Giant Reign 1 TEST

Kameny, kořeny, sem tam klidně i nějaká ta lávka, tak to jsou přesně místa na kterých bude Reign jako ryba ve vodě. Ostatně o tom si můžete přečíst v tomto našem redakčním testu ...

Autor: Petr Bureš

Giant je obrovská firma vyrábějící rámy nejen pro sebe, ale také pro mnoho jiných renomovaných značek. Díky velkým obratům má k dispozici špičkové technologie, které tak může navíc nabízet za dostupné ceny. To se někomu může líbit, někomu nemusí, ale pravdou je fakt, že Giant prostě patří v této době k lídrům v cyklistickém businessu.

V našem redakčním testu tentokráte na několik týdnů "zaparkoval" zástupce enduro kol se 150mm zdvihem ve své prostřední verzi, označené jako Giant Reign 1.

Hydro frame
Základ biku spočívá v hydroformované sadě trubek z materiálu označeného Giantem jako AluxX aluminium. Horní rámová trubka je před sedlovou prohnutá směrem dolů, což se pozitivně projevuje zejména na větším komfortu a manévrovacím prostoru pro kolena. Esovitá profilace spodní rámové trubky naopak dodává kolu potřebnou pevnost a dostatek prostoru pro umístění tlumiče. Ten je uchycený ve své spodní části na stejném čepu, jako spodní vahadlo zadní stavby, což má za následek zejména nižší hmotnost. Celek pak působí po designové stránce velmi dobře a to i díky neutrálně zvolenému odstínu tmavě šedé barvy.

Virtuální teorie
O zadní odpružení se stará patentovaný systém virtuálního odpružení Maestro, který, jak již bylo řečeno, dává biku k dispozici celkem 152mm zdvihu. Zadní stavba je v něm uchycena k přednímu trojúhelníku prostřednictvím dvou vahadel. To spodní obepíná horem středové složení a vede k jednotnému čepu s tlumičem, to horní protíná střed sedlové trubky. Vše je pochopitelně uloženo na průmyslových ložiscích.

Reign 1 je osazen levnější verzí "nádržkového" vzduchového tlumiče FOX DHX 4.0 Air, kterému vepředu sekunduje odpružená vidlice Fox 32 Float RL se 140mm zdvihem v zásobě. Na ní také najdete novinku v podobě tak trochu kontroverzní 15mm osy, která upíná zlatý Giant FR náboj. Zadní nába je naopak rychloupínatelná klasika WTB Laser Lite Disc a logo WTB najdete i na ráfcích označených jako WTB Laser Disc Trail, u kterých jak název napovídá, je použití Vbrejků navždy zapovězeno. Kenda Nevegal 2,35" pláště fušují tak trochu do freerideovo - sjezdového ježdění a přidávají několik, pro mnohé zbytečných deka, navíc.

Mimochodem, bike jsme zvážili a tak jak ho vidíte (jen se správnou Race Face sedlovkou a bez pedálů) váží 13,32Kg. Řadit budete na tomto Giantu páčkami Sram X-7 zkombinovanými s přehazovačkou Sram X-9 a smykem Shimano SLX. Kazeta je osazena z devítkové řady Sram PG 980 a opásaná řetězem Shimano HG73. Brzdili jsme základním provedením nových Avid Elixir R kotoučových brzd se 185mm kotoučem vpředu a 160mm vzadu. Giant tento mix navíc doplnil o Race Face Evolve sadu řídítek, představce, sedlovky a třípřevodníkových klik a doplnil sedlem Fizik Nisene Sport.

Pro porovnání jsme vybrali Reignu tři konkurenční zástupce, tentokráte z řad Specialized, Kona a GT. A jak že přímé konkurenční porovnání cen a komponentů dopadlo ?

Konkurenční srovnání
 

Giant
Reign 1

Specialized
Enduro Comp
Kona
Dawg
GT
Force 2.0

cena

55 999,-
71 490,-
51 000,-
52 999,-
materiál rámu
Alux X aluminium
M5 alloy
Scandium RC light
Alu 6061 monokok
tlumič
Fox DHX 4.0 Air
Specialized
Fox Float RP2
Fox Floar R
zdvih př./zad.
140 / 152mm
150 / 150mm
130 / 150mm
140 / 150mm
systém odpr.
 virtuál Maestro
 čtyřčep FSR 
přepákovaný jednočep
plovoucí střed
I Drive
úhel hl. trubky
68°
67,9°
68,8°
69°
úhel sedl. trubky
73°
73,1°
72,3°
72,9°

Virtuální realita
Několik mrazivých zimních dnů nám byl Giant Reign společníkem při našich lesních hrátkách. Ačkoliv tabulkově spadá mezi enduro kola s nemalými ambicemi i na občasný freeride, musíme konstatovat, že také jeho vytrvalostní schopnosti jsou neuvěřitelné. Za všechno pochopitelně může Maestro. Hned to vysvětlím. Jak bylo zmíněno výše, Giant využívá několik posledních let u svých celoodpružených kol právě tento virtuální systém odpružení. Díky němu se pro vás stane jízda i na biku z vyšším zdvihem, jakým je například tento Reign, vysloveným požitkem. Pomineme-li kratší, vzpřímenější posed, který je typický pro většinu enduro kol, pak právě vlastnosti virtuálního odpružení jsou tou hlavní devizou, kterou se Giant obecně odlišuje od konkurence využívající jiné systémy.

Pro správnou funkci systému je potřeba si uvědomit, že bike proto, aby fungoval jak má a správně využíval celého zdvihu, si musí pod vámi hned po nasednutí sednout zhruba o čtvrtinu zdvihu. Tím docílíte, že bude využito maximum zdvihu při ideálním poměru aktivnosti při absorbování menších nerovností a linearity chodu zadní stavby v širokém rozsahu. Virtuál vám za odměnu nabídne jak netečnost zadního kola vůči intenzivnímu brždění, tak vynikající schopnost stoupat i do prudkých stojek, ve kterých vám nebude zbytečně ubírat energii při silovém šlapání. Výhodou, resp. doplňkovou vlastností virtuálního Maestro systému je také skutečnost, že se chování biku s a bez aktivního Propedalu na tlumiči dá jen těžko rozeznat. Propedal je totiž především určený jako pomocník méně sofistikovaných systémů odpružení, pro které je jakousi "berličkou" nahrazující a eliminující jejich nedokonalost. V případě virtuálů je ale prakticky zbytečný.

Pozor, netvrdím, že se v kopci Reign ani nehne a všechnu vaši sílu přetransformuje beze zbytku v dopředný pohyb, ale oproti například Fsr systému podobného zdvihu rozdíl poznáte a o jednočepech ani nemluvím. A pochopitelně, že se tu bavíme o případě, kdy "umíte správně šlapat". Hlavní dominantou Reignu jsou ale přeci jenom spíš než dlouhé celodenní vyjížďky, hravé traily s občasnými skočkami, prudšími sjezdíky a klopenkami. V nich si nejvíc užijete Reigna tak, jak je postavený a především i 2.3" Kenda Nevegal plášťů, které vás jinak na XC švihu budou malinko brzdit a každým metrem vás budou hnát zpátky do lesa na kameny a kořeny. Hravost, přitom velmi dobrá manévrovatelnost a to i přes delší rozvor kol, která byla v našem případě ještě umocněna možností pružné změny nastavení výšky sedla díky teleskopické sedlovce Crank Brothers Joplin (která ale není součástí sériové specifikace), tak bychom mohli stručně shrnout jak na nás Giant Reign zapůsobil.

- univerzální jízdní vlastnosti - zbytečně těžké a tlusté pláště v sérii
- velmi dobrá hmotnost s rezervou dalšího snížení - pro xc zbytečně vysoká hlava, potažmo úchop
- dostupná cena  

Závěrečné summary
Enduro bike Reign 1 je prostředním z trojice biků nabízených s tímto rámem. Výrobce ho dodává v nadstandardní nabídce celkem pěti velikostí XS,S,M,L a XL. Jednička má momentální cenovku bez koruny 56 tisíc  s tím, že za samotný rám s tlumičem po vás budou chtít pro změnu bez koruny rovných třicet tisíc. Bike je určený všem, pro které je jízda na kole v terénu zábavou nikoliv obživou, či chrtěním, nicméně pokud se na něm budete chtít vydat s kamarády na Krále Šumavy, tak vás neutahá k smrti a doveze na koupaliště bez velké námahy. Pro tyto účely bychom ovšem doporučovali přezout na rychlejší pláště. Rozhodně líp se na něm ale vyblbnete v okolí Špičáku, či Ještědu, kde budete se 150 mm zdvihu jako doma a pokud si budete chtít ukrátit cestu na kopec lanovkou, užijete si pak odpočinuti jízdu dolů o to víc.

Technické parametry
velikosti XS,S,M,L,XL
A - úhel hlavy *) 68°
B - úhel sedlovky *) 73°
C - délka rámu *) 610 mm
D - výška rámu *) 508 mm
E - rozchod kol *) 1154 mm
F - délka zadní stavby *) 438 mm
G - výška středu *) neudáno
hmotnost kola (bez pedálů) 13,32 kg

*) - Udávané hodnoty rozměrů odpovídají testované velikosti L.

Giant k nám vozí pražská firma Progresscycle. Ta také letos poprvé zprovoznila českou mutaci oficiálních stránek www.giant-bicycles.com, na kterých se můžete dozvědět kompletní informace o všech kolech této značky stejně tak, jako v našem Bikekatalogu.

Foto : Petr Bureš a Anna Jírová

Přečteno - 26802x Tagy: testy tech2009
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  2. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  3. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  4. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  5. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  6. TechnikaFotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024
    Fotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #9 milan - vloženo: 09.06.2010 v 08:53:38

    kolo jsem pravě pořídil a je super,po fulu 80 od treka je to teda velkej rozdil.na tomhle kole se z kopce brzdit teda nemusí.vyžehlí uplně všechno.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #8 petrlx - vloženo: 14.08.2009 v 00:13:38

    dělo - Reign dost nadupané kolo. Toto kolo nezná hranice.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #7 Kubajz - vloženo: 24.06.2009 v 09:36:05

    Myslíte si že když by se na mě vyměnili pláště tak lez v pohodě s ním absolvovat i celodenní pohodlné vyjížďky po asfaltu? Nechtěl bych ho jenom na ježdění po silnicích ale jako takové kolo na všechno.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #6 Martin - vloženo: 31.05.2009 v 19:15:50

    hej pánové, co já vystřídal kol až před rokem jsem koupil reigna2 a za rok plánuju vyšší řadu, jinou značku bcyh rozhodně nechtěl, fakt bomba

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #5 Míla - vloženo: 31.03.2009 v 09:59:03

    velikost? - Zdravím kolegové, myslíte že mi bude stačit velikost L na mých 190cm? Velikost XL bych nerad kupovat, vypadá o dost hůře

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #4 Rasto - vloženo: 22.03.2009 v 10:22:52

    ja uz ho mam doma je krasny ale nemam na nom este vela najzdene lebo mam zapaleny nerv, ale uz sa chystam

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #3 stan - vloženo: 20.03.2009 v 06:53:20

    Na podzim jsem si koupil sic "jen" Reign 2, presto musim konstatovat, ze je to super pojezdenicko. Lze na nem absolvovat jak 100km maraton /bez zavodnich ambici/, tak trialek v lese. Trapicka, jak fyzicka tak i psychicka, je na asfaltu.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #2 Blind - vloženo: 26.02.2009 v 16:38:54

    tohle - se mi moc líbí

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #1 Pája - vloženo: 26.02.2009 v 15:41:24

    . - To je kolo? :-)

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744