Specialized Epic Carbon Expert TEST

Jako první z dvoutisícjedenáctek jsme si na redakční testovací paškál vzali tuhle XC závodní novinku v karbonovém provedení...

Autor: Petr Bureš
Specialized Epic Carbon Expert TEST

Specifikace

Ale pojďme se konečně věnovat vlastní specifikaci biku, který svým osazením náleží do horní poloviny široké nabídky modelů Epic pro rok 2011.

Rám našeho testovaného Epic Expert Carbonu se skládá ze dvou materiálů. Přední trojúhelník je z FACT karbonu 9m, konstrukce FACT IS. Nová zadní stavba je svařena z duralových trubek slitiny M5 a spojena prostřednictvím zapouzdřených ložisek do čtyřčepového FSR kompletu disponujícího zdvihem 100 mm. Nově je na ni upraven úchyt pro externí nádržku systému Brain a změnil se rovněž také úchyt kotoučového třmenu z international standard na post mount. Novou 142mm pevnou osu u tohoto modelu ale nehledejte. Ta je k dispozici pouze u dražších verzí Epicu Sworks. Tady musíme dát za vděk klasickým rychloupínákem.

Malinko zamrzí, že řadící bovdeny nejsou vedeny vnitřkem rámu, ale po jeho spodní rámové trubce, ale budiž. Tapered hlavová trubka je v této kategorii v podstatě povinností a Specialized byl jednou z prvních firem, která tento nový standard začala hojně používat.

Doménou u modelu Epic je bezesporu chytrý systém tlumení Brain, který Specialized dlouhé roky vyvíjí a vylepšuje společně s firmou Fox. Jeho poměrně hodně subtilní pístnice zpočátku vyvolávala jisté obavy, ale během času si na ni bikeři zvykli, stejně jako na možnost regulovat míru zásahu Brainu do fungování odpružení prostřednictvím otočného regulátoru navrchu externí nádržky systému umístěné v zadní stavbě před kotoučovou brzdou.

Velkou novinkou je přední odpružená jednotka. Poprvé v historii totiž Specialized zahájil spolupráci na chytrém odpružení s jinou firmou, než Fox a to konkrétně s gigantem Rock Shox. Zdánlivě sériová vidlice Rock Shox SID totiž ve svých útrobách ukrývá první generaci Brain tlumení, kterou nově vyrábí výhradně pro Specialized.

Pokud se bavíme o řazení, tak tady Specialized vsadil na polozávodní optimum v poměru cena/výkon, v podobě mixu komponentů Sram. Přehazka nese logo X-O, řadící páčky X-9 a smyk v tomto případě ošulili nejvíc, X-7. Dlouholetou "bolest" Spešlu, kliky, na příští rok konečně vyřešila specifikace karbonových Sram S-2200, za které není potřeba se vůbec stydět, naopak. Jen je otázkou, jestli budou všem postačovat převodníky osazené kombinací 26/39 zubů. Zajímavostí také je, že kazetu osadil Spešl v tomto případě od Shimana HG81 a to desetirychlostní s 11-36 zuby a s klikami ji propojil řetězem třetího výrobce KMC X10. A pak že se Dynasys nesmí s ničím kombinovat :-)

Brzdění ponechal Specialized tradičně koncernovému "brzdaři" Sramu firmě Avid, která pro tento bike přichystala Avid Elixir R CR SL se 185mm kotoučem vpředu a 160mm vzadu.

Ostatek osazení najdete komplet ologovaný eSkem. Představec, sedlo, sedlovka, řidítka, ale rovněž Roval zapletená kola, gripy nebo pláště. To vše si Specialized vyrábí sám pro sebe.

Přečteno - 131291x Tagy: specialized karbon tech2011
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. PreviewVítězný Cape Epic Bikecheck: Ghost Anne Terpstry & Specialized Howie Grottse
    Vítězný Cape Epic Bikecheck: Ghost Anne Terpstry & Specialized Howie Grottse
  2. TechnikaFotogalerie: Specialized Epic 8
    Fotogalerie: Specialized Epic 8
  3. Tech newsSpecialized Epic 8 - ve znamení 120
    Specialized Epic 8 - ve znamení 120
  4. Týmy a klubyRouvy Specialized 2024
    Rouvy Specialized 2024
  5. Testy - RecenzeSpecialized uvádí nové Propero
    Specialized uvádí nové Propero
  6. Tech newsSpecialized posílil své Turbo Kenevo SL 2
    Specialized posílil své Turbo Kenevo SL 2

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #87 Fanda - vloženo: 24.11.2010 v 09:47:09

    odpověď na petr10 — #86 Ja bych tam prisel, ale za 100 tis bych sel asi do jine znacky - treba do Meridy 96, ktera za ty penize vazi podstatne min, a to jsem jak jsem psal niz jsem velky zastance Epicu. Neverim ze se za tuto katalogovou cenu techto kol moc proda...

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #86 petr10 - vloženo: 12.11.2010 v 17:09:52

    odpověď na Fanda — #77 a můžu se zeptat proč bys tam nepřišel , kdyby Ti ho prodali za jeho cenu ?? Ale jedno je jisté, jestli se u nás dá na něčem vydělat, tak to zcela jistě není servis ! Kolo bohužel není auto ...

    Určitě se nedá dlouhodobě jít s cenama dolů , ty prachy budou totiž chybět nejenom prodejcům ale dříve či později i nám všem ostatním ...

    1. na tento komentář reaguje Fanda — #87
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #85 Fanda - vloženo: 05.11.2010 v 14:54:33

    odpověď na petan — #83 To beru, ale to jak 300 - 500g /max/. Verim, ze dalsi rozdil budou kola tak 500g, ale porad zbyva tak 1,3 kg coz je dost. Popravde nevidel jsem nikoho /vcetne me/ kdo na tomto modelu 2009 nechal puvodni kola

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #84 Fogl - vloženo: 05.11.2010 v 14:02:06

    odpověď na petan — #83 Teď se tu stavoval ten kluk, co si nadělil LP X-Control 410. Tak mi to nedalo a nahlídl jsem do katalogu. Uvádějí, že váží 12,3kg. Já na krámě zvážil eLko se šlehačema na 12,0kg. Takže těm katalogovým váhám bych věřil.

    A mají tady 710ku 120/100mm, carbon front - alloy rear, 10,8kg za 100tis. Pořád mi u toho Spešla hrubě nesedí buď váha nebo cena. Už z toho mám stihomam!!! :-)

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #83 petan - vloženo: 05.11.2010 v 13:44:28

    odpověď na Fanda — #80 Je potřeba si hlavně uvědomit, že zám Experta a SWorksu je zcela jiný a to zejména zadní stavba, která je SW karbonová, zatímco u EXP duralová.

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #84
    2. na tento komentář reaguje Fanda — #
    3. na tento komentář reaguje Fanda — #85
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #82 Fogl - vloženo: 05.11.2010 v 13:37:27

    odpověď na Fanda — #80 Katalog Specialized 2011. Strana 98.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #81 petan - vloženo: 05.11.2010 v 13:37:11

    odpověď na Fogl — #79 odpověď na Fogl — #79 Toto není zdaleka pouze u všech dodavatelů kol, ale rovněž u většiny dodavatelů počítačů, mobilních technologií a plno dalších produktů. Tvoje úvaha o statutu kupní síly je všeobecně známá, ale bohužel v praxi je to přesně naopak. Nejen že to není u nás o 30% levnější, ale zeména kvůli vyšším daním a menším objemům prodejů to je zákonitě dražší. Nemá proto smysl nádávat na Specialized jako takový, protože to není žádná výjimka, ale na princip zčásti i tržní ekonomiky.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #80 Fanda - vloženo: 05.11.2010 v 12:50:11

    Me by docela zajimalo porovnani komponenet po komponentu s S-worksem. Nekde jsem cetl, ze Kulhecuv S-works vazi v Lku 9,5 kg, tak by me hodne zajimalo kde se vzaly ty 2,3 kg

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #82
    2. na tento komentář reaguje petan — #83
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #79 Fogl - vloženo: 05.11.2010 v 11:32:17

    odpověď na petan — #78 2 připomínky...

    1) Od kdy se na oficiálních stránkách Spešlu uvádějí ceny bez daně??? Tam si přece přečtu konečnou cenu pro zákazníka. Ano je tam cena za 2010ku, ale velký rozdíl cen neočekávám.

    2) Ano, já vím, že se ceny počítají z odhadu. A to se ještě přepočítavají vlastně nadvakrát. Z taiwanského dolaru na US dolar a teprve potom na další měny. Ale on v ekonomické terminologii existuje takzvaný statut kupní síly obyvatelstva. Prostě kolik si toho obyvatel nějakého regionu či profese může za svoje příjmy koupit v rámci definovaného spotřebního koše.

    No pokud budeme brát USA jako 100%, tak podle Penn World Tables je český občan na 71,69%. Takže aby si český občan mohl to kolo koupit za "ekonomicky" stejných podmínek jako občan USA, muselo by na českém trhu stát cca 3370$. To jsou sice pouhé ekonomické teorie, ale prostě proč to kolo u nich i u nás stojí sice podle Tebe stejně, když ovšem nemáme stejnou kupní sílu jako Američané??? Ale to je u všech dodavatelů kol. Já z toho neobviňuju výhradně jenom Spešl EE. Prostě - nerozumím tomu.

    1. na tento komentář reaguje petan — #81
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #78 petan - vloženo: 05.11.2010 v 10:31:12

    odpověď na Fogl — #69 Já se jenom vyjádřím k tomu jestli se někdo pakuje, nebo nikoliv. Pokud vezmeme v úvahu že je cena v USA 4700$ tak to znamená, že jde o cenu bez GST/PST resp. u nás DPH. To je jedna vec. Navíc musíš brát v úvahu, že ceny pro český trh a jejich kalkulace vycházejí nkoliv z momentálních kurzů dolaru, ale z kurzu a jeho odhadu který byl v době, kdy se psali objednavky a nakupoval se dolar u bank na jejich realizaci, coz je ve vetsine pripadu cca červenec-srpen a to byl dolar nad 20 Kč. Snadnou matematikou ti pak vyjde, že adekvádní cena vuči USA je 94 000,- Kč bez DPH, což reprezentuje 112 800,- Kč doporučenou cenu včetně DPH 20% a to znamená že je u nás spešl levnější než v USA.

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #79
    2. na tento komentář reaguje jakub — #
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #77 Fanda - vloženo: 05.11.2010 v 09:04:25

    odpověď na petr10 — #75 Souhlas, navic ja do toho obchodu toho epica chodim pravidelne servisovat - coz je pro ten obchod daleko vic nez kdyz bi mi ho prodali za plnou cenu a ja tam pak uz neprisel.

    1. na tento komentář reaguje petr10 — #86
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #76 Fogl - vloženo: 05.11.2010 v 09:00:04

    odpověď na petr10 — #75 183cm/30 let. Tzn., že pokud jako průměr budu brát 70kg, tak BMI mám 20,9. Normální váha je 18,5 - 25. Takže jsem někde uprostřed...

    Ale jinak se naprosto nehlídám. Žeru co příjde pod ruku a hýbu se jak mi čas a tělo dovolí.

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #75 petr10 - vloženo: 05.11.2010 v 08:06:03

    odpověď na Fogl — #73 pokud opravdu děláš v krámě s kolama, tak přeci víš, že ceny drahejch kol 50tis.+ , se zničili nabízením přes e-shopy,prodejem ve sportovních řetězcích s min. marží a ne tím , kolik který kolo kde na světě stojí !? jo a tvoje váha na 170cm super :)

    Fanda 74 - a ty si myslíš , že se drahá kola, nejenom Spešl, běžně prodávají za MOC ? Skoro nikdo je nemá na prodejně, objednávají se běžně pro konkrétního člověka ( pokud jsou tedy skladem ...) a cena ...

    A ten co je náhodou má , Ti cenu udělá podle toho kdy mu končí splatnost faktury :-)

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #76
    2. na tento komentář reaguje Fanda — #77
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #74 Fanda - vloženo: 04.11.2010 v 22:18:08

    odpověď na Fogl — #71 Ta MOC je fakt silena, ale v cervenci jsou vetsinou 15-20% slevy a do te doby to vetsinou nikdo nekoupi. Pokud je tady nekdo kdo skutecne tu MOC za Spesla zaplatil, tak at se ozve.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #73 Fogl - vloženo: 04.11.2010 v 18:16:32

    odpověď na petr10 — #72 :-D 68 - 72kg čisté váhy. Záleží na sezoně. Jestli sedím v zimě u krbu se sladkostma na talíři nebo lozím po horách na sněžnicích...

    Jaký internet a eshopy, vždyť to píšu v #69??? Například 4700$ se rozhodně nerovná 105tis., takže někdo si mastí do vlastní kapsy a to krutě!!! :-(

    1. na tento komentář reaguje petr10 — #75
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #72 petr10 - vloženo: 04.11.2010 v 18:01:36

    odpověď na Fogl — #71 chlape a kolik vážíš Ty ?

    a k tomu předchozímu - každá věc má svoji cenu a svého kupce.

    Proč ji mít malou když lidi dají víc ??

    Takhle zkurv.l ceny internet a e shopy , v konečným efektu každej vydělá

    prd. ( kolo na xtčku za 25 tis.) , proč stojí author a-ray 3.0 2011 69 tis. na karbonu , lepší výbava, srovnatelný karbon ?

    Nesrovnávám ale každý to dělá jak umí, Ty bys měl mít taky svou značku kol!

    Prodával bys levně, když nemusíš ? Musíš být vidět a to stojí určitě víc než vývojové centrum ...

    Chceš "značku" ? Máš ji mít, ale zaplať něco navíc .

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #73
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #71 Fogl - vloženo: 04.11.2010 v 17:32:07

    odpověď na Fanda — #70 Však v pohodě, ale i Ty jako majitel uznáváš, že MOCka je šílená a váhu je třeba poladit. Já si prostě myslím, že když je někdo TOP výrobce kol, tak nemůže jeho závodní model (protože to přece Epic svým založením je) stát 105tis. a zároveň vážit 12kg. To by mi nezdůvodnil jejich marketingový šéf ani mezi čtyřma očima... :-)

    1. na tento komentář reaguje petr10 — #72
    2. na tento komentář reaguje Fanda — #74
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #70 Fanda - vloženo: 04.11.2010 v 17:26:49

    odpověď na Fogl — #67 To kolo ma uzasny jizdni vlastnosti (aspon pro me, mel jsem jak prvni tak druhou generaci epicu). Tu vahu je treba poladit - nelip vymenou kol tam to jde nejlevneji s nejvetsim efektem (ja puvodni vyplety prodal a nasadil AC alphatype). Ta katalogova cena je silena, ale i presto o Epicu bych proste uvazoval vzdy (proste mi maximalne vyhovuje a povazuju ho za jedno z nejlepsich celoper soucasnosti) - a rozhodne nejsem snob, ktery si potrpi na znacky, silnicku mam Merida Scultura Evo, protoze je to podle me spickovy ram a nevadi mi, ze merida je masovka. Podobne podle me uvazuje vetsina majitelu Epica

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #71
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #69 Fogl - vloženo: 04.11.2010 v 17:05:26

    odpověď na El Bunda — #68 To už jsem tady taky psal. Já nemám funkčně nebo designově vůči Spešlu žádné výhrady. Mě vadí ty nesmyslné ceny. A neospravedlní to ani potřebou vývojového centra. Kromě toho se tady někdo krutě pakuje (!!! ovšem POZOR to mi vadí i u našich dodavatelů kol !!!), ten bajk oficiálně stojí 4700$, což je při aktuálním kurzu 17,12,- nějakých 80,5tis. Životní úroveň mají ve Státech vyšší, výdělky taky, dá se tedy zjednodušeně říct, že jsou "bohatší". Tak jaktože si ti "bohatší" to kolo koupí o 25tis. levněji? Sociální spravedlnost?

    To je SJumper FSR Comp 29er a ten byl letos černobílý. Já vidím červenočerné kolo. Testovačky mají nekatologovou barvu a přece i petr10 v postu #65 píše, že letošní testovačky měly červenou barvu. No a i sám David v postu #673 píše: "Na stránkách to ještě mají jako volné, ale já měl poslední testovačku." Takže ani já na slevě od Bradského nevidím nic špatného, je po sezóně. Ale je to podle fotky "funglovka" testbike... Tak bych prosil všechny zúčastněné, ať mi nenadávají, že "melu ho*na". :-)))

    1. na tento komentář reaguje petr10 — #
    2. na tento komentář reaguje petan — #78
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #68 El Bunda - vloženo: 04.11.2010 v 16:44:14

    odpověď na Fogl — #67 Jetli ty nebprodáváš Olprany v Kauflandu :) .....Specialized je špička, tak to prostě je a s tím se smiř...holt kdo chce spešla, tak si musí zaplatit nebo čekat na slevu a doufat, že na něj něco zbyde. Na tý cyklodiskuzi nevidim nic divnýho ani podezřelýho, o testbikách tam neni ani slovo. A ta sleva u Bradskýho ne naprosto OK a nejde o testbika.

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #69
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #67 Fogl - vloženo: 04.11.2010 v 16:16:54

    odpověď na petr10 — #65 O našich slevách a maržích jsem nenapsal ani slovo, jen jsem odhadoval, kolik může dávat Spešl. Protože tohle skutečně nevím.

    O tom, že Testbiky mají jinou barvu jsem tady přece níže psal. Jako například tohle od Bradského. No a konkrétně na téhle testovačce je i z fotky vidět, že je to buď naprostá nebo téměř funglovka. Zajímavé jsou hlavně posty #665, #670 a #673. http://www.cyklodiskuze.cz/horska_kola/horska-kola-29

    Já si spíše myslím, že takovýhle zájem o článek mají lidi proto, že je naprosto udivuje, že někdo tak renomovaný a tvářící se jako špička ve svém oboru chce 104tis. za 12kg těžkou karbonovou kovadlinu. Bohužel jsem tady nikde nečetl ani jeden příspěvek o tom, že to někdo musí mít doma. Bez ohledu na nesmyslnou cenu a šílenou váhu.

    1. na tento komentář reaguje El Bunda — #68
    2. na tento komentář reaguje Fanda — #70
    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #66 Fanda - vloženo: 04.11.2010 v 12:01:53

    odpověď na El Bunda — #64 Ja na nich jeste moc nepojezdil. Ale nechal sem si poradit od kamose, kterej ma starsi model a jezdi docela brutalne na hardtailu a je hodne spokojenej. Daj se tes super sehnat na kupkolo = ja za ne dal 7tis.

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #65 petr10 - vloženo: 04.11.2010 v 11:43:04

    odpověď na Fogl — #41 A Ty jsi pořád zaměstnanej v kolech, nebo už Tě majitel vyhodil, že tady tak rozhazuješ slevy a marže ?? Dej mu to přečíst! Mimochodem novinka pro Tebe: všechny modely Specialized Testbike 2010 měly zcela odlišný (červený ) design než katalogové modely ! ( Řekni to kámošům ...)

    A ke Spešlu - už tady padlo , buď na něj máš a nebo ne . A že jsou to kola který by hodně lidí rádo mělo je patrné podle zájmu o článek :-)

    Každý si myslí, že to dělá nejlíp a jde o to, kolik lidí přesvědčí.

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #67
    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #64 El Bunda - vloženo: 03.11.2010 v 21:20:14

    odpověď na Fanda — #63 Jak jsi spokojenej s těma Americkýma klasikama? Nektroutí se to moc? Já je mam v plánu taky vyměnit za původní DT Swiss 420SL, ale furt váhám a teď jsou na ně dobrý slevy. Hlavně chci aby něco vydržely, ale za Crossmaxy se mi utrácet nechce.

    1. na tento komentář reaguje Fanda — #
    2. na tento komentář reaguje Fanda — #66
    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #63 Fanda - vloženo: 02.11.2010 v 23:16:33

    Ja mam tento model ve verzi 2009. kopil jsem ho zlevneny z 96 tis na 72. Po vymene kol za american classis alphatype vazi kolem 11kg ve velikosti M. Je opravdu mozny ze ram 2011 je proti 2010 tezsi? (i kdyz tuzsi) - nechce se mi tomu verit. To kolo je uzasna raketa a skvele ovladatelne, ale musim uznat, ze katalogovou cenu bych za to nedal a to jsem velky zastance Epicu: 2004 - 2009 jsem jezdil prvni generaci duralovovou od 2009 expert carbon. Kolo za 104 tis by melo mit lepsi oazeni - ta cena uz se pomalu blizi teamove meride 96, ktera vazi kolem 10kg a jizdni vlastnosti taky super

    1. na tento komentář reaguje El Bunda — #64
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #62 Dan - vloženo: 02.11.2010 v 18:54:58

    dotazodpověď na Fogl — #34 Prosím tě odkud máš tyto info.

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #61 dan - vloženo: 02.11.2010 v 18:35:27

    Prosím tě můžeš my odpovědět,kde jsi získal toto info.Dík

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #60 em - vloženo: 02.11.2010 v 14:48:27

    odpověď na Petr Červený — #28 petr nic v zlom ale mimo misu si akurat tak ty. ako ok mas pravdu ze spesl je katalogovo fakt drahy a kupovat sa oplati asi ozaj len tie najvyssie rady kde to uz o niecom je alebo nejak "pomimo" katalogovych cien ale to tvoje konstatovanie ze je to sedy priemer a k tomu zrovnanie s cinskym katalogovym noname bazmegom 4ever je fakt uplne out.

    inak ta hmotnost (co je zda sa to hlavne o co tu v debate ide) sa mi nejako nezda, moj nicim nezujimavy tuctovy hlinikovy z roku 2008 size XL v stave "ready to go" teda komplet osadene na xt-cku + reba + komponenty hlinikove wcs + rm0 UST, bidon, pedale, bullhorny, brasnicka a minipumpa ma sotva o kilo viac. (vazene)

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #59 petan - vloženo: 01.11.2010 v 23:56:15

    odpověď na Kany — #58 Na nic jsem se nepasoval Kany, jen říkám svůj názor. Zvykl jsem si že nás a naše čláky hodnotí lidé, kteří je čtou a kteří nám je v některých případech pomáhají zlepšovat a jsme za to v podstatě rádi. Pokud tebe, nebo kohokoliv jiného z cyklobusinesu nezajímá zpětná vazba je to pouze tvoje vlastní věc. Ale tady diskutuješ na MTBS, a já si tu budu psát a reagovat na příspěvky jak uznám sám za vhodné. A pokud se poohlédněš po vícero debatách, možná zjistíš že se tak často zase nezapojuji a když už tak učiním, tak je to většinou jen v případě smysluplných příspěvků.

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #58 Kany - vloženo: 01.11.2010 v 23:45:22

    Petane, pasoval ses do role hodnotitele jiných médií? Rozesmál jsi mne. Vzpomínám si na kolo, které jste si brali jeden den na test a druhý den jsme si ho vyzvedávali po vás. To jste asi nějak zkrátili ty vaše tři dny a jeden den na focení:) Nemíním tady diskutovat, tímto končím. Až se vyléčíš, můžeme si o tom promluvit:)

    1. na tento komentář reaguje petan — #59
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744