Singular Swift TEST

29" palcových hardtailů vyrůstá poslední dobou jako hub po dešti. My jsme si tentokráte půjčili do testu méně známý model od britské firmy Singular ...

Autor: Petr Bureš

Pokaždé, když přijde zima a sychravé nevlídné krátké dny určitě pečlivě zvažujete, jestli stojí za to vyrazit do lesa a obalit svého bika blátem, nebo raději zůstat doma pěkně v teple. Mnozí z nás to řeší druhým zimním bikem, který je většinou prostý odpružení a všech dalších zbytečností aby jeho očista byla co nejrychlejší. Proč o tom mluvím ? Protože jsme si na několik zimních víkendů půjčili do testu nového devětadvacetipalcového Singulara, který je tak jednoduchý až je krásný.

Anglické firma Singular má v nabídce dva MTB rámy v celkem trojím provedení. Náš Singular Swift SS byl předurčený pro aplikaci singlespeedu díky excentru integrovanému ve středovém složení. Ovšem specifikace nebyla jednorychlostní ale hned čtrnáctirychlostní a to díky osazenému planetovému náboji Rohloff 500/14. K němu se ale vrátíme později.

Swift je svařený s dnes již málokdy viděného materiálu, kterým je dvojitě zeslabovaná Crommolybdenová ocel třídy 4130. Na rámu nenajdeme žádné zbytečnosti. Chybí návarky na V-brzdy a ani tvary trubek nejsou nijak "moderně" zprohýbány. Společně s dvoubarevným designem nelze celkový dojem z kola nazvat jinak, než noblesní. Rám pak doplňuje ještě vidlice ve stejné barvě, ale z materiálu Reynolds 520 jejíž nohy se směrem k přední ose ladně zeslebují a díky výšce také připravují bike pro případnou výměnu za vidlici odpruženou. Hlavovka má klasický průměr 1 1/8" sedlovku zastrčíte taktéž klasickou 27,2mm, prostě retro jak má být.

Testovaný kousek byl jeden z prvních, který byl do Čech dovezen a tak ho dovozce osadil tak, aby bylo o čem psát :-) Klasika ke klasice a navíc za rozumnou cenu, tak to je určitě volba Ritchey PRO setu sedlovky, sedla, představce a řídítek, který je doplněný mechanickými kotoučovkami od Avidu. Mach1 520 Disc zapletené ráfky jsou obuté do plášťů Maxxis Ignitor 29x2.1". O pohon biku se stará Česko-německá kombinace Gebhardt klik s 41 zubovým převodníkem a 14-ti rychlostní Rohlof planetový náboj, což má za následek, že na biku není ani jeden komponent od Shimana ani Sramu. Zajímavé že ? Přední náboj je osazený Novatec a to je, co se specifikace týká vše. Nic víc k tomu abyste na kole vyjeli nepotřebujete.

A my jsme na něm vyjeli hned několikrát a to jak na mrazivý sníh, tak na sychravé listí po oblevě a pokaždé jsme si jízdu na Singularu užívali. Rozebírat zde specifika 29" kol již znovu nebudu. V kombinaci s pevným rámem i vidlicí jde o stroj, který na vás zapůsobí ať chcete, či nikoliv.

Hned při prvním sešlápnutí pedálů na nás bike zapůsobil dvěmi věcmi. Tou první bylo "vrnění" zadního náboje, které se měnilo současně s řazením různých rychlostí, ale které nebylo nikterak nepříjemné. Tím druhým byla neuvěřitelná pružnost přední pevné vidlice. Když se soustředíte při jízdě na chvilku na její funkci, zjistíte, ža díky použitému materiálu neuvěřitelně dobře pochytává rázy od nerovností jakoby to snad ani nebyla pevná vidlice, ale odpružená.

Cro-mol rámový trojúhelník s relativně velkým slopingem má jezdivou geometrii díky které nabrat rychlost během krátké chvíle není vůbec žádný problém. 71.5 stupně je sklon hlavové trubky, 73 stupňů má pak trubka sedlová. Hmotnost biku jak ho vidíte jen bez pedálů jsme naměřili 13,19kg.

Jízda na Singularu snoubí pocit větší sounáležitosti s terénem, po kterém jedete s ladností a rychlostí, které jízdu provázejí. Jízda s mírně podhuštěnými pneumatikami na tvrdém místy zledovatělém sněhu by se dala popsat jako jistá. Bike zatáčel, tam kam jezdec chtěl prakticky ihned, přičemž malé nerovnosti a občas vyčnívající kořeny kopíroval skoro jako odpružené xcéčko s tvrdším nastavením tlumičů.

Řazení převodů probíhalo uvnitř planetového náboje plynule a vcelku rychle. Jen občas došlo k zaváhání ve chvíli, kdy se řetěz ocitl v tahu my jsme přesto chtěli zvolit jinou frekvenci šlapání. Rozsah čtrnácti převodů byl neuvěřitelný a naprosto dostačoval běžným potřebám. Jediné co tak trochu nekoresponduje s aktuálními trendy designu je poněkud zastarale působící "gripšift" otočný volič převodů, který tak trochu zvláštně dokresluje retro pojetí tohoto biku.

V době, kdy se opírá ze všech médií do lidí strašidlo finanční a ekonomické krize, je Singular připraven nabídnout cenově dostupný 29" bike, který sice v našem případě stojí díky drahému planetovému náboji 60 tisíc, ale pokud budete chtít postavit kolo ekonomičtěji nebo máte zálusk na singlespeed, máte možnost. Na Sramu X9 a BBB komponentech se dá tenhle bike totiž pořídit prakticky za polovinu této ceny. Pokud jste individualisté a raději byste si kolo sami postavili, pak samotný rám bez středového excentru vyjde s vidlicí na 10 000,- s excentrem je pak o tisícovku dražší. Fakt, že nejde o masově rozšířenou značku, ale garážovou produkci z Velké Británie, určitě také přiláká nejednoho devětadvacítkáře, který se raději bude odlišovat, než aby šel s davem. Volba to není rozhodně špatná.

Více informací o kolech a rámech Singular najdete jednak na domovských stránkách firmy www.singularcycles.com jednak na stránkách českého dovozce www.rebelbike.com a v neposlední řadě také již brzy i v našem bikekatalogu.

Přečteno - 20645x Tagy: testy tech2009
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  2. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  3. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  4. TechnikaFotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024
    Fotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024
  5. TechnikaFotogalerie: TEST Specialized Chisel FS
    Fotogalerie: TEST Specialized Chisel FS
  6. Testy - RecenzeBylo to znamení: vysněný gravel Santa Cruz Stigmata
    Bylo to znamení: vysněný gravel Santa Cruz Stigmata

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #11 Sam - vloženo: 30.09.2010 v 11:32:07

    zapomnel jsem to rict - kdyby potrebujete opravdovy lehkci kol mame ted i titanove modelu. http://www.singularcycles.com/pegasus.html. Ram to vazi 1600g a cely kol muze byt 7,25kg

    http://singularcycles.posterous.com/theres-nearly-a-whole-bike-under-that

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #10 Sam - vloženo: 30.09.2010 v 11:26:55

    Diky za testu. To je zajimavy pro me slyset jine nazory. To je jenom skoda ze jsem to nevidel driv. Co tyka hmotnost - je to ocelovy ram a to musi byt v shode pravidla EU CEN. To neni mozny udelat ram ani vidlice mnohem lehksi. 2,2kg pro ram a 1,1kg pro vidlice neni tak spatne.

    Omlouvam se za spatnou cestinu. Kdyby lidi maji jiny otazky muzete klidne mi poslat mailem.

    S pozdravem,

    Sam od Singular

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #8 Meky - vloženo: 16.02.2009 v 17:50:17

    Hnus!

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #7 Jan Herda - vloženo: 09.02.2009 v 20:16:31

    váha - Za 60 mít lehce nad 13kg, to chce fakt hodně velkýho snoba, aby to zaplatil. 29ka sice nikdy nebude "light", ale 4130 ocel se hold potěžká (nebo že by ta zadní nába?). A ten upínák je fakt hustej :-)

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #6 Petr Bureš - vloženo: 08.02.2009 v 14:16:28

    ro Trojci - ... ale prosím vás Specialized je přece od Meridy ;-)

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #5 Aleš P - vloženo: 08.02.2009 v 07:43:20

    Je to 29 i na fotkách, protože.. - ..geometrie vidlice je udělaná tak, aby vidle byla vysoká, jakoby v rámu byla odpružená vidlice - proto se Ti zdá přední kolo ve vidlici malé. Sám jsem se na tomhle kole svezl na Sport Lifu a mile mně překvapilo, jak bylo kolo krásně ovladatelné, vůbec jsem neměl nemotorný pocit z jízdy na tak velkých kolech. Milé MTBS, neuvažuješ o podobné rubrice, jako má Cykloservis - Kolo z lidu? Máme tady v Přerově např. kamaráda s titanovým softailem Moots na Rohlofu a 29..

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #4 Martin - vloženo: 07.02.2009 v 17:55:37

    Docela hezký, jenom bych doplnil, že zadní rychloupínák je od šimána a zadní kotouč bych nasalil opbáceně.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #3 Martin Šavel - vloženo: 07.02.2009 v 08:48:24

    Jenom taková poznámka - Je to 29er, ale v článku je že je bike obutý na 26 pláštích...

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #2 Jan Herda - vloženo: 06.02.2009 v 19:55:03

    ocel! - Na ty ocelový roury se tak krásně kouká, prostě super! Jen škoda, že momentálně je ocel nehorázně drahá. Pevná vidle má taky něco do sebe!

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #1 Trojci - vloženo: 06.02.2009 v 17:19:42

    ale prosím vás ... - Avid přece je od Sramu ;)
    www.sram.com

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744