S deseti pastorky, použitím karbonu a výraznou hmotnostní úsporou chce komponentový gigant SRAM oslovit XC závodníky. Šuškaná nebo fakt?
U značky SRAM jsme již zvyklí, že s novými komponenty dlouho dělá drahoty. Jen si vzpomeňte, jak nás jeden ze dvou největších hráčů na poli MTB komponentů napínal v případě nových klik s planetovou převodovkou Hammerschmidt. I teď si firma s německými kořeny úzkostlivě hlídá své trumfy... a není se příliš čemu divit. Šeptá se totiž, že nová MTB sada se svou hmotností bude dát srovnávat se silniční sadou japonského giganta Dura-Ace!
Vzhledem k tomu, že výrobce skutečně není na téma komponentů se dvěma X příliš sdílný, jsou informace o sadě zatím stále neoficiální. Výrobce je ke všemu ani nepotvrzuje, ani nevyvrací. Buď se jedná o skvělý marketingový tah nebo ještě sami tápou kudy kam. Jisté však je, že kazeta XX bude mít deset pastorků, čímž SRAM navazuje na trend neustálého navyšování počtu pastorků, který cyklistiku v posledních letech provází. U silnice se zdálo, že „desítka“ je dostatečně zakořeněné číslo, a vidíte to — Campagnolo jeden pastorek přidalo. Netrvalo dlouho a podobná změna postihla i sortiment MTB, i když stále o ten jeden pastorek pokulhává. Potřebujeme ale vůbec desátý pastorek? Pastorek navíc znamená užší řetěz, horší údržbu, menší trvanlivost... Co je však potřeba zdůraznit, tak nová sada od firmy SRAM počítá s poměrem převodů 2x10, což komponenty XX předurčuje v závodnímu pojetí v XC.
Kazeta bude zřejmě založena na systému PowerDome, jenž je využíván i u silničních kazet Red, avšak s otevřenější strukturou slibující lepší funkci v blátivých podmínkách. Rozsah zubů 11-34 se pravděpodobně příliš nezmění, ale můžeme očekávat menší rozdíly v počtech zubů mezi jednotlivými pastorky. SRAM používá s oblibou karbon, a to i na současných sadách. Je tedy velmi pravděpodobné, že právě karbon a s ním související úspora hmotnosti bude u sady XX hrát jednu z hlavních rolí. Mimo součástí přehazovačky a brzd jej můžeme čekat i u klik. O těch se předpokládá, že budou dvoupřevodníkové a využívat budou keramických ložisek. SRAM pod svá křídla získal nedávno značku Zipp, která by mohla pomoci mimo jiné na poli klik a jejich ložisek. Otázkou ale je, jestli nakonec SRAM nezvolí úplně jinou cestu — pokud by se totiž firmě povedlo výrazně odlehčit a funkčně vypilovat již výše zmiňovaný systém Hammerschmidt, mohli bychom jej třeba spatřovat mimo all-mountain a freeridová kola i na cross-country okruzích. Úspora hmotnosti by ale asi musela být zásadní, aby systém závodníky vůbec oslovil
SRAM ale není běžným výrobcem cyklistických komponentů, jeho divize mu dávají obrovskou sílu a rám kola tak může „obléci od hlavy až k patě“. V souvislosti s novinkami sady můžeme tedy na tomto místě zmínit i prototyp vidlice SID od RockShox, na němž je karbon k vidění s krkem a korunkou z jediného kusu. Na těchto vidlicích se vozí někteří sponzorovaní jezdci již nyní, na Jaroslava Kulhavého se zatím ale nedostalo. Bude-li chtít SRAM použití karbonu rozšířit, nabízí se vyrobit z něj také nohy vidlice. Z nabídky Truvativu samozřejmě sedlovku, představec a řidítka. Zkušenosti Zippu by se pak mohly hodit i u nábojů a zapletených kol vůbec. Určitě by totiž bylo ve schopnostech tohoto známého výrobce navrhnout a vyrobit kola pro kotoučové brzdy, třeba i s použitím karbonového kompozitu, což by také nebylo úplnou novinkou z nereálného světa.
SRAMu se i u nové sady XX daří udržovat odborníky z oboru, novináře i samotné cyklisty opět na pozoru. Očekává se, že „to“ bude velké a že může přijít i něco naprosto nečekaného. Co třeba zcela nový systém řazení? Dle českého dovozce Cyklo Žitný budou kompletní informace a fotografie SRAM XX k dispozici během ledna 2009.
Zdroj: Bikeradar.com, Cyklo Žitný
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
... - "Potřebujeme ale vůbec desátý pastorek? Pastorek navíc znamená užší řetěz, horší údržbu, menší trvanlivost... ." Myslím, že je nepotřebujeme, avšak marketingoví ředitelé jej potřebují, aby více podpořili nákup-prodej, :o).
odpověz na tento komentář