Další článek ze seriálu Čínská mise MTBS - naše postřehy a zážitky z předolympijského Pekingu, který vstupuje do her s jasným posláním - One Dream, One World, povede se? Víte jak drahý bude lístek na MTB?
Moje nejoptimističtější představy vzaly za své. Vžijte se do podzimního dne, kdy mlha vše halí do šedobílého oparu. Venku počasí, že by ani psa nevyhnal. Takový pohled se naskýtá obyvatelům a návštěvníkům Pekingu každý den. Na jaře, v létě, na podzim a v zimě. Nyní ke konci srpna je to o to horší, že teploty se pohybují nad 30 stupňů a vlhkost jistě atakuje stovku. Totální pařník. Stačí udělat pár kroků a člověk je okamžitě mokrý. Číňan ovšem ne, ti mají práh potivosti zřejmě položenej trochu výš. Ráno jsou jich plné parky, mladí, staří. A všichni cvičí, někde jsou vidět skupinky s "velitelem", někde i osamocení jedinci. Přes den jsou jich zase plný ulice. Třicetimilionové město se dává do pohybu, pruhy pro cyklisty již dávno nejsou tak plné jako před několika málo lety, vystřídaly je bohužel auta. Všichni se dohromady snaží na ulicích fungovat, v některých situacích přestávám chápat to, co se na křižovatkách děje. Chodci, cyklisti a automobilisti v jednom velkém mravenčím chumlu, doslova připomíná architekturu olympijského stadionu. Toto je Peking 362 dny před startem olympijské premiéry BMX a 364 dny před závodem MTB.
Smogová situace v Pekingu je opravdu příšerná, bikrosaři však měli štěstí v neštěstí, od 17. do 20. srpna byl zkušebně zaveden již zmíněný omezený provoz automobilů v celém městě. Dle oficiálních zpráv se počet aut snížil o 35%, průměrná rychlost autobusů se zvýšila ze 14km/h na 21 km/h a stav ovzduší se zlepšil o celou pětinu. To však bylo znát až den po skončení, tedy v den finálových rozjížděk, najednou se všichni divili, že nedaleko Pekingu jsou hory, že má Peking vysokou televizní věž a že i v rudé Číně je modré nebe se žlutým sluníčkem. Předcházející dny byla viditelnost jako v tom nejhorším podzimním dnu. Číňané tedy jásají, jak jim to krásně vyšlo a že se během olympiády nikdo neudusí. Za pár dnů se však Peking opět pomalu zahaluje do mlhy.
Peking, Čína a Číňané se opravdu snaží. Olympijské hry na vás dýchnou ihned po opuštění letadla. "Rukáv" z letadla zdobí nejznámější čínští sportovci propagující Bank of China. Pasová kontrola je rozdělena, podobně jako všude jinde na světě, na čínské občany, cizince a zde na Capital Beijing letišti ještě na olympioniky. Ano, již rok před hrami je na pekingském letišti Olympic lane, kudy prochází všichni, kdo jedou sportovat na Good Luck Beijing. Potom co vám policista zkontroluje pas, ohodnotíte jeho práci na připraveném strojku - s policistou 123456 Xin Jing jste byli spokojeni :-)) nebo :-) nebo snad :( ani náhodou :-((? V průběhu 4 dnů, které jsem v Pekingu zatím strávil jsem ale zjistil, že je to úplně běžné. Stejné přístroje mají i v bance (doporučuji vyměnit peníze - a spíše dolary - již na letišti, v menších pobočkách bank se může stát, že pracovnice uvidí Euro prvně v životě a výměna se nakonec může protáhnout i na 37 minut - hádejte, jaké dostala hodnocení?), prý je to tak na všech institucích. A nejen tam. V hotelovém pokoji leží papír s žádostí na vaše hodnocení, v tiskovém středisku také, na závodišti obchází jeden z tisícovky dobrovolníků a chce po vás komentáře.
Ale zpět ke Good Luck Beijing a Olympijským hrám. Když si vzpomenu na obrázky z Turína 2006, kdy v den zahájení odjížděli poslední stroje z olympijské vesnice, tak takhle vypadá dnešní stav OH 2008. Číňané jasně posílají do světa vizitku - jsme téměř připraveni! Cyklistický areál s BMX dráhou a zastřešeným velodromem je hotový, MTB okruh je na 95% připraven. Ostatní sportoviště zažívají svoje premiéry v těchto dnech, kdy zde probíhají další soutěže Good Luck Beijing, např. v šermu, žápasu, plážovém volejbalu, baseballu. Jako staveniště stále vypadá hlavní olympijský stadion "Hnízdo". Ten je obklopen vysokými ploty a běžný okukující, jako třeba já, má co dělat, aby získal pár dobrých snímků. Zájem o hry je znát právě tady, kolem dokola brousí lidé s foťáky na krku a loví.
Kapitolou samou o sobě byl závod světového poháru bikrosařů. Organizátoři vzali vše do svých rukou, až došlo k menší hádce mezi zástupci UCI a zástupci z Číny. Závod z pohledu UCI byl světový pohár, závod z pohledu čínských pořadatelů byl ostrým testem na OH. A nutno podotknout, že znát to bylo již od prvního okamžiku vstupu na závodiště, vlastně ještě před tím. Důkladná security prohlídka, batoh v rentgenu, otevírání počítače, průchod rámem jako na letišti. To samé se týká všech motorových vozidel, které do areálu vjížděly, kontroloval se i vnitřek autobusu a dokonce i motory. Předejít jakýmkoli teroristickým útokům je jasná priorita.
V akreditačním středisku se sice snažilo pět malých Číňánků, ale najít mojí průkazku jim trvalo zhruba 15 minut. Po vstupu do areálu bylo malých Číňánků všude jako smetí. Oblečení do oranžových triček měli jasné rozkazy: každého velmi slušně pozdravit, ukázat cestu, přivolat výtah, donést výsledky, striktně zakázat vstup kam neměl člověk oprávnění. A v tom aby se jeden vyznal, jen novinářských akreditací bylo asi osm druhů. I fotografové se lišili třemi různými. "Nemáš zelenou vestu, nemůžes na trať!" křičel jeden v červeném tričku. Tiskové středisko bylo rozděleno na píšící, fotící a natáčecí novináře. Na jednoho novináře připadnul jeden dobrovolník, který obstaral internet za poměrně drahý špás (během olympiády bude stát připojení na celou dobu 1000 $), přinesl výsledky, obstaral odvoz do hotelu, při odchodu či příchodu do místnosti si všichni za stolem stoupli a pozdravili.... až si člověk přišel trochu hloupě. Všichni si neustále zapisovali do svých notýsků, každý z nich musel denně odevzdávat report o tom co za den udělal, co by se dalo změnit atd. Nadšení dobrovolníků neznalo mezí, nedovedu si příliš představit, že by takto ochotně a téměř zdarma pracovali čeští studenti. Na druhou stranu, ono se hraje o Olympijské hry, kam se každý z nich chce dostat a zároveň každý z nich miluje Čínu a dělá pro ni maximum. Maximum tedy dělá i pro olympiádu.
Modré "úbory" pak na sobě měli čističi a čističky. Bylo jich jen o něco málo méně než oranžových, ale svojí práci vykonávali také velmi svědomitě, nikde se nepovaloval jediný papírek či vajgl. Procházeli volně areálem a vše okamžitě sbírali, utírali, vysypávali koše.
Jedinou slabinou byli diváci, ti byli evidentně na tribuny nahnáni. V životě BMX neviděli, při prvním velkém skoku zahřměla tribuna hlasitým ÓÓÓÓÓ. Americký spíkr se svou čínskou kolegyní je však nedokázali příliš rozpohybovat a rozfandit.
Ale snad to bude při samotných hrách lepší, vstupenky se prodávají za opravdu směšné ceny snad ne vaechny sporty. Důvod je prostý, organizátoři chtějí naplnit tribuny zejména svými fanoušky, kteří nemají na to, aby si koupili lístek na atletiku za 800$ jako v Aténách. Dá se tedy předpokládat, že hlediště bude hýřit červenými vlajkami se žlutou hvězdou.
Vstupenky si může člověk objednat již dnes, není bohužel nikde psáno, že zrovna vám bude přidělena. Cena vstupenky na horská kola je stanovena na 108 Kc!!!!! (na OH v Atlantě před 11 lety stál 25 $) Respektive 216 korun, protože je nutné zakoupit vstupenky dvě, na závod žen 22.8. a na závod mužů 23.8. Již poměrně dražší bude BMX, kvalifikace za 180 a finále za 360 Kč, to samé dráha. Silniční závod bude zdarma. Jen pro zajímavost - nejdražší sportem bude basketbal, finále přijde na 3.000 Kč. Nejdražší bude zahajovací ceremoniál, nejexklusivnější místa jsou k mání za 16.300 Kč, nejlevnější za 720 Kč. Ceny všech vstupenek si můžete prohlédnout ZDE
Peking, Čína a Číňané se opravdu snaží a každého se snaží přesvědčit, že OH zvládnou na jedničku. Na mě osobně zanechal testovací závod Good Luck Beijing jen ten nejlepší dojem. Otázkou je, jak se organizátoři poperou s tisícinásobně větším náporem diváků, smogem a horkým počasím....
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Zajímavé - Že bych vyrazil na OH do Číny?? :-)
odpověz na tento komentář