Jaká jsou specifika handbiku? Ukážeme vám je na závodním karbonovém speciálu předního českého handbikera Honzy Tománka...
Strojovna, kterou vám dnes představíme, není jen tak ledajaká. Jedná se o závodní speciál předního českého handbikera Jana Tománka. V jeho rodném listu je sídlo firmy Carbonbike, malé švýcarské městečko Zeiningen nedaleko Basileje. Ovšem vlastní výroba se nachází u našich severních sousedů v Polsku kde se vyrábějí karbonové části rámů a specifické doplňky pro handbiky.
Značka | Carbonbike |
Model | EvoJet 2010 |
Typ | handbike |
Rám | Karbon |
Vybavení | Shimano XTR |
www | carbonbike.ch |
Cena kola | 205 000,- Kč |
Takže se podívejme na to, jak vypadá Carbonbike EvoJet 2010 v provedení seat position, určeném pro sedícího jezdce s nohama na taženýma podél předního kola, který pilotuje Honza Tománek.
Rám tohoto kola je "upečen" ze dvou hlavních částí. Kompaktní monokokové vidlice a zadní části se sedačkou.
Na rozdíl od klasického kola, handbike má poháněné přední kolo a tomu je také zcela přizpůsobena konstruhce vidlice. Kompletní pohonná jednotka je totiž situována právě na přední vidlici. V ní je uchyceno přední kolo handbiku, které je ovšem v podstatě co do specifikace klasickým zadním kolem s devítipastorkovou kazetou. V případě tohoto závodního speciálu jsou osazena 26" zapletená kola Remerx RMX 6522, ale není výjimkou, že se osazují i silniční 28" výplety.
To, co jsou pro zdravého bikera řídítka, jsou pro handbikera kliky. Kokpit závodního handbiku je soustředěný právě zde. Jestliže jsme se doteď bavili o sériových komponentech jako byla kola, kazeta, nebo řetěz, tady se začíná lámat chleba a ke slovu přicházejí specifické komponenty. Že jde použít klasické kliky, je sice pravda a několik špičkových závodníků je na svých speciálech má, ale pro ruční úchop je lepší širší rozteč. Speciální kliky, které jsou použité v našem případě jsou stejně jako rám z karbonu. Jsou osazeny trojicí převodníků Stronglight 53/39/26z. a zakončeny nikoliv pedály, ale speciálními karbonovými rukojeťmi s prostorem pro uchycení řadících a brzdových pák. Mimochodem poloha pravé a levé kliky mezi sebou nesvírá úhel 180° jak je obvyklé, ale 0°. To je z důvodu ergonomie, protože použití klasicky situovaných klik by nadměrně zatěžovalo zejména zádové a ramenní svalstvo a pýsobilo negativně i na páteř.
Zatímco řazení má na starosti špičkové devítirychlostní Shimano XTR, brzdy jsou u handbiku v poněkud jiné sestavě. Handbike má totiž bržděno pouze přední kolo, ale z bezpečnostních důvodů hned dvěma nezávislými brzdamy. To v praxi znamená, že zde nalezneme dvojici silničních Durace brzdiček ovládaných jednou brzdovou pákou XTR na pravé rukojeti a druhou umístěnou zleva přímo na vidlici.
V kokpitu pilota handbiku pak jednak kvůli regulím UCI, jednak kvůli vyššímu komfortu, nechybí praktické zpětné zrcátko a lehký, karbonový kryt řetězu a převodníků chránící handbikera před nechtěným kontaktem s převodovým ústrojím.
Přední vidlice ale slouží kromě umístění pohonného ústrojí také jako držák pro handbikerovy nohy. Ty jsou při jízdě napnuté a položené v polohovatelných úchytech v přední části handbiku.
Vidlice je pak s rámem spojena prostřednictvím hlavového složení a dvojice vahadel, díky kterým lze nastavovat optimální geometrii kola. Nedílnou součástí mechanismu je také hydraulický pístek, který působí jako stabilizátor a díky němu handbike snadněji udržuje přímou stopu.
Zadní část rámu je oproti vidlici sice větší, ale zdaleka né tak komplikovaná. Jejím úkolem je totiž pouze letmé uchycení dvojice zadních kol a vytvoření zázemí pro polohovatelnou sedačku. Sedačky a jejich polstrování je většinou ryze individuální záležitost. Jijich polohování se odehrává v několik směrech za pomoci suchých zipů. Dvojice zadních kol je postavená na speciálně upravených nábojích Remerx a stejně jako přední kolo zapletena čtyřiadvaceti duralovými špicemi. Prozatím jde o prototypy vyrobené speciálně pro Honzu Tománka, ale Remerx již připravuje sériovou výrobu těchto kol. O jejichž distribuci se má starat výhradně právě Honza Tománek.
Zakázková stavba handbiků není pravda žádným levným "sportem" Pokud byste měli typovat na kolik vyjde tento Tománkův závodní speciál, kolik byste řekli? Nebudeme vás napínat. Cena tohoto stroje je 205 000,- Kč. A to si k němu ještě připočítejte 65 tisíc za náhradní sadu karbonových Zipp 404 kol a dalších 90 000,- Kč za plná časovková kola Zipp Disk.
Vývoj mezi hanbiky, které jsou zatím stále hodně mladou disciplínou, jde oproti klasickým kolům neustále mílovými kroky vpřed. Objevují se nejen silniční ale také horské speciály, místo oceli a duralu se začíná stále častěji objevovat karbon, u horských handbiků se využívají kotoučové brzdy. Nyní se objevují i karbonové konstrukce, takže handbikery tedy zřejmě čeká ještě velmi zajímavá budoucnost.
Další informace o handbicích Carbonbike najdete na stránkách výrobce www.carbonbike.ch. Zajímavosti a info o Honzovi Tománkovi pak najdete na jeho stránkách www.honzatomanek.com.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…