Jak dopadlo roční testování nového systému bezdušovek Geax TNT obutých na kole Lídy Damkové?
V letošním roce měla Lída Damková možnost testovat zcela nový, revoluční systém bezdušovek Geax TNT. Firma Kastar ji na sezonu 2006 zapůjčila kola Mavic CrossMax Enduro a poskytla ji pláště Geax Mezcal TNT 26x2.10.
Hlavním cílem testu bylo vyzkoušet Geax TNT v náročných podmínkách etapového závodu Ironbike, kde Lída absolvovala v osmi dnech cca 650 km s převýšením 22000 metrů. Mimo tento závod jela řadu bikemaratonů v Čechách, Itálii, Slovensku, Německu a Polsku. Startovala i na závodech extrémních štafet Adrenalin cup a Bobr cup. Najela přitom asi 2000 závodních a stejné množství tréninkových kilometrů v terénu. Během celé sezóny měla tři defekty.
První defekt pravděpodobně od dřevěné třísky měla na závodě Adrenalin Cup na Lysé hoře v Beskydech, defekt byl na běhounu, kde byl dostatek latexu GTT a propíchnuté místo se projevilo stopou latexu vytlačeného z pláště na jeho povrch. Defekt se neprojevil výraznějším poklesem tlaku a celou trať Lída absolvovala bez opravy. Po dofoukání večer byl plášť bez jakýchkoliv oprav dál používán.
Třetí defekt se stal na závodě seriálu Kola pro život v Karlových Varech. V druhém okruhu zaregistrovala Lída pokles tlaku v zadním kole. Použila sprej Geax PIT STOP a bez dalšího dofoukání tak dojela do cíle. Po následném dofoukání byl plášť bez dalších oprav dál používán.
Jak se ukázalo prakticky celou sezónu se dá objet bez sundávaní pláště a mít téměř 99% jistotu, že Vás žádný defekt nezastaví.
Pro závodní použití, kde jde o co nejlehčí kola a pro „gramaře“ je ideální použít jednorázový sprej Geax PIT STOP se systémem plášťů TNT a ráfků UST Tubeless. Hmotnostně je tento systém srovnatelný s verzí duše-plášť. Je vhodné vozit si další sprej pro případnou rychlou opravu a dofoukání pláště. Aplikace nevyžaduje, žádnou manipulaci s kolem, stačí jen povolit ventil a aplikovat sprej. To se dá stihnout za jednu minutu. Pro různé podmínky, je ale potřeba mít více kol s různým vzorkem. Minimálně jedny na suchý rychlý povrch ( Geax Mezcal TNT) a do bláta a mokra ( Geax Mountain TNT). Časté měnění plášťů nelze doporučit jak z cenových důvodů ( sprej je na jedno použití, pěna po aplikaci za cca 5 minut tzv. vyšumí, a plní tak jen funkci rovnoměrného rozptýlení a vytvoření tenkého filmu latexu pro utěsnění TNT pláště), tak i pro nepříjemnou práci s plášti od latexu. Pro nezávodní použití se nám jeví vhodnější tekutý latex Geax Tubeless Therapy GTT, který se při dodržení čistoty při výměně plášťů dá vylít ( odsát velkou injekční stříkačkou ) a znovu použít. Jeho životnost je delší než u spreje a určitě vydrží celou sezónu.
Podstata systému Geax TNT
Italská firma Geax ( biková verze známějších silničních pláštů Vittoria) si dala za cíl dosáhnout hmotnostních parametrů klasického systému duše-plášť i u systému UST Tubeless. Zároveň odstranit problém běžných defektů "píchnutí " a tím posunout bezdušový systém vývojově o stupeň výše.
Základem je klasický systém UST ráfku bez otvorů na niple drátů s ventilem zašroubovaným a utěsněným v ráfku. Ráfek nepotřebuje proto ochrannou pásku a přináší prakticky 100% odstranění problémů s častými defekty duší způsobené posunem duše vůči ráfku a plášti. Známý to problém zejména u náročných a dlouhých sjezdů, kdy dojde k prodření duše o nekvalitní pásku a otvory od niplů, nebo k utržení ventilu. Tyto defekty jsou ještě více časté při použití klasických véčkových brzd, kdy vlivem přehřívání ráfků dochází k nárůstu tlaku v duši a k tepelné degradaci použitých materiálů chránicí pásky i duší. Tato vada je typická protlačováním pásky a duše do otvorů od niplů a vzniku mikrotrhlin a pórů v duši z tzv. vnitřní strany. Jinými slovy u UST systému, kde není duše s ventilem se nemá co poškodit , protože to tam není.
Plášť TNT se liší od klasického Tubeless v tom, že na jeho vnitřní straně chybí jedna vrstva gumy, která má za úkol utěsnit plášť. TNT plášť by se dal přirovnat klasickému plášti s patkou pro bezdušový ráfek. Je proto více poddajný, je sním dobrá manipulace při nasazování na ráfek, je i lépe skladný než klasický Tubeless a samozřejmě má i nižší hmotnost. Ale protože tam není vnitřní vrstva gumy, tak sám o sobě netěsní. TNT systém tuto vrstvu vytváří, až při montáži na ráfek. Do TNT pláště, který částečně nasadíme na ráfek se nalije tekutý gelovitý Latex , šedozelená latexová hmota. Používá se cca 45 g , polovina balení GTT na plášť 26 x.2,0. Životnost tohoto roztoku je 24 měsíců a měl by tak vydržet určitě celou sezónu nebo do doby než se plášť ojede. Po nalití nasadíme plášť na ráfek a nafoukáme klasickou pumpou. Po nafoukání roztočíme kolo aby se roztok rovnoměrně v plášti roztekl, tím dojde k utěsnění systému.Ideální je projet se krátce na kole a překontrolovat těsnost systému. Bez použití roztoku by přes plátno pláště unikal vzduch. Pokud nikde neuniká roztok a tlak neklesá je vše v pořádku, dokonalost utěsnění je vhodné překontrolovat ponořením do vody.
Druhý způsob používá speciální velmi jemný roztok latexu ve spreji. Na ráfek nasadíme plášť a nafoukáme ho na max. povolený tlak 4 bary. Plášť se usadí na ráfku, ale vzduch uniká přes plátno pláště. Vypustíme ventilem vzduch tak, ať zůstane pokud možno dobře usazena patka pláště na ráfku. Vezmeme sprej Geax PIT STOP, zatřepeme krátce jako s každým sprejem a nasadíme ho na otevřený ventil, ten musí být nahoře, aby pěna mohla lépe vyplnit plášť. Koncovka spreje je univerzální na všechny typy ventilů a zatlačením se ventil utěsní tak, že latexová pěna by neměla unikat mimo. Vyprázdnění spreje trvá asi půl minuty. Sprej nafoukne plášť na cca 2 bary. Po zašroubování ventilu je vhodné kolem opět zatočit a zkontrolovat těsnost systému, jestli někde neuniká bílá pěna latexu. Takto nafouknuté kolo lze hned použít. Dofoukat na provozní tlak je kolo potřeba až po 5 minutách jízdy, ne dříve. Pěna se za tu dobu rovnoměrně nanese na vnitřek plášťe a utěsní celý systém. Kontrolu těsnosti je vhodné překontrolovat ponořením do vody.
Použití latexu v kolech není nové, již před více než deseti lety s ním přišla firma Slime, a mezi bikery je znám pod názvem „slimák“. Ale až kombinace se Systémem Tubeless UST spojila výhody použití latexu při defektech typu „píchnutí“ s výhodou bezdušovek omezujících defekty typu procvaknutí „ hadí ušktnutí“. Latex zároveň odstranil problémy s netěsností UST Tubeless systému, a při použití nových plášťů TNT ( Tube No Tube) odstranil i hmotnostní deficit klasických Tubeless vůči systému duše-plášť. Rovněž se zlepšila i manipulace při nasazování na ráfek, která je plně srovnatelná s běžnými plášti. Nová generace Tubelees tak umožnila naplno využít hlavní přednost těchto plášťů, a to že díky nižšímu používanému tlaku, se dobře odvalují v terénu a zároveň zvyšují výrazně jízdní komfort. UST a TNT pláště se jezdí, asi o 1 Atm měkčí, než pláště s duší a jejich styčná plocha s terénem je tak o 15 —16 % větší. Díky tomu se lépe ovládají, lépe drží, nekloužou na kořenech a kamenech.
Tento nový trend potvrzují i další firmy vyrábějící pláště pro MTB. Roztoky latexu vedle tradičního Slime , který prodává i duši s roztokem latexu uvnitř, nabízí i Hutchinson ( systém Python Tubeless Light a Protect Air Tubeless a sprej Fas‘t Air Tubeless), sprej vyrábí i Zefal a další firmy. Systém aplikovatelný pomocí speciální vložky a roztoku latexu na jakýkoliv běžný ráfek a běžný plášť nabízí americká firma No Tube. Firma Vittoria nabízí systém PIT STOP Road Racing i pro silniční kola, sprej s latexovou pěnou se používá jako prevence nebo v případě defektu a je schopen nafouknout plášť na 6 atm. V sezoně 2007 bude například Geax nabízet TNT plášť s PIT STOP v sadě za zvýhodněnou cenu (899,- Kč). Na závěr jsme z katalogových údajů firmy Geax sestavili tabulku pro porovnání, netvrdíme že to je nejlehčí systém, ale pokud porovnáváme stejný typ pláště, skutečně se podařilo dosáhnout u TNT Tubeless srovnatelných hmotnostních parametrů s klasickým systémem duše - plášť.
Tabulka srovnání hmotnosti (v gramech) systému :
duše-plášť |
duše-plášť |
Tubeless |
TNT |
TNT |
|
kevlar |
drát |
- |
GTT |
PIT STOP |
|
Páska do ráfku |
10 |
10 |
- |
- |
- |
Duše Geax Ultralite |
130 |
130 |
- |
- |
- |
Plášť Mezcal 20x2,10 |
540 |
680 |
730 |
650 |
650 |
Latex Geax GTT |
- |
- |
- |
45 |
- |
Latex Geax PIT STOP |
- |
- |
- |
- |
30 |
CELKEM |
680 |
820 |
730 |
695 |
680 |
Zpracovali: Lída a Bob Damkovi
Foto: Ironbike, Bob Damek
PS : do sezóny 2007 přejeme hodně kilometrů bez defektů
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Tovární tým německé značky Canyon představil svůj závodní tým. Už před časem jsme psaly o...…
Celý článek…Už v květnu budou na severu Čech soupeřit cyklistky o vítězství na nejvýznamnějším českém etapovém...…
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…