Specialized Epic S-Works TEST

Měli jsme možnost otestovat nejvyšší verzi nového Epicu. Jak funguje nový Specialized se dvěma mozky?

Autor: Michal Červený
Není mnoho kol, která by vzbudila takový rozruch. Novinka od Specializedu takovým kolem je. I my už jsme o novém Epicu několikrát informovali. Nejprve jsme jej totiž objevili viz. článek Specialized EPIC 2009 SPY Photos a pak vám tu nej verzi detailně představili viz. článek Sauserův EPIC 2009 podrobně. Na podzim jsme pak mohli nejvyšší katalogovou verzi S-Works otestovat.

Specialized Epic S-Works 2009 TEST

Populární XC bike od velkého "S" se pro rok 2009 dočkal kompletního přepracování. Rám z karbonového materiálu Fact 10m předešlý úspěšný model nepřipomíná snad v ničem. Specialized Epic Sworks 09 testNejdůležitější změnou je umístění tlumiče. Ten dostal klasický tvar a od zadního kola se posunul do obvyklejšího prostoru ve středu rámu. Specialized ho vyvinul specialně pro Epica, nazval ho AFR Remote Mini a samozřejmě doplnil o mozek - Brain. Válec, jehož útroby celý systém ovládají, zůstal nadále schován u zadního kola a s tlumičem je propojen hadičkou vedenou po zadní vzpěře. I tento rám amerického výrobce zůstává věrný FSR systému zadního odpružení a disponuje zdvihem 100 milimetrů nad oběma koly. Výrobce uvádí, že by nový model měl vážit o 700 gramů méně než ten předchozí. Redakční váha se u testované velikosti M v katalogové specifikaci bez pedálů zastavila na hodnotě 9,44 kilogramů.

Zpracování matného rámu vypadá bezchybně. Karbon je na spodní rámové trubce chráněn téměř neviditelným oplastováním a před útoky řetězu chrání kovové destičky. Instalovat je možné jeden košík na bidon.

Specialized Epic Sworks 09 test Specialized Epic Sworks 09 test

Specialized sází na funkčnost odpružení svými tlumiči. Množné číslo proto, protože nový Epic má mozky hned dva. Jeden Brain ovládá odpružení zadní stavby a druhý je ukryt v nové vidlici Future Shock e100.
Důležité je samozřejmě obě jednotky dobře vzájemně sladit. Po krátkém laborování s větším i menším tlakem, se jako nejideálnější ukázalo věřit manuálu a tabulce s doporučenými tlaky. Ve vidlici je tlak zhruba poloviční než v tlumiči.
Citlivost, tedy bod, kdy se má tlumič přepnout z pozice "zavřeno" do "otevřeno", se dá jednoduše nastavit kolečkem
na mozku.

První dojem z nového Epica je příjemná, lehce natažená geometrie. Bike velmi rychle padne do ruky a po pár kilometrech jezdíte s pocitem, jakoby jste ho měli odjakživa.
Nemalý podíl na tom mají 640 milimetrů široké oversize vlašťovky Specialized XC Carbon. Ač jsem při přebírání kola do testu nechápavě kroutil hlavou, že už i Spešl podlehl zámořské módní vlně a svůj závodní XC topmodel osadil vlašťovkami, po pár ujetých kilometrech byla původní skepse ta tam. Právě široká řídítka s příjemným lomením v kombinaci s deseticentimetrovým představcem Syntace FS119 s pozitivním sklonem 6 stupňů dávají biku lehce trailovější nádech a s tím související jistotu při řízení.

Specialized Epic Sworks 09 test

Akcelerace je srovnatelná s pevným kolem stejné kategorie. Podílí se na ní několik faktorů a to celková váha kola, jeho tuhost a odpružení, které se při silovém působení jezdce "nehne". Vynikne při ní lehkost celku a tuhost. Právě na tuhost byl vývojáři kladen důraz a tak má hlavová trubka a krk vidlice netradiční spodní průměr 1 1/2" a ve středovém oversize složení BB30 jsou nové karbonové kliky s integrovanou osou a klasickým trojpřevodníkem 22-32-44 zubů. Snaha se neminula účinkem - nikde ani náznak nežádoucího uhýbání při záběru.

Na "chytré" odpružení je třeba si chvilku zvyknout. Netrvá to ale dlouho a naopak na "automatické" zavírání si člověk, který hojně využívá běžný lockout, navykne velmi rychle. Tlumiče reagují při správném nastavení téměř výhradně jen na podněty z terénu. Aby je dostal do pohybu jezdec svou vahou, musí se dost snažit. Při normálním šlapání nebo jízdě ze sedla na rovném povrchu se tlumič ani vidlice prakticky nepohybují.
Ve sjezdech se systémy otevřou a poskytnou potřebné centimetry zdvihu. Kolo se chová klidně a stabilně, a zároveň rychle reaguje. V prudkých technických výjezdech záleží hodně na pilotovi a způsobu jízdy. Zadní tlumič je v těchto terénech díky posunutému těžišti tím aktivnějším.
Specialized Epic Sworks 09 testKdyž dojde u zadního tlumiče k odtržení závažíčka, je chod tlumiče ve své první třetině poměrně citlivý. Za polovinou zdvihu potom progresivně přitvrzuje.

Vidlice e100 s karbonovou korunkou a krkem a celým systémem jen v jedné noze, je na tom podobně. Ta na mě osobně udělala z celého biku nejlepší dojem. Při váze okolo 1400 gramů nemá problém s tuhostí a lockout pracuje okamžitě a čitelně.
Doprovodným jevem k otevírání jak tlumiče, tak vidlice bylo u testovacího kusu jakési lupání, které se v karbonovém rámu hezky rozléhalo

Označení S-Works, tedy topmodelu značky, odpovídá samozřejmě i osazení. Řazení Shimano XTR není co vytknout, stejně tak zapleteným kolům Roval SL. I na tomto postu Specialized vsadil na vlastní produkt, i když zadní náboj a dráty jsou z produkce DT Swiss.
Slabším místem se ukázaly být brzdy Ultimate SL Mag, které Avid udělal pro Specialized ve zvláštní edici. Hraje pro ně sice váha, ale výkon a dávkování byly i přes zajetí pouze průměrné a to zvláště u zadní brzdy, kde se podepisuje použití 140ti milimetrového kotouče. I tak Avidy brzdily na použití při cross country dostatečně. U větších velikostí už jsou standardně namontovány kotouče 180 / 160 mm, stejně tak jako například u velikosti XL 400 mm sedlovka nebo naopak u velikosti S 170 mm dlouhé kliky.
Bílé gripy jsou sice krásná "lakýrka", ale tak na 14 dní bikování, potom začnou černat. Nevzhledně působil také průhledný plastový kryt mezi kazetou a výpletem zadního kola. Na kolech ze zahradnictví má pevně své místo, ale na vrcholném modelu zvučného výrobce jakým Specialized je, bych si ho odpustil.

Specialized Epic Sworks 09 test

Epic byl právě díky Brainu výjimečným kolem a nový model je zase o znatelný kus dál ve všech směrech. Je to top závodní bike se všemi vlastnostmi, které má kolo takové kategorie mít. Na druhou stranu si s ním dostatečně užijete i klidnou nedělní vyjížďku po technických pasážích.
Že jde ve verzi S-Works o exkluzivní bike jasně říká také cena. Ta činí 172 990 Kč, což není málo. Samostatný rám s tlumičem pak přijde na 69 990 Kč. I tak si své kupce tento bike jistě najde. Ty méně movité pak budou zajímat nižší modely, jejichž cena začíná na 96 tisících. Myšleno bylo také na bikerky.

Další informace najdete v našem MTBS Bikekatalogu '09 nebo na webu Specialized


Foto: Michal Červený & Petr Bureš
Přečteno - 32525x Tagy: test testy tech2008 tech2009
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  2. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  3. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  4. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  5. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  6. TechnikaFotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024
    Fotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #30 Hermida - vloženo: 02.01.2010 v 22:33:29

    .... - Nevím proč by si normální člověk s průměrným platem nemohl koupit bike za 100tis., pokud je mountainbiking jeho největším koníčkem a životním stylem?! Pokud se tomu chce člověk věnovat trochu na úrovni, tak si určitě nekoupí plečku za 35 tis. a to nemusí být profík. Hold se třeba na rok uskrovním, nepojedu na dovolenou, obejdu se bez nového telefonu, chlastu atd....

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #29 rosta - vloženo: 31.12.2009 v 10:06:56

    epic - Po špatných zkušenostech s Epicem si už nikdy nekoupím celoodpružené kolo a současný karbonový rám po záruce okamžitě vyměním za hartail.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #28 kormoran - vloženo: 31.07.2009 v 19:55:15

    zdravim,vaham a chci si koupit celoodpruzene kolo tak do 45000,-muzete mi nejake doporucitvyska188,vaha87kg

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #27 Jakub - vloženo: 16.06.2009 v 15:22:50

    Mám ho - vrele doporucuju tohle kolo,samozrejme se na trhu najde i lepsi nez je toto ale popravde vím , že už ho nedam z ruky,na tom kole chci umřít :-D..Vážně se povedlo,do kopce není cítit vazba na slapani a vidle pracujou suprove,jen me trochu desí ze nic necejtim kdyz jedu po kamenech,ne to byl vtip,je to vážně dobrej stroj

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #26 blabla - vloženo: 12.05.2009 v 14:49:25

    Na tohle zadny bohac byt nemusite. - Ja mam asi jeste drazsi kolo, nez je tuten klumpr, mam pritom prumerny prijem a tudiz jsem mene movity. Stacilo na to pouhe jedno stavebni sporeni. :)

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #25 Matěj - vloženo: 03.02.2009 v 23:44:56

    Epic S-Works - Omlouvám se,ale zajímala by mě podstata věci, a to jestli někdo z Vás měl možnost tento kousek řídit a jaký z toho měl pocit. Díky

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #24 Martin - vloženo: 03.02.2009 v 16:44:21

    Ohledně hlavního tematu těch to příspěvků - myslím si, že když se někdo věnuje kolu a jezdí na něm, tak si slušné kolo okolo 100 tisíc prostě pořídí. Ušetří si , nebo ho koupí na splátky. Myslím si, že majitel takovéhoto kola může klidně vydělávat 30 tisíc a jezdit v ojetý feldě.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #23 Honza - vloženo: 27.01.2009 v 17:27:33

    hmm - hmmm zajímavé názory - co by tomu řekl Sauser nebo Kulhavý. Bavíte se o 100% závodním kole ne o stroji s nosičem na závody kola o život.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #22 hsv - vloženo: 26.01.2009 v 21:05:03

    osazení - Jestliže máš jasno v crossmaxech, tak asi záleží na tom, zda jsi příznivec shimana nebo sramu, nicméně pokud máš na takovýto rám, nevyplatí se ti šetřit a dát tam něco nižšího než nejvyšší řadu. Já jsem před rokem a půl koupil rámový set SJ S-works (pravda po 50% slevě)a mám ho osazený v kombinaci XTR (kliky, přehazka, brzdy) a XT (ostatní včetně kol). Epic je ale na rozdíl od SJ závoďák, takže tam se počítjí i gramy. Pokud v tom setu není ta zmíněná vidle od spešlu, v úvahu přichází karbonová DT swiss, RS SID nebo nejvyšší řada od lišáka. Ale připrav si hodně nabitou peněženku...

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #21 fanda - vloženo: 18.01.2009 v 21:19:46

    krasavec - tak se stalo něco co není běžné,dostal se ke mě rámový set tohoto krasavce a tak dumám čím to osadit v čem mám jasno je crossmax SLR, poraďte? jinak dumám, jinak kvóta těchto kol pro ČR na tento rok je prý prodaná...

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #20 Vlada - vloženo: 15.01.2009 v 18:56:08

    Mensi uvaha - ani vlastne nevim k cemu takovehle testy jsou,myslim ze vetsina lidi navstevujici tyto stranky urcite tusi a rozumi kvalitam takovyhleho kola,spis by asi plno lidi zajimalo(coz samozrejme nikdo nevi)kolik takovych kol se u nas rocne proda.kdo si je koupi a jakym stylem na nich jezdi,jak si je dokaze sam servisovat...atd.myslim ze to by jsme teprve koukali!

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #19 pája - vloženo: 09.01.2009 v 13:42:44

    Fakt ftipný - ...Ty méně movité pak budou zajímat nižší modely, jejichž cena začíná na 96 tisících...
    Kvuli tomu se tady zase propírá jméno Michala a vznikaj dohady??? Myslim, že jste blázni a ty příspěvky jsou fakt dětinský. Méňe movité neznamená chudé, ale to je fuk, prostě to nechápu, proč lidi pořád do něčeho taklhe trapně rejpaj! Jinak Michale, ať se Ti v tomlhe roce daří! :) Pája S.

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #18 hajanen - vloženo: 30.12.2008 v 21:49:20

    preji vam ho - Emile Durkheim: nestydte se, za zavist ostatnich nemuzete. Uzijte si ho, je to nadherny, uzasny kolo! Kdybych nebyl doktor vydelavajici v cesku (i se sluzbama <23k), na vasem miste bych si ho hned koupil taky.

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #17 Emile Durkheim - vloženo: 29.12.2008 v 08:56:27

    stydím se - No, když jsem si přečetl zdejší příspěvky, tak se stydím ... je mi totiž 37 a zabezpečuji rodinu včetně manželky a dětí, platím leasing na dvě auta, hypotéku na dům, provoz kola silničního i horského, jezdíme na dovolenou dvakrát za rok a před vánoci mi přišel nový Epic S-Works ... kupodivu jsem nic neukradl a ani nezdědil, nikoho nevykořisťuji ... z toho plyne, že spravedlnost neexistuje ... snad jsem měl jen trochu víc štěstí ?

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #16 Petr - vloženo: 28.12.2008 v 17:07:14

    otázka - Potřebuju karbonovýho epica,když zrovna zabezpečuju rodinu,platím auto,hypotéku atd?.Budu mít čas na něm jezdit?Jinak soudruhu Červený ,máte příznačné jméno.

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #15 Roman - vloženo: 26.12.2008 v 01:37:33

    ... - Neznam pomery v jakych zije Michal Červený. Ale bezny clovek by nemohl napsat, ze si mene movity clovek koupi kolo "zacinajici!!!" na 96000kc.

    V dnesni dobe jsou radi lidi jak zabezpeci svoji rodinu, koupi si ojete auto a na splatky vetsinou veci do domacnosti a to se tresou at o tu svoji praci jeste neprijdou.

    Me je 23, ziju jeste u rodicu, pracuji v zahranici - rukama cca 10 az 16 hodin denne, rocne cca 500tis vydelek a takove kolo bych si uz z principu nekoupil. Nerikam, je to nadherny kousek, ale takove penize...

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #14 prodi - vloženo: 22.12.2008 v 23:29:49

    svým přístupem k věci mi všechno jenom potvrzuješ. Nemám už k tomu co dodat

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #13 Petr Červený - vloženo: 22.12.2008 v 21:01:18

    prodi - Pokud to myslíš opravdu vážně, tak by jsi měl vědět, že svět nefunguje na základě přání.

    Imho když budeme všichni milionáři, tak tenhle svět bude asi fungovat jinak. Nezapomeň že se bavíme hypoteticky. Inteligentní odpověď v tvém duchu by mohla znít asi nějak takto:

    Super, napiš mi Prodi svůj mail, já ti obratem pošlu číslo účtu. Bude mi stačit, když mi pošleš tak 5-6 milionů. Stačí takové něco?

    Podle mě je tahle debata o hov.. a odstartovala to tvá dětinská reakce, která navíc vůbec netýkala kola. Jestli chceš radit, tak poraď, jestli chceš flame, tak já už končím.

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #12 prodi - vloženo: 21.12.2008 v 21:58:55

    tak udělej něco, ať nemáš jen průměrný plat... jednoduché :)

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #11 Petr Červený - vloženo: 21.12.2008 v 20:29:07

    vydělávat - JO, být sám a bydlet u rodičů je krapet jiné, než mít manželku na mateřské, živit dítě, platit hypotéku, servis auta, sipo, provoz kola a další radosti z průměrného platu. Pak se pohled drobet mění.

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #10 Marek Votroubek - vloženo: 21.12.2008 v 01:25:46

    Souhlasím s kolegou, letos jsem si začal vydělávat na uplně fungl novýho authora a-ray Plus za 57 litrů, a momentálně má najeto 2500km, a ještě stíhám studium. Pravda, rodinu nemám, a i těch 96 bych šetřil dýl, ale i můj letošní výkon je na studenta dobrej ne?? Stačí jen pohnout zadkem ;-) a jde to jako na drátkách...

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #9 prodi - vloženo: 20.12.2008 v 21:17:52

    Petře, - no sám jsem otcem, takže s maminkou a tatínkem je to nějak pasé... Nicméně moje zkušenosti s lidma, co si pořád stěžují na peníze, jsou pouze takové, že se jim pouze nechce makat a žvaněj pouze doma u compu, místo toho, aby zvedli prdel a něco pro to udělali. Prostě si myslím, že pokud vážně chceš, tak si vyděláš. Samozřejmě taky se tady najde pár výjimek, ale jinak si za tí stojím.

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #8 Petr Červený - vloženo: 20.12.2008 v 14:54:02

    prodi - Dobrý fór. Pokud jsi to myslel vážně, tak buď "pracuješ" 24 hodin denně, nebo žiješ u tatínka a maminky. ;)

    Ten rám si za ty peníze koupí leda velký nadšenec, co šetří rok na rám, nebo zazobaný macho. (tím jsem pokryl 98%, samozřejmě vyjímky existují)

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #7 Jenda 1x - vloženo: 19.12.2008 v 16:28:55

    anebo vic krast. to je asi pohodlnejsi...

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #6 prodi - vloženo: 19.12.2008 v 12:43:18

    stačí jenom kluci víc makat a peníze se vám pohrnou...

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #5 rider - vloženo: 19.12.2008 v 07:55:43

    Myslím že to bude Kulhoj a Zelímu slušet:)

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #4 Petr Bureš - vloženo: 19.12.2008 v 06:49:44

    méně movitý ? - Tenhle člověk bude podle mě jezdit vtak 4 roky starém SUV, bydlet jen v jednopodlažním rodiném domku 6+1 a jeho plat bude oscilovat někde mezi 30-50 tisíci korun měsíčně. Žádný extra zazobanec :-)

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #3 Mára - vloženo: 19.12.2008 v 00:44:36

    ... - Jak se prosim Vás pozná méně movitý člověk který má na kolo za 96 tisíc?

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #2 Pavel - vloženo: 18.12.2008 v 22:43:14

    jo - taky je dobra zminka o tech mene movitych, ktere budou zajimat modely s cenou od 96000,- :-D

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #1 Petr Červený - vloženo: 18.12.2008 v 22:08:53

    rám - Vypadá to pěkně jako celek. rám si podle mě za ty peníze nikdo nekoupí. :)

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744