Dnes tu pro vás máme test celkem jezdivého All Mountain biku od amerického Mongoose. Lecčím nás překvapil, něčím lépe, nečím hůře, ale tak už to při testu bývá ...
Dávno pryč jsou doby, kdy se pouze podle zdvihu určovalo, kam dané kolo zapadá.
Dnes je obzvlášť mezi trail biky. All mountain a Enduro koly obtížné na první
pohled určit, na jaký styl ježdění je to které kolo nejlepší. 130-150mm může
působit jak neuvěřitelně podobně, tak zcela odlišně. Záleží na geometrii, osazení
a také hmotnosti a v neposlední řadě na pocitech jezdce z daného kola. Proto
když jsme vybírali v tomto případě kolo do testu od firmy Mongoose, byli jsme
zvědaví, kam ho nakonec vlastně zařadíme. V redakci jsme vybrali a osedlali model
Mongoose Teocali Super a jestli vás tedy zajímá víc podrobností o tomto kole,
pak jste tu správně.
Je libo virtuální jednočep ?
Teocali Super je postavený na duralovém rámu 6061 disponujícím 145mm zdvihu.
Mongoose, svůj speciální systém zadního odpružení, pojmenovaný FreeDrive, dává
na všechnasvá celoodpružená kola. Funce je tedy přibližně stejná ať jde o XC
stroje, nebo sjezďáky. V tomto případě by byla asi trochu drzost mluvit o
přepákovaném jednočepu, protože sytém je přeci jen sofistikovanější. Princip
systému spočívá v pevné zadní stavbě uchycené na hlavním čepu, který je umístěný
zhruba 10cm nad největším převodníkem. To ovšem není zdaleka vše. Aby nedocházelo
k neblahému tahání za řetěz při šlapání, při takto vysoko umístěném čepu,
jsou šlapací střed s klikami uloženy v podstatě na pohyblivém vahadle spojující
zadní stavbu a tlumič. To má za následek, že při propružení jde osa šlapacího
středu dozadu a tím se eliminuje výše zmíněné tahání řetězu. Na první pohled
to vypadá poměrně komplikovaně, ale po chvilce studia zjistíte, že to zase
taková věda není.
Mongoose chce být prostě jiný. A to i v designu. Černo-bílá barevná kombinace není žádnou novinkou. Ovšem to, jak se k ní Mongoose postavil je poměrně unikátní a zajímavé. Chválíme.
S čím a na čem
Odpružení svěřil Mongoose v tomto případě osvědčené dvojici jednotek z dílny
FOXu. Vepředu nasadil Fox F32 FRL se 140mm zdvihem opatřenou novinkou v podobě
15mm pevné osy. Nechybí samozřejmě regulace odskoku a lockout. Tlumič nese
nálepku Fox RP 23 s třípoziční regulací ProPedalu. V obou jednotkách pruží
pochopitelně vzduch.
Na kole najdeme ale ještě jeden komponent, který ukrývá nádobku se stlačeným
vzduchem a tím je teleskopická sedlovka KS Cobra s ovládáním páčkou na řídítkách.
Tady se jen krátce zastavím s konstatováním, že jde o levnější alternativu
ke Crank Brothers Joplin s větším rozsahem nastavení výšky sedla více se o
ní budeme bavit v samostatném článku.
Pohon biku je realizován prostřednictvím sady Shimano SLX doplněné o přehazovačku Shimano XT. Náboje nesou logo italské Formuly a jsou zapleteny 32 dráty do ráfků No Tubes ZTR Flow a obuté do plášťů Kenda ExCavator rozměru 26x2.1". Řídítka a představec jsou osazeny z dílny FSA. Brzdy najdete na kole od Hayesu, konkrétně model Stroker Trail. Sedíte na SDG Bel Air RL sedle s titanovými pery a v rukou třímáte bílé gripy s logem Mongoose. Oproti fotkám jsou na biku sériově nasazeny pedály Crank Brothers Smarty s plastovou klíckou kolem šlehačů. Pro úplnost ještě dodáváme, že váha kola ve velikosti M, kterou jsme měli na test k dispozici, je 13,96Kg.
I v tomto případě jsme vybrali tři konkurenční modely na porovnání. Mongoose ze souboje nevychází vůbec špatně a to ani co se výbavy a ceny týká. Ostatně posuďte sami :
Konkurenční srovnání | ||||
Mongoose |
Trek Remedy 7 |
Kona Dawg Deluxe |
Giant Reign 1 |
|
cena |
64 990,- |
64 990,- |
67 890,- |
55 999,- |
materiál rámu |
6061 Alu |
Alpha Red Alu |
Scandium |
Alux X aluminium |
vidlice |
Fox F32 FRL |
RockShox Lyrik IS |
Fox 32 Float RL |
Fox 32 Float RL |
tlumič |
Fox Float RP23 |
Fox Float RP2 |
Fox Float RP2 |
Fox DHX 4.0 Air |
zdvih př./zad. |
140 / 145mm |
115-160 / 150mm |
140 / 150mm |
140 / 152mm |
systém odpr. |
plovoucí FreeDrive |
přepákovaný jednočep |
přepákovaný jednočep |
virtuál Maestro |
úhel hl. trubky |
69° |
67° |
68,8° |
68° |
úhel sedl. trubky |
71,5° |
72° |
72,3° |
73° |
Výrobce tvrdí „ Teocali je kolo pro All Mountain a dokonalou jízdu v težkém terénu“. Pojďme si takovu dokonalou jízdu vyzkoušet, než se dobereme k jednoznačnému souhlasu, či nesouhlasu s tímto tvrzením.
Jak se to tedy vlasně všechno hýbe ?
Přesto, že systém Freedrive provází
pověst nepříjemného posouvání středové osy vzad při propružení, nepozorovali
jsme za jízdy žádný nežádoucí efekt ovlivňující její plynulost. Při přejezdu
jednotlivých nerovností, s ostrými hranami i terénních vln, pracoval
celý systém velmi příjemně a předvídatelně, takže jízda byla plynulá s vysokým
pocitem stability. Pravda zvláště zpočátku provázel jízdu zvláštní pocit
toho, jak se kliky vůči rámu pohybují, ale časem jsme si na to zvykli a přestali
to vnímat. Horší to bylo například při sjíždění schodů, kdy se - možná i
díky pro tuto atrakci ne zcela optimálnímu nastavení odskoku odpružení —
kolo po prvním zhoupnutí poněkud více rozklepalo a rány řetězu o rám neztlumil
ani jinak efektní nalepený textilní chránič. Rány nebyly nijak ostré, tlumení
stále pracovalo, nicméně již né tak komfortně jako při přejezdu běžných terénních
nerovností. Jinak lze Teocali zařadit spíše mezi jezdivé Allmountain biky,
které mají vzpřímenější vidlici rozumnou hmotnost a díky tomu se s nimi dobře
zatáčí i stoupá.
Bílé Mongoose Lock on gripy jsou pohodlné s příjemným průměrem do dlaní,
kterým poskytují dobrou oporu, se stahovacími objímkami na obou stranách.
Co je na nich ale nepraktické je jejich barva. Ta je totiž bílá jen do té doby,
než na kole začnete jezdit. Okamžitě po prvním nasednutí ztratí svou svítivou
čistotu a zakalí se do šeda. Vidlici FOX F 32 RL nelze snad nic vytknout, jednoduché
a plynulé nastavení fungovalo bezvadně. to samé se však nedá říct o brzdách.
Co do účinosti, bychom asi zásadních výtek neměli, ovšem komfort brždění a
dávkování brzdné síly již tak slavný nebyl. Hayes Strokery byly náladové jak
aprílové počasí. Jednou brzdily tiše a flekovaly na místě, jindy vřískaly jako
když vezmete malému děcku oblíbenou hračku. Prostě Mongoose za to nemůže, ale
tyhle Strokery by prošly ve škole jen s odřenýma ušima.
Praktická a velmi dobrá idea, jen poněkud hůře zpracovaná. Tak bychom hodnotili osazenou teleskopickou sedlovku KS Cobra. Teleskopické sedlovky nejsou zatím na AllMountain kolech běžnou záležitostí, nicméně kdo ji někdy měl možnost vyzkoušet, musel zkonstatovat, že nápad to není rozhodně špatný. Ostatně jeden podrobnější test Crank Brothers Joplin jsme pro vás již v minulosti napsali. Tady byla k dispozici levnější sedlovka od konkurence a ve stručnosti musíme říct, že v tomto případě dostáváme za méně peněz bohužel i méně muziky. Ačkoliv sedlovka disponuje oproti Joplinu vyšším zdvihem, komfort ovládání a velké síly, potřebné ke změně polohy sedlovky nás bohužel uváděli občas do rozpaků a rozpačitý dojem podtrhoval i volně vlající bovden jejího ovládání stažený jen obyčejnou páskou na horní rámové trubce, což poněkud kazilo image takto drahého kola.
- univerzálnost | - nevyrovnané brzdy |
- neokoukaný design | - tužší ovládání a funkce sedlovky |
- nepraktické bílé gripy |
Co my na to ?
Po celou dobu jízdy má jezdec před očima slogan „the trail never ends and
the party goes on forever“. A záleží jen na jezdci, na volbě terénu a délce
trasy, zda bude stezka opravdu věčnou zábavou, nebo se význam sloganu obrátí.
Každopádně si Mongoose Teocali místo na výsluní zaslouží, nejen díky svému
jménu, (TEOCALI dle slovníku cizích slov znamená aztéckou
chrámovou stavbu na vysoké stupňovité pyramidě pozn. redakce), výtečnému
designu, ale i vlastnostem. Nečekejte od něj ale žádného freerida, ostatně
těch má Mongoose ve své nabídce také nemálo ;-). Teocali vám udělá stužbu na
delších mírně technických trailech na kterých vám díky svému zdvihu ušetří
mnoho nepříjemných ran. Dobré je také vědět, že Mongosse Teocali Super má ještě
dva levnější sourozence osazené na identickém rámu skromněji. Teocali Comp
s Rock Shox Tora vidlicí a mixem Deore / SLX vás vyjde na 33 tisíc, Teocali
Elite s Marzočkou 44 a stejným mixem Shimana pak na 46 tisíc korun.
Technické parametry | ||
velikosti | 16,5",18"(M), 20",22" | |
A - úhel hlavy *) | 69° | |
B - úhel sedlovky *) | 71.5° | |
C - délka rámu *) | 609 mm | |
D - výška rámu *) | 457 mm | |
E - rozchod kol *) | 1089 mm | |
F - délka zadní stavby *) | 434 mm | |
G - výška středu *) | 338 mm | |
hmotnost kola | 13,96 Kg |
Mongoose k nám dováží brněnská firma Aspire (www.bikecentrum.cz) Stránky zámořské firmy najdete na adrese www.mongoose.com a pokud by se vám zachtělo vyhledávat a porovnávat tato kola s konkurencí, pak si surfněte na náš Bikekatalog, který vám to jednoduše umožní.
Text a foto : Petr Bureš & Pavel Mach & Jan Mourek
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
plusy a minusy - Test je opravdu trochu podivný. Nad mínusem s bílými gripy jsem se teda taky pousmál, neokoukaný design je asi taky fajn (tady ale neokoukaný = amatérský). Ale mezi mínusy postrádám dost mizerné dílenské zpracování.
odpověz na tento komentářneokoukaný design - tak s tímhle náhodou musím souhlasit, dost se mi líbí pro mě je důležitý, aby bylo kolo dobrý ale i HEZKÝ. Na hnusnym kole se dobře jede jen hluboko v lese, kde tě nikdo nevidí :-) + si všimni, že to neni jedinej postřeh ke kolu :-) Obecně si myslím, že design je součástí celku stejně neodmyslitelně u kola jako u čehokoliv. Jak v jiné diskuzi někdo zmínil třeba u automobilů, u helmy, rukavic atd... nevim... třebas to myslel trochu jinak, než jsem to pochopil.
odpověz na tento komentářtest - uff "minusem kola" jsou neprakticke bile gripy...tak to jsem prave umrel...smichy a hruzou, ze tohle muze byt uvedeno v minusech testovaneho produktu.... proboha vdyt je to designovej doplnek... To same, ze kladem je neokoukany design...tohle testujete??? Doporucuju nejaky zahranicni magazin, tam si prectete co se na kolech testuje. Myslim, ze se zde opet projevila odbornost.
odpověz na tento komentář