Kona 2009 díl první XC-Enduro

Množství informací, které jsme letos přivezli z prezentace Kona 2009 bylo tak velké, že jsme článek o novinkách rozdělili na dva díly a zde je první z nich ...

Autor: Petr Bureš

Rok se s rokem sešel a my jsme opět vyrazili na prezentaci novinek
2009 s logem KONA. Kona launch 2009, jak je akce nazvaná, hostil pro tento rok další z rodiny Kona bikeparků La Molina. Ten je situován v Pyrenejích cca 150 km od španělské Barcelony. Světovou premiéru kol této kanadské značky na příští rok letos opět doplnilo i testování, takže 3 dny strávené ve Španělsku byly našlapané programem.

Co nového tedy Kona přivezla do Evropy, aby s tím seznámila novináře z celého světa ? Odpověď na vás čeká v následujícím dvoudílném pojednání o novinkách. V něm vás nejprve v prvním díle seznámíme s jezdivými koly, XC počínaje a enduro konče a v druhém pak freeride, slopestyle a DH biky, které jsme o víkendu viděli, nafotili a projeli.

A vezmeme to pěkně popořadě. Nejvíce pozornosti bylo, stejně jako loni, dopřáno novým Coilairům. Systém Magic Link, který si odbyl premiéru již loni, byl pro rok 09 mírně upraven.Výsledkem by měla být především větší tuhost celého systému. Tomu by mělo přispět hned několik věcí. 

Pevnější spodní rámová trubka, která byla pro letošek svařena ze dvou kusů, je nově protažena a bez sváru a je tu i nové hlavní vahadlo zadní stavby s podélným žebrováním. Na produkčních vzorcích bylo černé, ale v sérii by mělo být bílé, ostatně jako i u dalších modelů. Coilair je nově označený jako System 6+1" travel. To znamená, že při normální jízdě využívá 150mm zdvihu a v těžším terénu, kde dochází k větším nárokům na tlumení rázů, přidá systém Magic link jeden palec navíc. Maximálně tak jezdec pracuje s bezmála 180ti mm zdvihu s tím, že v okamžiku, kdy začne Magic link pracovat, se mění rozvor kola, snižuje těžiště a pokládá úhel hlavové trubky, čímž se bike přizpůsobí aktuálním sjezdovým požadavkům. Pro rok 2009 se rovněž na Coilairu objevuje 1.5" 
Hlava, která sice přidává trochu na hmotnosti ale jinak zpevňuje konstrukci a ovládání biku. K dispozici budou celkem tři modely. 
Supreme s Fox Talas RC2 vidlicí a Fox RP23 tlumičem, osazený mixem Shimano XT/XTR, Deluxe s levnějším tlumením Fox 36 Float a ekonomičtějším mixem nového Shimana SLX s XT a konečně základní provedení CoilAir s vidlicí Marzocchi 55 TST2, tlumičem Fox Float RP2 a mixem Shimano Deore/SLX.

Podobnou cílovou skupinu, jen s trochu menšími nároky na drsnější sjezdování, oslovuje Dawg. Tahle řada kol je určena podle slov výrobce pro Back Country ježdění. Oproti loňsku tu na první pohled, kromě barev a designů, moc změn není, ale chyba lávky.

Zdvih poskočil o jeden palec nahoru na 150mm. Kompletně přepracované je magnéziové vahadlo vyrobené z jednoho kusu, což by mělo přispět zejména větší pevnosti zadní stavby. Ta o něco zeštíhlela a dostala nové DopeLite výměnné patky. Nově je také u tří dražších modelů použito Scandium jako materiál rámu. Výsledkem je oproti loňsku celkově lehčí bike, který se bude dodávat ve čtvero specifikacích. Scandiovými Supreme, Deluxe a Dawg modely, které budou osazeny odpovídajícími sadami Shimano XTR/XT a základním provedením Dawgma s duralovým rámem a osazením Deore/SLX.

Novou platformou, která v dosavadní nabídce střídá řadu Four, je řada One20. Jak už název naznačuje, jde o celopéra se zdvihem 120mm. 

Cílovou skupinou jsou v tomto případě už i XC pohodlnější jezdci, maratónci a fandové 24hodinovek. Pevný, lehký rám One20 je u dvou nejvyšších modelů svařen ze Scandia a u všech pak opatřen opět jednokusovým magnesiovým vahadlem. Lehčí zadní stavba, nová patka přehazovačky a spodní úchyt tlumiče, to jsou základní body, vypíchnuté na prezentaci. Celkem 6 specifikací, přičemž dvě z nich Lisa 120 Deluxe a Lisa 120 jsou určeny našim něžným polovinám. Osazení u nejdražšího Supreme začíná na Mixu XT/SLX, obsahuje Fox pružení a Mavic Crosstrail zapletená kola. Naopak základní provedení pracuje s pružícími jednotkami Rock Shox Dart, resp. Bar 2.1.

XC celoodpruženou platformou od Kony je druhým rokem Hei Hei. V době kdy se obecně pruží úplně všude a trend je zvyšování zdvihu, je tak trochu s podivem, že Kona zůstává u této modelové řady stále jen u 50mm zdvihu.

Vzniká tak otázka, má-li v tomto případě vůbec smysl mít na kole odpružení v případě, že vám fakticky bude chodit max tak na 35-40mm ? Odpověď necháme na každém z vás. Jisté je však jedno. Oproti loňsku přišla odtučňovací kůra i na Hei Hei. I zde se objevuje nové magnesiové vahadlo z jednoho kusu, zeštíhlela se zadní stavba, vyměnila patka přehazovačky a spodní úchyt tlumiče. Hmotnost u Top modelu HeiHei Supreme sráží karbonový program od Race Face, Mavic kola CrossMax SLR i kompletní Shimano XTR. Ekonomičtější z dvojice HeiHei pak nasadil mix SLX a XT a Mavic Crosstail.

HeiHei ale myslí i na zastánce 29" kol a to konkrétně v podobě dvou modelů 2-9 a 2-9 Deluxe. I jejich rámy jsou stejně jako u 26" v provedení Scandiovém, jen s tím rozdílem, že jsou opatřeny 75mm zdvihu. 
Novinkou jsou FOX 29" vidlice.

U XC modelů ještě zůstaneme. Závodní platformou hardtailů je Kula. Ta osahuje pro následující sezónu tři modely pánské a dva speciální dámské. Top modelem je Kula Supreme, postavená na Scandiovém žlutobílém rámu a osazená Shimanem XTR.

Zásadní změny se zde nekonají, takže hlavní inovace zůstávají v barvách a nových Shimano sadách.

Dva dámské HT modely jsou na duralových zeslabovaných rámech 7005. 
Specifickou geometrii a sedla doplňuje osazení SLX/XT a odpružené vidlice od Rock Shoxu.

Levnější specifikace, 100mm odpružené vidlice a zeslabované duralové Alu 7005 rámy, to jsou nejprodávanější hardtaily od Kony pro sportovní ježdění. Nesou jména Caldera, Cindercone a Blast Deluxe a jsou osazena Rock Shox vidlicemi a mixem Shimano Deore / SLX / XT. Zajímavostí u těchto kol je použití "vrstevnicových log" stejných jako u celopér Dawg.

Konečně posledním náčiním o kterém se dnes zmíníme ve spojitosti s XC použitím, budou 29" hardtaily Kahuna a Unit. Tahle poměrně okrajová záležitost zatím nedosahuje takových úspěchů, jakých se před lety očekávalo, nicméně přední výrobci si nemohou dovolit devětadvacítky nenabídnout. I v této řadě kol se Kona pro příští rok zaměřila na snížení hmotnosti. A to především díky Scandiovému rámu u Top modelu King Kahuna. K vidění je na něm opět i novinka od FOXe a Shimano SLX. 

29" program pak ještě doplňuje hodně okrajová záležitost v podobě dvou singlespeedů UNIT. Cromol a Scandium rámy s nezbytnými posuvnými zadními patkami.

V dalším díle si zítra představíme kompletní nabídku freeride lesotraktorů, skákaček a downhillových speciálů. Stay tuned...

Přečteno - 11538x Tagy: tech2009
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Výstavy a veletrhyVelo Test Fest - palec nahoru
    Velo Test Fest - palec nahoru

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #3 Blind - vloženo: 16.07.2008 v 21:27:28

    občas mi ty designy připadaj až moc "partyboyovský" ...

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #2 anonym - vloženo: 16.07.2008 v 14:26:26

    ten xc by mi vůbec nevadil

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #1 pavel - vloženo: 16.07.2008 v 11:46:56

    Scandium ram u Dawgu - ...Nově je také u tří dražších modelů použito Scandium jako materiál rámu...

    No ja teda nevim, mam Dawg 2008 a ten je scandium, novinka to byla vloni :-)

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744