Nikoliv však díky vedru, inferno tentokrát představovaly déšť, mlha a bahno. Těžký etapák v Beskydech obhájil Polák Kaiser, na bednu dosáhnul i třetí Karel Hartl...
Letošní druhý ročník mezinárodního etapového závodu horských kol Beskidy MTB Trophy potvrdil svou pověst jednoho z nejnáročnějších závodů horských kol a stává se tak pojmem, nejen v pořadatelských zemích. Letos již tak obtížnou trasu, plnou náročných výjezdů, technických kamenitých a kořenových sjezdů a nádherných hřebenovek a singletracků, výrazně ovlivnila kalamitní těžba kůrovcem napadených smrků v kombinaci s několikadenním intenzívním deštěm. I zpevněné, jindy asfaltové, lesní cesty byly pokryté směsí bláta, úlomků větví, kůry a jehličí. To jak to vypadalo v lese, kde projela těžká lesní technika, lze jen těžko popsat. I když se pořadatelé snažili najít v daných podmínkách sjízdnější varianty tratí, paradoxem je skutečnost, že v zájmu ochrany přírody nešlo trasy vést tam, kde by to bylo i po vydatných deštích sjízdné.
Snad zakletým kopcem je Velká Rača, která již druhým rokem připravila „bahenní lázně“ a pořádně zacloumala s psychikou nejednoho bikera. Kdo si pamatuje loňskou bouřku s kroupami a prožil letošní bahna po týdenních deštích, tak snad už ani nevěří tomu, že je to nejkrásnější singletrack široko daleko. Snad to vyjde příští rok, jak se říká: „ Do třetice všeho dobrého i zlého“.
Na letošní Beskidy MTB Trophy se přihlásilo 463 bikerů ze 13 států. Deštivé počasí odradilo jistě další množství z více jak stovky očekávaných a našli se i takoví, kteří sice zaplatili, ale nepřijeli. Na start se tak postavilo ve čtvrtek v pravé poledne 428 bikerů.
První etapa vedla symbolicky po česko — polské hranici přes Velký Stožek a Čantoryji. Počasí této etapě nepřálo, mlha a slabý déšť, voda na zemi i ve vzduchu. Nádherné výhledy a malebné horalské osady jak na české tak i polské straně, které měly v kombinaci s technickými sjezdy pozitivně navnadit účastníky pro další dny, se ztratily v mlze. Z první etapy se tak stal boj s vodou, blátem, mlhou, kluzkými kořeny. Již první etapa ukázala jaké je rozložení sil. Vyhrál loňský vítěz Andrzej Kaiser. Trasu dlouhou 48,4 km s převýšením 1806 metrů zvládnul v čase 2:54:39, jeho průměrná rychlost nepřekročila 18 km v hodině. Takové jsou Beskydy!!! A protože naši přední bikemaratonci a neolympionici se náročnosti závodu zalekli a nepřijeli, největšími soupeři byli Polákovi kupodivu Dánové. Favorizovaného Michaela Bodrupa bohužel zastihnul na hřebeni mezi Stožkem a Sošovem technický problém a přišel tak o šanci bojovat v absolutním pořadí, ale s druhým Klausem Vesterlundem ukázali, jak jezdí hoši z dánských rovin. Z našich se nejlépe uvedli Radek Šíbl a Karel Hartl. Zato kategorii žen již od první etapy jednoznačně ovládlo duo českých bikerek Alena Krnáčová a Jana Ševčíková. Obě dvě se vešly do první padesátky absolutního pořadí.
Druhá etapa na Velkou Raču po nejkrásnějším singletracku Beskyd dlouhá 66 km s převýšením 2671 metrů a nejvyšším bodem etapy ve výšce 1236 metrů zvaná „Královská“ měla být zlatým hřebem etapáku. Stala se ale etapou „Blátivou“ a byla posledním hřebíkem do rakve řady závodníků. Po druhé etapě startovní pole řádně prořídlo. Bláto nebláto, na stupních vítězů stál opět nejvýše Kaiser v čase 4:23:22 a Dánům Bodrupovi a Vesterlundovi nadělil 10 minut. Z našich nejlépe dojel Véna Hornych a Radek Šíbl. V kategorii žen se duo Krnáčová — Ševčíková opět vešlo do první padesátky a na třetí místo se posunula Lída Damková.
Třetí etapa zvaná „Česká“ byla nejdelší 77,6 km s převýšením 2591 metrů. Nevedla sice do nadmořské výšky nad 1000 metrů, ale byla pečlivě vybrána tak, aby se dala téměř celá jet. Musela projet i Jablunkovské údolí a nevyhnula se tak asfaltu. Křížení s železnicí a hlavní silnicí bylo kombinací podchodu, lávky a tunelu. Zpevněné cesty však byly, pokud to šlo eliminovány na minimum o čemž svědčí průměrná rychlost vítěze pod 20 km v hodině. K perličkám patřil boční hřeben Kozubová, Malá Kykula a Malá Kyčera s nádherným přírodním, nikoli Čemba singletrackem a technický výjezd a sjezd ze Skalky. Tady byli množstvím a technickou zdatností jezdců Beskidy MTB Trophy zaskočeni i místní příznivci DH, kteří tuto trasu s oblibou jezdí . Vyhrál opět Andrzej Kaiser v čase 3 :55:59. Karlovi Hartlovi se podařilo vecpat mezi Dány na hezké třetí místo . České ženské duo opět v první padesátce, jen v opačném pořadí. Etapu vyhrála Jana Ševčíková, a tak nevzdávala svou snahu o obhajobu loňského triumfu. Trať sedla i Evě Bulínové, která dojela jako třetí.
Čtvrtá etapa nebyla jen do počtu. Měřila 51,7 km s převýšením 1626 metrů a vedla na nejvyšší vrchol čtyřdenního etapáku na 1257 metrů vysoké Skrzyczne. Byla to díky těžbě dřeva etapa se vším, co předvedly Beskydy v předešlých etapách. Bylo bláto, rychlé i technické sjezdy, sindletracky i lesní šotolky a asfalt. Takové Beskidy MTB Trophy v kostce. I když byl v poslední etapě konečně poražen „neporazitelný“ Kaiser, celkové vedení si s přehledem pohlídal. Vítězný dán Klaus Vesterlund etapu zajel za 2:34:03. Také Alena Krnáčová si pohlídala z druhého místa celkové prvenství a Janě Ševčíkové obhajoba utekla po více jak 18ti hodinovém souboji o pouhou minutu a 11 sekund. Karel Hartl byl opět nejlepší z našich, když se vešel mezi skupinu Poláků a dojel na pátém místě a udržel si tak krásnou třetí pozici v absolutním pořadí.
Beskidy MTB Trophy 2008 dokončilo 278 bikerů.
Závod skončil úspěchem Poláka Andrzeje Kaisera (DHL —Author), který obhájil loňské prvenství. To, že to není závod jen Česko — Polský potvrdil druhým místem Dán Klaus Vesterlund (Team Rivette) a dobrou pověst českých bikemaratonců na stupních vítězů zajistil skvělým třetím místem v absolutním pořadí Karel Hartl (Kelly's Racing Team).
Ženskou kategorii ovládly české bikerky vyhrála Alena Krnáčová ( Poštovní Spořitelna — Marin) před Janou Ševčíkovou ( Bike one team), které skončily na 46. a 47. místě absolutního pořadí. Třetí ženou byla Ludmila Damková ( Kastar) na 121. místě absolutního pořadí.
Další výsledky a informace na sportchallenge.cz/mtbtrophy a www.mtbtrophy.com
Foto: Pawel | Magazynrowerowy.pl
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
I/Y - nechcu do toho kecat ale tohle je polsky zavod a tam jsou proste Beskidy !
odpověz na tento komentáři - nechcu vám do toho kecat, ale beskydy jsou s tvrdým Y
odpověz na tento komentářrozdíl mezi přírodní a čemba singletrackem - Přírodní znamená že není uměle budovaný, má trochou jiné náročnější parametry sklonu a jezdí se po něm léta a Beskidy MTB Trophy mu neublížíla, bláto bylo na trase tam kde jezdila za deště těžká lesní technika a to nejsou singletracky
odpověz na tento komentářČemba singletrack - "s nádherným přírodním, nikoli Čemba singletrackem"
odpověz na tento komentářje to takovy ten kam se ted nebude smet prototoze po prujezdu zavodniku je cesta znicena?
Škoda že se nezmíníte o 4. v celkovém pořadí a zároveň vítězi kategorie M2 Václavu Strnadovi.(TJ Favorit Brno)
odpověz na tento komentář