TEST Rock Machine A5000

Dalším celoodpruženým strojem, který jsme dostali do redakce na test byl bělouš Adrenaline 5000 od Rock Machine ...

Autor: Petr Bureš

Firma Rock Machine je na našem trhu hodně dlouhou dobu jako doma. Její počátky šahají do devadesátých let minulého století. Pamětníci si určitě vzpomenou na dřevní doby jejích sjezdových aktivit, kdy pod logem Rock Machine jezdil i Michal Maroši. Dalo by se tedy říci, že má RM s technickými disciplínami dost zkušeností na to aby měla ve svém sortimentu ucelenou modelovou řadu pro FR a DH. Do testu jsme tentokráte vybrali stroj Adrenaline 5000 který je v žebříčku RM postaven pod sjezdovou šestitisícovkou. 

Se sjezdem toho ale moc společného nemá a je třeba ho brát spíš jako Enduro s lehkými freerideovými ambicemi.

RÁM
Adrenaline 5000 je svařen z duralu označeného ve specifikaci : Alpine Custom 7005 Superlight. Hlavní rámový trojúhelník je svařen z kulatých trubek bez hydroformingu (ten se dle informací výrobce připravuje pro modely 2006). Obsahuje ale mohutné zpevňovací navářky jednak u hlavové trubky a jednak u sedlové trubky. Zadní stavbu pak tvoří obdélníkové profily. Systém odpružení zvolilo Rock Machine "klasické" čtyřčepové FSR-ko přepákované na levnější verzi tlumiče Manitou Metel bez přeplňovací nádržky. Díky třem variabilním polohám uchycení tlumiče ve vahadle je možné měnit zdvih zadní stavby jejíž čepy jsou komplet na průmyslových ložiscích v rozmezí 120 - 150mm. Důležitým detailem je absence čepů pro V-brzdy na zadní stavbě a použití zadní náby Hone, která je prostřednictvím pevné osy spojena se stejnojmennou přehazovačkou.

kompletní specifikace Rock Machine A 5000 

rám Alpine Custom 7005 Supeerlight
vidlice Marzocchi Drop Off Comp
řadící páčky Shimano Hone
brzdové páky Shimano Hone
přesmykač Shimano Hone
přehazovačka Shimano Hone
kliky Truvativ Hussefelt 22-32-44
hlavové složení FSA
přední nába Shimano Hone
zadní nába Shimano Hone
kazeta Sram Pwerglide PG 950
ráfky Alex DM24
pláště Maxxis Dynomite  2,35"
představec FSA
řídítka FSA
sedlovka FSA
sedlo WTB Power V DH Race
pedály Wellgo platform
hmotnost kola 16,4 Kg 

KOMPONENTY
U biku, který na krámě stojí půl stovky peněz, se dá tušit, že nepůjde o úplně nezajímavou specifikaci. Přední odpružení obstarává jednokorunkový Marzocchi Drop Off Comp se zdvihem 130 mm, který je usazen v rámu hlavovkou od FSA. Kliky s trojpřevodníkem od Truvativu Hussefelt naznačují, že se kolo nemusí bát delších švihů, naopak sériově montované platform pedály dávají majiteli pocit frírajdových ambicí. Komplet sedlovka - představec - řídítka je od FSA, prodloužené FR sedlo pochází z produkce WTB PowerV DH Race.

Kola jsou postavena tak, aby něco vydržela. Na nábách Shimano Hone jsou zapleteny ráfky Alex DM 24 a obuty pláště Maxxis Dynomite 26x2,35". Přední kolo je ve vidlici upevněno klasickým rychloupínákem, zadní pak v rámu drží pevná osa spojená přímo s přehazovačkou.

Na závěr jsem si nechal ovládací komplet brzd a řazení, který kompletně dodalo Shimano. Rock Machine se nesnaží zbytečně mixovat sady a tak je Adrenaline 5000 osazen komplet
komponenty Shimano Hone. Hone je speciální sada určená pro hrubší zacházení. Nachází se pod Top sadou Saint a jeho komponenty konstrukčně vycházejí z řady LX. Na testovaném kole nalezneme přehazovačku i přesmykač společně s hydraulickými kotoučovkami s 205mm kotouči. Vše je pak z řídítek ovládáno integrovanými brzdovými a řadícími pákami dual control taktéž s logem Shimano Hone.

Zaměření kola odpovídá i jeho hmotnost. Tu jsme naměřili u testovaného kola 16,4Kg, což není podle nás moc.

JÍZDA
Po seznámení s teorií nezbývá, než se vrhnout do praxe. FSR-ko které pracuje vzadu je dobré si nejprve nastavit tak, aby nebylo ani moc tvrdé ani moc měkké. Obecně se opět potvrdila skutečnost, že když chcete využít maximum energie, měli byste zůstat v sedle. Jakmile totiž vstanete a opřete se do agresivněji do pedálů, odpružení požere minimálně pětinu vašeho dopředného snažení. Pochopitelně že to co je nežádoucí na rovině je naopak výhodou ve sjezdu, kdy potřebujete utlumit maximum nerovností. 

Po celou dobu našeho testovacího ježdění jsme se ale nemohli zbavit dojmu určité těžkopádnosti a lenosti tohodle kola. Geometrie s poměrně vzpřímenou sedlovou trubkou a delší zadní stavbou nám prostě moc nesedla. Měli jsme pocit že se s kolem nedá v terénu jednoduše zatočit. Naopak když byla možnost, valit si to rychle po lesní cestě tak se bike choval poměrně stabilně a jízda na něm by se dala označit za celkem pohodovou.

Co se týče ovládání kola, tak zde bych se rád na chvíli zastavil. Ačkoliv se kolo a jeho jízdní vlastnosti nemůže hodnotit na základě použitého řazení, či některých dalších komponentů, ale spíše na základě rámu a jeho geometrie, utváří skladba ostatních součástek určitý pocit z jízdy, který by u celkového hodnocení dojmu z kola neměl chybět. Jasně, řeč bude o integrovaném řazení dual control. Shimano je bezesporu jedním z líderů v cykloprůmyslu a tak se dalo očekávat, že donekonečna nezůstaneme u dvojpáček Rapidfire. Bikerský tábor se v posledních letech rozděluje ne dva tábory - pro a proti dualovému řazení v MTB. Osobně musím říct, že jsem v tomto ohledu poněkud konzervativní a tak trochu se řadím mezi odpůrce této nové technologii. Pravdou ale je, že zde více jak kde jinde záleží na tom, jakého stylu jízdy jste zastánci. Pro XC si dualy dokážu představit bez problémů, pro lehký enduro a FR ježdění také. Sjezd a těžký freeride ale podle mně není tím pravým ořechovým pro dualy a tak jsem se docela těšil na to, až si poprvé na vlastní kůži vyzkouším jak vlastně dualy chodí v lehčím i těžším terénu.

Adrenaline pětitísicovka, jak bylo již řečeno výše, nemá sjezdové ambice a tak jsme se s ní ani nepokoušeli drásat nějaké Špindly, či Klínovce. V normálním provozu stačily zhruba dva dny na to aby si člověk zvykl na dualové řazení. Díky opačné pružině v přehazovačce systém funguje opačně, takže při jízdě v terénu do kopce, vlastně podřazujete palcem prostřednictvím spodní páčky pod řídítky. Trochu horší to bylo s přesmykačem, protože přehodit z prostředního na největší převodník vyžadovalo dost síly v obou prstech (prostředníku a ukazováku). Celkový dojem z kompletu nebyl nakonec překvapivě tak rozpačitý jak jsme původně čekali. Brzdy po zajetí byly opravdu hodně jedovaté a ani v kořenovém rozbitém terénu se nestalo, že bychom omylem při současném brždění přeřadili, z čehož jsme měli největší obavy. Ačkoliv je mi jasné, že toto tvrzení možná vyvolá řadu nesouhlasných reakcí, musím konstatovat že Adrenalínu Hone docela sedne... 

CO A ZA KOLIK ?
Druhý nejvyšší Adrenaline v nabídce Rock Machine seženete za 53990,- Kč. Pokud máte ale spíše crossovější ambice, ke kterým více tíhne i pětitisícovka můžete se poohlédnout po modelech Adrenalina 3000 a Adrenaline 2000, jejichž cena začíná již lehce nad 30-ti litříkama.

ZÁVĚR
Adrenaline 5000 nemá rozhodně žádné extrémní frírajdové ambice. Pokud hledáte kolo na blbnutí do města a do lesa asi byste se měli poohlédnout po něčem jiném. Jestli ale hledáte kolo, na kterém si čas od času budete chtít zkusit jak požere vyšší zdvih nějaký ten sjezdík a jinak jezdit převážně umírněně, pak je dobré s pětitisícovkou počítat.

Kompletní specifikace : Rock Machine Adrenaline 5000  (MTBS Bikekatalog)

Přečteno - 21108x Tagy: tech testy
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  2. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  3. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  4. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  5. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  6. TechnikaFotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024
    Fotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #12 nara - vloženo: 04.08.2006 v 11:29:52

    škoda hliníku - další rockmršina na světě. tahle značka si ráda libuje v netradičních geometriích(na jednom exempláři jezdim) ale možná by nebylo od věci okopčit parametry třeba od kony a udělat nám radost.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #11 rich - vloženo: 10.12.2005 v 11:07:24

    radeji bych si koupil Coilera od kony, rm uz jsem mel dva a oba jsou na dve pulky. RM uz nikdy.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #10 maverick - vloženo: 20.10.2005 v 08:12:04

    nic moc!! - to kolo je fakt na ...jeden z tech prvních ma pravdu je to universal ale naprosto k nicemu!!!tam nekdo mluvi ho rocky mountayn ja ho mam rm 6!!! luxus bike tady to kolo bych akorat tak povesil na zed!!!

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #9 rider12 - vloženo: 02.10.2005 v 14:30:25

    Zajímavej Rm - Zajímavej,ale na Downhill či extremní skákání se nejspíš nehodí.....škoda.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #8 TinkTink - vloženo: 02.09.2005 v 01:05:51

    ... - K cemu je tendle bajk vlastne dobrej?...na enduro se to imho nehodi....na XC taky ne...do mesta je to o nicem....to je fakt bajk bez vyznamu...nic moc teda. Na trhu je nekolik lepsich univerzalu za minimalne srovnatelne penize - a co si budem povidat...todle za ty penize neni nic moc vybaveny...

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #7 hanz - vloženo: 01.09.2005 v 15:52:30

    drahý - je to celkem líbivé ale podle mě je to dost drahý...za stejný lowe pořídím od giantu reigna s nesrovnatelně lepšíma vlastnostma a s pocitem že se nemusím bát že se mi to rozpadne pod prdelí jak maj RM ve zvyku

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #6 BikerX - vloženo: 29.08.2005 v 18:24:24

    Dualy dává na svý RMX i Rocky Mountain, ale je fakt, že to neznamená, že je to dobře.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #5 BeOne - vloženo: 29.08.2005 v 10:05:27

    dualcontrol - Staci ze nedotiahnes skrutku objimky uplne...pri naraze sa paka na rajdoch odoci...Dualcontrol som jazdil, je to paradna vec, ale na FR by mi to vadilo...

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #4 Pitr Z. - vloženo: 29.08.2005 v 09:13:03

    si myslim ze Dual Control narozdil od klasicke pevne paky uhne, takze by to nemuselo mit takovy destruktivni nasledky.

    Ale taky bych si je na tenhle typ kola nedal:)!!!

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #3 maverick82 - vloženo: 29.08.2005 v 09:11:48

    dualcontrol překvapil - mě teda rozhodně překvapila ta kladná reakce na funkčnost dualů při použití na FRku.. byl jsem zvědavej, jak se to osvědčí, ale taky jsem byl spíš skeptickej

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #2 BikerX - vloženo: 29.08.2005 v 08:51:15

    Kolo nevypadá špatně. Rozhodně líp než celopéra od Authoru.

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #1 Kamikaze - vloženo: 29.08.2005 v 08:34:18

    Dobrej testík.. - ...ale já bych si ROZHODNĚ dual controly na takovýhle kolo nepořídil. Nehodlám po každým pádu platit horentní sumy za tu kravinu na řidítkách..;-)

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744