Merida Ninety-Six Jiřího Friedla

Mezi závodními XC biky jsme se tentokrát zaměřili na celoodpružený speciál z továrny Meridy, který v letošní sezóně sedlá Jiří Friedl z týmu Merida Biking ...

Autor: Michal Červený

Po tom, co jsme vám představili Cannondale Scalpel Roela Paulissena, se tentokrát podíváme pod domácí týmový stan. Konkrétně pod ten brněnského Merida Biking Teamu, kde najdeme Meridu Ninety-Six Jiřího Friedla.

Merida Ninety Six - Jiří Friedl

Třiadvacetiletý závodník, který obléká meriďácký dres od roku 2005, se usadil v domácí XC špičce, což v minulém roce potvrdil stříbrnou medailí na mistrovství republiky a dokázal zajet například výborné šesté místo na světovém poháru v kanadském Bromontu.

Merida Ninety Six - Jiří FriedlMTBS: Který komponent je pro tebe na biku nejdůležitější?
Jiří Friedl: "Určitě je to rám. U Meridy Ninety-Six je speciálně uzpůsobeno přepákování zadního tlumiče tak, aby při plynulém šlapání nedocházelo k pohupování tlumiče a tím ztrátě energie. Pro optimální chod je ale důležité správné nafoukání s ohledem na daný závodní okruh. "

Jak moc jsou znát ,,šišaté‘‘ převodníky a na kolik si myslíš, že dokáží ovlivnit výkon?
"Nevím na kolik procent ovlivňují výkon, ale znatelný je hlavně rovnoměrný přenos sil při plném zatížení. Například v prudkých výjezdech."

Rovná řidítka a rohy nebo vlašťovky?
"Rohy jsou pro můj styl nutnost, takže tedy rovná řidítka."

Jak moc řešíš u kola váhu? Jsi znám jako gramař a ladič?
"Co dostanu, to jezdím. V týmu jsem byl vždy s materiálem spokojen. Letos máme kola opravdu vyšperkovaná. Moje ,,96‘‘ váží s plnohodnotnými plášti 9,7kg, což je myslím na celoodpružený speciál krásná hodnota."


Na rozdíl od mezinárodního týmu Multivan Merida, který sedlá kola označená jako Team, český celek letos od černo - zelené kombinace s typickými plameny upustil a pro stavbu týmových kol sáhl po rámu nejvyššího katalogového modelu Ninety-Six Carbon 5000D.
Rámy se od sebe liší v podstatě jen v barevném provedení. Jinak jde o karbonový rám jednočepové konstrukce s tlumičem uchyceným pod horní rámovou trubkou. Hlavní rámový trojúhelník je vyroben ze dvou kusů. Jedním je monokok hlavové, spodní a horní rámové trubky. Ten v sobě skrýva tzv. Double Chamber technologii, kdy jdou horní a spodní rámová trubka uvnitř přepaženy a vyztuženy další karbonovou stěnou, která dovoluje odlehčení za použití méně materiálu, ale zároveň trojúhelník zpevňuje. Druhým monokokem je sedlová trubka spojená se středem  přecházející do spodní rámové trubky.
Tlumič DT Swiss XR Carbon s karbonovým tělem poskytuje rámu 96 milimetrů zadního zdvihu. Dálkové zamykání je vyvedeno na řídítka. Původní velkou páčku od DT Swiss nahradil týmový mechanik Kožak páčkou Push-Lock od Rock Shoxu.

Merida Ninety Six - Jiří Friedl Merida Ninety Six - Jiří Friedl

Komponentově se Floutkovo kolo od sériového modelu liší poměrně zásadně.
Vidlice Fox F100 RLC se zavíráním na řídítka má, jak už název napovídá, zdvih 10 centimetrů. Z původního osazení zůstala jen sada Shimano XTR, ale bez klik, kazety a kotoučů. Od japonského gigantu tedy na kole najdeme páčkové řazení, brzdy, klasickou přehazovačku, přesmykač a řetěz. Kazetu Sram PG- 990 zvolil Jirka k dvojpřevodníku v rozsahu 11 - 34 zubů.

Právě kliky jsou na tomto závodním speciálu zřejmě nejméně okoukaným komponentem. Jde o produkt španělské firmy Rotor. Hliníkové kliky Agilis jsou vyfrézované CNC technologií, mají integrovanou osu spojenou s levou klikou a jejich hmotnost se včetně převodníků a osy pohybuje okolo 750ti gramů. Převodníky jsou eliptické, tedy "šišaté" a mají lépe přenášet jezdcův výkon díky snadnějšímu překonávání mrtvého bodu. Uchycení hliníkových převodníků Q-rings na pětiramenného pavouka je díky několika závitům poměrně variabilní a "šišatost" se tak dá nastavit do polohy, která vám nejvíce vyhovuje. Velká pila má v tomto případě 40 zubů, malá 27.
Pedály Egg Beater Ti od Crank Brothers mají titanové tělo a ocelovou osu.

Merida Ninety Six - Jiří Friedl
Slušnou gramařinou jsou kola z Panchovy stodoly v Rakousku, který je po příchodu Christopha Soukupa novým partnerem týmu. Ty jsou zapletena na nejlepších nábojích Princess a Prince od německé firmy Tune, dráty byly použity ploché Aerolite od DT Swiss a ráfky No Tubes ZTR Race 7000. Jeden ráfek váží pouhých 284 gramů a jeho použítí má omezení třeba v maximálním tlaku 38 PSI pro pláště šířky 2.0". Váha tohoto setu se pohybuje okolo 1250 gramů. Gumy letos Merida Biking Team vozí od německé značky Schwalbe a pro utěsnění na ráfku používají tmel No Tubes.
Rychloupínáky ControlTech jsou titanové a páčku mají z karbonu, vzdušné kotouče (přední 160 mm, zadní 140 mm) jsou od firmy Ashima.

Kokpit je v režii firmy ControlTech. Řídítka jsou hliníková s příměsí Scandia, mají oversize průměr a jsou široká 60 centimetrů. Na jejich koncích najdeme krátké ergonomické karbonové rohy. Představec Scored 99 je kovaný za studena a má karbonem potažené čelo. Sedlovka iPost je karbonovým monokokem. Nejen na těchto komponentech, ale také na brzdách jsou použity titanové šrouby. Dalším místem, kde najdeme karbon, jsou lyžiny sedla Selle Italia SLR Kit Carbon.

Merida Ninety Six - Jiří Friedl

Váha celého kola se pohybuje podle nasazených plášťů od 9,4 do 9,7 kilogramů. V tomto případě je kolo tedy u té horní hranice. Cena je potom přibližně 180 tisíc Kč.


Foto: Michal Červený

Přečteno - 21348x Tagy: xc tech2009 merida cross country
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
    Fotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
  2. Testy - RecenzeTEST: Merida Big.Nine TR 5000
    TEST: Merida Big.Nine TR 5000
  3. Tech newsMerida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
    Merida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
  4. Světový pohárSvětový pohár MTB 2025 čekají největší změny od roku 1991
    Světový pohár MTB 2025 čekají největší změny od roku 1991
  5. Tech newsRocky Mountain boří mýtus novým Elementem
    Rocky Mountain boří mýtus novým Elementem
  6. ServisMerida přebírá svého německého distributora
    Merida přebírá svého německého distributora

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #7 Martin - vloženo: 16.05.2009 v 12:56:08

    Kotouče - Kolečko pěkný, ty Ashimácký kotouče taky, ale trochu bych měl strach z účinnosti. Takhle děravej kotouč má stračně malou plochu, navíc XTR destičky jsou dost úzký, no nevim ... a nemá je tam náhodou nasazený obráceně?

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #6 xxx - vloženo: 15.05.2009 v 17:48:00

    Floutek je v pohode, ale rict o nem, ze neni gramar, je stejna blbost, jako ze ta 96 je jednocep :) 4 srouby, 4 klouby, jasny

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #5 100klada - vloženo: 15.05.2009 v 11:53:06

    ...jsem to nevydrzel.... - Mira:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Biopace

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #4 Mira - vloženo: 14.05.2009 v 16:38:01

    2 med - šišatý kliky jsi vozil před 10 lety? A jakej to má vliv na šlapání? :-) Tož já měl kdysi šišatý převodníky.....asi jsem něco zaspal.... :-)
    Jinak pěkně vyladěný kolo Floutku...tak v sobotu v Bystřici ho prožeň....

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #3 Blacky - vloženo: 14.05.2009 v 16:17:33

    gramařina - dost nekompromisní, jen těch ZTR race bych se trochu bál. Osobně v tvrdším terénu nemám dobrej pocit z o 50gr těžších ZTR Olympic.
    pila 40z na XC ano, ale na maratony už někdy nestačí

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #2 med - vloženo: 14.05.2009 v 15:50:00

    tssss - sisaty kliky se vozily pred 10 lety

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #1 Báss - vloženo: 14.05.2009 v 14:48:33

    jezis ... jeste treba vyfotte jeho prdel ..

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744