Třetí vítězství v řadě si na trati v Offenburgu připsal Julien Absalon. Velký návrat mezi ženami prožila číňanka Ren Chengyuan. Jaroslav Kulhavý těsně zaostal za desítkou.
Světový pohár cross country se po premiérovém zavítání na africký kontinent vrátil zpět do Evropy, konkrétně na již zaběhlou trať u německého Offenburgu. Závod pod hlavičkou nejvyšší světové soutěže se tu konal letos po třetí.
Zřejmě i sem zavítala ona neustále zmiňovná krize. Offenburští pořadatelé po loňsku ze své monstróznosti slevili, i tak byly vyhlášené technické sekce jako Dual Speed, Wolfs Drop nebo World Class Drop velmi hustě zaplněny lidmi a cílový prostor a tribuna pod obří obrazovkou jakbysmet. Atmosféru se tedy divákům podařilo vytvořit skvělou, hodnou soutěže, která se tu konala.
Technický okruh, na jehož velké části se nedá předjíždět, v minulých letech o mnohém rozhodl. Na úvod tu vyhráli v brutálním lijáku Absalon a Kalentieva, Tereza Huříková poprvé šestým místem nakoukla do Top10 SP, loni vyhráli znovu Absalon a Kalentieva a rozhodlo se o českých olympionicích pro závod v Pekingu.
O sobotním klání juniorů a juniorek jste se mohli dočíst ve článku Medaile českých juniorů nebyla daleko, v neděli byly na řadě elitní kategorie žen a mužů.
Po poloviční účasti závodnic z první desítky loňského pořadí World Cupu v Africe se do Offenburgu sjela opět kompletní dámská světová špička. Bohužel, chyběly z více či méně známých důvodů jen Kateřina Nash Hanušová a Tereza Huříková. Kvůli nemocem nedorazily ani prvoročandy Jana Valešová (Česká spořitelna MTB) a Jitka Škarnitzlová (dimp Giant) a tak jedinou českou zástupkyní ve třiadevadesátičlenném startovním poli byla Lucie Veselá z TJ Favoritu Brno.
V Pietermaritzburgu nestartující závodníci měli na německé půdě velkou nevýhodu už od startu, kde stáli někde v šesté řadě a dál.
V závodě žen to byla třeba Kanaďanka Marie Helene Premont (Rocky Mountain - Maxxis), Catherine Pendrel (Luna), Georgia Gould (Luna) nebo jediná Číňanka Ren Chengyuan. Ta byla v Offenburgu poměrně překvapením. Od olympijského závodu, kde dojela pátá, ji totiž nikdo nikde neviděl. A do světového poháru se vrátila ve velkém stylu! S vysokým startovním číslem se neuvěřitelně dravě prodírala mezi závodnicemi a hnala se za nic netušícím čelem závodu. To od druhého kole opanovala úřadující mistryně světa Španělka Margarita Fullana z týmu Massi, když si vytvořila dvacetivteřinový náskok na Rusku Irinu Kalentievu (Topeak Ergon).
Ve čtvrtém kole ze šesti přelétla Číňanka ve stejně vytahaných a nepadnoucích kalhotech jako loni Elisabeth Osl, Catherine Pendrel, Lene Byberg i Irinu Kalentievu a hnala se dál za další kořistí, kterou už byla jen Fullana. Pověstné čínské turbo známé z loňského Houffalize znovu šrotuje na plné obrátky! Páté kolo jela Ren o 34 vteřin rychleji než Fullana a dostala se do vedení, které během posledního kola navýšila o 49 vteřin a za velkého překvapení snad všech projela s rukama nad hlavou cílem.
Druhé místo už Fullana uhájila, pro bronz si dojela Norka Lene Byberg ze Specializedu, čtvrtá skončila Irina Kalentieva a pátá vítězka prvního závodu Lisi Osl (Central Ghost). Její týmová kolegyně, olympijská vítězka Sabine Spitz, ač povzbuzována davy diváků, dojela až osmá. Desátým místem se blýskla dvacetiletá blonďatá Kanaďanka Emily Batty (Trek) a vyhrála tak kategorii U23.
Slovenka Janka Števková (CK MTB Dohňany) přijela do cíle třicátá a Lucie Veselá byla klasifikována jako 83. se ztrátou dvou kol.
Na start závodu mužů se postavilo 219 borců. Mezi nimi bylo i 14 českých závodníků. Jediným, kdo se dokázal v Offenburgu zaháčkovat ve špičce, byl Jaroslav Kulhavý (Rubena Specialized), který výborně odstartoval a pohyboval se do třetího kola ze sedmi na osmém, devátém místě, tedy v podstatě ve vedoucí skupině jezdců, mezi nimiž byly minimální rozestupy. Na čele se vystřídali José Antonio Hermida (Merida Multivan), Florian Vogel a Nino Schurter (Scott Swisspower), Christoph Sauser (Specialized) nebo Roel Paulissen (Cannondale Factory Racing).
Na konci třetího kola za to vzal olympijský vítěz Julien Absalon a během jednoho okruhu svým soupeřům odskočil téměř o minutu. Dlouho na druhém místě jezdil mladý Jihoafričan Burry Stander, který ale v posledních kolech začal trochu ztrácet a dostali se před něj skvěle jedoucí Němec Wolfram Kurschat (Topeak Ergon) a Francouz Jean Christophe Peraud (Massi).
Že i mistr se někdy utne, ukázal v pátém kole Švýcar Christoph Sauser (Specialized), kterému po těžkém pádu praskly obě brzdové páky. V témže okruhu zabalil i Hermida, kterému totálně seklo po tom, co v minulých dnech prodělal virózu. Naopak prapor Meridy ve hře držel výborně jedoucí Naef, který se se startovním číslem 72 propracoval do první pětky.
Absalon si svůj náskok pohlídal a do posledního kola si mohl dovolit zvolnit. Cílovou fotobuňku protnul v čase 1:49:26 hod. a Orbea mohla v Offenburgu podruhé slavit.
"Mám velkou radost! Bylo těžké jezdit ve velké skupině na čele, tak jsem počkal až to Schurter začal v nejdelším stoupání trochu natahovat a zaútočil jsem. Na evropské svěťáky jsem ladil formu, takže jsem rád, že mi to vyšlo!", říkal Julien novinářům v cíli.
O druhé místo se v posledním kole ještě tvrdě bojovalo. Za velké podpory fanoušků stříbro nakonec vybojoval domácí Wolfram Kurschat (Topeak Ergon) a svůj životní úspěch si na cílové rovince patřičně užíval. Bronzová medaile patří Jean-Christophu Peraudovi z týmu Massi. Čtvrtý dojel třiadvacítkář Burry Stander (Specialized) a pátý Ralph Naef (Merida Multivan).
Jaroslav Kulhavý projel cílem jako jedenáctý se ztrátou + 3:03 min. na vítěze. Chvíli nechtěl věřit, že je jedenáctý, myslel, že uzavírá první desítku. Poslední kolo totiž zajel biker týmu Rubena Specialized jako třetí nejrychlejší.
"Myslel jsem si, že jsem desátý, ale i jedenácté místo beru. Chtěl jsem se držet Schurtera, ale to nešlo. Jelo se hodně rychle a poslední kolo a půl už mě braly křeče. V jednom skoku mi ufoukla přední guma a nevěděl jsem, co s tím mám dělat. Jet se na tom dalo a nechtěl jsem riskovat problémy při opravě nebo výměně, tak jsem se rozhodl to nechat a jezdil jsem jen opatrněji ve sjezdech. Jelo se mi ale daleko lépe než v Africe. Těším se do Houffalize, tam to nebude takhle rychlý závod. Jsem trochu smutnej, že jsem si zapotil svoje nový potítko z Afriky. Doufám, že mě kvůli tomu nevyhmátnou na doping!", komentoval Jára s úsměvem své potítko v jamajských barvách s vyšitým lístkem marihuany.
Milan Spěšný s číslem 53 také neměl nejideálnější startovní pozici, ale celý závod se dokázal posouvat vpřed, až z toho bylo 30. místo se ztrátou necelých šesti minut na vítěze.
"Jelo se mi o poznání lépe než v Africe. Cítil jsem se lépe už od minulého týdne, kdy jsem si po Bundeslize začal trochu do Offenburgu věřit. Bohužel jsem byl hodně hendikepovanej tím startem z 53. pozice. Pak jsem se sice asi o deset míst posunul, ale uvíznul jsem ve velké skupině, odkud jsem se nemohl dostat dál. Rozjel jsem se až tři kola před cílem, kdy jsme se s Martinem Gujanem propracovávali dopředu.", popsal průběh svého závodu nejlepší biker České spořitelny MTB a ke svému výsledku dodal: "Je to takový nějaký můj standard, ale ztráta na vítěze nebyla velká, takže jsem spokojenej."
46. dojel Jiří Friedl z Merida Biking Teamu a byl na sebe hodně naštvaný. "Závod se mi nepovedl. Už od druhého šlápnutí jsem věděl, že dnes to nebude ono. Do třicátého místa jsem to sice neměl daleko, ale nemohl jsem s tím nic dělat. Neměl jsem vůbec žádnou sílu.", vysvětloval Floutek.
Jeho nový týmový kolega, Rakušan Christoph Soukup dobře odstartoval spolu s Kulhavým byl v první skupině. Pak ho ale potkal nepříjemný a bolestivý pád, po kterém prý dvě kola přemýšlel, že závod ukončí. "Takhle dobrý start se mi už dlouho nepovedl a většinou, když se mi povede start, tak se mi něco přihodí.... Bohužel to platilo i dnes...", řekl nám Christoph po závodě. Nakonec vydržel, dostal se do tempa a bylo z toho 23. místo.
Filip Eberl (Scott Scania Team Kolín) se po startu prokousal na 53. příčku.
Nejlepším z českých třiadvacítkářů byl Josef Kamler z České spořitelny MTB na 66. místě.
Ostatní čeští závodníci se výrazněji prosadit nedokázali. Šanci na nápravu budou mít už příští týden, kdy je čeká belgická biková klasika na těžké trati v Houffalize.
Výsledky - Ženy:
1. Ren Chen Gyuan (CHN) 1:49:56 hod.
2. Marga Fullana (ESP, Massi) + 0:49 min.
3. Lene Byberg (NOR, Specialized) + 1:24
4. Irina Kalentieva (RUS, Ergon Topeak) + 1:37
5. Elisabeth Osl (AUT, Central Ghost) + 1:51
6. Catharine Pendrel (CAN, Luna Women's) + 2:05
30. Janka Števková (SVK, CK Dohňany) + 10:22
83. Lucie Veselá (Favorit Brno) - 2 kola
Výsledky - Muži:
1. Julien Absalon (FRA, Orbea) 1:49:26 hod.
2. Wolfram Kurschat (GER, Topeak Ergon) +1:09 min.
3. Jean-Christoph Peraud (FRA, Massi) +1:24
4. Burry Stander (RSA, Specialized) +1:32
5. Ralph Näf (SUI, Mulivan Merida) +1:54
6. Lukas Flückiger (SUI, Trek World Racing) +2:13
11. Jaroslav Kulhavý (Rubena Specialized) +3:03
30. Milan Spěšný (Česká spořitelna MTB) +5:50
46. Jiří Friedl (Merida Biking)
53. Filip Eberl (Scott Scania Kolín)
66. Josef Kamler (Česká spořitelna MTB)
70. Jiří Novák (Odlo Specialized)
75. Matouš Ulman (Scott & Hagget)
83. Jan Škarnitzl (dimp Giant)
122. Matěj Nepustil (Česká spořitelna MTB)
132. Kristián Hynek (Scott & Hagget)
144. Ondřej Cink (Merida Biking)
178. Tomáš Pešek (Scott Scania Kolín)
182. Lukáš Sáblík (Scott Scania Kolín)
kompletní výsledky najdete na webu UCI
Foto: Jan Němec & Michal Červený
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
hermida - špatně čteš..."V témže okruhu zabalil i Hermida, kterému totálně seklo po tom, co v minulých dnech prodělal virózu."
odpověz na tento komentářco se stalo s hermidou???? - nevite nekdo kam se v tomto zavode najednou podel Hermida??
odpověz na tento komentářrepre - kdo tam jel za repre z cechu a kdo za sebe?
odpověz na tento komentářKulha vs. Slava - Jo a kdo vyhrál mistrovství světa pod vedením Slávy??? Že by to byl právě onen Kulhavý??? Ano přesně tak. Není to až tak o Slavíčkovi. Někteří kluci maj hold osobní limit přes kterej se asi jen tak nedostanou. Kulhec je jeden z těch kterej svuj limit stále hledá. Jen tak dál Jardo.....
odpověz na tento komentářsláva - ještě že je repra trenér a podrží ho výsledky Kulhy! ve Scanii to klukům jezdí možná tak na kolo o život!
odpověz na tento komentářsagan je hovado - Ty sjezdy si tam daval, kdyz nepocitam prvni desitku, nejlip...
odpověz na tento komentářSagan - Minimálně do top 20. V prvním kole se ta trať neuvěřitelně ucpala a ztráty na zadních pozicích se bez zavinění jezdců počítaly na minuty. Je to nespravedlivé. Pustit přes 200 jezdců na start takovéhle trati je od pořadatelů NEBETYČNÁ HLOUPOST. Nechápu, proč se nejezdí třeba kvalifikace pro jezdce od 50. místa žebříčku. Třeba týden předem. Trať týden předem musí být na WC tak jako tak už připravená. Z kvalifikace by postoupilo dalších 50 lidí a nemuselo by docházet k masakrům na startu hlavního závodu. Situace, kdy lidi nosí v balíku kola nad hlavama, aby jim někdo neukopnul šaltr nemá se závoděním nic společného.
odpověz na tento komentářTakhle je to ošetřené tím pravidlem 80% - což je sice hezké v tom, že se nepředjíždí závodníci o kolo zpět, ale stejně je to spíš z nouze ctnost. Kdyby třeba Absalon kvůli viróze nestartoval v RSA, tak by šel na start hezky dozadu a ten závod nevyhrál. Pak by všichni mluvili o tom, jak je to kruté. Takhle když to pohřbí někoho z mladých talentů, tak o tom píšeme jenom my.
Peter Sagan - Se startovním číslem 235 se prokousal na 55 místo. Tento 19-letý mlaďas ze Slovenska je pro mě největší překvapení. Kdyby startoval zepředu patřil by podle mě minimálně do top 20! Doufám, že to příští tejden ukáže!
odpověz na tento komentář