Jaký bude další rok, jak na něj již před Silvestrem bylo možno nahlédnout optikou veletrhů?
Máme tu zase ten čas sezony, kdy se lámou letopočty a stránky časopisů stejně jako monitory počítačů plní takřka nekončící pramen vyvěrající z reportážních zážitků z nejrůznějších představovaček a veletrhů. Velká slova, velké titulky. Odvážná tvrzení či naopak vršení klišé na klišé. Čas je to ale o nic méně rozněcující, než adventní šmátrání v duši. Většina produktů, na nichž jsou stavěny prognózy, ještě rozhodně není podrobena byť jen středně těžké tortuře — pokud vůbec nějaké, která by stála za řeč. Bavíme se zde čistě hypoteticky, i většina z taháků může být příští rok pod popelem a marně snít svůj sen o křídlech povstalého fenixe. Neznamená to však, že nelze soudit, zda bikový (či cyklistický vůbec) svět udělal krok kupředu, popošel o krůček, či jen nesměle přešlapuje na místě a šlape si na tkaničky u kecek.
Letošní podzim jakoby v nadšeneckém tónu recenzí za loňskem zaostával. Kde se vloni opěvovalo deset pastorků Campy či Hammerschmidty, letos jako bychom mezi i přímo na řádcích mohli vyčíst: setrvalý stav. Je tomu ale skutečně tak? Nabízí se totiž pár důvodů pro mnohem radostnější portrét novorozence 2010.
Dva v jednom
Producent odpružených komponentů Fox vychází již nějaký čas vedle katalogových
tlumičů či vidlic nadstandardně vstříc některým zákazníkům. Tak tu byla (a
od letoška opět je) kooperace se Specialized na Brainu, pro trekovské enduro
Liquid se zas kdysi vyráběl TALAS tlumič Float. A právě pro Trek se letos výrazně
zmnožila vloni na fisherech Roscoe prezentovaná novinka Float DRCV. 120mm fuely
EX, stejně jako stopadesátky Remedy nyní pracují s tlumičem s dvojí charakteristikou — odtud Dual Rate Control Valve. DRCV začíná akci jako běžný Float, po asi 40% zdvihu táhlo otevírá druhou komoru a tlumič nabízí zcela jinou charakteristiku komprese i než lišácký model vybavený přídavnou vnější komorou XV. Plusem je tu zcela odlišné chování zkraje a na konci zdvihu, jaké jediné komory, byť i s větším objemem, údajně nenabízejí. Pochopitelně, že záleží i na kinematice pérování daného rámu, zvláště v době těch všech virtuálů — obyčejný Float či XV typ mohou také přinést výtečný průběh stlačení. Nicméně je to snaha přijít se zcela novým řešením odpružení a dále tak posunout vlastnosti celé stavby, jak se o to snažilo kdysi třeba Manitou s SPV.
Každá ves, stejný pes?
Bylo v oblibě tvrdit, že tváře zadního odpružení se ustálily na několika základních
typech: vedle jednočepu tu byl čtyřčep (či chcete-li čtyřrameno) a pak nově
množina tzv. virtuálních řešení. Kdeže však loňské sněhy jsou, museli byste
být na pěkně dlouhých prázdninách, abyste nezaregistrovali masivní změny. Není
teď míněno primárně GT (a příbuzný Maverick) s křížencem mezi jednočepem a
plovoucím středem, ale především taková Kona s atypickým a zcela revolučním virtuálem Magic Link s plovoucím
hlavním čepem čtyřramenného řešení, nyní nasazeným i na back-country-endura.
Anebo již vzpomínaný Trek, který DRCV tlumič kombinujue se čtyřramenným systémem,
v němž je tlumič uchycen mezi dvě ramena a nikoliv k rámu a kde je čep mezi spodním a horním ramenem umístěn přímo na osu zadního kola.
Tím ale vybočování ze škatulek a z řady nekončí. Vzpomeňme rovněž ještě jednou Specialized a především jeho Epic s dlouhým tlumičem Mozek se setrvačnostní tryskou. Tohle vylepšení tradičního čtyřramenného závěsu zadního kola najdete i na Stumpjumperech, poskočivších letos na 140 mm zdvihu a řádně tak (spolu s takovým GF Roscoe) zamotavším hlavu šuplíkářům; Je to ještě trail bike? Už enduro? Či zkrátka XC full?
Výčet ale ještě pořád nekončí! Co takový Scott, kterýskrze specifický tahový
tlumič nabízí jak u endura Ransom, tak i kapesnějšího XC biku Genius tři mody
zdvihu, ovládané ze řídítek? Co přední značka v oboru, zdá se, to názor na plné uspořádání kola! To tu už dlouho nebylo.
A aby toho odlišování se nebylo málo, připomeňme si ještě integraci rámových prvků a především speciální vidlice vlastní tvorby Lefty na Cannondale, vidlice Specialized na Stumpjumperech nebo endurech. Po unifikačních časech se nezdá, že by šlo jen o kontrující snahu o vlastní tvář.
Boost Valve pro všechny!
Novinkou u tlumičů Fox RP23, tedy jednoho z nejrozšířenějších high-endových zařízení odpružení, je přidání Boost Valve. Jedná se o plovoucí píst, zapojující se do akce s překročením určitého tlaku na jeho trysky a vypůjčený technicky ze sjezdových jednotek DHX. Vzduch za pístem tu promlouvá do koncové charakteristiky stlačení — čím menší tlak, tím později se píst přidá ke tlumení komprese. U RP23 ale má mít vzduchem natlakovaný píst účinek spíše z kraje zdvihu (proti typu DHX je zde tlak zadávaný továrně), mělo by tedy jít i o maximalizaci funkce ProPedal. Přitom ale v takovém smyslu, že jeden by mohl prakticky jet neustále s tlumením ProPedal zapnutým, neboť právě díky nově přidané trysce by systém měl na nárazy reagovat pohotově a účinně odfukovat zavřenou jednotku. Možná se tak dožijeme evolučního posunu srovnatelného s tím, když ještě nedávno v každé druhé stavbě pracovalo ono vzpomínané SPV od Manitou.
Pokračování příště...
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
spv - spv od manitou, jak ja nerad na tenhle brak vzpominam, no potes koste jestli je tohle cesta :)
odpověz na tento komentářzdravím s večerem. tady něco nákresů k plovoucímu pístu /floating piston/:
odpověz na tento komentářhttp://www.lcool.org/technical/shock_absorbers/shock_absorbers_files/mono_tube.gif
a
http://www.shockabsorbersworld.com/gifs/mono-tube.jpg
jde o píst, který není tlačen pístnicí, ale reaguje podle media za ním (olej či vzduch) a podle nastavení se pak zapojuje do akce. u Boost Valve rp23 tak bude tlakem vzduchu nastavena mez aktivity, plus do hry vstoupí velikost tryske nastavených páčkou ProPedalu. zdá se, že Fox soudí, že tento způsob aktivace je lepší, než původní ProPedal s tryskami a planžetami.
šílenému kocourovi (madcatovi) můžeme jiný server doporučit, a johnyho (cashe???) rozhodně nechceme také umučit. jsme přeci moooc rádi, že nás, čte, a to je tak asi vcelku vše. super, že mají co k věci říci, namísto nutkání v práci dříti. tož slunce v dushi, georgi w. bushi!
nedá se to číst, článek děsnej, téma dobrý
odpověz na tento komentářstylistika... - Jsem se začetl - a hned po pár řádkách se dostavil neodbytnej pocit - "sakra, jako bych to už někde viděl..?" ta stylistika, obraty, šílený květnatý přirovnávání a metafory... Mrknu na autora - a nojo! Je mi to jasný! Odborný články myslím touhle až "básnickou" mluvou psát netřeba, milionem adjektiv jsem svýho času natahoval diplomku, aby měla požadovanej rozsah, v článku o bajcích ocením spíš hodnotu a hustotu informací...
odpověz na tento komentář(to byl jenom takovej můj malej vrt, nenechte se prosím rozptylovat :-) )
Hmmm - nic, co bych pochopil :-)
odpověz na tento komentářDobrej článek, sice pořát nechápu jak funguje ten tlumič od Foxe, ale aspoň mam nad čim přemejšlet a hledat :)
odpověz na tento komentářdobrej clanek,diky
odpověz na tento komentář