TEST: Cannondale Topstone Carbon Force AXS

Po roce existence hliníkového modelu Cannondale přidal karbonovou verzi a my jsme měli možnost ji hned v nejvyšším provedení v redakci otestovat...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
TEST: Cannondale Topstone Carbon Force AXS

Modelová řada Topstone je historicky první řadou, která byla od prvopočátku navržena a cílena pro všechny příznivce štěrkoletů. Možná namítnete: "A co Slate?" Ten by se přeci dal považovat za opravdu prvního a hodně odvážného průkopníka, byť šlo o bike na 27,5" kolech a s hodně atypickou, na svou dobu unikátní kombinací s odpruženou Lefty vidlicí. Z dnešního pohledu bych vám dal z části za pravdu. Slate byl unikát a měl v gravelu rozhodně co nabídnout, ale typickým štěrkoletem rozhodně nebyl a bude zajímavé sledovat, zdali ho Cannondale vůbec vrátí do své aktuální nabídky, protože momentálně ho v ní již nenajdete.

Ale pojďme zpět k testovanému kolu. Jde o novou rámovou platformu, která navazuje na úspěch stejnojmenné hliníkové varianty a která byla od počátku navrhována jako technologiemi nabitý gravelbike.


 

Cannondale se rozhodl, že nepostaví "jen" klasický rám se zadní stavbou schopnou vstřebávat vibrace, jako to dělá většina výrobců, ale že se pokusí posunout konstrukci celého rámu o krok dál, ovšem stále ho ponechat bez tlumiče či jiného aktivně působícího elementu.

Základ tvoří karbonový rám navržený tak, že jeho zadní stavba dokáže odpružit nejenom jezdce, ale částečně i samotné kolo. Jak to funguje? Všechno je na principu pružnosti karbonu a volném vetknutí horních vzpěr zadní stavby do sedlové trubky, která je ve své spodní části výrazně zeslabena. Při zatížení jezdcem díky svému tvaru ve spodní části pracuje a nechává tak spoj s čepem, který Cannondale nazývá Kingpin, mírně se pohybovat směrem dopředu a tím v podstatě odpružovat zadní kolo.

Systém je navržený tak, aby dokázal mírně pružit ve vertikálním směru, ale jeho boční tuhost přitom zůstala zachována a netrpěly tak jeho silniční a spurtérské jízdní vlastnosti. K tomu Cannondale využívá svůj tradiční Ballis Tec Carbon materiál vrstvený tak, aby fungovalo výše popsané.

Oproti SuperSixu či jiným silničkám je tady upravená "trailovější" geometrie a delší rozvor, nicméně nečekejte žádné rekordní hodnoty. Ty Cannondale přenechává jiným a sám se snaží být se svým Topstonem spíše blíž sportovnějším, rychlejším, více silničním gravelem. Ostatně tohle zaškatulkování potvrzuje rozhodně i volba jeho osazení nebo třeba čistý detail integrované vnitřní sedlové objímky. Naopak nové pojetí designu s šikmými barevnými pruhy křížícími celý rám si v ničem nezadá jak s některými letošními silničkami, tak s designem některých letošních biků včetně populárního hardtailu FSi.

Přečteno - 34071x Tagy: testy cannondale karbon gravel
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzePrvní dojem: ocel nebo titan - Javax vs. Equator
    První dojem: ocel nebo titan - Javax vs. Equator
  2. TechnikaFotogalerie: Merida One Twenty 600
    Fotogalerie: Merida One Twenty 600
  3. Testy - RecenzeTEST: Merida One Twenty 600
    TEST: Merida One Twenty 600
  4. Ostatní závodyPetr Vakoč v Rakousku zahájil světovou gravel sérii
    Petr Vakoč v Rakousku zahájil světovou gravel sérii
  5. Týmy a klubyCannondale Factory představil nový design dresů a kol
    Cannondale Factory představil nový design dresů a kol
  6. TechnikaFotogalerie: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
    Fotogalerie: Lapierre Pulsium Allroad 6.0

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #3 Babaja - vloženo: 12.02.2020 v 09:54:31

    Ano, zjednodušeně řečeno, každé zboží má svého kupce :-) Ale právě u značky Cannondale bych vzhledem k ceně toho gravelu a jak je to osazený čekal, že váha bude atakovat cca 8kg.

    Jinak tomu gravelu by se hodila Lefty tak s 50mm zdvihem. Pak by to teprve bylo něco hogo, fogo i s těma 9kg.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #2 petan - vloženo: 11.02.2020 v 09:07:04

    odpověď na Babaja — #1 Zaprvé, tady zákazník rozhodně ví za co platí. Oproti ostatním tady dostane navíc specifickou zadní stavbu a spolu s ní integrovaný odpružený kokpit. Zadruhé, gramaření u gravelů je otázkou priorit. Co je pro někoho moc, se jinému může zdát málo. Zatřetí Cannondale je výsadou těch co na to mají a těch co ho chtějí a rádi si na něj našetří. To, že ho nemá a nechce každý k tomu tak nějak logicky patří. Skvělé je, že alternativ je na světě opravdu hodně a další přibývají.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #1 Babaja - vloženo: 07.02.2020 v 14:48:58

    Ta cena je vzhledem k váze moc napálená. A ten čep tomu cca 1kg na víc nedá :-) Můj gravel na karbonu váží 8,2kg, je za poloviční cenu a ještě mám možnost kde gramařit.

    1. na tento komentář reaguje petan — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744