Kona představila minulý týden v Italském Livignu své novinky pro příští sezónu 2008. A chlapci se v pravdě snaží ukázat konkurenci, že jejich vývoj má pro zeroosm co nabídnout ...
Nové modelové řady, kouzelné odpružení, africa bike, nákladní kolo, devětadvacítky, Nissan, holý kopec, silný vítr a létající španěláci — to byl Kona Launch 2008.Italské Livigno a Kona bike park na kopci Mottolino se letos staly místem představení kol Kona 2008.
Chlapi z Kony bikingem a pořádnými kopci očividně žijí a tak si svou prezentaci uspořádali na horní stanici lanovky. První večer byl ve znamení dirtové exhibice mistrů Cowana, Basagoity, Bourdona a zcela vyšinutých bratrů Lacondeguyovců. Vynikající nápad ale trochu zhatil ostrý vítr, který nemilosrdně bičoval obrovské dirty na hřebenu holého kopce. I přesto se jezdci několikrát pokusili zdolat, co si nabagrovali. Ve větru, který bral čepice, stany a nakonec i kovové ploty s bannery první stáhnul ocas Robbie Bourdon, pak se vytratil i John Cowan. Paul Bass byl ten večer hodně opatrný a tak se situaci jaly zachraňovat šílení Španělové. Po chvíli zjistili, že na druhém skoku za budovou lanovky je menší vítr a tak jsme nakonec viděli i pár flipů, tailů a nějakou tu 360.
První večer nám ale taky trochu poodhalil, co nás čeká při samotné prezentaci. V akci jsme totiž pozorovali nová kola Bass, pojmenovaná po Paulu Basagoitovi, který je vyvíjel speciálně pro slopestyle. Zajímavostí je určitě řešení hlavního čepu zavěšení tohoto kola. Je totiž udělán okolo středového složení a tím pádem se nijak nemůže měnit délka řetězu. Když k tomu přidáte ještě dlouhé patky ve stylu kol na BMX už asi tušíte, o co Bassovi šlo - o celoodpružené kolo s jedním převodem. Model Bass ale může mít klidně i přehazovačku, volba je na jezdci. Kona rideři měli na Bassech jen zadní brzdu a tím to končilo. Pokud je slopestyle vaším hobby, budete mít z tohohle deseticentimetrového fullu se vzduchovým tlumičem Fox určitě radost. Jde na něj dokonce naroubovat i twister a stát bude 59 990 korun.
Bass patří do kategorie Out of bounds, kterou s ním sdílí ještě modely Stinky, Stinky Deluxe (54 a 89 tisíc) a nová a zajímavá Stinky Air za 134 990 Kč.
Ta bude vyzbrojena vzduchovou vidlicí Marzocchi 66 ATA se zdvihem 140-180mm a tlumičem Fox DHX Air 5.0 krotícím zdvih necelých 180mm. Stinky zůstávají jednoznačnými freeridy, což dokazuje opět i použití nezávislého zavěšení zadní brzdy, systému Dope. Sjezdová kola Stab Deluxe (77 990 Kč) a Stab Supreme (129 990 Kč) zůstávají zcela stejná a tak se podrobněji podíváme na kategorii skákacích hardtailů.
K modelům Cowan, Stuff, Shred, tedy různě drahým kolům (za cca 30, 23,5 a 19 tisíc kaček) podobných vlastností a určení, jak jsme byli u Kony zvyklí přibyl ještě nový kus s názvem Five-0 za 31 290 Kč.
Ten má být pro extra tvrdé jezdce, kteří preferují jízdu drsnou jak při dirtování a dlouhou jako když jedete na XC. Rám je zcela nový a tak má stejně jako některé další inovované řady rám s tvarovanou spodní trubkou a prohnutím sníženou horní trubkou. Zajímavostí jsou stejné výměnné patky jako u nového rámu kola Cowan. Ovšem kdo si tohle kolo koupí a na co to přesně je, to nevíme.
Hodně se přitvrdilo ve vývoji u řady enduro reprezentované koly Coilair.
Zde se zrodila myšlenka na vytvoření nového systému interaktivní změny charakteristiky odpružení a geometrie celého kola nazvané Magic Link. Coilairům zbyl původní patnácticentimetrový zdvih, všechny tři modely však mají vzduchové odpružení a vidlice se zdvihem 165 mm. To nejdůležitější, co nový Coilair nabízí je ale Magic Link. Systém vzešel z poznání, že většina riderů enduro kol s vysokými zdvihy stejně nepoužívá zavírání odpružení a spíš je trápí ve výjezdech nevhodná geometrie jejich biků. Magic Link umí změnit geometrii biku v závislosti na velikosti nárazu, který dostanete. Těžko se to popisu, protože je to hodně ostrá soustava kloubů a vahadel, takže Vám doporučují stáhnout si z Downloadu video, jak se to celé hýbe. Při dobrém utažení předpětí pružinky, která ovlivňuje moment přepnutí geometrie, má jezdec dosáhnout nastavení, při kterém se při větších nárazech kolo položí do sjezdovější geometrie a tlumič se stane progresivnějším. Původně jsme mysleli, že to bude pouze jakési přepínání ovlivněné jezdcem, ale opravdu to funguje tak, že se to přehazuje samo, podle rány, kterou zadní stavba dostane. Myšlenka zajímavá, provedení celkem subtilní, o funkci v terénu se můžeme jen dohadovat, ale určitě budeme usilovat o test a pak budeme moudřejší. Coilairy budou stát od 51 990, pře 72 990 až po 13 990 Kč a vybírat můžete u všech tří evolucí z varianty s jedno, nebo dvoukorunkovou vidlicí.
Nižší zdvih, tedy 12,5 cm nabízí řada Back Country reprezentovaná modely Dawg. Všechny tři varianty mají nový rám s prohnutou horní trubkou a tvarovanou spodní. Kola této kategorie si zachovala svou tvář hravých kol pro drsnější XC ježdění. Tomu nahrává i lehké vzduchové odpružení. Ceny Dawgů se budou pohybovat od 50 do 105 tisíc korun. Dawgy i Coilairy budou také mít nové magnéziové vahadlo kompaktnějšího a pevnějšího tvaru. Totéž platí i pro ostatní fully s nižšími zdvihy.
Back Country ale nejsou jen fully. Podobně stylizované jsou i pevné modely Caldera (24 390 Kč), Cinder Cone (20 790 Kč), Blast Deluxe (19 590 Kč) a Blast (15 490 Kč). Přední odpružení těchto kol má zdvih 100mm.
Deseticentimetrový zdvih nabízejí nová kola Four určená pro maratóny.
Nabídka čítá tři modely s rámy ze Scandia. Opět je zde uplatněn nový design trubek rámů Kona a zcela logicky je použito vzduchového odpružení. Stroje této kategorie budou stát od 29 do 75 tisíc korun.
Pokud chcete jet s fullem při cross country hodně zostra i do kopce, sáhněte po některé z novinek s názvem Hei Hei.
Tyto stroje v cenách 73 990 a 149 990 Kč nabízejí jen 2,5“ odpružení zadní stavby a vidlice se zdvihem 85mm. Závoďáky jak se patří si můžete pořídit ve dvou verzích a pokud jste propadli dvacetidevítipalcovým kolům, je tu pro vás i verze Hei Hei 2-9, jen za 65 990 korun. Všechny tři mají opět rámy ze Scandia.
Pevné krosáky zůstávají stále s názvem Kula. Modifikace Supreme (139 990 Kč) a Deluxe (54 990 Kč) mají rámy ze Scandia, Kula za 30 990 korun z Alu 7005. Kula 2-9 (39 990 Kč), stejně jako Kula 2-9 Deluxe (55 490 Kč) jsou ovšem opět ze Scandia. Hardtaily pokračují modelem Fire Mountain Deluxe (14 990Kč), Fire Mountain (11 990 Kč) a Lana?i (7 990 Kč). Samostatnou kategorii Clydesdale pak dostal model Hoss (24 490 Kč), který je kolem podobného ražení jako výše popisované Five-0. V nabídce zůstává i jednorychlostní stroj Unit (23 490 korun).
Za zmínku stojí určitě i řada dámských kol Lisa, do níž patří modely Kula Lisa (35 690 Kč), Lisa HT (23 890 Kč), Four Lisa (35 990 Kč) a silniční Lisa RD (za 31 790 korun). Kona nezapomněla ani na děti a tak se můžou malý freerideři opět prohánět na Stinky 2-4, Stuffu 2-4 a Shredu 2-4, která jsou funkční zmenšeninou dospělých kol. Řada kol pro děti zahrnuje i Shred 2-0 a další dva modely s dvacítkovými koly, Hula a Makena. Ceny se pohybují od 5,5 tisíce za Makenu až po 35 litrů za pořádný minifreeride Stinky.
O tom, že Kona nepatří jen do terénu, ale že má modely pro prakticky jakékoliv použití svědčí pestrá škála, cestovních, silničních, cyklokrosových a jiných kol. Otevírá ji stroj Ph.D (30 990 Kč), který je jednoznačně z kategorie obecně zvané fitness bike. Do hustšího terénu je pětice trekkingových modelů Dew (8 990 až 23 790 korun), a Smoke 2-9 (7 990 Kč), pokud máte rádi nosiče plné brašen a pořádné makání, třeba kolem světa, je tu kolo Sutra (29 490 Kč), vybavené nosiči, berany a cyklokrosovým řazením na jejich konci. Bydlíte-li v Polabí a nebo na Hané můžete klidně prohánět i singlespeed silničku Paddy Wagon (15 790 Kč). Hodně ostře vyhlíží i cruiser Eighty-eight (17 490 Kč) s vestavěným úložným prostorem ve falešné nádrži a vrcholem cyklopunku je nákladní kolo Ute (19 990 Kč). Zajímavě vyhlížejí i silničky. Karbonový King Zing (89 990 Kč) je s rámem od italského výrobce Dedaccai Scuro a Ultegrou. Zing Deluxe (59 990 Kč) má rám Dedaccai Nero Corsa a 105. Nejlevnější Zing (31 790 Kč) pak kombinuje obě tyto sady, ale má hliníkový rám. Opravdovou bombou je ale model Kapu (55 990 Kč) na ocelovém rámu s luxusními chromovanými mufnami. Silniční klasika jak má být, s Ultegrou a i včetně nízkých ráfků Mavic Open Sport, jako za hodně starých časů.
Nechybí ani cyklokrosky tolik úspěšné v závodech nejen v Americe. Řady těchto kol se rozšířili a tak je to trojice s názvy Major Jake (51 990 Kč), Jake the Snake (32 990 Kč) a Jake (21 290 Kč) pro ty, kteří si chtějí cyklokrosové kolo teprve vyzkoušet.Předváděčka Kona se nesla v hodně uvolněném duchu, ale i tak si umíte představit přesvědčivou prezentaci v lehce americkém stylu. Vše bude příští rok lepší tužší a lehčí, to je jasné. Takové záležitosti slyšíme na všech podobných akcích.
Co se ale často neslyší a za co se chlápci z Kony bili do prsou právem je ovšem ojedinělý, téměř humanitární projekt Africabike. Jde o odolná a jednoduchá dámská kola s nosičem vzadu a velkým košem na řídítkách. Tahle kola chce Kona odvést do Afriky a prodat v chudých oblastech, kde je problém s dopravou a to bez zisku, tedy tak, aby se zaplatila pouze výroba a doprava z Asie. Doufejme, že tenhle chvályhodný krok neskončí tak, že se v koších budou vozit granáty, nebo usekané hlavy, jak je v Africe zvykem.
Foto : Petr Bureš & carroux.com
Video : CoilAir Magic-Link
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
magic link - to bude ukrutne blato, co sa tyka tuhosti v krute... ale konecne aspon nejaka inovacia
odpověz na tento komentářMe to video taky jde - pouzivam Quick Time Alternative
odpověz na tento komentářMe to video jede
odpověz na tento komentářVIDEO - Jake prehravace pouzivate ? Zkuste nainstalovat nejakou sadu kodeku. Mohl bych se pokusit video prekonvertovat jeste do nejakeho altermnativniho formatu pokud by bylo vice nestastniku, kterym nefunguje.
odpověz na tento komentářHmm.. pekne:) - No ano.. Konu som vzdy mohol..
odpověz na tento komentářZaujimavy novy design Magic Link systemu...akurat sa obavam bocnej tuhosti a pevnosti ramu
Uz teraz sa tesim na test...
Inak pekny clanok, skoda toho videa.
Giant nevim, ale Specialized tenhle vikend
odpověz na tento komentářNevíte, kdy představuje GIANT svý kola pro rok 2008?
odpověz na tento komentářvideo - Moc pekny clanek, jen to video nejak nefrci.
odpověz na tento komentář