2010: Revoluce, evoluce, hrom do poklice? #2

Jaký bude další rok? Dnes pohledem Cannondale, Sramu a Hara ...

Autor: Tomáš Taich

Bylo, nebylo?
Cannondale přichystal na veletrh Interbike do Las Vegas (proběhl až po evropské mega show Eurobike) překvapivou pecku v podobě elektronického tlumení 130mm vidlice Lefty. Koncept nazvaný Simon upomíná nejen na elektrický lock out Cannondale ELO, především ale na K2 Smart Shock. Projekt Simon je sice — i po pěti údajných letech vývoje — stále v předprodukční fázi a jakákoliv konkretizace produkce je zatím v nedohlednu, nicméně již způsobil slušný rozruch. Jde o vytyčení nového směru? Anebo se Big C spálí, jako kdysi K2? To prezentovalo ve druhé polovině devadesátých let paralelogramové vidlice s tlumícími jednotkami a tlumiče s tlumením komprese ovládaným piezoelektrikou. Superrychlý senzor modifikoval bleskurychle v řádech zlomků vteřin průtok oleje (a tuhost komprese) v závislosti na rychlosti pohybu pístnice tím, jak pouštěl do krystalu trysky proud a ten měnil její propustnost změnou své velikosti. Dnes na produkty Smart Shock sedá prah v lapidáriu. Cannondale jde na věc lehce jinudy: jedinou průtokovou trysku v pístu uvnitř vidlice Lefty ovládá elektromotor reagující s rychlostí šesti milisekund mezi úplným otevřením a uzamknutím.

Díky několika senzorům je tak vidlice automaticky nastavována dle terénu každé dvě milisekundy dle předem nadefinovaných parametrů. Je libo lineární pérování ? Tryska zůstává takřka v celém rozsahu kroku hodně otevřená. Progresivní krok? Ve druhé půlce zdvihu je tryska přivírána. Je libo imitovat ProPedal? Počáteční odpor je kontrolován více, než následná fáze komprese. Až 10 000 kombinačních možností je software schopen nabídnout, základních je potom pět: cross-country, all mountain, downhill, lock out a management zdvihu. Podle prvních zpráv je ovládání skrze obrazový display srovnatelný s větším cyklocomputerem jednoduché a přehledné, systém se ptá uživatele po jeho hmotnosti, spolupracuje s ním na hodnotě tlaku vzduchu pro daný účel a sonduje i požadované chování a charakteristiku vidlice a toho pomáhá dosáhnout. Software je v budoucnu snadno přehratelný vyspělejší verzí, motor má vydržet 30 milionů cyklů a až 8 hodin v akci (Záleží ale na členitosti terénu a tedy nutnosti systému pracovat — pak může být zatím funkční i jen hodiny dvě.).
Díváme se tu tedy budoucnosti přímo do tváře? Doba a její elektrizace, softwarizace a robotizace se zdá skutečně fandit spíše Simonu, než mechanickým řešením podložkami. Skeptiky možná také odbude nekonaná averze cyklistů k elektronice na silnici — filozofická debata se skoro nerozhořela, většina nevěřících Tomášů byla umlčena s prvními testovacími jízdami — alespoň se to zdá. Jistě, bikeři sice mají singlespeedy a retro kult, silniční svět je přeci jen trochu jiný šálek kávy, nicméně dopředu nelze Simon odepsat jako nepřijatelný. Větší zádrhel se zdá být jinde: sjezdové a freeridové mašiny dávno opustily v drtivé většině onu paletu možností nastavení zdvihů a charakteristik, většina bikerů pak se zdá mít dle zkušeností servismanů potíž s nastavením obyčejného RP23 tlumiče, natož aby volili mezi padesátkou charakteristik vidlice. Neříkej ale hop, dokud jsi nepřeskočil a tak se možná za rok, dva budeme po testu Simona divit. A MTBS vám jej samozřejmě zprostředkuje v domovině první.

Deset, jedenáct, dvanáct...
Když SRAM vyrukoval s novou řadou XX s desetipastorkovou kazetou, nejeden biker se jen líně převalil z boku na bok před obrazovkou s the Collective v plné akci — vždyť běží o super-duper závodní náčiní s pouhými dvěma převodníky. Možná, snad, každopádně již několikrát vzpomínaný Specialized tuto kazetu s maximálně 36 zuby nasadil na super-trail bike Stumpjumper S-Works se standardním trojpřevodníkem. Již bylo napsáno výše, že tenhle stroj svými 140 mm zdvihu a tedy levitací mezi rádoby kategoriemi motá hlavy škatulkářům jako ubohému Wertherovi zbožňovaná Loty. Šestatřicetizubý pastorek pak činí z tohoto stroje zubačku, která se vyháčkuje do neuvěřitelných stoupání. Nový trend? Legrácka? Uvidíme. Deset nebo devět převodů sice není pro terénáře takové drama, co silniční Campa 11 pro silničáře s pevným rámem a staletí neměnným vzhledem celku, ne nepodstatný přelom to ale být může.

A kdyby se to zdálo ještě málo
O dvacetdevítkách se sice stále mluví a mluví, v praxi je však používá či alespoň mělo možnost řádně okusit v Evropě jen mizivé procento lidí. Vezmeme-li ale v úvahu, že parametr kola je čímsi jako identitou jednotlivých typů bicyklů, pak běží o zcela zásadní věc. Silným argumentem přitom je, že takový Fisher přechází na 29“ parametr takřka dominantně, že výhradně devětadvacetipalcový Niner dosahuje mezi bikery popularity Marka Ebena u našich matek přisátých k TV a každá značka již má minimálně hardtail nebo dva ve svém portfoliu. Finále „kdo z koho“ sice ještě není na pořadu dne, nicméně již je cítit ve vzduchu. A když si uvědomíme, že Haro nabízí 650B, tedy 27,5“ alternativu kombinující údajně to nejlepší z obou paramatrů, dokonce i na XC fullu, časy se skutečně mění a o nudě mezi stánky výstavišť i na půdě bikeshopů může mluvit jen vtipálek (nebo Neználek).

Přečteno - 11779x Tagy: tech2010 sram cannondale haro
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Tech newsRock Shox Flight Attendant Trail - chytré odpružení expanduje
    Rock Shox Flight Attendant Trail - chytré odpružení expanduje
  2. Týmy a klubyCannondale Factory představil nový design dresů a kol
    Cannondale Factory představil nový design dresů a kol
  3. TechnikaFotogalerie: Cannondale Scalpel 2024
    Fotogalerie: Cannondale Scalpel 2024
  4. Tech newsCannondale přidává novému Scalpelu zdvih i rychlost
    Cannondale přidává novému Scalpelu zdvih i rychlost
  5. Tech newsJede nový Cannondale Scalpel na Cape Epic?
    Jede nový Cannondale Scalpel na Cape Epic?
  6. Tech newsRock Shox inovoval svůj chytrý Flight Attendant
    Rock Shox inovoval svůj chytrý Flight Attendant

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #15 Žabák - vloženo: 03.12.2009 v 15:04:43

    místo baterií - vytvořit nohu vidlice z ebonitu a nějakým způsobem někam přidat liščí ocas:-D

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #14 Fogl - vloženo: 29.11.2009 v 22:13:07

    Sram XX na spešlu Stumpjumper - Tak jsem si to mezitím našel v katalogu na 2010. Je tam trojpřevodník a kliky S-works, k tomu přesmykač Shimano XTR a řadí se páčkama Sram XX přehazovačka a Sram X.0 přesmykač. Docela guláš, ale asi to funguje...

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #13 tt - vloženo: 29.11.2009 v 18:32:54

    ad SRAM 10 R na Stumpjumperu - Spešl osazuje nejvyšší Stumpjumper - S-Works - trojpřevodníkem 22/32/44, 10 pastorkovou kazetou XX s max. 36 zuby a podle specifikací řazením XX, což asi bude u smyku jinak, protože XX má skutečně jen dvojpřevodník.....

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #12 Fogl - vloženo: 28.11.2009 v 19:46:08

    Sram XX - Zaujala mě informace o osazení stumpjumpera tím trojpřevodníkem. Jaké je potom řazení? Ve specifikaci sram XX je uvedeno, že přesmykač je dvoupolohový.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #11 bee ppo - vloženo: 28.11.2009 v 14:33:30

    Simon - Je to pěkná vidina elektizace, ale zádrhel vidim v akumulátorech i do budoucna, Jestliže vydrží takovádle sranda 2-8 hodin, tak na větší výlet to neni.. Zlatá a přesná mechanická páčka..

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #10 Mudroch - vloženo: 27.11.2009 v 22:56:22

    Už mlčím mlčím :-)))

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #9 Vik - vloženo: 27.11.2009 v 16:47:08

    thx tt - 2 Muchroch díky nejsu idiot (: chápu rozměr kola vs. rozměr ráfku. Takže 2 varianty 622 ráfek s vysokým(širokým) pláštěm / galuskou (můj případ) nebo 584 (650b) s pláštěm viz
    http://www.bikeradar.com/news/article/pacenti-introducing-650b-mtb-tires-11794

    2 Jenik Ty si normovaný deb** !!

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #8 Jenik - vloženo: 27.11.2009 v 09:51:18

    Mudrochu prosim sklapni!! Nikoho ty slinty, navic nesmyslne nezajimaji.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #7 tt - vloženo: 26.11.2009 v 20:18:23

    třeba Haro používá ráfky WTB či Weinmann s označením 650B.
    tady je seznam ráfků z 650B blogu: http://650bpalace.blogspot.com/2009/08/650b-rims.html

    jinak Haro na svých stránkách psalo, že testovali 27,5" kola ve standardním rámu, tuším s Foxkou, čili pokud by se vešlo, byla by to zajímavá zkouška....

    a ještě dva odkazy:
    http://www.sheldonbrown.com/650b.html
    a
    http://www.bikeradar.com/news/article/pacenti-introducing-650b-mtb-tires-11794

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #6 Mudroch - vloženo: 26.11.2009 v 18:21:53

    Pro Vika - Jednoduše a stručně kolo 27,5" je na ráfku 622, šíře pláště 30-34mm.
    Pokud bude vyroben dostatečně mohutný plášť (asi tak 50mm) na 584 pak i toto se může prezentovat jako 27,5"
    Podstatný rozdíl bude v mohutnosti pláště.
    Označení a velikost kola v palcích je dána průměrem (venkovní průměr) pláště. Plášť na horském kole se na této vzdálenosti(průměru) podílí přibližně 10-12cm, čím jsou tyto hodnoty nižší tím je plášť užší a tedy i slabší.
    Jestli existuje dostatečně mohutný plášť na ráfek 584 aby naplnil rozměr 27,5" nevím. Dle mého přehledu o pláštích doposud neexistuje.

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #5 vik - vloženo: 26.11.2009 v 17:20:36

    2 Mudroch - Díky ptal sem se na rozměr toho RÁFKU ne KOLA jako celku a teď su ještě zmatenější (:
    29" mají 622mm tzn že na to obuješ "klidně" trekový plášť.
    26" mají 559mm tady není co řešit.
    a zajímalo mě, jestli se na tu 27,5" dělá jiný rozměr ráfku ? Z příspěvku na cd sem pochopil že ano a je to 684mm tzn že na to musí jít i plášť který bude mít patku o shodném rozměru.
    Je tak ? (:

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #4 Mudroch - vloženo: 26.11.2009 v 12:27:03

    Polopaticky se pokusím vysvětlit. - Ještě jednou s opravama slovosledu a tedy lepšího pochopení. Kdyby to četl nějaký skalní příznivec cyklodiskuze :-))))
    Je třeba si nejdříva ujasnit který rozměr co měří.
    559mm je průměr ráfku, ovšem 26" je venkovní průměr pláště který je na tento ráfek nasazen. Pokus o vysvětlení - 559mm se rovná 22". Kde je tedy ten rozměr 26"?? Ten rozměr naměříte na venkovním průměru navlečeného a nafouknutéto pláště, to je ta část po které se jede.
    Tak že na ráfek 559 nasadíte plášť a máte kolo 26"
    A na ráfek 622 nasadíte plášť 29" a taky 27,5".
    Tak jak se už někde psalo 27,5" je nejlepší obutí z hlediska kompromisu valivého odporu, váhy a překonávání nerovností. Toto obutí není novinkou ale lety ověřenou věcí, jedná se totiž o cyklokrosová kola - pláště.
    O rozměru kola rozhodujou totiž dvě věci, a to rozměr ráfku a mohutnost pláště či galusky.

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #3 Mudroch - vloženo: 26.11.2009 v 12:19:40

    Polopaticky se pokusím vysvětlit. - Je třeba si nejdříva ujasnit který rozměr co měří.
    Rozměr ráfku 559mm označuje jeho rpůměr, ovšem 26" označuje venkovní průměr pláště který je na tento ráfek nasazen. Pokus o vysvětlení - 559mm se rovná 22". Kde je tedy ten rozměr 26"?? Ten rozměr naměříte na venkovním průměru navlečeného a nafouknutéto pláště, to je ta část po které se jede.
    Tak že na ráfek 559 nasadíte plášť a máte kolo 26"
    A na ráfek 622 nasadíte plášť 29" a taky 27,5".
    Tak jak se už někde psalo 27,5" je nejlepší obutí z hlediska kompromisu valivého odporu, váhy a překonávání nerovností. Toto obutí není novinkou ale lety ověřenou věcí, jedná se totiž o cyklokrosová kola - pláště.

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #2 vik - vloženo: 26.11.2009 v 11:03:36

    ... - z cyklo diskuze
    takže 559 (26") vs 584 (27,5") vs 622 (29")
    ID valodja thx

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #1 Vik - vloženo: 26.11.2009 v 09:58:18

    rozměr ? - Neví tu nějaký "odborník" jaký je rozměr ráfku na té 27,5"?

    Autor ví ?

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744