Dnes jsme si na paškál vzali horkou novinku pro rok 2008, devětadvacetipalcový celoodpružený Stumpjumper FSR ...
Proč padla naše volba právě na model Stumpjumper FSR 29 ? Proto, že jsme tím chtěli tak trochu zabít dvě mouchy jednou ranou. Modelová řada Stumpjumper totiž doznala na příští rok velkých změn. Kompletně předělán byl prakticky celý rám, včetně uchycení tlumiče, no a 29" celoodpružený model patří mezi naprosté novinky této americké firmy, takže jistě uznáte, že to pro nás byla velká výzva.
Rám
Pokud se podrobněji zaměříme na nový rám a to co mají 26ti i 29ti palcové varianty společného, pak je to nový "enduro" design. Jeho základními rysy jsou ohnutá spodní rámová trubka a rozdvojení horní rámové trubky před sedlovou. Díky tomu se kompletně změnilo i uchycení tlumiče, který je nyní nově v takřka svislé poloze. Nové uchycení i tvar má vahadlo tlumiče a zadní stavba také prošla výrazným faceliftem. Duralový materiál je pro Spešl tradiční. Nese označení FSR M5. Potud identické s 26" modelem. 29ka má oproti 26" klasice zmenšený zadní zdvih na 105mm. A mírně odlišná je i geometrie. Úhel hlavovky je o stupeň kolmější a rozteč kol je zhruba o centimetr delší. 29ka se bude dodávat celkem ve čtyřech velikostech M,L,XL a XXL a bude zde platit víc než kdy jindy, že správně zvolit velikost bude základ úspěšného bikování.
Komponenty
Jak jsme na tom s osazením Twentyninera ? Žádný lowend... Odpružení vzadu obstarává tovární tlumič Specialized AFR s oddělenou Brain komorou umístěnou na zadní stavbě, s tlumičem propojenou hadičkou. Vpředu se o 100mm zdvih stará Vidlice Rock Shox Reba SL ve specifikaci pro 29" s Motion Controlem a lockoutem. Ani na brzdách se nešetřilo. Ty ponechal Spešl v režii Avidu a to konkrétně modelu Avid Ultimate 7. Osazené kotouče jsou dvou rozměrů. Vpředu 185mm a vzadu 160mm.
Co dělá tenhle bike bikem jsou kola. 29" custom ráfky X470 dodala stejně jako 32 drátový výplet, zadní nábu a RWS rychloupínáky firma DT. Přední náboj Specialized Hi Lo disc si Specialized vyrábí sám. Pláště pak jsou taktéž v režii "S" a to konkrétně v podobě kevlarového provedení S-Works The Captain v rozměru 29x2.0".
Řazení je na naše poměry možná až příliš zmixované, ale funkčně kompatibilní. Páčky nesou logo Sram X9, přehazovačka Sram XO, přesmykač Shimano LX, kazeta Shimano HG 50, řetěz Sram 971 a kliky Shimano XT. Pěkný mix, že ? Tady bych ještě zmínil jedno specifiko 29" modelu a tím je napřevodování. Větší kola totiž potřebují lehčí převod, takže zatímco kliky jsou osazeny klasickou kombinací převodníků 22-32-44, kazeta má kašpara velkého 34 zubů.
V sedle
Matematika hovoří jasně, na jedno otočení kola dostanete z Twentyninera o 11,5% víc na ujeté vzdálenosti, ale nechybí naopak tato procenta někde jinde ? Jak je to s velikostí rámu a jeho délkou v praxi? A budete potřebovat na "obříka" řidičák jiné skupiny než na klasického Twentysixe? Tak na tyto otázky se vám pokusíme nyní odpovědět.
Připravte se na to, že 29" bike nejen že působí, že je větší, ale větší ve skutečnosti opravdu je. Mohou za to samozřejmě kola o větším průměru. V praxi to znamená, že sedíte o několik centimetrů výš nad zemí. Pokud jste zvyklí, že dosáhnete, sedíc na kole, špičkami nohou na zem, pak na tuto jistotu zapomeňte. Mimochodem i proto je na Stumpjumperu snížený zdvih ze 120mm na 105mm. Že je celková délka kola větší, asi netřeba připomínat, to poznáte, jakmile nasednete. Jakmile ale vjedete do terénu, zjistíte, že krouhání ostrých zatáček je potřeba si nejdřív natrénovat. Twentyniner není přítelem rychlých změn směru. Né že by je nezvládal, ale prostě jeho ochota zatáčet je o poznání gumovější, línější, neohrabanější, nebo jak to jinak nazvat, než u klasické šestadvacítky. Připravte se prostě na to, že větší průměr kola znamená, že vám manévr vedoucí ke změně směru jízdy bude trvat o zlomek sekundy déle, než jste zvyklí.
Naopak bonusem je vyšší komfort jízdy a o zhruba 7Km/hod vyšší maximálka. Při jízdě ucítíte díky většímu průměru kola daleko méně malých nerovností prostě proto, že je přejedete aniž byste do nich vjeli. Stejný nejtěžší převod jako na 26" 44-11 spolu s větším průměrem kola (na computeru jsme nastavovali u tohoto modelu obvod kola 2270mm) dokáže bike rozjet rychleji což se může hodit. Na druhou stranu má Twentyniner díky 34 zubům na pastorku prakticky stejný nejlehčí převod jako šestadváca, takže se s ním bez obav můžete pustit i do masochisticky vyhlížejících stojek, kde se díky jeho větší délce clověk cítí stabilněji, než je zvyklý z klasického horáka a rozhodně se nemusí bát, že by se mu SJ začal nějak nekontrolovaně stavět na zadní při prvním šlápnutí v sedle. Co se akcelerace a rozjezdu týče, tak tady platí jedno. Zapomeňte na své předchozí zvyky. Jestliže jste zvyklí startovat ve vyšších otáčkách rychleji, pak se naučte včas shazovat na prostřední převodník. Několikrát se mi totiž stalo, když jsem řadil jen podle tahu nohou, že jsem se dostal na "zakázanou" kombinaci - velký vepředu, velký vzadu. 29ka je v tomhle prostě jiná a řadit se na ní musí také jinak.
Odpružení na Stumpjumperu je klasika FSR čtyřčep. Ačkoliv bych se možná nezlobil za trochu víc pohodlnějšího zdvihu, chápu, že 100mm s možností lockoutu je pro XCéčkaře a maratónce akorát a jelikož je právě jim tento bike určený především, kritizovat nemá příliš význam. Když si správně nahustíte tlumič na svou hmotnost a vyhrajete si s několika otáčkami na Brainu, zjistíte, že i 105 mm může fungovat překvapivě aktivně. V rychlém sjezdu to sice žádná extra freerideová žehlička není, ale kombinace velkých kol a malého zdvihu není rozhodně špatná a troufám si říct, že tři palce navíc na průměru kola přidají alespoň subjektivně nějaký ten chybějící milimetr na zdvihu.
Proč, za kolik a pro koho ?
29" celopéro od Specialized je v tuto chvíli opředeno rouškou tajemna. Mnoho lidí pořádně netuší proč by o něm měli uvažovat a co jim, kromě určitého puncu originality může přinést. Může se stát jednak cílem vyšších lidí, kteří se na klasickém 26" kole necítí dobře, nebo je jim vysloveně malé, může si ho chtít koupit skupina lidí, která se ráda od okolí odlišuje tím, že je "něčím jiná". Twentyniner nabízí jiný, poklidný pocit z jízdy. Těžko ho k něčemu jinému přirovnat. Nečekejte od něj vysloveně hravé kolo, spíš takový americký stejšn. V tuto chvíli je v nabídce pouze jeden jediný model a to znamená, že zapomeňte na ekonomickou variantu. Cena kola pro rok 2008 je stanovena na 84 990,- Kč pokud vám bude stačit samotný rámový kit (rám s tlumičem, sedlovkou a přesmykačem), vyhraďte si ve své peněžence 38 990,- Kč. Dá se předpokládat, že za rok by se mohl objevit i levněji osazený model, ale raději nebudeme předbíhat.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Super věcička - Super věcička pro velký lidi pro prcky nic moc,ale fakt skutečný řešení pro obry 190cm a víc,který se špatně skládaj na jiný celobrka
odpověz na tento komentářre:chci - na bikeforu je pár lidí, kteří je jezdí
odpověz na tento komentářchci - Už dlouho uvažuju o tom zkusit dvacetdevítku, ale zatím jsem k tomu neměl moc příležitostí. Na krámech je nikdo nemá, půjčit není kde. Nevíte někdo, kdo by mi mohl pomoct ?
odpověz na tento komentář