Trailbikovou řadu kol od Giantu asi není třeba nikterak dlouze představovat, proto se pojďme podívat rovnou na věc - test prostředního provedení Trance X2 ...
Jestliže nepatříte mezi ortodoxní zastánce hardtailismu, není vám cizí pohodlná, ale přesto velmi sportovní jízda okořeněná občas i nějakým tím výjezdíkem, pak zřejmě pokukujete po celopérku na kterém by se dalo jezdit vše, nebylo těžké, a navíc se dalo pořídit za rozumný peníz. My dnes pro vás máme test jednoho takového kola. Pochází z dílny Giantu a jde o model Trance X2.
Trance X řada celopér spadá do škatulky celoodpružených trail biků, jejichž zdvih koliduje kolem 120 mm. K tomu aby ho bylo dosaženo co možná nejkultivovaněji, Giant využívá svůj systém Maestro, který spočívá v čtyřčepovém uložení zadní stavby na dvou vahadlech, která řadíme mezi tak zvané virtuální systémy odpružení. V našem případě je výsledkem 127mm dlouhá svislá zdvihová trajektorie zadního kola.
Rovnou trubku nenajdeš
Giant Trance X, ostatně stejně jako další modely s Maestrem od Giantu, je svařen z tvarově upravených duralových trubek označených AluxX SL. Všechny sváry jsou surové, nikterak začištěné avšak strojově přesné. Kvůli snížení hmotnosti využívá Giant k uchycení tlumiče stejnou osičku jako pro spodní vahadlo. Systém tak působí kompaktněji a vyžaduje méně spojovacího materiálu.
Pérovadla od lišky
Průběh a charakteristika odpružení je v podstatě kromě geometrie tím nejdůležitějším, co dává kolu užitnou hodnotu. Je proto třeba dbát na to, aby byly pružící systémy vpředu i vzadu navzájem co možná nejlépe sladěné a jak toho docílit snáz, než použít odpružené jednotky od jednoho výrobce. Tím, který dodal vidlici a tlumič pro testovaný bike, byl Fox. Fox 32 F120 RL vidlice společně s Fox Float RP2 tlumičem jsou zárukou spolehlivé funkce.
Výbavička-mixíček
A u výbavy biku ještě zůstaneme a podíváme se podrobněji na to čím je dál osazen. Každý se nejprve podívá na přehazovačku a na ní Giant nešetřil. Bohužel je to také jediný komponent z nejvyšší sady Shimano XTR, který na kole nalezneme. Řazení, přesmykač a řetěz patří do nižší řady Shiimano XT, kterou Giant doplnil o Shimano SLX kliky a Sram PG980 kazetu. Brzdy pocházejí od Hayesu v bílém provedení Stroker Trail a disponují kotouči 180 mm vpředu a 160 mm vzadu. Další komponenty pak nesou převážně logo Race Face. Pravda, jedná se spíš o levnější variantu Evolve XC (řídítka, představec a sedlovka), nicméně kanadská značka má stále své jméno a mnohým vyhovuje lépe, než třeba Ritchey. Konečně na závěr jsme si nechali zapletená kola. Do ráfků WTB Laser Disc Giant prostřednictvím drátů DT umístil jednak WTB Laser Lite Disc zadní a jednak Giant FR přední náboj na 15mm QR ose. Obutí pak bylo svěřeno stejně jako v případě Reignu Kenda Nevegal plášťům o šíři 2,1".
eLkový bike, (měřeno bez pedálů) jak ho vidíte na fotkách, jsme zvážili a jeho hmotnost nás nikterak nepřekvapila. Oproti Reignu je o necelé kilo lehčí, konkrétně totiž váží přesně 12,5 kg. Dostat se blíže k 12ti, možná i pod tuto hodnotu, by znamenalo zvolit především jiné, jezdivější pláště, ale to už bychom zabíhali jinam.
Jako trojici konkurentů jsme pro srovnání vybrali následující modely od Specialized, Kony a Meridy.
Konkurenční srovnání | ||||
Giant |
Specialized SJ Comp FSR |
Merida Trans-Mission HFS 3000D |
Kona One 20 Primo | |
cena |
59 999,- |
63 990,- |
76 490,- |
56 990,- |
materiál rámu |
Alux X aluminium |
M5 Alloy |
Merida TFS |
Scandium |
vidlice |
Fox 32 F120 RL |
Fox Float 120 RL |
Fox 32Talas RLC |
Rock Shox Recon 335 |
tlumič |
Fox Float RP2 |
Fox Triad |
Fox Float RP23 |
Fox Float RP2 |
zdvih př./zad. |
120 / 127mm |
120 / 120mm |
140 / 130mm |
120 / 127mm |
systém odpr. |
virtuál Maestro |
FSR čtyřčep |
přepákovaný jednočep |
přepákovaný jednočep |
úhel hl. trubky |
69,5° |
68,5° |
69,5° |
69,8° |
úhel sedl. trubky |
73,5° |
71° |
73,5° |
74,3° |
Maestro v akci - "majstrštyk"
Giant Trance X2 nám byl společníkem po zhruba 14 prázdninových dnů, ve kterých jsme ho protáhli hned v několika typech terénu abychom zjistili, jak si virtuální mašina povede. Nošením dříví do lesa by bylo opět poněkolikáté vychvalovat distinguované vlastnosti zadního odpruženého systému. Maestro prostě funguje bezvadně a přizpůsobit si ho svým požadavkům je otázkou chvilky. My jsme vyzkoušeli jak pro silnici poněkud tvrdší nastavení, které udělá z kola i s bezmála 130mm zdvihu prakticky hardtail, tak naopak aktivně měkké až freerideově aktivní odpružení. Stačilo si pohrát s tlaky vzduchu ve vidlici a tlumiči a rázem jsme měli zcela jiný bike.
Geometrie kola je zvolena, nebojíme se říci, ideálně. Bike je v terénu hbitý, jeho ovládání je snadné a na jezdcovy podněty reaguje okamžitě. V terénu se prostě chová jako ryba ve vodě a to jak v táhlých i příkrých stoupáních, tak v descentních trailech plných kamenů a kořenů. V nich se také naplno využije měkčí směs "lepivých" plášťů Kenda Nevegal, které však při běžných XC projížďkách ubírají trochu víc jezdcovy energie. XTR zadní měnič spolupracuje s iXTéčkovým řazením bezchybně. Krátký přesný chod s možností házet těžší převody jak palcem, tak ukazovákem působí chvílemi dilema, jestli použít ten či onen prst. Na možnost volby si ale zvyknete rychle a běda, když posléze přesednete na stroj, který tímto komfortem neoplývá. Co se funkčnosti komponentového osazení týká, tak musím tentokráte pochválit i použité brzdy. Ačkoliv jsem stejným již několikrát spílal a jejich funkčnost kritizoval, v tomto případě jakoby Hayes dodal jiný kus. Nepískaly, dávkovaly brzdný účinek velmi dobře a neškrtaly. Nevídané.
Ale abychom stále jen nechválili, dovolím si jednu malou výtku a ta se týká předního náboje. Pomineme-li jeho bezesporu funkční roli, co se 15mm QR osy týká, musím se pozastavit nad jeho designem. Modrý elox - budiž. Ladí s nálepkami a páčkou lockoutu na vidlici. Ale odfrézované stříbrné konusy a plošky na přírubách jsou podle našeho názoru trochu cirkus. Jelikož je přední kolo jedinou částí biku, kterou máte po celou dobu jízdy na očích, přimlouvali bychom se za poněkud menší designovou extravaganci. Sportovní a lehké sedlo WTB Devo Team rozdělí taktéž uživatele na dvě skupiny. Jedna ho bude vychvalovat k nebesům, druhá ho okamžitě nahradí něčím jiným, ale to je ostatně úděl většiny sedel na většině sériových kol.
- kultivovaný Maestro systém odpružení | - zbytečně okatý mix komponentů |
- jezdivá geometrie | - pomalejší pláště |
- dobrá cenová politika |
Co k tomu dodat ?
Psát v poslední době recenzi na kerýkoliv z odpružených Giantů s Maestro systémem je v podstatě nepřímou tvorbou PR materiálu pro tohoto výrobce. Všechny biky a je jich požehnaně, jsou totiž opravdu dobré a fungují. Díky masivnosti nabídky Giant umožňuje využívat Maestro široké škále bikerů a to jsou další plusové body. Konkrétně modelů Trance X letos najdeme v nabídce celkem 6 (X5 - X0) a to v cenách od 35ti do 118ti tisíc korun a to už by v tom byl čert, aby jste si nevybrali. Testovaný X2 přitom stojí bez koruny 60 klacíků, ale je klidně možné, že ho v rámci posezónních výprodejů seženete levněji. Na výběr máte z celkem pěti velikostí (XS,S,M,L a XL). Jestliže vás tedy již omrzel váš pevný bike a chcete naskočit do rozjetého pendolína celopér, tak rozhodně neuděláte chybu, když na Trance X vsadíte. Tenhle bike je ideálním kolem pro celodenní švihy a díky jeho zdvihu se nemusíte bát s ním zajet i do techničtějších trailových pasáží, pro které je takřka předurčen.
Technické parametry | ||
velikosti | XS, S, M, (L), XL | |
A - úhel hlavy *) | 69,5° | |
B - úhel sedlovky *) | 73,5° | |
C - délka rámu *) | 610 mm | |
D - výška rámu *) | 508 mm | |
E - rozchod kol *) | 1133 mm | |
F - délka zadní stavby *) | 435 mm | |
G - výška středu *) | neudává se | |
hmotnost kola | 12,5 Kg |
Giant k nám vozí pražská firma Progresscycle. Ta se také stará o českou mutaci oficiálních stránek www.giant-bicycles.com, na kterých se můžete dozvědět kompletní informace o všech kolech této značky stejně tak, jako v našem Bikekatalogu.
Foto : Petr Bureš a Anna Jírová
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
to petr - Mam sic reigna,merim 182 a frantici uvadeji na tuto vysku "m" i "l". Je to na hrane a chce to vyzkouset. Po testovani "l" a "m" jsem se priklonil k emku. Posed zcela vyhovuje predek ve vyjezdech drzi jak pribity.
odpověz na tento komentářto Petr - Určitě L ;-)
odpověz na tento komentářrozhraní - na postavu v. 180 jakou velikost? M nebo L??
odpověz na tento komentářeuforie - Po té, co jsem si Gianta loni v létě koupil, se mi změnil rozměr bikování, je to ušlechtilý dravec, pohodlné celopéro co sjede a vyjede všechno, prostě si užívám každou vyjížďku a všem ho vřele doporučuji!!! p.s. vy co se odhodláváte přejít z pevňáka na celopéro neváhejte a jďete do toho, fakt to stojí za to!
odpověz na tento komentářmam ho doma - zbytečně okatý mix komponentů - takovouhle blbost vytikate?? :D
odpověz na tento komentářje to kolo do pohody, jizdu si clovek uzije
plaste, sedlo a gripy patrej do kose, nasadil sem gobi, pythony a modry blbosti k tomu a nema chybu
co se tomu da vytknout sou hayese - brzdovy paky se vyklepou, cekam od progresu na upgrade nejtu od hayesu
trosku pozde - Neni to trosku zbytecne testovat kolo ktery uz se prodava od roku 2008 v uplne stejne podobe?
odpověz na tento komentářpovedený kolo - Z vlastní zkušenosti můžu jenom pochválit, tohle kolo se Giantu opravdu povedlo. A za mě sedlo vyhodit a zničit, nic horšího jsem nezažil :-)
odpověz na tento komentářkolik ? - 2 lidi Petr a Tomáš
odpověz na tento komentářkolik? - píšeš - Giant Trance X2 nám byl společníkem po zhruba 14 prázdninových dnů, ve kterých jsme ho protáhli hned v několika typech terénu - kolik lidí a kdo kolo testoval?
odpověz na tento komentář