Biky SP XC: Evropa vs. USA

Na čem brázdí XC tratě nejlepší závodnice Spojených států a Evropy? Pojďte se podívat na biky Mary McConneloug a Sabine Spitz!

Autor: Michal Červený
Dnes si představíme další dva biky z kolotoče světového poháru. Pro srovnání jsme proti sobě virtuálně postavili dvě rozdílná kola. Karbonový Ghost stále ještě úřadující mistryně Evropy - Němky Sabine Spitz a titanovou "kultofku" od Seven Cycles, kterou sedlá mistryně Spojených států Mary McConneloug.

Značka Seven Cycles vznikla v roce 1997 v americkém státě Massachusetts. Od svého začátku se zaměřila na ruční výrobu titanových rámů a v průběhu let do svého portfólia zařadila ocel a pak i karbon. Téměř všechny rámy, které opustí továrnu Seven Cycles, jsou dělány na zakázku.

SP XC 2008 - holčičí kolečka

Jedním z nich je i model Seven IMX, který sedlá právě Mary McConneloug z týmu Kenda/Seven.
SP XC 2008 - holčičí kolečkaRám IMX je pevným bikovým topmodelem vyrobeným technologií Argen TC. Jde o kombinaci zeslabovaných titanových trubek Ti 3-2,5 a vlepených karbonových rour na místo horní rámové a sedlové trubky.
Lehce surově vypadající zpracování rámu je dokonalé. Mezi karbonovou produkcí z různých koutů Asie, na které jezdí zhruba tři čtvrtiny závodníků světového poháru, je Seven jakýmsi nenápadným diamantem mezi broušeným sklem. Na jinak zdánlivě jednoduchém rámu jsou mimo spojů zajímavé velké "vzdušné" patky. Hák na přehazovačku je netradičně částí rámu - nedá se vyměnit, ale asi nepůjde lehce ani ohnout nebo ukopnout, jak se při startech na světových pohárech, zejména v mužské kategorii, občas s oblibou dělá.

Šestatřicetiletá rodačka z Californie vozí na svém stroji novou vidlici Rock Shox Sid ve verzi Team, tedy s ovládáním lockoutu na řídítkách.
Řazení obstarávají gripy Sram X.0 (V Offenburgu, kde vznikly tyto fotografie, měla Mary ještě páskový tuning z Houffalize) v kombinaci se šaltrem stejné řady a topswing přesmykačem Shimano XTR. Normálním stavem jsou přední i zadní brzda Magura Marta SL s karbonovými páčkami a v červené anodizaci.

Kliky FRM CU2 jsou vyrobeny technologií CNC z hliníku s příměsí Scandia, mají integrovanou osu a převodníky 22-32-42 zubů.
Kola jsou sestavena s důrazem na co nejnižší váhu. Ráfek ZTR Race 7000 Series váží okolo 290 gramů a v kombinaci s dráty DT 1,8 - 1,5 - 1,8 a náboji American Classic vytvoří opravdu lehoučký celek. Pár kol pak váhově vyjde na cca 1200 gramů! Příliš ho nezatíží ani hliníkové kotouče. Mary obouvá pláště Kenda Karma se systémem No Tubes.

SP XC 2008 - holčičí kolečka SP XC 2008 - holčičí kolečka

Stejně jako ostatní zámořští závodníci i Mary vozí vlašťovky, konkrétně karbonové Eastony. V kokpitu je nepřehlédnutelný také titanový představec Seven s gumovým udělátkem jako ochranou před šrouby a několika centimetry titanových podložek. Na karbonové sedlovce Syntace P6 pak najdeme sedlo Fizik Aliante.
Váha celého biku je 8,6 kilogramů. Oficiální cena samotného rámu je v USA 3.495 USD, v sousedním Německu ho pořídíte za 3.995 Euro.



Evropským protikladem je německý Ghost mistryně Evropy Sabine Spitz. Šestatřicetiletá Němka se sice na prvních jarních závodech na Kypru objevila na fullu, ale na prvních třech tratích světového poháru zatím preferovala pevné kolo, které si teď blíže představíme...

SP XC 2008 - holčičí kolečka

Na karbonovém rámu typických ladných tvarů nenajdeme žádnou výraznou profilaci ani jinou zvláštnost. Zadní vzpěry jsou vlepeny do hliníkových patek s výměnným hákem přehazovačky. Rám váží lehce přes jeden kilogram a je nalakován ve speciálních barvách pouze pro Sabiny tým Central Ghost.

SP XC 2008 - holčičí kolečkaVýběr komponentů ale rozhodně není nezajímavý! Maguře se na trhu vidlic dostává čím dál tím více prostoru a začíná své dva můstky vystrkovat i ve světovém poháru. Spitz vozí model MD80R, tedy Durin Race s osmdesáti milimetry zdvihu. Zavírání tady zůstává na pravé noze.

Také tady je řazení v režii amerického Sramu. A rovněž kombinace gripshiftu a přehazovačky topmodelové řady X.0. Jen objímka ikstéerkového přesmykače se posunula o pár centimetrů výše. Na nekompromisní závodní XC bike nemůže Magura dodat jiné brzdy než topmodel Marta SL.

Těžko přehlédnutelným šperkem jsou mohutně vypadající, ale přitom velmi lehké karbonové kliky THN Clavicula s převodníky TA Specialites o zubáži 24-32-42. Stejně jako Mary i Sabine vozí titanové šlehače Crank Brothers.

SP XC 2008 - holčičí kolečka SP XC 2008 - holčičí kolečka

Rovněž kokpit je laděn do lehka. Najdeme v něm karbonová řídítka Syntace, hliníkový představec F99 s titanovými šrouby od stejného výrobce, rohy Tune, karbonovou sedlovku Schmolke a sedlo Tune Speedneedle. Zapomenout bychom neměli ani na hlavové složení Tune Bubu. Tento německý gramohoničský výrobce se podepsal i na kolech. Jeho logo totiž najdete na opravdu krásných nábojích Prince a Princess s přírubami vyplněnými karbonem a karbonovými osami. To vše v klasické Tune červené anodizaci a se jménem majitelky. Ráfky jsou pak stejné jako u Mary - ZTR Race 7000 Series.
Taktéž nechybí hliníkové kotouče (přední 160 a zadní 140 milimetrů v průměru) a rychloupínáky Tune. Pláště jsou Schwalbe Racing Ralph utěsněné tmelem No Tubes.
Váha je podle týmového mechanika 8 kilogramů v závislosti na použitých pláštích.

Tolik dvojice rozdílných, ale bezpochyby špičkových biků americké a evropské mistryně.
Přečteno - 19292x Tagy: tech tech2008
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Tech newsRock Shox Pike, Lyric a ZEB novinky pro MY2023
    Rock Shox Pike, Lyric a ZEB novinky pro MY2023
  2. DoplňkyTune novinky 2019 přehledně
    Tune novinky 2019 přehledně
  3. TechnikaFotogalerie: Jak se vyrábí ocelová špice?
    Fotogalerie: Jak se vyrábí ocelová špice?
  4. OstatníJak jsem dělal mechoše Katie Compton
    Jak jsem dělal mechoše Katie Compton
  5. Tech newsPrototyp kol ERW nepočítá se vzduchem ani s defekty
    Prototyp kol ERW nepočítá se vzduchem ani s defekty
  6. PreviewCyklokrosový speciál Focus Mares CX Jeremy Powerse
    Cyklokrosový speciál Focus Mares CX Jeremy Powerse

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #10 fucker - vloženo: 21.05.2008 v 18:30:44

    laminát versus titan - neřeště páčky nebo gripy. Podívejte se na tu titanovou parádu!!!!

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #9 STROOKY - vloženo: 21.05.2008 v 17:01:52

    Gripshifty jsou fajn a taky je vozim a když to má někdo v nohách tak mu je fakt celkem buřt zda má GS nebo páčky...prostě bude vyhrávat.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #8 z - vloženo: 21.05.2008 v 14:48:11

    vybirat si SRAMxSHIMANO nemuze skoro nikdo, dela se to podle vyrobce. kdo ma SH ma packy, kdo SRAM tak vetsinou gripy pac sou o dost lepsi :)

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #7 Hovorka - vloženo: 21.05.2008 v 14:09:58

    Zvyk - Když jezdim 11 let GS, nemám důvod chtít na další Bajk páčky.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #6 Sumýš - vloženo: 21.05.2008 v 11:14:54

    Blbost - Ono v závodě je docela jedno jestli někdo vozí Gripshift nebo páčky...SRAM nebo Shimano.Je to o něčem jiném a věřte mi,že Absolon by vyhrával i s páčkama :-))

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #5 Blind - vloženo: 21.05.2008 v 10:27:47

    váha - Poslední věta Jirinaka to celkem vysvětluje. Gripshift -> nižší hmotnost, závodníci gramaří -> používají gripshift ;-)

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #4 Jirinak - vloženo: 21.05.2008 v 07:33:06

    Gripshift - Ja bych do toho sponsory vubec netahal, protoze pokud jde o Sram, tak si oni rozhodne mohou zvolit packy nebo grip a rozhodne jim do toho nikdo nekeca, jde o zvyk. Podle me je Gripshift na zavody daleko lepsi, rychlejsi razeni nahoru i dolu, odrazovani po jednom jako u pacek, kdyz se napriklad prehoupnete pres kopecek je ponekud tezkopadne, ale kdo asi kazdy ma jiny nazor.. Je pravda, ze na lepsi kola se dost montuji packy a zadnej grip, sam nevim proc a nikdy jsem to nepochopil. Myslim ze je to kvuli lepsimu uchopu brzd.pak a nove mode sirokych vlastovek,kam se proste grip moc nehodi. Vahove ale rozhodne vychazi lepe grip.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #3 PECKA - vloženo: 20.05.2008 v 20:51:58

    Nevím,nevím ... - Nechci polemizovat co je lepší,zda RF nebo Gripshift,ale myslím,že v případě profíků se jezdí to co dostanou a ne co by chtěli oni - vše záleží na sponsorech,takže řídit se podle toho,že to vozí lidi co vyhráli poslední závod = je to nejlepší bude asi hloupost.Oni vyhrávají ze zcela jiných důvodů.Dejte jim svoje Authory a Meridy a zajedou skoro stejně dobře :-)

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #2 Aleš - vloženo: 20.05.2008 v 20:22:25

    protože gripshift je dokonalý - To je moje odpověď v nadpisu - prostě tak stupidně jednoduchý a dokonalý - víceménně obyčejná siska páčka, akorát ji nenamotáváš na kolmo, ale horizontálně okolo řídítek. Sám nechápu, proč je taková averze ke gripshiftu a revoshiftu. SRAM začali lidi vážnějí brát v úvahu, až když udělal páčky...

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #1 kub@s - vloženo: 20.05.2008 v 20:11:38

    proc gripshift - Proc top jezdci pouzivaji gripshifty (napr. Absalon nebo vyse uvedene bikerky), kdyz se to na kolech v prodeji moc neobjevuje....kdyz to pouziva i Absalon tak to asi nebude takovy smejd system tak by se to mohlo objevit i na jinych kolech nez napr. v Tescu.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744