Detailně jsme se podívali, jaký materiál má k dispozici cyklokrosový mistr světa a suverén letošní sezóny, Belgičan Niels Albert. Nuže Stevens Carbon Team DA ...
To, že ke skvělému výsledku potřebujete i skvělý a spolehlivý materiál, je nadmíru jasné a tak jsme si vzali pod drobnohled jeden ze tří strojů úřadujícího mistra světa v cyklokrosu Nielse Alberta — Stevens Carbon Team DA.
Ne, že by se snad kola od sebe nějak lišila - jedno je jak druhé i třetí a bez orientačních čísel na hlavové trubce byste je jen těžko od sebe rozpoznali. Od sériových rámů se pak ty Nielsovy liší designově a to barevnými prvky dávajícími jasně najevo, kdo je tady nejlepší na světě.
Německou trikoloru výrobce, kterou má na rámech třeba kolega z týmu BKCP PowerPlus Radomír Šimůnek a všechny ostatní rámy, nahradila duha mistra světa a vlastnoruční podpis na sedlové trubce a vidlici. Jinak jsou jeho rámy Stevens Carbon Team DA shodné.
Jak již název napovídá, rám je vyrobený z karbonových vláken HMF. Vrchní vrstva tkaniny, prokukujicí pod čirým lakem, je klasické křížené konstrukce vláken se standardní velikostí kostičky, kterou najdeme na všech možných výrobcích od různých firem a je tedy nejpoužívanějším vzorem. Zajímavým místem je třeba neobvykle mohutné křížení sedlové a horní rámové trubky.
Do rámu jsou vlepené hliníkové prvky a to v podobě hliníkových patek spojující horní a spodní vzpěru zadní stavby, kdy jsou obě vlepené části k sobě sešroubovány. Pravá patka nepostrádá výměný hák přehazovačky.
Dalším vlepeným prvkem je trubka pro středové složení klasické závitové konstrukce BSA, které, jak se zdá, je u topmodelů firem na ústupu, protože jej nahrazují středy pro lisovaná ložiska přímo do rámu. Hliníkové vyvložkování nepostrádá ani hlavová trubka pro usazení ložisek integrovaného hlavového složení. Zde v podání FSA Orbit CX, kdy horní krytka hlavového složení je vybavena opěrkou pro bovden přední brzdy.
Zkrz hlavové složení je protažena vlastní karbonová vidlice Stevens s technologií monocoque HMF. Dá se tak předpokládat, že je celokarbonová, bez lepených spojů. kromě vlepených hliníkových patek. U vidlice se spoléhá na klasický průměr 1 1/8 palce po celé délce krku.
Těměř celý zbytek tohoto speciálu má na starosti cyklistický gigant Shimano. Logo PRO najdeme na představci, řídítkách i sedlovce z karbonové řady Vibe. Sedlo Sella Italia SLR s titanovými lyžinami vozí Niels v provedení Team Edition, které už od pohledu disponuje vetším množstvím měkkého materiálu pod kůží.
Špičkou jsou pak nízká karbonová kola Dura-Ace, na kterých pro závod světového poháru v Plzni byly nalepeny galusky Dugast se vzorkem Rhyno o šířce 32 mm. Zajímavostí bylo i vyřešení častého problému u karbonových kol, a to klepání ventilku o stěnu ráfku. Zde si Nielsův mechanik jednoduše poradil a ventilky lepící páskou přilepil k ráfkům.
Karbonová kola kotví do zatáček magnesiové brzdy TRP, presněji model EuroX Magnesium, přichycené k rámu titanovými šroubky, které jsou s brzdami standardně dodávany. Hliníkové díly brzd zabarvilo eloxování do červené barvy a krásně tak koresponduje s použitými niply v kolech Dura-Ace.
To, co ale hlavně Nielse zpomaluje a zajišťuje mu maximální brzdný výkon, nejsou jen špičkové brzdy TRP, ale hlavně brzdové špalíky švýcarského výrobce SwissStop, tady konkrétně ve verzi Yelow King se speciální směsi pro karbonové ráfky. Tyto špalíky využívá i velká škála špičkových výrobců karbonový kol a brzd, a tak na kole mistra světa nemohou chybět. Jedinou nevýhodou je jejich cena (cca 500 Kč pár), ale vzhledem k nabízenému výkonu je zřejmě adekvátní.
Jediné co nám na kole zbývá, a je také největším lákadlem, je elektronická sada Shimano Dura-Ace/ Di2.
Použití v praxi na kole mistra světa v cyklokrosu by mělo zavřít ústa většiny kritiků chrlící spekulace o použití ve vlhkém prostředí.
To, že cyklokros se odehrává v blátě, sněhu a většinou nevlídném počasí, není třeba zdůrazňovat. Navíc kola nejsou nijak ušetřena proudů vody z vysokotlakých čističů i několikrát během závodu a to je snad dostatečným důkazem těsnosti a kvality elektronických komponentů Shimano.
Elektronické páky, přehazovačka a přesmykač, jsou doplněny 172,5 milimetrů dlouhými klikami Dura-Ace s originálními převodníky v provedení s počtem zubů 46 a 38, kazetou ze stejné sady, řetezem ze starší sady Dura-Ace, tedy bez dutých čepů a odlehčených vnitřních článků a celou silniční sadu doplňují bikové pedály XTR.
Díky rozvodu elektrických kabelů je rám zbaven všech navářek pro upevnění řadících bovdenů, avšak nezvykle pro cyklokrosové rámy zde přibyly vložky pro montáž košíků využité pro připevnění baterie napájející celý řadící systém.
Tímto jsme si prošli závodní stroj aktuálně nejlepšího cyklokrosaře světa Nielse Alberta. Zbývala by dodat snad jen váha a cena. Ani jedno nám ale bohužel týmový mechanik s úsměvem na tváři nechtěl sdělit. Příště se podíváme na kola pronásledovatelů, a to třeba na cyklokrosový speciál „našeho“ Zdeňka Štybara.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
good pocteni! - Dekuji!
odpověz na tento komentářpeter - asi se mu tam hlavne nedostane voda ale tvuj mechanik je urcite moc dobrej
odpověz na tento komentářpre petra - no aby si sa nepototo... :)
odpověz na tento komentářklepání ventilku o stěnu ráfku - to snad ma byt nieco vynimocne?! moj mechanik to robi uz niekolko rokov a navyse tak ze uz oblepeny ventilok dava do rafiku. takze to nevyzera tak skaredo.
odpověz na tento komentářSUPER!!!!! - SUPER článek!!! Jentak dál!!!
odpověz na tento komentář