Cannnondale Rize Carbon 2 TEST

Prošel ostrý US green karbonový trailbike redakční torturou jako břitva máslem? Dozvíte se v našem velkém redakčním testu ...

Autor: Tomáš Taich

V Pensylvánii na východním pobřeží Spojených států lokalizovaný výrobce se odjakživa počítal k základním kamenům MTB. Cannnondale - přestože produkoval hodně atypická řešení konstrukce obecně a časem se vyvinul v jednoho z mála výrobců spoléhajícího (mimo jiné) na neotřelé, vlastní koncepty odpružení - nezmizel v proudu dějin, ba naopak stále se těší hordě svých příznivců. Pravda, značka má snad i stejně velký počet odpůrců, ale tak už to někdy na světě chodí — máte-li jasný a nekonformní názor.

První desetiletí 21. století ale představuje veliké síto komerční úspěšnosti — a nejen v bike businessu. Nejedna US marka již rezignovala na auru výroby americkou rukou, omotanou kolem svých výrobků, a přesunula produkci na Dálný východ. Na Taiwanu a v Číně se tak svařují a pečou rámy pro GT, Specialized, Santa Cruz a další, koncern Trek již také uvažuje o dovršení kompletace přesunu výroby za levnější pracovní silou. Ano, takové počínání tyje z nižších nároků na pracovní prostředí a mzdy tamních dělníků. Na druhou stranu se ale pro velké a střední firmy zdá nezbytností — neplatí již jen ono specializedovské Inovate or die, ale pravdou je i nutnost snížení nákladů na samotnou produkci. Cannondale byla jedna z posledních firem s kultovním MADA IN USA štítkem. Vše ale bude již od letopočtu 2010 jinak.

Značka od loňska patří pod stejného majitele — kanadský koncern Dorel - jako GT, Mongoose a Schwinn (a nejnověji i Iron Horse). Vedle pozbytí absolutní samostatnosti se od příštího roku bude produkce rovněž realizovat na Taiwanu. Jistě, není třeba se bát o kvalitu — jak svědčí výsledky výše jmenovaných ostřílených matadorů taiwanských a čínských továren. Navíc Big C ještě posiluje příchodem německého konstruktéra Petera Denka, někdejšího vývojáře Scottu, za nímž stojí Spark, Genius, Ransom...

Systémová integrace
Testovaný Rize dostal důvěru i pro příští rok - nevadí teď příliš, že v lehce pozměněné serii se 140mm anebo 120mm zdvihem. I pro příští rok totiž zůstávají základní komponenty rámu Rize v platnosti a tak je i tento test, takřka v mezidobí, stále aktuálním.

Oněmi jednotlivostmi kostry jsou například tzv. Back Bone, tedy 3D hliníkový výkovek středového pláště, uložiště hlavního čepu a dvakrát zeslabované sedlové trubky. Středové složení BB30 masivního průměru (Big C je tu pionýrem nejpionýrovatějším) spolupracuje s karbonovými klikami Hollowgram SL (s převodníky FSA). Rám je jinak upečen z karbonového kompozitu, dolní vzpěry zadní vidlice však jsou opět hliníkové. Podobně integračně je na tom přední část kola s vidlicí Lefty Max Carbon 130 LRC s karbonovou vnější nohou, vnitřnostmi tlumení Fox a titanovou pružinou pro maximální citlivost pérovací akce. S vidlicí je spojen speciální náboj, zajištěný v ose imbusovým šroubem, nahoře potom je s krkem přímo integrován představec masivního průměru. To vše pro maximální pevnost a současně nízkou hmotnost. (Pro sejmutí předního kola je nutné demontovat třmen brzdy, díky adaptéru však nedojde k rozhození seřízení. Kolo také není nutno vyjímat z „vidlice“ pro opravu duše, ale jen pro eventuální přepravu.)
Celý rám i s vidlicí působí v zeleném hávu velice elegantně, linie přechodu mezi hliníkem a karbonem jsou neznatelné, vše je precizní a s vysokým „hi-tech efektem“. Hlavní čep je tvořen průmyslovými ložisky, zatímco ostatní se na práci 130mm víceramenného systému odpružení podílejí kluznými pouzdry. Tlumič Fox Float RP23 pak nabízí celkem čtyři módy komprese tlumení.

Vybavení pro 21. století
Cannondale patří k těm výrobcům, kteří s jistotou opustily mentální výbavu minulého století studené války a s poklidem angažuje jak komponenty Shimano, tak i SRAM. A s chutí tyto giganty ještě prokládá markou FSA. Měniče tak má na starosti Shimano (XTR, XT), SRAM dodal řetěz a kazetu, převodníky zase FSA. Kokpit je v režii FSA, Cannondale a Fizik, kola přišla od Mavicu (Crossmax ST) a obutí od Schwalbe (trojsměsné Nobby Nic UST 2,25“). To vše v kompaktním, jedenáct a půl kilovém balení velikosti M.

Konkurenční srovnání
 

Cannondale
Rize Carbon 2

Rocky Mountain
Altitude 70 RLS
Trek
Fuel EX 9.9
Specialized
Sworks SJ FSR Carbon

cena

165 999,-
149 810,-
139 990,-
177 990,-
materiál rámu
karbon/alu
karbon
karbon
karbon
vidlice
Lefty Max Carbon RLC
Fox 32 Float RL
Fox F 120 RL
Specialized Future Shock S120
tlumič
Fox Float RP23
Fox Float RP23
Fox Float RP23 XV
Specialized AFR Brain
zdvih př./zad.
130 /130 mm
140 / 140 mm
120 / 120 mm
120 / 120 mm
systém odpr.
jednočep s přepákováním
čtyřčep
jednočep s přepákováním
FSR čtyřčep
úhel hl. trubky
68,5°
69°
69°
68,5°
úhel sedl. trubky
72,5°
76°
73,5°
71°

Jízda za 160 tisíc
Ano, Rize Carbon 2 přijde na 165 999 Kč. To už je pěkná suma za jízdní kolo. Co takový obnos značí v praxi?

Rize je sice v katalogu či na webu definován jako trail bike - tedy škatulkářovým pojmem pro nezávodní XC stroj středního zdvihu, posed ale vykazuje o něco delší a nižší, než je v této kategorii dnes běžně standardem. Nicméně nejde o velkou deviaci a pilot jí lehce přivykne. (A navíc ocení stabilitu předku při prudším stoupání.)

Jak je Rize lehký již při očuchávacím potěžkání, tak také především působí při jízdě. Právě odtud potom bike čerpá svou hbitost při akceleraci, ale i při manévrování. Samotné pérování totiž není při maximálním využití jeho možností až tak stabilní jako jiná provedení. Ale o tom více později.
Díky povedenému kokpitu, od pohodlného sedla Gobi přes tvar řídítek FSA po příjemné gripy Cannondale, se jezdec cítí při jízdě komfortně. Ještě více pak do vedení kola promlouvá, vedle vzpomínané lehkosti, také ruku v ruce s ní jdoucí tuhost. Kompaktnost rámu, vidlice, kol, představce s řídítky, středové partie, to všechno je až do očí bijící protiklad s nízkou hmotností celku. Bike se tak s chutí překlápí ze zatáčky do zatáčky, s precizností a jistotou vykrajuje vracečky. Cannondalu domovské východní pobřeží USA je — narozdíl od kalifornského západu - pověstné kořenitým, kamenitým terénem lesních pěšin a podobný East Coast biking dominuje také okolí Prahy, kde byl Rize prověřován. Aktivní pérování nad oběma koly a měkčený dezén pneumatik spolu s přiměřeně hbitou geometrií (a onou lehkostí jízdy v opravdu kompaktním hávu) se postaraly, že testovaný Cannondale záhy v našich lesích zdomácněl. A nevadilo tomu ani mírné stáčení vidlice do leva, patrné především na silnici. Ke spolehlivému ovládání jistě také přispěly brzdy Avid Elixir zdatnou účinností a přitom bezstarostnou ovladatelností.

Vraťme se nyní k samotnému charakteru pérování. Rize nabízí poctivých 130 mm zdvihu nad oběma koly. Zadní stavba až překvapivě dobře koresponduje s titanovou pružinou ve vidlici, komfort jízdy je skutečně značný. Protože je již volba ProPedalu 1+ - jako na celé řadě jiných kol - citelně znát v úbytku pérovacích schopností a naopak přínos k ostrosti akcelerace je malý, byla po celou dobu zachovávána harmonie pérování nad oběma koly s otevřeným tlumičem. I vidlice při maximalizaci tlumení komprese plynulou regulací nabízí přeci jen horší vlastnosti v členitém terénu — byla proto rovněž nechána více méně s malou měrou útlumu komprese. Akcelerace tak (jistě i díky měkčí směsi dezénu) není raketová, stále však je velice dobrá. Bike s chutí stoupá, aktivní odpružení navíc pomáhá - nad oběma koly! - ve výjezdech protkaných kořeny. Citlivá sestava vidlice pak sice zkraje v trialových sjezdech zvyšovala hlavový úhel a přinesla určitou zbrklost, vcelku ale bylo možné se na tento jev dobře připravit a po čase o něm nebylo příliš vědět.

Hyperexkluzivní bike — pro koho ale?
Potíže s ovládacími prvky tlumení vidlice Lefty, kdy jedno kolečko regulace pohybovalo současně i druhými (odskok, tlumení komprese v nízké a i vysoké rychlosti, plus páčka zamykání) bereme jako nedostatek testovacího vzorku. Citelné snížení tlaku v bezdušových kolech přes noc sice již vzorkovitosti biku asi připsat nelze, neběží ale o neřešitelnou věc. Hodnotíme tak Rize v celku jako hbitý, lehký a přitom maximálně kompaktní sportovní XC stroj pro fajnšmekry a náročný terén. Jinou otázkou ale je vyvolávací cena takřka 170 tisíc korun v situaci, kdy bike o více než 100 tisíc levnější nenabídne možná až takovou fajnovost jízdy, přinese ale stejný bikerský zážitek. To je ale již věc každého jednoho bikera (a jeho finančního účtu).

Technické parametry
velikosti S, M, L, XL
A - úhel hlavy *) 68,5°
B - úhel sedlové trubky*) 72,5°
C - délka horní trubky*) 597 mm
D - výška rámu *) 457 mm
E - rozvor*) 1105 mm
F - délka zadní stavby *) 425 mm
G - výška středu *) 330 mm
hmotnost kola 11,48 Kg

O sourozencích z rodiny Rize se dočtete více na www.cannondale-bikes.cz, v našem katalogu potom můžete zase bike přehledně porovnat s konkurencí.

Foto: Michal Červený

Přečteno - 19052x Tagy: testy tech2009 cannondale
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzePrvní dojem: ocel nebo titan - Javax vs. Equator
    První dojem: ocel nebo titan - Javax vs. Equator
  2. TechnikaFotogalerie: Merida One Twenty 600
    Fotogalerie: Merida One Twenty 600
  3. Testy - RecenzeTEST: Merida One Twenty 600
    TEST: Merida One Twenty 600
  4. Týmy a klubyCannondale Factory představil nový design dresů a kol
    Cannondale Factory představil nový design dresů a kol
  5. TechnikaFotogalerie: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
    Fotogalerie: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
  6. Testy - RecenzeTEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
    TEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #8 Dan - vloženo: 29.08.2009 v 15:14:03

    pro TT - Super testík Tome, jsme rád, že píšeš dál, nevěděl jsem o tom a rád si oživím Tvůj nevšední styl. Jinak Lefty mi lehce zatáčela, zejména v pomalé jízdě a obecně jsem ji moc nemiloval..

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #7 TT - vloženo: 28.07.2009 v 10:45:20

    pro Rushe - ....díky za info o Lefty. jezdil jsem jí ale aspoň třikrát dlouhodobě, a u dvou bylo tohle decentní stáčení znát....na silnici, a teď i v prudkém stoupáním mírnou rychlostí......nerozhodí tě to ze stopy, ale registruješ to.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #6 TT - vloženo: 28.07.2009 v 10:41:58

    Poldovi - nazdar pane, neboj - test supr čupr blikačky, spešl for you, je už v běhu!

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #5 TT - vloženo: 28.07.2009 v 10:40:31

    Tomcatovi - zdravím,
    inovace přeci není jen v pérování - i když on i dobře udělaný jednočep je kumšt. copak jednonohá vidlice (jakkoliv možná sporná či alespoń diskutabilní), karbonový rám v kombinaci s hliníkovými částmi a spešl středem je standardem nebo dokonce podřadným soustem?
    a konstatování status quo není přeci žádný PR.....navíc podepsat jako závodník určitou dohodu o mlčení o výsledcích vývojového oddělení mi přijde jen logické.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #4 Rush5 - vloženo: 27.07.2009 v 09:25:14

    mírné stáčení vidlice do leva... - Mám Lefty přes dva roky, ale stáčení doleva jsem si tedy nevšiml. A to mi věřte, že mi ze začátku hlodalo, co bude ta jednonožka dělat! Možná jsem divnej, ale já ten pocit neznám. A bez držení jezdím sem tam taky!

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #3 Tomcat - vloženo: 26.07.2009 v 15:09:28

    To Jirka a koment na hezké PR - Ten začátek je opravdu vtipný , divize motorek musela být prodána, DH tým museli taky dát pryč ale na některých kolech je samolepka Made In USA... LOL.
    Inovate or die opravdu neplatí, nebo je něco inovativního na jedno čepové koncepci? Výjimka byla prototypová řada Fulcrum. Bohužel ta ukázala jak málo dokáží přežít inovaci kdy závodníci v továrním týmu Volvo Cannondale museli podepsat NDA aby se na veřejnost nedostalo jak poruchová kola to byla. Nakonec to zachránil Cedric Gracia kterej by jim, ale vyhrával i na "ukrajině" takže se zase vrátili ke konzervativnímu nic moc jednočepu.

    Cannondate je mistrem zpracování duralu a kompozitu, bohužel takovéhle velkohubé patriotické PR musíš škodí a vyvolává lehký úsměv pokud někdo ví jak tomu je. To, že byl odkoupen nějakým "koncernem" nesvědčí o úspěchu, ale právě o problémech v podnikání. Takže jo některá kola budou Assemble in USA , ale taky zbytek bude právě Asie

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #2 Jirka - vloženo: 25.07.2009 v 05:08:37

    Skvělá recenze! - Parádní test, líbily se mi i informace o značce na začátku článku - k takhle exkluzivnímu kolu se to podle mě hodí. Super počtení!

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #1 Zdeněk Pól - vloženo: 24.07.2009 v 16:25:16

    TT na hrad! - Tome, ty mě bavíš, ty jsi prostě srdcař! I Mr. Spy by zajásal:) Dost bylo blikaček a nosičů:)

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744