Víte, že pro rok 2010 má ve své nabídce firma Santa Cruz rovnou třináctku biků ? My vás dnes s nimi seznámíme. Jsou barevné, jsou jedinečné, ale nejsou levné ...
Když se koncem osmdesátých let minulého století rodila horská kola, tihle maníci u toho nebyli. Jejich firma vznikla až v roce 1994, ale díru do světa udělali až o deset let později, když vymysleli a nechali si patentovat první virtuální systém odpružení. Ano, bavíme se tu o legendárním VPP (Virtual Pivot Point) a řeč bude jak jinak než o americké firmě Santa Cruz.
Její portfólio modelů prodělalo v posledním kalendářním roce celkem slušné zemětřesení a proto abyste se v její nabídce lépe orientovali, vám přinášíme tento informační článek. Když říkám že Santova nabídka prošla zemětřesením musím hned dodat, že nešlo o nějaké dramatické vývojové změny, ale spíše o doplnění nabídky a mírný upgrade několika rámů. Zásadnější pak bylo postupné přidání tří karbonových modelů.
Santa Cruz staví svou filozofii na jednoduchém sloganu "svobodná volba". Tento systém se v současnosti již jen tak nevidí, ale právě to, že vás k ničemu nenutí a naopak vám nabízí obrovskou modularitu, je na něm úžasné. Jde v podstatě o to, že si celé kolo stavíte sami. Nejprve si vyberete konkrétní rám a barevnou kombinaci a systém vám pak na základě toho nabídne resp. doporučí kompatibilní vidlice a osazení. Online tak vidíte jak bude bike vypadat, kolik bude stát i kolik bude vážit s tím, že je pochopitelně možné koupit si pouze samotný rám a stavbu podřídit svým individuálním možnostem a požadavkům.
Ale pojďme již k aktuální nabídce. Ta, věrna hlavnímu heslu, nabízí hned v úvodu volbu mezi tím, jestli si pro sebe vyberete levnější jednočepovou, nebo dražší VPP variantu zadního odpružení. Kromě sjezďáků, které jsou výhradně "virtuální", máte vždy alternativu.
Mimo úvahy o to, jaké zvolit odpružení, stojí dvojice hardtailů v nabídce. Univerzálnější Chameleon, který uspokojí techničtější jezdce, kterým hardtail stačí a fourcrossovo dirtový speciál Jackal.
Ten se zbavil své mohutné monokokové horní rámové trubky, čímž se bohužel zařadil mezi "šedý" ničím nevyčnívající průměr v této kategorii. Oba hardtaily jsou k dispozici i v provedení pro singlespeed, oba se vyrábějí v celkem šesti barvách (pouze práškové laky) a oba vás jako samostané rámy vyjdou na bez pár korun na 25 tisíc.
Pokud se poohlížíte po X-Country stroji má pro vás Santa Cruz první možnost volit. A to jednak mezi jednočepem a VPP-éčkem, jednak mezi 26ti a 29ti palci. Základní dvojici tvoří jednočepové biky Superlight a Juliana.
První z nich je v pánské, druhý v dámské specifikaci. Oba pak disponují zadním zdvihem 100mm a oba statrují s cenou rámu s tlumičem Fox Float R na ceně cca 37 tisíc. Což je pro výchozí model s vyladěným bezúdržbovým jednočepem vcelku slušná cenovka. K dispozici jsoui oba rámy jednak v šesti barvách práškového laku, jednak ve dvou verzích dražšího eloxu.
Větší fajnšmekry, ladiče, ale také movitější jedince, či skalní fandy značky určitě letos v zimě potěšila zpráva, že Santa Cruz přichází s novým karbonovým XC fulem, který zcela nahradí stávající duralový model Blur XC. Ponese pouze přídomek Carbon a jeho devizou bude nižší hmotnost a větší pevnost. Onen karbonový Blur XC Carbon se již prodává i u nás a že jde o hodně silný stroj naznačují i zprávy, že je reálné celý bike postavit hodně hluboko pod deset kilo. Zdvih 105mm je možné dle zvoleného tlumiče zcela vyřadit z chodu stejně jako přední vidlici, čímž dostanete profesionální zbraň opravdu velkého kalibru. Za ten se ovšem platí a tak pokud naň máte choutky připravte si na rám se základním tlumičem Rock Shox Monarch 3.3 bezmála 63 tisíc Kč.
Netrvalo dlouho a dočkali se i příznivci 29" a to hned karbonového celopéra Tallboy. Santa Cruz tak nastoupil do již rozjetého vlaku devětadvacítek a to hned nejostřeji jak mohl. Karbonový celoodpružený VPP rám disponuje 100mm zdvihu a dodává se pro Santu netypicky pouze v jedné a to oranžové barvě za cenu začínající na 64 tisících korunách.
Pokud malinko přitvrdíme, alespoň co se zdvihu týká, nalezneme v nabídce Santa Cruz hned tři modely, které se dají zařadit do kategorie all mountain, resp. enduro. Prvním z nich je poslední horká karbonová novinka na letošně-příští sezónu Blur LT Carbon. Bike disponující VPP zdvihem 140 mm je optimalizovaný pro použití vidlic se zdvihem 140-160mm a jelikož jsme měli možnost se na něm již i svézt, můžete se těšit na brzský test. Cenovka tohoto modelu začíná na 64 tisících Kč.
Koho karbon neláká, ale přeci jen se nechce vzdát virtuálu, má Santa alternativu v podobě duralového modelu Blur LT. Ten je až na použitý materiál prakticky totožný se svým karbonovým bráškou, akorát za něj vysolíte o 15 tisíc míň, což není špatný.
Třetím endurem v pořadí je pak "nejstarší" model z této trojice, jednočepový Heckler. Ten vychází konstrukčně ze Superlightu, jen má upravenou geometrii a zesílené některé pasáže rámu aby vydržel drsnější zacházení, které se v jeho případě u biku se 150mm zdvihu očekává. Jestli o jednočepech v nabídce Santy platí, že jsou ekonomickými variantami, pak Heckler toto pravidlo jednoznačně potvrzuje, protože tento rám je nabízen již od 36 800 Kč.
A teď zbývá představit si freeride a sjezdové mašiny, které dělají Santě v posledních letech největší jméno. Drsnější povahy, které vyznávají technickou jízdu, mají na výběr mezi druhou generací Nomada, která dostala loni do vínku nový přepracovaný lehčí rám a společně s ním i výhradně 1,5 hlavovku a zdvih 160 mm. Nomad se dodává ve čtyřech velikostech, osmi barvách a v základu stojí 52 tisíc.
Legendou mezi jednočepy se stal a v nabídce se díky tomu stále drží i jednočepový freeride Bullit. Ten dostal před dvěma lety druhou generaci rámu s přepracovaným uchycením zadní stavby a zdvihem 179mm. Současně je také posledním modelem s takto vysokým zdvihem, který je určen pro montáž přesmykače. Cena v základu 38 tisíc.
A máme před sebou poslední novinku letošního roku a tou je "lite" sjezďák Driver 8. Jak je z názvu a potažmo i designu patrné, jde o odlehčenou verzi týmového DH stroje V-10 disponující zdvihem 8", to jest 203 mm. Rámový trojúhelník se nápadně podobá siluetě V-10 a možnost osadit jak jednokorunku, tak dvoubrýli jen naznačují, že Driver si vysloveně říká o to postavit na něm lehké freeride kolo s hmotností endura a zdvihem sjezdového stroje.
Vrchol v nabídce i výšce zdvihu, tak to je sjezdový stroj V-10, který mimo jiné sedlají tovární jezdci Santa Cruz Syndicate Greg Minnar a Steve Peat. V-10 už prodělala od svého vzniku mnoho změn. Těmi posledními je upravená zadní stavba a přidání karbonového horního vahadla. Zdvih 10", to jest 254 mm, hovoří za vše. Možnost volby osmi barev máte i v tomto případě, stejně tak, jako volit mezi RockShox nebo Fox tlumičem. Kdo chce to opravdu nejlepší na sjezd, měl by védesítku rozhodně zahrnout do svého užšího výběru. Jen ta cena 72 tisíc za rám s tlumičem je poněkud drsnější. Holt titul mistra světa v DH, který získal pro Santa Cruz v letošním roce Steve Peat, někdo zaplatit musí. Ono ostatně ale ani u konkurence obdobné speciály levněji nenajdete.
Kompletní nabídku novinek, včetně stavebních online "robotů" najdete na www.santacruzbicycles.com.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
ach ty české ceny! - s těmi našimi dovozci je to vážně na chrena. Mám zájem o toho karbonového Tallboye. Dle ofiko stránek
odpověz na tento komentářhttp://www.santacruzbicycles.com/tallboy/index.php?pricing=1
je možné rám s Fox Float RP23 pořídit za 2443 USD (doplatek 93 USD za lepší tlumič), to dělá nbějakých 44 460 Kč (kurz vylezl na 18,2 Kč)
Jenže naše zastoupení SC uvádí pro podzim 2009
http://santacruz.cz/foto.php?file=./images/novinky/CenikSC09podzim.jpg&name=
cenu toho samého na 3682 USD resp. 66 276 Kč. Klidně si přihodí 51 % marži k ofiko ceně (ta má v sobě marži taky).
No a pak se div, že prodeje bajků nad 40 litrů jsou u nás minimální a prodejci brečí. Přeci nejsem padlej na hlavu, abych to kupoval předražený v Česku. A to jsem pohodlný a i vzhledem k reklamacím a servisu bych to milerád udělal.
ceny.... - ono ceny v okolních státech jsou převážně výrazně příznivější než v ČR....
odpověz na tento komentářTo Yoolaus: - Integrovanej Chris King by byl tak trochu nesmysl, nemyslíš? Když má někdo pěknou hlavu, tak proč ji neukázat? :-)
odpověz na tento komentářMně osobně se teda integrovaný hlavový složení z 99 % vůbec nelíbí, ta součástka tam prostě patří a má být vidět...
blur XC - toho Blura XC by som bral vsetkymi desiatimi aj duraloveho. prekvapilo ma ze nepouzili na carbonoveho integrovane hlavove zlozenie. inac moc luxusna masinka !!
odpověz na tento komentářBlur LT - Mám Blur LT (ne carbon) a má 12,1 kg a šlo by ještě ušetřit (kola, kliky, sedlo, řazení ...). Moc pěkný povození.
odpověz na tento komentářmalo barev v10 - krasne kola jen me dost zklamala nabidka u V10 a anodizovanych barev jen zelena k bliti a nevyrazna cerna co vypada jako seda,myslim ze kdyby bylo vice barev bylo by fajn
odpověz na tento komentářCarbon - Mě se teda strašně moc líbí zase ten karbonovej Blur LT.Řekl bych, že tohle kolo se bude moct dát postavit jako superlehkej AllMountain pod 12 kil. Asi začnu šetřit.
odpověz na tento komentářkarbonovy Blur XC - jako ten Blur xc Carbon bych mohl, a kdyz na to daji komponenty race face next a XTR a hlavne kola DT XRC 1250 to se pak nedivim ze jde hmotnost pod 10kg :-) mooooc hezke
odpověz na tento komentář