Eurobike 2009 Trendy

Jaké trendy do budoucna jsme zaznamenali na letošním veletrhu Eurobike ? Na tuto otázku vám odpovíme v následujícím článku ...

Autor: Petr Bureš

Zhruba desetkrát větší cyklistická výstava než je český Sportlife, která proběhla v německém Friedrichshafenu před cca 14ti dny, nabídla obrovské množství novinek od všech značek, které v cyklistice něco znamenají. Prokousat se všemi materiály, které jsme tam pořídili nebylo snadné, ale povedlo se. I letos se tak můžete těšit na ještě podrobnější summary, které vám začneme postupně dávkovat co nevidět.

Dnes vám představíme hlavní trendy, které byly alespoň z našeho pohledu na veletrhu patrné, a které, jak se dá očekávat,  se budou naplňovat v dalších letech.

Obecně lze říci, že letošní veletrh byl zejména ve znamení barev a designu. Nešlo si nevšimnout, že mnoho vystavovatelů přešlo na syté vícebarevné designy kombinující červenou, černou, bílou, zelenou a modrou barvu. Malinko jsme zaznamenali ústup celobílých modelů a naopak výrazné rozšíření nových lakovacích technologií, které umožňují vytvářet barevné linie napříč hlavovou i sedlovou trubkou. V tomto směru není nezajímavé, že podle tvrzení výrobců je vlastní lakování, které v mnoha případech obnáší 5 i více vrstev, dražší než výroba surového rámu. Přesto však cenový trend meziročně kola spíše zlevňuje, nebo při stejné ceně posiluje na specifikaci.


Dalším fenoménem, který byl na Eurobike patrný, je nástup nové špičkové závodní sady Sram XX. V podstatě si troufáme tvrdit, že většina renomovaných firem osadila touto sadou své top XC modely a Sramu se tak po mnohaletém boji konečně podařilo frontálně porazit dnes do jisté míry zastaralé Shimano XTR. Pokud namítnete, že je systém XX (2x10) svým rozsahem do jisté míry omezený a nenabízí tolik potřebný komfort trojpřevodníku pro hobby ježdění, pak vězte, že i s tímto "neduhem" se někteří rozhodli bojovat poměrně jednoduše. Například Specialized osadil na svůj nový trail bike společně s XX sadou vlastní trojpřevodníkové kliky a tím v podstatě zplnohodnotnil rozsah XX sady pro všechny.

Nepřehlédnutelným trendem, který postihl jak nové modely, tak i jednotlivé aftermarketové produkty, je nástup barevné customizace. Možnost vybrat si z barevných kombinací produktu tak, aby přesně ladil s ostatními díly na vašem kole, se diametrálně rozšířila. Barevné verze již nebudou doménou pouze drahých highend firem jako Tune, Hope a pod. ale na své si přijdou i příznivci mainstreamu. Sladit přehazovačku, řazení, kliky, rychloupínáky tak bude možné hned v několika barvách díky Sramu, Crank brothers, Race Face a dalším. Černá můra pro obchodníky, kteří budou muset rozhodnout kterou barvu nakoupí a kterou budou muset objednávat, ovšem zlaté časy pro všechny barvoladiče.

Jakkoliv toho bylo mnoho napsáno z pohledu materiálů, pokračuje trend karbonu. Vynecháme-li silnice, kde karbon v podstatě na všech frontách vytlačuje tradiční dural, pak v MTBikách se opět o chlup rozšířilo množství a jeho dostupnost. Renomované značky představily hned několik premiér celokarbonových enduro a freeride kol, o XC topmodelech nemluvě. Širokopásmové značky cílící svůj prodej do levnějších segmentů pak nabízejí čím dál více levnějších karbonových hardtailů a to jak v MTB tak mezi krossovými koly. A stranou nezůstává ani rozšiřování podílu karbonu v zapletených MTB kolech. Zde se sice zatím jedná jen o drahé high end modely ale pomalu se začínají objevovat ve více modifikacích a to jak pro XC, tak pro enduro, či freeride.

No a to je asi z těch zásadnějších trendů na příští rok vše. Pravda, dalo by se ještě psát i o postupném rozšiřování loni představeného planetového řazení v klikách Hammerschmidt, které si na svá enduro a freeride kola pro rok 2010 vybralo o poznání více značek, včetně několika prémiových modelů od Cannondale, Kony a dalších. Kdo ovšem očekával nový avizovaný model pro XC s větším rozsahem zubů, nedočkal se. Veřejným tajemstvím je také fakt, že po loňském představení elektrického DuraAce od Shimana Japonci intenzivně pracují na obdobném řazení pro MTB. Elektrické XTR nové generace již údajně existuje, ovšem má jednu "malou" vadu, nefunguje stoprocentně v dešti a blátě a proto se ho zatím Shimano rozhodlo neukázat ani jako prototyp. Uvidíme jak to dopadne. V každém případě se můžete těšit, že svět horských kol bude zářit barvami a komu se to nelíbí, tak se bude muset poohlédnout třeba po stále jednobarevných Santacruz, nebo eRBéčkách.

Přečteno - 12507x Tagy: eurobike tech2010
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Eurobike 2023
    Fotogalerie: Eurobike 2023
  2. Výstavy a veletrhyEurobike 2023 #5 (R-Y)
    Eurobike 2023 #5 (R-Y)
  3. Výstavy a veletrhyEurobike 2023 #4 (M-R)
    Eurobike 2023 #4 (M-R)
  4. Výstavy a veletrhyEurobike 2023 #3 (F-M)
    Eurobike 2023 #3 (F-M)
  5. Výstavy a veletrhyEurobike 2023 #2 (A-F)
    Eurobike 2023 #2 (A-F)
  6. Výstavy a veletrhyEurobike 2023 #1
    Eurobike 2023 #1

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #7 nemand - vloženo: 19.09.2009 v 19:25:47

    RAF - Standardizovaný průmysl jako u automobilů? Promiň, ale v tomhle s tebou nemůžu souhlasit .. tak jako se vším ostatním. Když sleduješ jenom to co ti jezdí před domem tak je jasné, že žádný vývoj nevidíš.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #6 čibrut - vloženo: 18.09.2009 v 09:28:47

    Hlavni trendy - ... jen s tím rozdílem, že ten automobilový standardizovaný průmysl není tak strašně předražený jako cyklo ...

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #5 anonym - vloženo: 17.09.2009 v 15:39:56

    XTR - XTR neni zastarale ani o nic horsi....Jak uz tu nekdo rikal XTR se vyrabi uz trosku dyl
    ...XX je proste novy....
    stejne jako Fox zacal delat vidle a hned byly na vsech topmodelech(2003) i kdyz do ty doby vsichni jedily SID

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #4 Petr Červený - vloženo: 16.09.2009 v 22:55:58

    trendy - Já bych spíš řekl, že se nikomu nechce až zase tak moc dávat hlavu na špalek, inovovat a vymejšlet, spíš za každou cenu se snaží udělat kola, na kterejch nebude vidět jako moc to ošidili a co nejlevněj a s jistotou nechali na Taivanu(Čína, Vietnam a spol.) vyrobit a nadizajnovat v módním duchu.( tím chci říct, že kvalita a preciznost klesá, ne tak pouze samotná finální cena, ve vezbě na pokrok technologie výroby a materiálů samosebou)
    Anodizace a ladění už probíhá asi 3 roky, ale letos snat těm chytrákům konečně docvaklo, že do tohohle lidi nasypou další peníze, protože kolo si každý rok nové nekoupí. :)

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #3 Raf - vloženo: 16.09.2009 v 17:39:36

    Hlavni trendy - Kdyz shrneme hlavni trendy do jedne vety: Nic noveho se nedeje, vyvoj kol je na vrcholu, uz je to jen o barvickach. Cili stnadardizovany prumysl jako automobily ...

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #2 Jenda - vloženo: 16.09.2009 v 16:36:59

    XX - Cekal jsem, kdy nekdo prijde s 10 kazetou a ohlasi to jako super bombu. Pojdme si tipnout, kde se to tak do cca 10ti let zastavi. Navrhuji 1 prevodnik a k tomu 23 kazetu. Specialized to prizpusobi "normalnim" jezdcum a da tam svoji 5ti placku. Konecne tu bude kolo, kde se bude dat radit pri kazdem slapnuti a na to vsichni cekame, nebo ne?! :-)

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #1 wojteach - vloženo: 16.09.2009 v 16:25:24

    barevný SRAM - Je veliká škoda že Sram zapoměl dát do výběru modrou barevnou kombinaci :( takže pro ty co maj rádi sram a modrou barvu smůla :/

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744