Celoroční test Geax TNT

Jak dopadlo roční testování nového systému bezdušovek Geax TNT obutých na kole Lídy Damkové?

Autor: Bob Damek

Vývoj se vyvíjí ve spirále. Před několika lety se zdálo, že nástup bezdušového systému v horské cyklistice jasně zvítězí nad klasickým systémem duše-plášť. Praxe ale ukázala, že tubeless má i své nevýhody a dětské nemoci. Mimo snížení rizika defektu procvaknutím o ráfek " hadí uštknutí ", bezdušovky neřešily klasický defekt " píchnutí "o ostré předměty jako hřebík, sklo, ostrý kámen, trny a třísky. Obtížná výměna bez kvalitní pumpy a nutnost vyšroubování ventilu při použití rezervní duše na dojetí, velmi omezily praktické použití bezdušovek jak závodníky tak výkonnostními jezdci. Masovému rozšíření nepomohla ani výrazně vyšší cena UST systému, nutnost použít speciální ráfek v kombinaci se speciálním pláštěm. Oblíbenosti bezdušovek nepomohla rozhodně i vyšší hmotnost plášťů a celého UST systému, což u kol má mnohem větší význam, než u rámu kola.

V letošním roce měla Lída Damková možnost testovat zcela nový, revoluční systém bezdušovek Geax TNT. Firma Kastar ji na sezonu 2006 zapůjčila kola Mavic CrossMax Enduro a poskytla ji pláště Geax Mezcal TNT 26x2.10.

Hlavním cílem testu bylo vyzkoušet Geax TNT v náročných podmínkách etapového závodu Ironbike, kde Lída absolvovala v osmi dnech cca 650 km s převýšením 22000 metrů. Mimo tento závod jela řadu bikemaratonů v Čechách, Itálii, Slovensku, Německu a Polsku. Startovala i na závodech extrémních štafet Adrenalin cup a Bobr cup. Najela přitom asi 2000 závodních a stejné množství tréninkových kilometrů v terénu. Během celé sezóny měla tři defekty.

První defekt pravděpodobně od dřevěné třísky měla na závodě Adrenalin Cup na Lysé hoře v Beskydech, defekt byl na běhounu, kde byl dostatek latexu GTT a propíchnuté místo se projevilo stopou latexu vytlačeného z pláště na jeho povrch. Defekt se neprojevil výraznějším poklesem tlaku a celou trať Lída absolvovala bez opravy. Po dofoukání večer byl plášť bez jakýchkoliv oprav dál používán.

Druhý defekt měla při závodě světového poháru na bikemaratonu Südtirol Dolomiti Superbike v Itálii. Někde kolem 30 km zjistila pokles tlaku v zadním kole, ruční pumpičkou dofoukla kolo a jela dál, vzduch ale stále unikal. V servisním depu na 45 km před Sextenem jsme proto aplikovali sprej s latexem PIT STOP bez dalšího dofukování pumpou. Na občerstvovačce na 60 km jsme pak plášť dofoukli a tak dojela až do cíle 119 km dlouhého závodu. V cíli jsme zjistili, že o ostrý předmět se nařízl ve dvou místech plášť v délce cca 20 mm. Vzhledem k tomu, že při jízdě je latex vlivem odstředivých sil hlavně na obvodu pláště a ne na bocích, docházelo k pozvolnému úniku vzduchu. Až po aplikaci latexové pěny Geax PIT STOP se latex dostal i na boky pláště a umožnil dojetí do cíle. Oprava defektu spočívala pouze v dofoukání a použití spreje, bez demontáže kola a pláště. Vzniklá ztráta byla max. 5 minut, což je srovnatelné s výměnou duše. Plášť byl po závodě vyměněn za nový.

Třetí defekt se stal na závodě seriálu Kola pro život v Karlových Varech. V druhém okruhu zaregistrovala Lída pokles tlaku v zadním kole. Použila sprej Geax PIT STOP a bez dalšího dofoukání tak dojela do cíle. Po následném dofoukání byl plášť bez dalších oprav dál používán.

Jak se ukázalo prakticky celou sezónu se dá objet bez sundávaní pláště a mít téměř 99% jistotu, že Vás žádný defekt nezastaví.

Pro závodní použití, kde jde o co nejlehčí kola a pro „gramaře“ je ideální použít jednorázový sprej Geax PIT STOP se systémem plášťů TNT a ráfků UST Tubeless. Hmotnostně je tento systém srovnatelný s verzí duše-plášť. Je vhodné vozit si další sprej pro případnou rychlou opravu a dofoukání pláště. Aplikace nevyžaduje, žádnou manipulaci s kolem, stačí jen povolit ventil a aplikovat sprej. To se dá stihnout za jednu minutu. Pro různé podmínky, je ale potřeba mít více kol s různým vzorkem. Minimálně jedny na suchý rychlý povrch ( Geax Mezcal TNT) a do bláta a mokra ( Geax Mountain TNT). Časté měnění plášťů nelze doporučit jak z cenových důvodů ( sprej je na jedno použití, pěna po aplikaci za cca 5 minut tzv. vyšumí, a plní tak jen funkci rovnoměrného rozptýlení a vytvoření tenkého filmu latexu pro utěsnění TNT pláště), tak i pro nepříjemnou práci s plášti od latexu.  Pro nezávodní použití se nám jeví  vhodnější tekutý latex Geax Tubeless Therapy GTT, který se při dodržení čistoty při výměně plášťů dá vylít ( odsát velkou injekční stříkačkou ) a znovu použít. Jeho životnost je delší než u spreje a určitě vydrží celou sezónu.

Podstata systému Geax TNT

Italská firma Geax ( biková verze známějších silničních pláštů Vittoria) si dala za cíl dosáhnout hmotnostních parametrů klasického systému duše-plášť i u systému UST Tubeless. Zároveň odstranit problém běžných defektů "píchnutí " a tím posunout bezdušový systém vývojově o stupeň výše.

Základem je klasický systém UST ráfku bez otvorů na niple drátů s ventilem zašroubovaným a utěsněným v ráfku. Ráfek nepotřebuje proto ochrannou pásku a přináší prakticky 100% odstranění problémů s častými defekty duší způsobené posunem duše vůči ráfku a plášti. Známý to problém zejména u náročných a dlouhých sjezdů, kdy dojde k prodření duše o nekvalitní pásku a otvory od niplů, nebo k utržení ventilu. Tyto defekty jsou ještě více časté při použití klasických véčkových brzd, kdy vlivem přehřívání ráfků dochází k nárůstu tlaku v duši a k tepelné degradaci použitých materiálů chránicí pásky i duší. Tato vada je typická protlačováním pásky a duše do otvorů od niplů a vzniku mikrotrhlin a pórů v duši z tzv. vnitřní strany. Jinými slovy u UST systému, kde není duše s ventilem se nemá co poškodit , protože to tam není.

Plášť TNT se liší od klasického Tubeless v tom, že na jeho vnitřní straně chybí jedna vrstva gumy, která má za úkol utěsnit plášť. TNT plášť by se dal přirovnat klasickému plášti s patkou pro bezdušový ráfek. Je proto více poddajný, je sním dobrá manipulace při nasazování na ráfek, je i lépe skladný než klasický Tubeless a samozřejmě  má i nižší hmotnost. Ale protože tam není vnitřní vrstva gumy, tak sám o sobě netěsní. TNT systém tuto vrstvu vytváří, až při montáži na ráfek. Do TNT pláště, který částečně nasadíme na ráfek se nalije tekutý gelovitý Latex , šedozelená latexová hmota. Používá se cca 45 g , polovina balení GTT na plášť 26 x.2,0. Životnost tohoto roztoku je 24 měsíců a měl by tak vydržet určitě celou sezónu nebo do doby než se plášť ojede. Po nalití nasadíme plášť na ráfek a nafoukáme klasickou pumpou. Po nafoukání roztočíme kolo aby se roztok rovnoměrně v plášti roztekl, tím dojde k utěsnění systému.Ideální je projet se krátce na kole a překontrolovat těsnost systému. Bez použití roztoku by přes plátno pláště unikal vzduch. Pokud nikde neuniká roztok a tlak neklesá je vše v pořádku, dokonalost utěsnění je vhodné překontrolovat ponořením do vody.

Druhý způsob používá speciální velmi jemný roztok latexu ve spreji. Na ráfek nasadíme plášť a nafoukáme ho na max. povolený tlak 4 bary. Plášť se usadí na ráfku, ale vzduch uniká přes plátno pláště. Vypustíme ventilem vzduch tak, ať zůstane pokud možno dobře usazena patka pláště na ráfku. Vezmeme sprej Geax PIT STOP, zatřepeme krátce jako s každým sprejem a nasadíme ho na otevřený ventil, ten musí být nahoře, aby pěna mohla lépe vyplnit plášť. Koncovka spreje je univerzální na všechny typy ventilů a zatlačením se ventil utěsní tak, že latexová pěna by neměla unikat mimo. Vyprázdnění spreje trvá asi půl minuty. Sprej nafoukne plášť na cca 2 bary. Po zašroubování ventilu je vhodné kolem opět zatočit a zkontrolovat těsnost systému, jestli někde neuniká bílá pěna latexu. Takto nafouknuté kolo lze hned použít. Dofoukat na provozní tlak je kolo potřeba až po 5 minutách jízdy, ne dříve. Pěna se za tu dobu rovnoměrně nanese na vnitřek plášťe a utěsní celý systém. Kontrolu těsnosti je vhodné překontrolovat ponořením do vody.

Výhodou latexových roztoků je to, že nereagují s kovem a nehrozí tak zalepení ventilu. Reagují, ale s gumou pláště a v případě defektu „ píchnutí“ podle informací výrobce , zacelí defekt až do průměru 3 mm. Vnitřní tlak vzduchu v plášti, do otvoru po defektu vytlačí latex, ten v místě defektu reaguje s gumou pláště a otvor zalepí. Princip slepení je podobný lepení záplaty, proto se doporučuje dofoukat kolo na plný jízdní tlak až po cca 5 minutách po defektu, až latex otvor od defektu zacelí a zaschne. Může se stát , že únik vzduchu při defektu je větší, pak do takto „prázdného“ kola můžeme aplikovat PIT STOP , tento sprej je použitelný i na klasický systém duše-plášť. Je však vhodný pro opravu od klasického píchnutí, nikoli procvaknutí duše o ráfek. Sprejem lze opravit defekt bez sundání pláště do jedné minuty. Dofouknutí na plný jízdní tlak je vhodné po pěti minutách.

Použití latexu v kolech není nové, již před více než deseti lety s ním přišla firma Slime, a mezi bikery je znám pod názvem „slimák“. Ale až kombinace se Systémem Tubeless UST spojila výhody použití latexu při defektech typu „píchnutí“ s výhodou bezdušovek omezujících defekty typu procvaknutí „ hadí ušktnutí“. Latex zároveň odstranil problémy s netěsností UST Tubeless systému, a při použití nových plášťů TNT ( Tube No Tube) odstranil i hmotnostní deficit klasických Tubeless vůči systému duše-plášť. Rovněž se zlepšila i manipulace při nasazování na ráfek, která je plně srovnatelná s běžnými plášti. Nová generace Tubelees tak umožnila naplno využít hlavní přednost těchto plášťů, a to že díky nižšímu používanému tlaku, se dobře odvalují v terénu a zároveň zvyšují výrazně jízdní komfort. UST a TNT pláště se jezdí, asi o 1 Atm měkčí, než pláště s duší a jejich styčná plocha s terénem je tak o 15 —16 % větší. Díky tomu se lépe ovládají, lépe drží, nekloužou na kořenech a kamenech.

Tento nový trend potvrzují i další firmy vyrábějící pláště pro MTB. Roztoky latexu vedle tradičního Slime , který prodává i duši s roztokem latexu uvnitř, nabízí i Hutchinson ( systém Python Tubeless Light a Protect Air Tubeless a sprej Fas‘t Air Tubeless), sprej vyrábí i Zefal a další firmy. Systém aplikovatelný pomocí speciální vložky a roztoku latexu na jakýkoliv běžný ráfek a běžný plášť nabízí americká firma No Tube. Firma Vittoria nabízí systém PIT STOP Road Racing i pro silniční kola, sprej s latexovou pěnou se používá jako prevence nebo v případě defektu a je schopen nafouknout plášť na 6 atm. V sezoně 2007 bude například Geax nabízet TNT plášť s PIT STOP v sadě za zvýhodněnou cenu (899,- Kč). Na závěr jsme z katalogových údajů firmy Geax sestavili tabulku pro porovnání, netvrdíme že to je nejlehčí systém, ale pokud porovnáváme stejný typ pláště, skutečně se podařilo dosáhnout u TNT Tubeless srovnatelných hmotnostních parametrů s klasickým systémem duše - plášť.

Tabulka srovnání hmotnosti (v gramech) systému :                

duše-plášť
duše-plášť
Tubeless
TNT
TNT
kevlar
drát
-
GTT
PIT STOP
Páska do ráfku
10
10
-
-
-
Duše Geax Ultralite
130
130
-
-
-
Plášť Mezcal 20x2,10
540
680
730
650
650
Latex Geax GTT
-
-
-
45
-
Latex Geax PIT STOP
-
-
-
-
30
CELKEM
680
820
730
695
680

Zpracovali: Lída a Bob Damkovi
Foto: Ironbike, Bob Damek

PS : do sezóny 2007 přejeme hodně kilometrů bez defektů

Přečteno - 20105x Tagy: testy
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
    TEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Range VLT A2
    Fotogalerie: Norco Range VLT A2
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Range VLT A2
    TEST: Norco Range VLT A2
  4. TechnikaFotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
    Fotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
  5. Testy - RecenzeTEST: Merida Big.Nine TR 5000
    TEST: Merida Big.Nine TR 5000
  6. TechnikaFotogalerie: Whyte eLyte 150 Works
    Fotogalerie: Whyte eLyte 150 Works

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.

redakční systém | ISSN 1803-5744