cyklista jen absolvováním našeho programu ve škole.

    Teoreticky, kdyby byl býval oslovil iniciátor projektu všechny značky zastoupené na trhu a všechny by mu přislíbily podporu, jak by měl pak postupovat? To je přeci naprostá utopie :)

    1. na tento komentář reaguje Giro — #29
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #22 hibiker - vloženo: 03.03.2016 v 13:35:24

    odpověď na panzdenda — #19 odpověď na Giro — #21 Co to je zač ten Pól? On má snad opravdu představu, že všechny děti na světě se musí naučit jezdit na kole a že bez něj a bez peněz, které vybere to nepůjde. Opravdu je nutné aby každé dítě muselo umět jezdit velmi dobře na kole? Naučí se to dítě za jedno odpoledne dobře jezdit na kole? Ani ne za odpoledne, ale za přidělený čas, protože každému dítěti, při tom množství dětí,se může jeden instruktor věnovat během odpoledne asi deset minut!A těch deset minut stojí dvě stovky.Ono to je opravdu tak, že tu někdo nejdřív vyvolá paniku, jak jsou děti nemotorné a potom si z toho udělá kšeft a ještě ke všemu chce, aby mu ho platil někdo jiný.

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #24
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #21 Giro - vloženo: 03.03.2016 v 12:27:16

    odpověď na Zdeněk Pól — #20 Už jsem se na to chtěl vybodnout, ale..

    Je otázka, proč dělat osvětu ve škole na právě na cyklistiku (kterou já třeba preferuji), a ne na kolečkové brusle, běžecké lyžování, sjezdové lyžování, běhání, horolezectví, plavání atd. Na to mají být sportovní oddíly (super příklad je paní Mixová a Cyklo klub ZŠ Bítovská) a rodiče (proboha jen ať někdo nezačne, že jiná, zlá doba, málo času, musí se pracovat, vydělávat apod.)

    Jinak si nemůžu pomoci, ale za podobnými projekty vidím spíše prospěch organizátora. Jestli jste pane Póle oslovil další cyklo značky a ty vám řekly ne a pouze ta jedna vám dala kola a peníze na podporu tohoto projektu, pak se za svoji podezíravost omlouvám a před nimi smekám.

    A opravdu to není o jakékoli značce, ale o principu

    1. na tento komentář reaguje hibiker — #22
    2. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #23
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #20 Zdeněk Pól - vloženo: 03.03.2016 v 11:17:05

    odpověď na panzdenda — #19 Jistěže se skoro v každé třídě najde najde aspoň jedno dítě s příběhem podobným tomu Vašemu. Realita těch ostatních je ale úplně jiná. I nás pořád překvapuje, kolik dětí neovládá ani naprosté základy. Že se Vám i bez přilby nikdy nic nestalo je jedině dobře. Mnoho jiných takové štěstí nemá.

    1. na tento komentář reaguje Giro — #21
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #19 panzdenda - vloženo: 03.03.2016 v 10:46:32

    odpověď na Aleš Procházka — #18 Potřeba učit děti nějaké technice jízdy na kole mi připadá, že je uměle vyvolaná právě provozovateli těchto "výukových" akcí. Nějak si nepamatuju, že bych v dětství prošel nějakým podobným kurzem a i přes to jsme s ostatními dětmi řádili na Pionýrech a Sobi 20 co se do nás vlezlo (bez přileb a nic se nám nestalo). Dnes najedu někdy i kolem 15 tisíc km za rok na bajku i silnici a další spoustu kiláků jen tak po městě a absenci kurzu techniky jízdy v dětství stále nepociťuji :-). Takže z mého pohledu je to sice pro děti zábavná záležitost, ale dá se bez toho v pohodě obejít. Prostě byznys jako každý jiný.

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #20
    2. na tento komentář reaguje hibiker — #22
    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #17 hibiker - vloženo: 03.03.2016 v 06:17:43

    odpověď na Honza S. — #16 s manipulací čísel se snad ani shodnout nelze

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #16 Honza S. - vloženo: 02.03.2016 v 18:49:52

    Evidentně se neshodnete, to se stává. Co radši rozsvítit čelovky a provětrat si hlavu na kole i v tomhle hnusu, co je venku? ;-)

    Biku zdar a respekt všem!

    1. na tento komentář reaguje hibiker — #17
    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #15 vr40 - vloženo: 02.03.2016 v 16:43:41

    odpověď na Zdeněk Pól — #14 lépe číst: Pokud se někdo zviditelňuje na úkor podobných akcí... a dále se to týká i charity, což samozřejmě váš případ není, takže se správně s ní neztotožňujete

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #14 Zdeněk Pól - vloženo: 02.03.2016 v 14:46:44

    odpověď na Giro — #12 Jen bych si dovolil poznamenat, že spojení pojmu charita s naším projektem vytvořil pan hibiker a my se s ním nijak neztotožňujeme. Bezpečně na kole není charita. A není to ani byznys.

    1. na tento komentář reaguje vr40 — #15
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #13 vr40 - vloženo: 02.03.2016 v 14:46:12

    odpověď na Giro — #12 děkuji ti milý Giro:-) Pokud se někdo zviditelňuje na úkor podobných akcí, když někdo dělá charitu a všude to hlásá, když někdo o takových záležitostech o sobě nechává psát články, když v tom jsou loga ... tak to je také byznys, bussines nebo obchod:-). Jak kdo chce:-) Nic jiného. Ale tak to prostě bývá. Akorát to je potřeba přiznat!

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #12 Giro - vloženo: 02.03.2016 v 13:30:59

    odpověď na hibiker — #11 Ať v tom nejsi sám.

    Jestli jsi chtěl říct, že charita není žádná charita, když je v tom zapojen business, tak já s tebou souhlasím.

    1. na tento komentář reaguje vr40 — #13
    2. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #14
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #11 hibiker - vloženo: 02.03.2016 v 12:57:46

    odpověď na Zdeněk Pól — #10 Víte co? Vybírejte si kolik chcete. Mě to je jedno. Napsal jsem jen svůj názor a upozornil jsem na nejasnosti v těch vašich počtech. Přeji mnoho úspěchů.

    1. na tento komentář reaguje Giro — #12
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #10 Zdeněk Pól - vloženo: 02.03.2016 v 11:06:14

    odpověď na hibiker — #9 Obávám se, že na konstatování, že "Každá charita je současně konzum" se neshodneme, ačkoli asi chápu, že to tak nezúčastněným může připadat. Ta matematika je prostá, cílová částka vychází z reálných nákladů a počtu dětí, které obvykle denně projdou BNK, což je na jedné škole 5-6 tříd po cca 25-30 dětech. Nehledejte bubáky, kde nejsou. S dětmi z dětských domovů jsme absolvovali většinu závodů KPŽ 2014 v rámci akce "Rozjeď to s úsměvem". Snad to přijmete jako odpověď na Vaši domněnku.

    1. na tento komentář reaguje hibiker — #11
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #9 hibiker - vloženo: 02.03.2016 v 09:20:48

    odpověď na Zdeněk Pól — #8 Každá charita je současně konzum. Každá charita nebo sebevíc záslužné projekty se řídí kupeckými počty.Jinak to nelze. I ten Specialized chce být vidět. Jinak by vám kola nedal. Je to vždy (nebo většinou vždy) něco za něco. Ale neodsuzuji to. Spíš mi vadí to vaše přetváření čísel tak, jak potřebujete. Tak trochu nás oblbujete. Škoda že z vašeho psaní je patrné, že podporu dětských domovů asi nijak nemusíte ... Je velmi pochybné se nad nimi pousmívat.:(

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #10
    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #8 Zdeněk Pól - vloženo: 02.03.2016 v 07:22:08

    odpověď na hibiker — #7 Souhlasím, logikou konzumu a přepočteno kupeckými počty, podobné projekty absolutně nedávají smysl. Naší ambicí ovšem není prodávat, ale pomáhat. V každém případě fandím a cením si Vašeho nápadu podpořit dětský domov :)

    1. na tento komentář reaguje hibiker — #9
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #7 hibiker - vloženo: 02.03.2016 v 06:21:35

    odpověď na Zdeněk Pól — #5 Tak se k tomu ještě jednou vyjádřím, protože to, co jste napsal, nemá absolutně žádnou logiku. K tomu kinu. Pokud si koupím vstupenku do kina a popcorn, tak si koupím vlastní konzum. Ale vy mě, čtenáře vašeho článku, přesvědčujete, že bych měl tak trochu zaplatit provoz vašeho "kina" , ač do něj nikdy nevstoupím. V tom případě jsem nucen se zmyslet nad tím, jestli ty peníze na kino opravdu potřebujete a trochu více kalkulovat.

    Opravdu se věnuje šest instruktorů jednomu školákovi hodinu? To tedy stihnete za odpoledne asi tak pět školáků. Zbylých 145 školáků se na to dívá? :-) Ale vím jak to myslíte. Chcete ohromit čísly a tak je předkládáte, jak potřebujete a aby to vypadalo co nejlépe. Korektní by bylo napsat, že na akci, kde je až 150 školáků, se jim věnuje celkem šest instruktorů. A teď se budu trochu opakovat. Potřebujete 330000 Kč na deset akcí, abyste mohli svou činnost rozšířit, což je samozřejmě chválihodné. Píšete o nákladech na vybavení, jeho uskladnění atd. Ale vy tuto činnost provozujete už pět let. Vybavení tedy máte, uskladnění asi také pět let platíte, pět let platíte asi lidi atd. Samozřejmě s tím, že je potřeba určitá obnova, oprava a doplnění. Ale rozhodně ne komplet nové všechno. Jedna akce, ny kterou potřebujete vybrat peníze, stojí 33tisíc. Zřejmě jedno odpoledne, na které dorazí dvě dodávky, jejichž pohonné hmoty je podstatná část nákladů. Pokud je ta dodávka ruský tank, tak chápu, že spotřeba je opravdu nadměrně velká a divím se, že ty peníze stačí:-)

    Víte, já vaší akci fandím, rozhodně děláte skvělou práci, takovým fandím, ale opravdu jsem ostražitý a rozhodně mě osobně, takovéto akce nedojímají na první pohled. Znám mnoho podobných, které jsou černou dírou na peníze. Stejně jako mě nedojímá žebrák na ulici, pro kterého si za dvě hodiny přijede dodávka (Mercedes), aby ho převezla žebrat na jiné stanoviště, protože už je okoukaný. Vy zase tolik nechcete, aby to byl nějaký velký finanční úlet, ale měl byste si nejdříve pečlivě rozmyslet, co napíšete. Protože to vypadá opravdu dost blbě. Takže se mnou rozhodně nepočítejte, což vás samozřejmě nepoloží. Pro mě je smysluplnější třeba zajít do obchodu, koupit pět přileb nebo kolo a donést je do dětského domova. Ani za to nechci žádný podpis a nechci být nikde vystavován, protože pomoc by se měla dávat anonymně z přesvědčení a od srdce. Přeji vašim akcí úspěch. A opravdu byste měli požádat o větší příspěvek firmu, která je na akcích nejviditelnější. Přepočtu to vaší kalkulací. Pokud vám přidá Specialized 330000 Kč, tak si udělá propagaci pro 1500 dětí, což je skvělá propagace za dvě stovky na jedno dítě. Když jen sto dětem z vaší akce (což je jen 6% z nich)koupí rodiče kolo Specialized po 10.000 Kč, tak to je milion obrat, což je hrubý zisk právě asi ta částka, kterou potřebujete. S každým dalším kolem už vydělává. Víte, já byl dlouho obchodník s koly,nyní podníkající v jiné komoditě v zahraničí a tak trochu umím počítat a v kupeckých počtech se trochu vyznám.

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #8
    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #6 Zdeněk Pól - vloženo: 01.03.2016 v 21:49:44

    odpověď na vsimon — #4 Program BNK podporuje hlavní město Praha, různé městské části a účastníme si i řady dalších grantových řízení. Bez těchto prostředků a podpory sponzorů by náš projekt nemohl existovat. V současné době naše zdroje vystačí na menší počet škol, než kolik bychom organizačně zvládli. Proto jsme se rozhodli využít i dalších možností financování.

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #5 Zdeněk Pól - vloženo: 01.03.2016 v 21:42:33

    odpověď na hibiker — #3 Cituji z textu na Startovači... "Dvě stovky za školáka. Deset škol, to je přes 1500 dětí! Než se pustíte do zkoumání odměn, měli byste vědět, že se za dvě stovky jednomu školákovi hodinu věnuje šest instruktorů a přijedou za ním až na školní hřiště od Aše po Vsetín dvě dodávky plné kol, přileb, překážek, kuželů, diplomů, dárků, lidí... A repelentů proti vším :)" Věřte, že podstatnou část nákladů tvoří například pohonné hmoty, že část vybavení musíme nakoupit, nechat vyrobit, uskladnit, atd. Částečně Váš postoj chápu. Zároveň si ale neumím představit, že byste v kině za dvě stovky vydané za pohádku a popcorn požadoval položkový rozpočet :)

    1. na tento komentář reaguje hibiker — #7
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #4 vsimon - vloženo: 01.03.2016 v 21:09:42

    Akce to je určitě prospěšná, ale zrovna od tohoto jsou různé krajské/městské dotace. Nevím už na co jinýho by to měli dát.

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #6
    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #3 hibiker - vloženo: 01.03.2016 v 18:19:16

    odpověď na Zdeněk Pól — #2 odpověď na Zdeněk Pól — #2 Četl jsem pozorně. Potřebujete ještě peníze na deset škol,na deset akcí, chcete 330tisíc. To je 33 000 na akci. To je dost. Jak dlouho jedna akce ve škole pro 150 dětí trvá? Den, dva dny? Jedno, dvě auta, pět lidí, nájem se tam asi neplatí .... Já to počítám jinak než vy na Startéru že to jsou "jen" dvě stovky na dítě. Já bývám k podobným akcím, charitám apod. tak trochu podezíravý. Ale občas i něco dám. Ale musím mít jasno.

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #5
    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #2 Zdeněk Pól - vloženo: 01.03.2016 v 14:47:59

    odpověď na hibiker — #1 Ne, pane hibikere, není to žádná reklamní akce. Ano, Specialized iniciativu Bezpečně na kole dlouhodobě podporuje, což si nemusíte domýšlet, to vám rádi potvrdíme a snadno najdete i na www.BezpecneNaKole.cz. Pokud jste text opravdu četl, jistě jste nepřehlédl větu vysvětlující, proč jsme se rozhodli požádat o podporu. Reagujete tak jen na své vlastní smyšlenky... Můte-li nám doporučit i další společensky zodpovědné firmy, budeme rádi za Váš tip.

    1. na tento komentář reaguje hibiker — #3
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #1 hibiker - vloženo: 01.03.2016 v 14:27:46

    Tak sem se na to podíval co to je zač. Na každé akci kola Specialized, stany Specialized, přilby Specialized, propagační materiály Specialized a domu dítě přinese Pexeso Specialized a samozřejmě chce koupit kolo Specialized. Není to náhodou spíš akce Specialized? Takový šikovný marketingový výmysl na který teď po nás ještě chtějí peníze? Proč si to celé nezaplatí celé když to je celé o Specialized? To nemajíí třista litrů co chtějí vybrat, když přitom jen jeden kvalitní S-Works stojí stejně? Chytře vymyšlené:-( Túúúúdle!

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Pól — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744