TEST Merida Ninety Six 6000

Zajímalo nás, jak si povede tento závodní bike od Meridy ve 27,5" verzi, a tak jsme si ho v největší dostupné velikosti M vzali do našeho redakčního testu...

Autor: Pavel Čábelický
Foto: Petr Bureš & Michal Červený
TEST Merida Ninety Six 6000

Závodně střižený XC kousek s osazením GX 1x11, hliníkové výplety, cenovka 82 990,- Kč a to vše servírované na 27,5"? Jak tohle bude fungovat? Ušetřilo se tak, aby kolo skvěle jelo a nestal se z toho kousek, co se neumí zařadit? Jaké bude svezení na 27,5? Zvolil bych i při své výšce 174 cm tento rozměr, nebo raději sáhl po 29? Spousta otázek před tím, než se poprvé projedu na Ninety-six 6000.

Rám + odpružení

Hlavní rámový trojúhelník je upečený z karbonu, vahadlo tlumiče je také z z karbonu, vše ostatní je hliník, tedy především zadní stavba. Logická volba z pohledu ekonomického modelu a přitom zachování funkce celého systému. Ostatně obdobné kombinace používá většina výrobců u svých karbonových modelů vyšší střední třídy.

Nejvíce drobných vibrací pohltí karbon v rámci hlavního rámového trojúhelníku, na zadní stavbě už přínos až tak velký nebude, ovšem tam si svou práci odbude odpružení. Karbon na vahadlo by měl být z důvodu úspory váhy (- 80 gramů) a zvýšení prostorové tuhosti zadní kyvky. To je rovněž poměrně logické, obzvlášť podíváte-li se na jeho kompaktní tvar. Poměrně masivní čepy, především ten hlavní, dávají slušný základ pro stabilní funkci i životnost celého systému.

Systém odpružení je přepákovaný jednočep = jednoduchý a účinný systém, který Merida využívá na svých nízkozdvihových kolech 96 od jejich zrodu. Výrobce uvádí, že při sagu 25 % je naprosto eliminované pohupování zadní stavby při šlapání, takže si s tím trochu pohraju, abych mohl vysledovat, jestli tomu tak skutečně je. Poloha hlavního čepu zadní stavby je zde plně optimalizována pro použití jednopřevodníkových sad tak, aby se čep ocitl zhruba v úrovni řetězové linky větších převodníků, které vozí závodníci X-Country. Typicky je řeč o 34-38 zubových plackách.

Možná trochu zbytečný se tu tedy může zdát Direct mount pro uchycení přesmykače, nicméně Merida je známá svým kladným postojem k univerzálnosti levnějších modelů, a proto si zde evidentně ponechala prostor pro příznivce dvojpřevodníkových variant, které nejenom že se stále hojně objevují na běžně prodávaných modelech, ale např. i ve světovém poháru je někteří závodníci a především závodnice stále používají. Kostička Directmountu lze navíc kromě přesmyku využít i pro případné vodítko řetězu pro náročnější tratě, takže své uplatnění si zde v klidu obhájí.

Geometrie střižena pro závod, jak jinak

Dá se to vyčíst již z úhlu hlavové trubky – 70° (dle mého názoru limitní pro to, aby kolo skutečně jelo za pedály), poměrně dlouhá horní rámovka – 590 mm (na velikost M v 27,5" je to opravdu hodně), drop středové spojky 40 mm a výška hlavy 100 mm. Zadní stavba je na 27,5" v dnešní době o trochu delší - 445 mm, takže jsem zvědav, jak se to projeví na hbitosti ovládání. Papírové předpoklady slušné, otázkou je, jak se bude chovat v terénu čistých 11,96 kilo, samozřejmě bez pilota.

Přečteno - 36241x Tagy: testy merida karbon tech2016 27.5 650b
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. DoplňkyTretry Bontrager 2020
    Tretry Bontrager 2020
  2. Tech newsMerida přidává pluskový gravel Silex
    Merida přidává pluskový gravel Silex
  3. TechnikaFotogalerie: Niner RIP 9 RDO GX
    Fotogalerie: Niner RIP 9 RDO GX
  4. Testy - RecenzeTEST: Niner RIP 9 RDO GX
    TEST: Niner RIP 9 RDO GX
  5. TechnikaFotogalerie: Mondraker Crafty Carbon 2020
    Fotogalerie: Mondraker Crafty Carbon 2020
  6. Tech newsMondraker Crafty Carbon – konečně pod 20 kg
    Mondraker Crafty Carbon – konečně pod 20 kg

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 MrMysakovich - vloženo: 02.05.2018 v 16:59:00

    Oplatí se v hliníku koupit?

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744