Temný eloxovaný špičkově osazený XCountry model z nabídky Norca se stal předmětem našeho dalšího redakčního testování ...
Stejně jako u posledních dvou testů kol se i tentokrát budeme věnovat rychlejším celoodpruženým bikům střiženým na delší tratě či ostré XC. Řada kol označených jako Cross Country FS čítá u Norca tři modely a Faze One je nejluxusnější verze této trojice. Mimo kvalitní odpružení to dává znát i každým komponentem. Jak se mu dařilo v terénu jsme se vydali zkoumat po delší době s Peťanem oba, ostatně odolat pokušení prohnat něco takhle rychlého a lehkého a ixtéerkového se dalo těžko.
Už prvotní detailnější okouknutí rámu, osazení, doplňků i odpružení jasně signalizovala pěkné svezení. Rám ze slitiny M6 Triple butted se čtyřčepovým závěsem Horst Link nabízí zdvih 97 nebo 116mm. Ten krotí tlumič Fox Float RP23 s třípolohovým systémem ProPedal a nastavitelným odskokem. Přední odpružení je na vidlici Fox 32 FRLC s krokem 100mm a seřízením všeho, co je potřeba, tedy odskoku, komprese a možností uzavření. Rám má hezkou úpravu povrchu černou anodizací, ovšem trochu nedospěle působí vahadlo podivného tvaru. Zajímavé na něm je, že do zadní stavby je uchyceno zevnitř čepů, většina kol má naopak vahadlo zvenku. Tímto řešením odpadá nutnost rozšiřovat vahadlo směrem dozadu a je jednodušší. Vidlice zadní stavby je prohnutá dolů, aby se dostal řetěz dál od trubky. Jinak je rám jednoduchý a bez jakýchkoliv překvapivých řešení.
Vybavení Norca Faze One je kompletní XTR s ráfky Stan's ZTR Olympic o 32 děrách. Originální obutí je Hutchinson Python Air Light, my jsme při testování jezdili majitelem nasazené a poněkud drsnější Kendy.
Zbytek je nečekaně v režii karbonových komponentů WCS, vyjma představce z hliníku, od Toma Ritcheyho, jehož věci jsou na kanadském kole příjemným překvapením.
V terénu je tohle Norco určitě pro závodní chrty. Odpovídá tomu geometrie rámu, posed i všechno ostatní. Co oslovilo nás, zvyklé spíš na těžší a pomalejší kola byla určitě nízká váha 11,8 kilo, se kterou se jezdí opravdu úplně jinak.
Druhý propastný rozdíl ukázalo XTR, jehož funkce je značně odlišná od všeho ostatního a i pocit při mačkání páček řazení či brzdění dává vědět, že jedete na něčem výjimečném. XTR je prostě snadno rozpoznatelné.
Charakter jízdy však dělá především geometrie rámu a odpružení. V tomto případě je vše podřízeno potřebám výkonnostní jízdy. Posed je delší, bike klidný s dobrým vedením, které vám může pomoci s pilotáží až budete na konci maratónské jízdy unaveni. Za sebe musím říct, že bych na kole tohoto ražení možná raději viděl rovná řídítka, než vlaštovky. I přesto, že je to kolo celoodpružené, všechny jeho hlavní výhody se dají prodat zejména ve výjezdech a na rovinách, kde zhruba deset centimetrů odpružení dovoluje jet hodně zostra i v rozbitém terénu. Ovšem musíte k tomu mít náležitě XC posed, aerodynamicky ohnout záda a zapomenout na koukání po krajině kolem.
Odpružení Fox v kombinaci vidlice 32 FRLC a tlumič Float RP23 má sice trochu odlišné možnosti seřízení, to základní, tedy seřízení odskoku a uzavírání, je ale na obou tlumících jednotkách. I díky tomu můžete zazářit v dlouhých hladkých výjezdech a přejezdech po asfaltu.
Když se kopec zlomí a pootvíráte odpružení můžete vyrazit dolů. My jsme se vyvarovali jakýchkoliv jízdních aktivit nad rámec klasické XC bikovačky lesem. Faze One je bike vyrovnaný a, jak už bylo řečeno, s dobrým vedením. Díky tomu a také díky svým čtyřpalcovým zdvihům se na něm jezdec dobře cítí i ve vyšších rychlostech. Kosa na kámen malinko narážela spíš v pomalejších technických úsecích. Tam se zejména mě při 185 cm velikost XL trochu zajídala, byť můj poslední pevný XC bike měl přesně stejně dlouhý rám. Ale i ten jsem považoval za delší kolo, takže je to asi v pořádku.
O tom, že by kolo mělo jakékoliv potíže s řazením nebo brzděním nemůže být ani řeč. Dalším kladem přinášejícím dobrý zážitek z jízdy bylo použití karbonové sedlovky a řídítek. Sedlovka i nad odpruženým rámem znatelně pružila, stejně jako byla při jízdě příjemně pružná řídítka.
Naopak tužší by mohl být rám, který nejen díky jednoduché trojúhelníkové koncepci a absenci tvarovaných trubek trochu ztrácí v porovnání s moderními "složitými" rámy.
Celkový dojem z kola je dobrý, byť výrazně nevyniká v žádném sledovaném směru. V levnějších verzích (70 a 45 tisíc) se jedná určitě o velmi zajímavý a cenově konkurenceschopný bike, ale osazení na úrovni XTR je vzhledem k možnostem rámu přeci jen trochu velký luxus a pravděpodobně si ho vybere jen hrstka Norco fajnšmekrů.
I přes vysoko nasazenou laťku pro použité komponenty zůstává Norcu Faze One zajímavá cena 129 990,- Kč. Zda-li je, nebo není vysoká v závislosti na užitné hodnotě kola, nechám na vaše posouzení.
Další info a specifikace najdete na stránkách dovozce, nebo již brzy v našem Bikekatalogu.
Foto : Petr Bureš
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
podpořte - http://fr-dh-trate.snadno.eu/
odpověz na tento komentářTo Jirka - At se Norco priuci u Authora? Boze diky, takove zlepseni nalady hned po ranu se nezazije casto.
odpověz na tento komentářjaroslav - Souhlas s jardou, tez mi pripada, ze vyrobci uz nevi "coby" a vymysli ruzne prapodivne kreace, ze kterych pro me normalni kulata trubka vychazi jako esteticky vitez..
odpověz na tento komentářčep - Z detailu je zřejmá krátká vzdálenost čepu zadní vidlice a šlapacího středu, pak houpání musí eliminovat tlumič. Nechť se výrobce přiučí u Etalonu, nebo alespoň u Author A-REY.
odpověz na tento komentářPS: k čemu slouží antispam?
11,8kg na zavodni xc full za 130tis?
odpověz na tento komentářmno nevim,kolik lidi by do toho slo......
trubky - Rovný neprofilovaný trubky jsou v dnešní záplavě všemožně zohybyných samoůčelných patvarů jako svěží vítr! Bod pro NORCO!
odpověz na tento komentářmara je hustec - hustec nejvetsi je mara na pytel
odpověz na tento komentářAUTHOR ERA - AUTHOR ERA 05-07
odpověz na tento komentář