Carrera XC Titan TEST

Karbonový hardtail z řetězce Halfords v testu každopádně překvapil. Mile i nemile... Co nabídne za cenu pod čtyřicet tisíc korun?

Autor: Michal Červený

Značka, jejíž kolo jsme tentokrát podrobili redakčnímu testu, si troufám řict, nebude mezi českými bikery moc známá. Ve svém oblíbeném bikeshopu jí nenajdete. Vysvětlení? Je to s nadsázkou "supermarkeťák"! Ale žádný strach. Není to kdovíjaké celoodpružené peklo s dvoumůstkovou vidlicí, železnými šlapátky, osmnácti převody a to vše za super akční cenu 2590 Kč, které na nás útočí ze schránky.

Carrera XC Titan TEST

Halfords je úspěšná britská firma, která na českém trhu působí poměrně krátkou dobu. Mimo autodílů a doplňků se zaměřují také na prodej a servis kol a velomateriálu. Že nejde o koutek mezi ledničkami a zeleninou napovídají prodávané značky jako Kona, Apache a nově také české RB.
Carrera je značka, původem německá, jejíž produkty končí výhradně v prodejní síti Halfords. Model označený XC Titan je jejím bikovým topmodelem.

Carrera XC Titan TESTZákladem je karbonový rám, který je vyroben jako monoko, tedy z jednoho kusu. Nenajdete na něm nic zvláštního. Působí jednoduše jako většina jeho bratříčků z Taiwanu. Trubky rámového trojúhelníku mají kruhový profil a ani na zadní stavbě složitější profilaci nenajdete. Klasicky obepíná zadní kolo, pak se mírně zužuje dovnitř a směrem k patkám zase rozšiřuje.
Zadní stavba trochu limituje výběr plášťů. Dva a čtvrt palce široké gumy by už mohly mít s místem problémy. Na horních vzpěrách můžeme najít "návarky" na véčkové brzdy, což už se v dnešní době kotoučové moc často nevidí.

Zvenku vypadá zpracování rámu kvalitně. Hodnotit design je pochopitelně věc čistě individuální, bílo-černá kombinace působí jednoduše, elegantně a upoutá. Kdo kolo viděl naživo, líbilo se mu. A to jak cyklistům, tak především lidem, kteří jsou v oboru laiky. Ti také tipovali vyšší pořizovací cenu. Z té první skupiny pak na mně většinou hned směřoval dotaz, proč se karbonové kolo jmenuje Titan...

Carrera XC Titan TESTHalfords získává první plus dobře seřízeným kolem. Nejspíš si říkáte, že je to snad samozřejmost, ale i u některých velkých cyklistických firem zvučných jmen to zdaleka nebývá pravidlem.

Jako první na sebe upozornila při usednutí za řídítka kratší geometrie - nejde o žádný natažený závoďák. Spíše naopak. I tak je ale bike při rychlé jízdě klidný a drží dobře danou stopu.

Co na sebe ale také upozornilo, byla tuhost rámu. Přestože oblast kolem středového složení působí na oko hodně masivně, boční tuhost rámu byla v tomto místě podprůměrná. Zkrátka karbonový rám při silovém záběru znatelně uhýbal.

V terénu byl rám naopak pohodlný a to až nečekaně, ale ne nepříjemně. Malé ostré rázy od zadního kola spolehlivě vyhlazoval.

Kratší geometrie ve spojení se 68 centimetrů širokýma oversize vlašťovkama Truvativ logicky vytvoří hravé kolo a bylo tomu doopravdy tak. Reakce kola na otočení řídítky byla rychlá a přesná. Na můj vkus je 680 milimetrů na pevný sportovní XC bike už ale trochu moc. Fakt je, že ve sjezdech se díky nim cítíte jistější. To ale jen tehdy, pokud určitě víte, že se mezi ty dva smrky opravdu vejdete.
Vůbec kolo vás svádí spíše k užívání si na hravých trailech, než k udržovaní konstantní rychlosti a švihu na polních cestách.
Univerzální "splachovací" geometrii potvrdila i krátká a prudká stoupání jak v terénu, tak na asfaltu. I tady bike a hlavně jeho přední část zůstane v klidu a nemá tendenci se vzpouzet. Podíl na tom mají i výše zmíněná řídítka.

Carrera XC Titan TEST

Řadící soustavě, tvořené páčkovým řazením X.9 Trigger, přehazovačkou X.9 a přesmykačem X.7, nelze v podstatě nic vytknout. Řadila spolehlivě. Bezproblémově po krátkém zajetí fungovaly i brzdy Avid Juicy 5 se 160ti milimetrovými brzdovými kotouči. Dávkování citlivé a brzdná síla dostatečná.

Carrera XC Titan TESTKola jsou poskládaná z noname nábojů, dvaatřiceti drátů a ráfků Sun Rims DS2-XC. Obuty byly pláště Continental Explorer 2,1" s drátěnou patkou. Ty si v terénu sice vedly poměrně dobře, jistě a lehce, ale asfalt jim příliš nesedí a málo tuhý rám v akceleraci nepodpoří.
Vidlice Marzocchi XC600 TST2 disponuje vzduchovým zdvihem 100 milimetrů. Tlumení zajišťuje olejová patrona TST2, která řídí kompresi. Páčkou na pravé noze volíte mezi režimy Otevřeno a Zavřeno. Vytknout jí není téměř co, snad jen lehkou přetlumenost.

Zbytek komponentů tvoří kliky Truvativ Stylo s integrovanou osou GXP a hliníková sedlovka Team od stejného výrobce, s bílým sedlem Carrera. To bylo náchylné na zašpinění, ale stejně dobře šlo i umýt.

Cena tohoto kola je 38.990 Kč. Váha ukázala celkovou hmotnost 11,78 kilogramů.

Pro koho?
Titan ve mě vzbudil trochu rozporuplné dojmy. Dalo by se říci, že klame tělem!
Jako závodník hledající tuhý a agresivní bike, bych se po novém stroji poohlédl u jiných, zavedenějších, značek. Karbonový rám za co nejnižší cenu v tomhle případě není dobrá cesta a celkově bike díky geometrii není závoďák.
Jako člověk, který není cyklistickým nadšencem, ale na kole rád jezdí a chce něco s puncem exkluzivity (tedy nejspíše karbonový rám) za přijatelnou cenu, klidně bych po tomto biku sáhnul. Nabídne na hardtail o trochu větší pohodlí než je běžné, klidné chování za každé situace a spolehlivé komponenty.

Přečteno - 20390x Tagy: tech testy tech2008
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
    TEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  4. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  5. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  6. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.

redakční systém | ISSN 1803-5744