Množství informací, které jsme letos přivezli z prezentace Kona 2009 bylo tak velké, že jsme článek o novinkách rozdělili na dva díly a zde je první z nich ...
Rok se s rokem sešel a my jsme opět vyrazili na prezentaci novinek
2009 s logem KONA. Kona launch 2009, jak je akce nazvaná, hostil pro tento rok
další z rodiny Kona bikeparků La Molina. Ten je situován v Pyrenejích cca
150 km od španělské Barcelony. Světovou premiéru kol této kanadské značky
na příští rok letos opět doplnilo i testování, takže 3 dny strávené ve Španělsku
byly našlapané programem.
Co nového tedy Kona přivezla do Evropy, aby s tím seznámila novináře z celého světa ? Odpověď na vás čeká v následujícím dvoudílném pojednání o novinkách. V něm vás nejprve v prvním díle seznámíme s jezdivými koly, XC počínaje a enduro konče a v druhém pak freeride, slopestyle a DH biky, které jsme o víkendu viděli, nafotili a projeli.
A vezmeme to pěkně popořadě. Nejvíce pozornosti bylo, stejně jako loni, dopřáno
novým Coilairům. Systém Magic Link, který si odbyl premiéru již loni, byl pro
rok 09 mírně upraven.Výsledkem by měla být především větší tuhost celého systému.
Tomu by mělo přispět hned několik věcí.
Pevnější spodní rámová trubka, která byla pro letošek svařena ze dvou kusů,
je nově protažena a bez sváru a je tu i nové hlavní vahadlo zadní stavby s
podélným žebrováním. Na produkčních vzorcích bylo černé, ale v sérii by mělo
být bílé, ostatně jako i u dalších modelů. Coilair je nově označený jako System
6+1" travel. To znamená, že při normální jízdě využívá 150mm zdvihu a
v těžším terénu, kde dochází k větším nárokům na tlumení rázů, přidá systém
Magic link jeden palec navíc. Maximálně tak jezdec pracuje s bezmála 180ti
mm zdvihu s tím, že v okamžiku, kdy začne Magic link pracovat, se mění
rozvor kola, snižuje těžiště a pokládá úhel hlavové trubky, čímž se bike přizpůsobí
aktuálním sjezdovým požadavkům. Pro rok 2009 se rovněž na Coilairu objevuje
1.5"
Hlava, která sice přidává trochu na hmotnosti ale jinak zpevňuje konstrukci
a ovládání biku. K dispozici budou celkem tři modely.
Supreme s Fox Talas RC2 vidlicí a Fox RP23 tlumičem, osazený mixem Shimano
XT/XTR, Deluxe s levnějším tlumením Fox 36 Float a ekonomičtějším mixem nového
Shimana SLX s XT a konečně základní provedení CoilAir s vidlicí Marzocchi 55
TST2, tlumičem Fox Float RP2 a mixem Shimano Deore/SLX.
Podobnou cílovou skupinu, jen s trochu menšími nároky na drsnější sjezdování,
oslovuje Dawg. Tahle řada kol je určena podle slov výrobce pro Back Country
ježdění. Oproti loňsku tu na první pohled, kromě barev a designů, moc změn
není, ale chyba lávky.
Zdvih poskočil o jeden palec nahoru na 150mm. Kompletně přepracované je magnéziové vahadlo vyrobené z jednoho kusu, což by mělo přispět zejména větší pevnosti zadní stavby. Ta o něco zeštíhlela a dostala nové DopeLite výměnné patky. Nově je také u tří dražších modelů použito Scandium jako materiál rámu. Výsledkem je oproti loňsku celkově lehčí bike, který se bude dodávat ve čtvero specifikacích. Scandiovými Supreme, Deluxe a Dawg modely, které budou osazeny odpovídajícími sadami Shimano XTR/XT a základním provedením Dawgma s duralovým rámem a osazením Deore/SLX.
Novou platformou, která v dosavadní nabídce střídá řadu Four, je řada One20.
Jak už název naznačuje, jde o celopéra se zdvihem 120mm.
Cílovou skupinou jsou v tomto případě už i XC pohodlnější jezdci, maratónci
a fandové 24hodinovek. Pevný, lehký rám One20 je u dvou nejvyšších modelů svařen
ze Scandia a u všech pak opatřen opět jednokusovým magnesiovým vahadlem. Lehčí
zadní stavba, nová patka přehazovačky a spodní úchyt tlumiče, to jsou základní
body, vypíchnuté na prezentaci. Celkem 6 specifikací, přičemž dvě z nich Lisa
120 Deluxe a Lisa 120 jsou určeny našim něžným polovinám. Osazení u nejdražšího
Supreme začíná na Mixu XT/SLX, obsahuje Fox pružení a Mavic Crosstrail zapletená
kola. Naopak základní provedení pracuje s pružícími jednotkami Rock Shox Dart,
resp. Bar 2.1.
XC celoodpruženou platformou od Kony je druhým rokem Hei Hei. V době kdy se
obecně pruží úplně všude a trend je zvyšování zdvihu, je tak trochu s podivem,
že Kona zůstává u této modelové řady stále jen u 50mm zdvihu.
Vzniká tak otázka, má-li v tomto případě vůbec smysl mít na kole odpružení v případě, že vám fakticky bude chodit max tak na 35-40mm ? Odpověď necháme na každém z vás. Jisté je však jedno. Oproti loňsku přišla odtučňovací kůra i na Hei Hei. I zde se objevuje nové magnesiové vahadlo z jednoho kusu, zeštíhlela se zadní stavba, vyměnila patka přehazovačky a spodní úchyt tlumiče. Hmotnost u Top modelu HeiHei Supreme sráží karbonový program od Race Face, Mavic kola CrossMax SLR i kompletní Shimano XTR. Ekonomičtější z dvojice HeiHei pak nasadil mix SLX a XT a Mavic Crosstail.
HeiHei ale myslí i na zastánce 29" kol a to konkrétně v podobě dvou modelů
2-9 a 2-9 Deluxe. I jejich rámy jsou stejně jako u 26" v provedení Scandiovém,
jen s tím rozdílem, že jsou opatřeny 75mm zdvihu.
Novinkou jsou FOX 29" vidlice.
U XC modelů ještě zůstaneme. Závodní platformou hardtailů je Kula. Ta osahuje
pro následující sezónu tři modely pánské a dva speciální dámské. Top modelem
je Kula Supreme, postavená na Scandiovém žlutobílém rámu a osazená Shimanem
XTR.
Zásadní
změny se zde nekonají, takže hlavní inovace zůstávají v barvách a nových Shimano
sadách.
Dva dámské HT modely jsou na duralových zeslabovaných rámech 7005.
Specifickou geometrii a sedla doplňuje osazení SLX/XT a odpružené vidlice od
Rock Shoxu.
Levnější specifikace, 100mm odpružené vidlice a zeslabované duralové Alu 7005
rámy, to jsou nejprodávanější hardtaily od Kony pro sportovní ježdění. Nesou
jména Caldera, Cindercone a Blast Deluxe a jsou osazena Rock Shox vidlicemi
a mixem Shimano Deore / SLX / XT. Zajímavostí u těchto kol je použití "vrstevnicových
log" stejných jako u celopér Dawg.
Konečně posledním náčiním o kterém se dnes zmíníme ve spojitosti s XC použitím,
budou 29" hardtaily Kahuna a Unit. Tahle poměrně okrajová záležitost zatím
nedosahuje takových úspěchů, jakých se před lety očekávalo, nicméně přední
výrobci si nemohou dovolit devětadvacítky nenabídnout. I v této řadě kol se
Kona pro příští rok zaměřila na snížení hmotnosti. A to především díky Scandiovému
rámu u Top modelu King Kahuna. K vidění je na něm opět i novinka od FOXe a
Shimano SLX.
29" program pak ještě doplňuje hodně okrajová záležitost v podobě dvou
singlespeedů UNIT. Cromol a Scandium rámy s nezbytnými posuvnými zadními patkami.
V dalším díle si zítra představíme kompletní nabídku freeride lesotraktorů, skákaček a downhillových speciálů. Stay tuned...
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
občas mi ty designy připadaj až moc "partyboyovský" ...
odpověz na tento komentářten xc by mi vůbec nevadil
odpověz na tento komentářScandium ram u Dawgu - ...Nově je také u tří dražších modelů použito Scandium jako materiál rámu...
odpověz na tento komentářNo ja teda nevim, mam Dawg 2008 a ten je scandium, novinka to byla vloni :-)