Author ERA 3.0 TEST

Tentokráte jsme pro náš redakční test sáhli do českých luhů a hájů abychom ojeli Author celopéro ERA na 130mm zdvihu ...

Autor: Petr Bureš

Firmu Author asi netřeba nijak dalece představovat. Její historie sahá do minulého století, kdy si během let vybudovala neotřesitelnou pozici na našem trhu a ačkoliv v posledních letech svou neohroženost poněkud ztrácí, stále patří mezi nejprodávanější značky na našem trhu.

Že je trend nástupu odpružených kol prakticky ve všech kategoriiích XC počínaje a sjezdem konče už vědí všichni a všichni se snaží nabízet svá řešení. Author nabízí tři řady celopér z nichž my jsme si vybrali pro náš redakční test zástupce té prostřední - allmountainovské, bike s označením Author ERA 3.0.

Osvědčené odpružení
Nejvyší model ERY, který je označen číslem 3.0 využívá pro zadní odpružení čtyřčepovou variaci na systém FSR, se svisle uloženým tlumičem. Nově Author předesignoval zadní patky a optimalizace se dočkal i tvar vahadla. To je sice postaru ze dvou kusů prošroubovaných dvojicí šroubů, ale oproti tomu loňskému již vypadá podstatně lépe. O vlastní průběh zadního pružení jehož zdvih udává Author 130mm se stará osvědčený vzduchový tlumič FOX Float RP2 a vepředu mu sekunduje taktéž vzduchová vidlice Marzocchi 44 ATA s 15mm osou a stavitelným zdvihem v rozmezí 100-140mm. Bike jako celek fungoval poměrně dobře. Vzduchová Marzocchi by si zasloužila sice lepší vnitřní konstrukci, protože se nám podařilo jednou udělat zmatek v jejích vzduchových komorách a bylo zapotřebí ji komplet repasovat, jinak ale chodila vcelku obstojně. Duralový rám z materiálu 6061 Author nadesignoval tak, aby maximálně vyhovoval all mountain potřebám. Biaxiální spodní rámová trubka zvyšuje pevnost, prohnutá horní rámová pak dodává kolu lepší manévrovatelnost.

Velký mix
Osazení kola také nikterak nepřekvapí. Jelikož si Author mnohé loguje vlastním "áčkem" prostor pro konkurenci není tak velký jako u některých jiných značek. Logo Author tedy najdete kromě rámu také na karbonové sedlovce, ráfcích, gripech a sedlové objímce. Jelikož však jde o dražší model, tak většinu osazení dodali renomovaní výrobci. Silnou stránkou biku jsou třeba karbonová řídítka Easton M-Lite XC doplněná o představec téže značky v provedení EA70. Jezdcův kokpit obsadil z části koncern Sram a to konkrétně řadícími páčkami X7, z části Hayes díky kotoučovkám Stroker Trail (osazeným 7" kotouči). Integrovanou hlavovku dodala kdysi dvorní dodavatelka komponentů pro Author, firma Ritchey v provedení Zero Logic Pro. Přesmykač i přehazovačka jsou od Sramu X9 stejně jako kazeta a řetěz, naopak kliky se na biku blýskají leštěné FSA Afterburner a od stejného výrobce pochází i osa Mega Exo. Author Era 3.0 lítá na kevlarových pláštích MAXXIS Ignitor 26x2,1"a se sedátkem Fizik Gobi XM. Tento komplet ve velikosti L pak váží 13,24kg.

Pro dnešní porovnávání s konkurencí jsme vybrali zástupce jak z Čech v podobě letošní novinky od Superioru, tak z velkých renomovaných firem Merida a Giant. Zde jsou výsledky našeho zkoumání :

Konkurenční srovnání
 

Author
ERA 3.0

Superior
XC F50
Merida
Trans-Mission TFS 900D
Giant
Trance X3

cena

49 990,-
42 999,-
42 490,-
47 999,-
materiál rámu
dural 6061
Alu 7005
Merida TFS
Alux X aluminium
vidlice
Marzocchi 44 ATA
Manitou Drake Super Air
Manitou Drake Super Air 130
Fox 32 F120 RL
tlumič
Fox Float RP2
Manitou Radium R
X-Fusion 02RC
Fox Float RP2
zdvih př./zad.
140 / 130mm
130 / 130mm
140 / 130mm
120 / 127mm
systém odpr.
čtyřčep
čtyřčep
přepákovaný jednočep
 virtuál Maestro 
úhel hl. trubky
70°
67°
69,5°
69,5°
úhel sedl. trubky
73,5°
72°
73,5°
73,5°

Jezdit se dá všelijak
All mountain kola jsou známá tím, že se mohou od sebe lišit poměrně hodně. Někteří výrobci je designují jako pohodlné pomalejší biky, jiní naopak jako svižně sportovní náčiní téměř se závodními ambicemi. Author ERA 3.0 patří spíše do té druhé skupiny. Zejména jeho geometrie se 70-ti stupni na hlavové trubce patří mezi více do XC laděné fully. Posed na biku je celkově nataženější a podtrhuje celkové předurčení biku.

Nasednout a jet. Tak tohle jsme si vyzkoušeli jak v poměrně zimomřivých podmínkách odcházející zimy, tak ve slunných dnech prvních teplých jarních dnů. V obou případech nám Author leccos předvedl. Poměrně dlouhý představec a podkopnutá vidlice byly hlavními limity v jízdě z kopce. Kolo se jevilo malinko neposedné a ačkoliv Ignitory měly snahu držet bike na maximum jízda za sedlem prostě nebyla tak jistá jak bychom si přáli. Rovné úseky a mírné teréní vlnky ale zdolává author statečně a při správném nastavení tlumících jednotek i bez větších ztrát energie. Oproti virtuálům ale při šlapání propružuje neustále a to i v případě zapnutého propedálu a zcela zalockovat se vám zadní tlumič nepodaří ačkoliv k zablokování nemá daleko.

Akcelerace je řekněme v normě a patří spíše ke lepšímu průměru. Ani lenoch ani sprinter, za virtuály ale zaostává. Naopak brzdy v nás opět utvrdily dojem, že Hayes ještě čeká pár let ladění a práce na optimalizaci. Dávkování brzdového účinku je prostě běs a hrůza. Buď můžete páku jen tak šimrat a kolo jede dál, nebo zaberete, lesem to zahouká jakoby projela lokomotiva s plně naloženým vlakem uhlí a kola se mají tendenci blokovat. Člověk si musí prostě zvyknout, jinak bude zklamaný a nenapraví to ani trendy image bílých pák a třmenů s možností jednoduché regulace polohy páky vůči řídítku. Mimochodem, řídítka musím pochválit. Nejen, že karbon v podání Eastonu je doveden téměř k dokonalosti, ale jejich šířka 680mm a prohnutí 20mm přidávají biku hodně moc na snadné ovladatelnosti.

- akcelerace - chování biku ve sjezdu
- aktivní odpružení - svérázné brzdy
  - design laku bez nápadu

Authorský závěr
Author Era 3.0 vám, pokud se pro něj rozhodnete, přinese v každém případě zážitek z jízdy. Nebáli bychom se ho nazvat XC kolem s vyšším zdvihem, které zvládne bez problémů mnoho trailů, ale na drsnější freeride stezky protkané skočkama a občas nějakou tou kládou to fakt není. Jeho doménou je kvalitní osazení, které ale něco stojí, takže pokud máte hlouběji do kapsy, poohlédněte se klidně po levnějších modelech označených 2.0 a 1.0 a ušetříte až dvacet tisíc. Author vám za ně sice nenabídne vysloveně nejmodernější design, ale co do funkčnosti rámu i komponentů zklamáni nebudete a na biku, tak jak ho přivezete, nebudete muset obratem nic vyměňovat.

Technické parametry
velikosti M, (L), XL
A - úhel hlavy *) 70°
B - úhel sedlovky *) 73,5°
C - délka rámu *) 600 mm
D - výška rámu *) 485 mm
E - rozchod kol *) 1105 mm
F - délka zadní stavby *) 425 mm
G - výška středu *) neudává se
hmotnost kola 13,24 Kg

*) - Udávané hodnoty rozměrů odpovídají testované velikosti L.

Author a jeho nabídku kol a komponentů naleznete na stránkách www.author.cz. Pokud vás zajímá více teorie týkající se použitých technologií, pak můžete prostudovat i speciální stránky www.author-technologies.cz no a samozřejmě že komplet nabídku Author 2009 najdete i v našem Bikekatalogu.

Přečteno - 30593x Tagy: author testy tech2009
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Tech newsAuthor 2025 - co nového?
    Author 2025 - co nového?
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  4. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  5. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  6. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #7 ivvo - vloženo: 28.09.2009 v 14:02:20

    Mám tohle kolo - akorát verzi 2.0 a musím říct, že je to perfektní žehlička.Předtím jsem měl harda,ale po zkušenosti s tímhle celopérem už bych harda nechtěl i když je lehčí. Holt chci si terén vychutnávat a jestli mám na nějakém marathonu skončit 330 tý, nebo až 550 tý mi je vlastně jedno.Takže doporučuji. Navíc jsem ho sehnal teď na podzim za 21000Kaček...

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #6 hribe - vloženo: 05.06.2009 v 15:08:47

    praskaly ram ? - U starsich modelu ERA praskaly ramy ??? Nebo co praskalo ? - zadni odpruzena vidlice ? Me to docela zajima, protoze mam v merku jednu ERU, model 07 ... Jinak s tou hmotnosti mate pravdu, ale je holt potreba si vybrat kdyz uz, tak verzi 3.0. Diky, hribe.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #5 člun - vloženo: 28.04.2009 v 08:26:49

    brzdy - Aha, mám stejné brzdy a říkal jsem si, že mi nějak divně brzdí a vidím, že to asi destičkama nezměním. :-/

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #4 Kubas_biker - vloženo: 26.04.2009 v 20:00:32

    Barva kola - Nechci byt handlivy ale kolo bych napaditeji nalakoval v garazi sprejem...ono to tak taky vypada ze to nejkay "Jarda" zpulky nastrikal jednou barvou a pak to obtocil paskou at ma rovnou linku a nastrikal druhou pulku:-!.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #3 Petr Červený - vloženo: 25.04.2009 v 22:02:25

    artur - No nakoupit v čínské konfekci pěkný rám, který navíc bude tak nějak fungovat je oříšek :) Chlapci by se mohli naučit používat nějaký software na výpočet namáhání, jinak jim z toho budou podobné paskvily padat pořád.

    Ludvo buď rád, že máš Trance X, moc lepších rámů v kategorii není. :)

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #2 Ludva - vloženo: 25.04.2009 v 10:34:24

    giant trance x3 - Giant bohužel Trance x3 zdražil o 3000,-. I já jsem toho bohužel byl obětí:

    http://www.giant-bicycles.com/cs-CZ/bikes/mountain/530/34332/

    Jinak je to ale naprosto luxusní kolo a i za tu cenu podle mě bez konkurence.

    Navíc si nejsem zdaleka jist, jestli ho lze ještě vůbec koupit. Já bral ve velikosti 18 předposlední kus...

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #1 Blacky - vloženo: 24.04.2009 v 22:57:36

    Era - podle mě kolo úplně mimo. Ve srovnání s konkurencí je to ošklivé kolo. Váhově dost bída, no snad to nebude praskat jako starší ERY. Ročník 06 mi vydržel půl roku normálního ježdění, po úspěšné reklamaci šel na bazar

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744