Pavel Zerzan testuje nový závodní 29” model Superioru. Výsledek? První start a hned první vítězství v ČP...
Když se řekne “MTB 29“, tak se většině příznivců cyklistiky vybaví bajkový speciál s mohutnými koly. Vsadím se, že velké množství z nás by dokázalo spočítat na prstech jedné ruky svoje známé, kteří na devětadvacítkách jezdí. Faktem ovšem je, že vyznavačů "twentyniners" je stále více a více, ono se totiž od roku 2002, kdy první velký výrobce kol - Gary Fischer - vrhnul velká kola na trh, leccos změnilo. Zejména jeho letošní kolekce s top modelem Superfly dokázala zásadně eliminovat původní nevýhody, jako byla velmi diskutovaná váha, která se nyní dostala na úctyhodných 10,5 kg. Dále pak malý počet výrobců komponentů - vidlice, pláště, zapletená kola — což je již také historií.
Těžko hledat příčinu toho, proč se předpokládaný boom nekonal. Jen vzpomeňte na silné hlasy mnoha odborníků: "Do dvou až tří let, devětadvacítky převálcují šestadvacítky!" Světová cyklistická unie (UCI) dokonce v pravidlech závodního MTB změnila, s platností od 1. ledna 2004, největší povolený průměr z 26" na 29". Revoluce jsme se však nedočkali.
Co více se skrývá za kódem 29? Především je to rám s upravenou geometrií, dále 28“ vidlicí, které donedávna produkovaly pouze některé firmy jako Suntour či Rockshox a konečně 28“ výplety s 29“ plášti. Hnací myšlenkou je rychlé a stabilní kolo do terénu, které si umí lépe poradit s překážkami jako jsou kořeny, výmoly, makadam a spoustou dalších nerovností, které na nás mimo silnice číhají. Tedy ideální pro závody typu Kolo pro život.
Pojďme nahlédnou trošičku do historie. Ta sahá až do roku 1991, kdy přišla americká divize Bianchi s modelem Project. O rok později následoval Diamond Back s Overdrivem nebo Specialized s Crossroadem. Tyto vlaštovky se ovšem nedočkaly velkého úspěchu, kola připomínala spíše hybridy nebo crossy, nikoli však horská kola s větším průměrem. První, kdo položil základy tomuto bajku, byly malé firmy jako Niner Bikes nebo Surely Bikes. O největší "popularitu" se ale postaral Gary Fischer v roce 2002. Pamatujete na jeho Mt. Tam nebo Paragon? “Kdo vyzkouší nebude chtít měnit, kdo nevyzkouší, bude stále nahlížet na 29” s despektem,” tvrdí Petr Kubášek - zástupce značky Gary Fischer v České republice.
Prvním a dodnes jediným výrobcem klasického devětadvacítkového MTB v ČR je Superior a to od roku 2004. Nabídka této kategorie byla jen velmi pomalu přijímána českým zákazníkem, ale dnes je situace úplně jiná. Superior bude s 29“ modely pokračovat i v sezóně 2009 a dokonce přidá jeden se závodními ambicemi!
Superior na rozšíření nabídky vsadil a správnost tohoto kroku o víkendu potvrdil člen týmu Česká spořitelna MTB Pavel Zerzan, který na 29“ zvítězil v maratonu seriálu Kolo pro život. Bylo to vůbec první vítězství na 29“ kole v dějinách českého poháru MTB! "Měl jsem ho doma jen týden a chtěl jsem ho hned zkusit na závodech. Měl jsem chvíli problém, člověk se cítí hrozně vysoko, musí se na tom naučit jezdit, ale šlo to rychle, zvyknul jsem si. Skvěle to jelo a hlavně tlumilo drobný nerovnosti. V Jistebnici jsem s kolem byl už sžitej a dokázal vyhrát, i když jsem měl drobet technický problémy. Ty se ale dají vychytat. Právě na tyhle typy závodů, řekl bych, je to ideální kolo. Cross country bych si s tím asi ale netroufnul. Určitě plánuju i další starty na devětadváce," líčil své pocity Pavel Zerzan po vítězství v půlmaratonském českém poháru. "Bavili jsme se o tom i s Trundou /Tomáš Trunschka, pozn. redakce/, kterej se v říjnu chystá na Crocodile Trophy - přemýšlí, že si kolo také vyzkouší a rozhodne se s čím vytáhne do boje s těma australskejma roletkama."
Že by Superior vsadil na maratonce "svého" týmu a snažil se rozdmýchat stojaté vody šestadvacítkářů? Že by klasickým šestadvacítkám odzvánělo? Tak horké to zcela jistě nebude, ale přece jen se hodně lidí zamyslí nad možností poznat jiný rozměr bajkování.
Výhody 29" - lepší prostupnost terénem, překonávání nerovností - v bahně, písku se tolik neboří - lepší trakce - větší rozměry přispívají k větší stabilitě a rychlosti - na jedno šlápnutí dojedete dále - stejný průměr ráfku jako u silničního kola umožňuje udělat z bika silničního ďábla |
Nevýhody 29" - 26-ti palcová kola jsou hluboce zakořeněna v myslích bikerů - vyšší hmotnost (nejen ráfků + pneu, ale zákonitě i vidlice + rámu kvůli zadní stavbě) - menší sortiment nabízených plášťů a ostatních dílů (vidlice) - horší ovladatelnost v technicky náročnějších pasážích |
Foto: Markéta Navrátilová, Jan Kotal
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Už popáté se vracíme na ostrov Mallorca, do ráje cyklistů. Oblast přenádherné Alcúdie i hotel,... Příspěvek MALLORCA 2025 – DNK kemp #5. Pojeď s námi na ostrov cyklistů pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…„Uf, to nejhorší máme za sebou“. To jsem si říkala, po ukončení prvního trimestru, ale ... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 3. díl. Hlavně si nic neplánovat pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
29 forever - Mám Garyho 29" od roku 02 - jsem asi jeden z prvních. 182cm 84-88kg . Tvrdím, že že pro jezdce od mé výšky výše je jednoznačně lepší na průjezdnost terénem, zejména v kamení, schody, sypký povrch. V technických pasážích mě to nelimituje, naopak. Kdo je velký a těžký má na kole vysoko těžiště a snáz se dostane do problémů. Tam 29" fungují . Kája to zkoušela 164/62 a pro trpaslíky na nic. Letos mám Superfly a to je jina liga. Kolo má 10,8 ( karbonový rám a lehká kola) a je super ovladatelné. Občas zkouším i 26" ale zůstávám 29"
odpověz na tento komentář... - mam 198cm, 29" palcovy kolo (FS) mam asi 3 mesice, jednoznacne jde o nejlepe padnouci ram za poslednich 10 let.
odpověz na tento komentářco se tyka nevyhod tak tam spatruju pouze vahu, i kdyz ta je relativni - za vetsi peniz se daji postavit velmi slusne tezka/lehka kola a omezenou nabidku komponentu, ale to se zacina zlepsovat.
Jo a potom pomaly zrychleni, chvili to proste trva nez ty mostra roztocite.
nesouhlasim s tim, ze se kolo spatne ovlada - resp. muj ram je tak velky ze misto tradicniho 13cm predstavce muzu pouzivat 9cm, dalsi vyhoda muze byt, ze mam vidlici s 48mm offsetem.
Co se tyka teziste, tak chapu ze problem ma mensi clovek, ale ja s tim nemam zadny problem a zatacky klopim lepe nez na 26" kole - patrne kvuli lepsi/vetsi trakci pneumatik.
Jak rikam, vsechno posuzuju z pohledu velkeho cloveka, pro normalni lidi je to asi trosku jinak.
Jo a ten Sup je pekny, ale nechapu proc je tam ta titerna hlavova trubka... :\
29" - Jezdím normálně 26" Sfinxe, ale již několikrát jsem měl půjčenou 29" pokaždé Gary Fischer jak full tak i HT a hlavní nevýhodu jsme spatřoval v lenosti, tam kde u Sfinxe 26" šlápnu a ten vystřelí jak raketa tak tam GF pomaloučku začal akcelerovat. Také se 29" špatně ovládá v točivých pasážích, je potřeba se do prudké točky více přibrzdit, nebo si jí více najet a hlavně jak píše Mirosav Volek tak pro velkého jezdce (mám 192cm) je to spíše nevýhodou, těžiště je poměrně vysoko a špatně se s ním pracuje. Jinak obrovská výhoda je v tom že to kolo má setrvačnost, když se rozjede tak jede jak tank a nic ho nezastaví pokud není potřeba přibrzdit a znovu akcelerovat, přes kořeny a díry mezi panely letí pěkně. Osobní názor je že na rychlé technicky nenáročné maratony tohle bude jednička a nebude mít konkurenci a na druhou stranu XC závod bude pro 29" konec, tam se projeví všechny její nevýhody.
odpověz na tento komentářJe potreba se na tom svezt a vyzkouset...ja jsem vyzkousel a koupil si 29" Gary Fisher Paragon a 26" biky me pripadaj jako maly detsky kola uz bych se na 26" nevratil. Jezdim na kole asi mesic najel jsem zhruba 1000km. Vyzkousel jsem to ve vsech moznejch terenech od rychlejch pesin a cest po prudky technicky sjezdy a klikaty singltracky a nemam s ovladanim a chovanim kola nejmensi problem spis naopak to vnimam jako vyhodu proti 26". Diky stabilite ted nemam ani potrebu davat v prasarnach niz sedlo. Jinak nejsem zadnej turista nebo vyholenej ex-silnicar ale biker kterej ma rad poradnej teren a taky ho jezdim.Proste velka zabava jezdit tohle kolo. Nikomu to ale nevnucuju akorat me stvou kecy lidi ktery na 29" ani nesedeli a nemaj poneti o co jde a rovnou reknou: 29" z principu hnus apod. Jinak tenhle Sup 29" vypada skvele jsem zvedavaj na 2009 modely.
odpověz na tento komentářrealita - To jsou zase kecy, např. na jedno šlápnutí dojedete dále - to je úplná perla. HAHA
odpověz na tento komentářJen se bojím, že teď začnou na těch žebřiňácích objíždět pohár všichni a totálně podělají nejrychlejší časy. :D
Hlaně holky, ty by na tom měly jezdit povinně.
29" nebo 28" - není to tak, ze to jsou "jen" 28" ?
odpověz na tento komentář26 nebo 29 je jedno - to podstatné je , kdo na tom sedí. Zerzi má letos super formu , prakticky všechno dojíždí na bedně a byla jen otázka času , kdy vyhraje. V Jistebnici to nebyla jediná 29 na startu ... Pokud si někdo myslí , že mu technika nahradí výkonost , přeji mu hodně štěstí !
odpověz na tento komentářasi jedinej SUP kterej se mi i docela líbí :-) rád bych zkusil ty "výhody" 29tek...
odpověz na tento komentář29`` z principu hnus
odpověz na tento komentářSup - Je fajn, že se do toho Superior obul. Asi se jim to rentuje, :-). 29ky jsou bikovější trekkingy. Na ryzí biking je vhodnější 26palců. Ale 29ky mají určitě opodstatnění. U nás by to využila většina lidí, o "nebikových" MTb závodech nemluvě.
odpověz na tento komentář29" - Pěknej výsledek, velký kolá jedou, ty nic nezastaví. Škoda že Sup ještě nestaví 29" biky na odpruženejch rámech, toď ideál na maratony. Supu zdar, snad nám taky něco na sezonu 2009 uvaří :-)
odpověz na tento komentářSuperprior 29..... - .....prostě kolo přizpůsobený sračkoidním závodům KPŽ.. Hnus!!
odpověz na tento komentářna maratony super - Testoval sem 29 to clovek vubec nepotrebuje ani vidlici .Jeste tam dat rolhoff tak je to bozi. Na maratony nema chyby na cross country nic moc pry vyjezdu z tocek se vetsi kola hure roztaci. Myslim ze pro normalni hobici idealni resen staci jedno kolo a muzou na to dat silnicni plaste , trekingovy plaste a hlavne bikovy plaste. 29 nazev je totiz jen reklamni tah rozemr rafku je stejny jako na silnici tzn 622 tok ze 28 palcu .tak ze s tratama a rafkama neni problem.
odpověz na tento komentář... - Výhoda je jednoznačná pro vysokého člověka. Aneb vysoký biker dostává do rukou adekvátní jezdecké náčiní jako průměrně vzrostlý biker s bikem na 26" kolech.
odpověz na tento komentářJaká je však realita v nabídce Superioru? Dva roky informačního, emailového nátlaku na Superior ohledně jejich nabídky dvou modelů na 29" kolech vyústil k doplnění modelové řady 2008 rámy pro vysoké postavy, pro které je 29" nejvýhodnější. Byl zařazen model velikosti rámu >21" pro 29" kola. Bohužel rámy byly jen na objednávku (9ks), komplet kolo bylo již nesehnatelné počátkem roku 2008.
Tedy nezbývá než doufat, být připraven koncem roku 2008, objednávat 29ky výrazně dopředu. Možná udělají i lepší slitinu než nyní. Pak to bude stíhačka v reálných rysech, snad sehnatelná, pro běžné vysoké bikery, :o).
hmm - Ten SUPROUŠ udělal ale pěknou střelu!! Škoda, že nejsou test centra..chtěl bych si koupit příští rok nového rovera a takhle si to vyzkoušet by mi k rozhodnutí určitě hodně pomohlo..osazení a ten design PARÁDA!! jen tak dál!!
odpověz na tento komentář