Je to letošní hit. Stojí sice dost peněz, ale povoženíčko na ní je eňoněňo. Obrázek vám napoví, že jsme otestovali teleskopickou sedlovku Joplin s dálkovým ovládáním na řídítkách ...
Občas se v bikovém průmyslu rozhoří malé revoluce, které někdy uhasnou stejně rychle, jako vzniknou, jindy se ale poštěstí a výsledkem je masivní rozšíření dané věci. Jak ten který nápad dopadne, je většinou otázkou peněz a až ve druhé řadě pak mírou geniality jeho tvůrce. Teleskopická sedlovka je přesným důkazem toho, že sebelepší nápad bez masivní marketingové podpory nemá na růžích automaticky ustláno.
Se vznikem a postupným rozšiřováním trail biků rostla poptávka po
systému umožňujícímu časté nastavování výšky posedu. Až do letoška ovšem žádná
firma masově teleskopickou sedlovku nenabízela. Nejznámější polohovatelnou
sedlovkou byl Maverick Speed Ball, ovšem ten vlastnila díky jeho nesnadné dostupnosti
jen hrstka vyvolených bikerů. Pak ale přišel rok 2008, firma Crank Brothers
kupuje od Mavericku licenci na hydraulický systém teleskopické sedlovky a najednou
je zaděláno na masivní rozšíření tohoto produktu po celém světě.
Nelenili jsme
proto a tuhle sedlovku ve svém dražším provedení s ovládáním na řídítkách si
půjčili a důkladně otestovali. Celým jménem Crank Brothers Joplin pracuje na
poměrně jednoduchém principu, který známe z lockoutů odpružených vidlic. Píst
sedlovky je natlakován vzduchem, který zajišťuje vysouvání sedlovky zpět do
její "vysoké"
pozice. Olej a uzavíratelná tryska pak zajišťují aretaci sedla ve zvolené pozici,
přičemž pro snížení sedla je zapotřebí trysku otevřít, vlastní silou sedací partie
nastavit správnou polohu sedla a tu poté uzavřením trysky zaaretovat. Manipulace
s tryskou probíhá prostřednictvím páčky u zámku sedlovky. Ta je pak buď jednoduše
prodloužena a nastavuje se rukou pod sedlem, nebo je prostřednictvím lanka a
bovdenu vyvedena na řídítka, kde se o ovládání stará jednoduchý jojstick.
Asi si kladete otázku jak je to s hmotností a rozměry. Sedlovka se dodává ve dvou průměrech 30,9 a 31,6mm a její hmotnost jsme včetně lanka a bovdenu naměřili 555gramů. Délka sedlovky činí 380mm, přičemž míra minimálního zasunutí do rámu je 100mm. V porovnání s klasickými sedlovkami je tak nárůst hmotnosti o cca 200-300 gramů celkem přijatelný. Horší je to jen s průměrem, protože větší průměr sedlovky logicky nezasunete do rámu s menší dírou. Nicméně mnoho výrobců all mountain a trail kol má rozměr 30,9mm na svých rámech a nic tak nebrání do těchto rámů Joplina nainstalovat.
Co se technické specifikace týče, tak je zajímavé zmínit ještě jednu věc a ta se týká zámku sedlovky. Ten je totiž také "cizího" původu a to konkrétně made by Bontrager. Jeho jednoduchá konstrukce umožňuje snadné a rychlé nastavení polohy sedla, navíc nevypadá vůbec špatně a na tom si právě designerská firma Crank Bros. zakladá. Nejenom funkční, ale také hezké musí být její produkty a když k tomu navíc přidáte i sexy jméno Joplin, rázem je z původně maveričího produktu o kterém věděla jen hrstka příznivců celosvětový trhák.
My jsme ho nasadili na více freerideové enduro Giant Reign a vyrazili do lesa zjistit, jak to celé vlastně funguje. První na co jsme při montáži sedlovky narazili, byla pochopitelně absence navářek pro uchycení dalšího ovládacího bovdenu. Narychlo to vyřešila naše kamarádka americká páska, natrvalo by si ale kolo zasloužilo alespoň pevnější a líbivější stahovací pásky. Jízda s vytaženým sedlem je naprosto identická jako s jakoukoliv jinou sedlovkou. Vůbec nepoznáte, že máte pod sebou o jednu vzduchovou a olejovou komoru navíc. Ačkoliv má sedlo minimální stranovou vůli již z výroby, nic pod vámi necvaká a ani při jízdě ze sedla nezaznamenáte jakýkoliv pohyb, či vůli. Jakmile se blíží sjezd, stačí jen zatlačit na páčku na řídítkách a sedlo pod vámi zajede do rámu během zlomku sekundy. Pokud nechcete využívat pouze krajní polohy stačí vlastní vahou nastavit správnou výšku a v ní pustit páčku. Sedlovka se tak zaaretuje kdekoliv v rozmezí 0-75mm zdvihu. Po zdolání sjezdu musíte pro návrat sedlovky do její původní polohy udělat jediné. Zatlačit na páčku ve chvíli, kdy jedete vestoje a sedlo se tlakem vzduchu samo vysune do své vysoké polohy.Musím říct, že po několika desítkách kilometrů v terénu, kde jsem vysloveně vyhledával časté krátké sjezdíky, abych využil Joplina co nejvíc, jsem si na jednoduchou změnu posezu natolik zvykl, že mi po přesednutí na jiný bike najednou chyběla.
Hmotnostní rozdíl je zanedbatelný a rozhodně naprosto vyváží užitnou hodnotu tohoto komponentu. Co je však podle mého názoru značně předimenzované, je cena. Levnější model Joplin stojí 5990,- Kč, dražší model s dálkovým ovládáním Joplin R pak pořídíte za 6490,- Kč a to, přiznejme si, není zrovna user friendly price obzvlášť na české poměry.
Omezení na dva dodávané průměry také moc nepřidá na univerzálnosti, ovšem pravdou zůstává, že kdo si chce užívat biking se vším všudy, tak si určitě adekvátní bike dokáže vybrat a za sedlovku si připlatit. Ten komfort za to přátelé stojí.
"Centrální" info hledejte na stránkách výrobce, nebo dovozce Crank Bros. do ČR.
Foto : Petr Bureš a Anna Jírová
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
PURE I900 je lepsi/levnejsi - Dovolim si poznamenat ze podobny vyrobek (od KS)je robustnejsi, ma o 46mm vetsi zdvih (121mm zdvihu!) a je o neco levnejsi pri stejne vaze (526g). hlavni rozdil je v typu, poctu a ulozeni lozisek v sachte mezi obema trubkami. na tomto vyrobku udajne nedojde k zadne vuli behem pouzivani - na rozdil od Joplinu (a Mavericku-ty navic praskaj). viz www.superstarcomponents.com
odpověz na tento komentář( pozn. udaje jsou z UK mtb tisku)
Proč to za ty prachy nepruží? - Myšlenak dobrá, ale šel bych o krok dál - není to nic jiného než stará Marzoška s ECC systémem (samozřejmě s rezervou) Když už to tolik váží a stojí, tak by to mohlo i pružit a byla by to bomba na pevné trail biky....
odpověz na tento komentářAsi chtěli nechat nějaký prostor koumákům z Taiwanu. Jinak si přínos tohoto komponentu dokážu představit - sjezdy se sundaným sedlemjdou znatelně lépe...
strašně mi to připomina jak kdyby někdo uřezal jednu nohu ze Skareba :D
odpověz na tento komentářzdar lidi, ta sedlovka opravdu pomuze hodne. koupil jsem levnejsi sedlovku Joplin s packou pod sedlem a oproti syncros derived jsem zatizil kolo jen o 170 gramu, coz na kole se 140 mm ani nepoznam. ale prinos je obrovskej, vozil jsem ji na garde, ve francii i u nas v adru a krkonosich a proste jen sahnes pod sedlo a valis z kopce, nic neprekazi, vyskocis vys, muzes s kolem manevrovat lip, dostanes se za sedlo kolik chces a hlavne - nemlati te do bricha. to jsem si vcera zkusil na kole svy baby, kdyz jsem sjizdel prudkej svah s prikopem. normalne bych nadhodil predek a vyjel pryc, ale se sedlem v brise to neslo a ja musel z kola vyskocit. to si pak clovek uvedomi jak ho to sedlo nahore omezuje. a nedelam v progressu ani nemam duvod pet chvalu na neco pro nic za nic, ale proste Joplinka se mi libi a funguje a tech penez (je to teda darda, ale ono se to casem s vetsim rozmachem snizi) nelituju ani minutu, protoze jizdu to zkvalitni.
odpověz na tento komentářnavic uz to zacal delat i spesl a dava to na kola spousta firem vcetne authora takze neco na tom bude. CB navic pristi rok bude mit i 27,2 mm.
Musim se Peťana výrazně zastat, protože sám mám zkušenost, že pokud člověk napíše, že je něco dobrý, je za patolízala nějaký firmy atd... OK, ale co teda má člověk napsat, když je to, co testuje, dobrý? Že to stálo za ho.no, aby byli všehokritici spokojený? Navíc v tomhle konkrétním případě bych se závěry testu naprosto souhlasil. Je to dobrá věc, ikdyž poněkud dražší. Ostatně, že by to za ty prachy fungovalo špatně bych opravdu neočekával, to už by snad bylo trochu divný. :)
odpověz na tento komentářA ještě něco. Do testů si redaktor, pokud má na výběr, většinou bere to, od čeho očekává nějaké pozitivní vlastnosti a funkci a co si chce vyzkoušet. Šrotu, co nefunguje, je všude kolem dostatek, ale snad si o takových věcech nechcete číst?
Blázni - Místo toho, abyste byli rádi, že jsou tady takové testy, tak budete pořád mlet od PR a reklamě... Nechápu....
odpověz na tento komentářJak chcete... - Celkem by mě zajímalo, jak by měl vypadat clanek o jedinem specifickem produktu aby to nebyla reklama ? Smyslem takovýchto clanků je vám blíže představit produkty, které v mnohaa případech nikdy neuvidíte samostatně na krámech, natož abyste se na nich svezli, nebo je vyzkoušeli. Snažíme se dojít k nějakým závěrům a pokud vám to, že konstatujeme, že funkce odpovida navýšení hmotnosti, nikoliv však ceně připadá jako reklama, pak se asi nemame o čem bavit. Reklamní články jsou označené jako PR a v nich jsou vysloveně informace, které dostaneme v rámci reklamy zaplacené. Testy ani Preview mezi ně nepatří, kdo toto nechápe ? ...
odpověz na tento komentářProoooooooc??? - Proc ze vsech clanku kouka reklama? Prooooc?
odpověz na tento komentářKind Shock - Kdyby někdo chtěl levnější a lehčí alternativu bez stranový vůle tak na http://www.rebelbike.cz/shop/produkt/sedlovka-kind-shock-kspis900.html?katID=46 se dá koupit:) Vyšší model Kind Shocku vyhrál nějakou cenu dokonce, škoda, že se u nás asi neprodává, má totiž lepší zámek...
odpověz na tento komentářbovden - Re: pp Bovden je vyvedeny u sedloveho zamku a tudiz se po zasunuti sedlovky meni i jeho radius vzhledem k rámu. Otazka jak moc bude "plandat" zavisi na tom, jak a kde se uchyti k ramu, ale ze zkusenosti musim rict, ze nijak zasadne neplanda ani pri vysunute, ani pri zasunute sedlovce.
odpověz na tento komentářA kedy sa už väčšina dohodne na jednom poondiatom rozmere - však toto je na smiech:!!! 30,9 a 31,6mm
odpověz na tento komentářBovden - Chápu to dobře, že je ten bovden napevno v horní (pohyblivé) části, takže podle míry vysunutí víc nebo míň plandá?
odpověz na tento komentářPR test - jen pro info minimálně od roku 2004 se nabízely sedlovky Gravity Dropper a Q shifter. Dokonce i s ovládáním na řidítka, takže zas taková novinka to není.
odpověz na tento komentářNa to, že uvnitř není prakticky nic je 6500 tisíce rip-off jako máloco. Mlátit lidem do hlavy, že to za to stojí je nemálo ovlivněno snahou mít dobré vztahy s progressem, ale nic by se nemělo přehánět :)