Čtrnáctý ročník Author Šela Marathonu byl zahajovacím podnikem ČP v XCM. Zvítězili Pavel Boudný a Michelina Ziołkowska.
Author Šela Marathon má dnes dá se říci patent na první květnovou sobotu. V tomto termínu mu v tuzemsku nekonkuruje prakticky žádná akce podobného kalibru a není tedy divu, že se na startovní čáře letošního ročníku setkala velmi silná konkurence. Z domácí špičky chyběl v Lipníku nad Bečvou opravdu málokdo, na spočítání absentujících by vám snad stačily i prsty jedné ruky. Zvláštností byla bezesporu účast olympijského vítěze Barta Brentjense (rozhovor s ním čtěte zde), ale také paralympijského vítěze Jiřího Ježka.
Účastníci letošního již 14. ročníku závodu vzhlíželi s obavami k předpovědi počasí, která nevěstila nic dobrého. Zcela suchá trať se po dvou dnech intenzivního deště bezprostředně před závodem změnila k nepoznání. Výkyvy počasí ale k jarním měsícům patří a tak jako zažila historie Author Šela Marathonu závod v ryze letních podmínkách, byly tu už i opačné extrémy. Ano, bláta bylo i tentokrát dost, ale bahenní lázně třeba z roku 2010, kdy však začalo pršet během závodu, se neopakovaly ani letos. Zkrátka: bylo už i hůř.
Hlavní závod na 91 kilometrů odstartoval z náměstí v Lipníku nad Bečvou tradičně úderem deváté hodiny ranní a peloton čítající na šest stovek hlav se vydal vstříc staré známé trati. Pár úseků se na ní změnilo, ale základní ingredience zůstávají stejné – první půlka závodu vede z velké části v jezdivých singletrailech, druhá půlka s dlouhými stoupáními prověřuje kondici a ždíme z účastníků poslední zbytky sil. I cíl je masochisticky na kopci a i když dojezd na hrad Helfštýn bolí už každého, kulisy památky ze středověku dodávají závodu punc originality.
Vzhledem k podmínkám na trati i zvyklostem na Author Šela Marathonu bylo překvapivé, jak dlouho vydrželo čelo závodu pohromadě. "Já jel první hodinu celkem svižně a vůbec jsem nechápal, že je nás pořád asi deset. Snad až do půlky závodu,“ podivoval se Jiří Novák (Superior Brentjens MTB Team). Nikdo ze závodníků vedoucí skupiny se nepouštěl do pokusů skupinu roztrhat nebo odjet a této role se v jednom z kopců v druhé půli závodů ujal až Matouš Ulman (Česká spořitelna – Specialized). Jeho tempo zredukovalo špici na čtyři jezdce, když na nastolené tempo zareagoval Ulmanův týmový kolega Pavel Boudný, Jiří Novák a Petr Dlask (Lawi Team). Do vedoucí skupiny pak doslova doletěl ještě Václav Ježek (Ivar CS – Author Team).
Stoupání k hradu rozhodlo o vítězích a poražených v historii závodu už několikrát. Letos ale pod kopec přijela výše zmíněná pětičlenná skupina, což je i na poměry Author Šela Marathonu věc nevídaná. Vloni, když se zde rozhodovalo o mistru republiky, dokázal na atak Jaroslava Kulhavého odpovědět jen Pavel Boudný. A nyní to byl právě „Grande Paolo“, kdo zaútočil a následně si na nádvoří hradu přijel pro vítězství na Author Šela Marathonu. Stříbro vybojoval s odstupem šesti vteřin Jiří Novák, bronzový stupínek na pódiu připadl Matouši Ulmanovi. Čtvrtý skončil Petr Dlask a pátého Václava Ježka dělilo od vítězství jen 39 vteřin. Ostře sledovaný Bart Brentjens přijel na hrad třiadvacátý, na Boudného ztratil 18 minut a suverénně ovládl kategorii mužů nad 40 let.
"Nebylo to letos nejtěžší, to vloni to bylo daleko horší. Když jsme přijeli pod hrad v pěti lidech, já jsem si na kluky celkem věřil. Snad jen na Jirku Nováka ne, s tím jsem ještě letos nezávodil, tak jsem nevěděl, jak na tom je," nechal se v cíli slyšet Pavel Boudný. Závodník týmu Česká spořitelna – Specialized strávil na trati závodu 3 hodiny 51 minut a 59 sekund. Na své konto si navíc připsal rekordní, již třetí, triumf na Author Šela Marathonu. Ten první zaznamenal v roce 2007, druhé vítězství si vyjel před čtyřmi lety. Vloni skončil druhý za Jaroslavem Kulhavým, což sám s nadsázkou označil svým způsobem za vítězství. Raritou je, že se sobotním vítězstvím Pavel Boudný ujal vedení v Českém poháru v XCM a zároveň vede pohár silniční! Chcete jiný důkaz o komplexnosti tohoto závodníka?
Druhý Jiří Novák (Superior Brentjens MTB Team) byl spokojený. „Měl jsem v půlce trati krizi, klukům jsem odpadl a musel si to pak složitě dojíždět. Na závěr jsem si tudíž ani moc nevěřil. Zvlášť když všichni víme, jak ten kopec umí Bouda. Takže nakonec dobré,“ shrnul Ňůmi.
Třetí v pořadí Matouš Ulman si při své premiérové účasti na Šele vyjel bronz. „Trať závodu jsem vůbec neznal, takže jsem jezdil hodně za klukama. Pak jsem se to ale v jednom stoupání snažil roztrhat, což se povedlo. I na to stoupání před cílem jsem si věřil, protože do kopců se mi dneska jelo dobře. Když za to ale Bouda vzal, tak jsem věděl, že je rozhodnuto. Jen jsem mu to pohlídal,“ poodhalil týmovou taktiku biker České spořitelny – Specialized.
Mezinárodní účast vnesla svěží vítr do kategorie žen. Vítězkou závodu se stala Michelina Ziołkowska z Polska. Za ní skončily Irena Berková (Amenity Xtreme Sport Zlín) a Denisa Stodůlková (Česká spořitelna Specialized).
"Nečekala jsem to! Doufala jsem, že bych mohla být dobře, ale ve vítězství jsem moc nevěřila. Snažila jsem se hlídat si ostatní holky, ale bylo to strašně těžké, hlavně po startu, kde bylo moc lidí. Z trati jsem měla informace spíš zmatené, až tady před cílem jsem slyšela, jak na mě lidé křičí, tak jsem vytušila, že opravdu vedu," neskrývala překvapení závodnice týmu Kross Racing, která se stala vůbec první zahraniční vítězkou Author Šela Marathonu.
Vyrovnaný boj sváděla zpočátku s pozdější vítězkou Irena Berková (Amenity Xtreme Sport Zlín), na prvních mezičasech je často dělily jen desítky vteřin. "Bylo to strašně těžké. O té Polce jsem věděla, byla nejdřív za mnou, pak mě předjela a já se jí neudržela. Soustředila jsem se potom na druhé místo, nervózně jsem se ohlížela, jestli mě nějaká žena nesjíždí..." řekla Irena Berková, která nakonec vybojovala stříbro.
Krátkou verzi Šely na 52 kilometrů, která se letos jela na zbrusu nové trati, vyhráli Břetislav Rohel (Bikestyle.cz) a Judita Lorencová (Ghost Mojekolo.cz). Variantu Cross na 71 kilometrů vyhrál zlatý paralympionik Jiří Ježek (D.A.S. Duratec), mezi ženami byla nejrychlejší česká reprezentantka Karla Štěpánová (Kona Cyclingpoint). Tato varianta Author Šela Marathonu se měla jet letos naposledy, ale i na přímluvu Jirky Ježka možná přežije i nadále...
V letošním ročníku Author Šela Marathonu startovalo 1105 účastníků. Kaňkou byl pád po startu první vlny, který skončil zlomeninou klíční kosti u jednoho ze závodníků a odřeninami u několika dalších. Mnozí z nich v závodě vinou chyby jediného jezdce nepokračovali, někteří využili nabídky pořadatele přehlásit se na krátkou trasu. I na té se však závod neobešel bez komplikací, když i přes opakované výzvy někteří ze závodníků odstartovali nikoliv ze startovního bloku, ale z podloubí. Časomírou tedy sice projeli, ale rozhodčí se je rozhodl diskvalifikovat. "Samozřejmě nějaké zádrhele byly, organizace takového velkého podniku je s sebou přináší. Ale jinak jsme spokojení, i nová podoba krátké trasy se setkala se zájmem, což nás těší. Teď si chvíli odpočineme a začneme chystat příští, patnáctý ročník. Ten bude velký," slibuje ředitel závodu Aleš Procházka.
Foto: Jan Němec
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
jasně. at se krade, přijde mi že obhajujete ty chudáky anonymní zloděje,a Katarína vlastně provokovala ty ubožáky tím že kola tam vystavovala...obhajujme krádež, i to že se vybírá poplatek a ani nevíme za co (copak nestačí pokladně města poplatek za ubytování? )obhajujme buzeraci policie místo aby nám opravdu pomáhala, a obhajujme chyby organizace když něco zapomenou jen proto, že nám se nic zrovna neztratilo.nemá cenu se dohadovat, máme demokracii, uznávám že všichni máme právo na názor, stejně jako vy tak i já.já se zastal kataríny, a chtěl se pokusit najít cestu k náhradě ( pojistka města na akce )
- na tento komentář reaguje Broňa — #12
odpověz na tento komentářodpověď na kukinos — #8 Omlouvám se za překlep a hrubku "z paní". Nevím, jak opravit už po odeslání příspěvku. :(
odpověz na tento komentářSouhlas. Stejnou situaci jsem zažil loni na Škoda Bike Marathonu v Ostravě. Pán se šel zaregistrovat, vrátil se za 10 minut a kolo z uzamčeného nosiče bylo fuč. Ono totiž v houfu cyklistů, aut, kol si těžko někdo všimne, že zloděj v cyklo oblečení je zloděj a nesundává své kolo. :(
Aleš Procházka a ani pořadatelé za toto nemohou. Myslím, že to, že poskytnou úschovnu kol zcela zdarma je dostatečné opatření, kterou by každý zodpovědný biker, který si své náčiní cení, měl automaticky využít. Jezdím spoustu maratónů a neznám lépe organizačně zajištěný závod než je Šela. Letos jsem z jistých důvodů nemohl přijet, ale těším se na příští rok.
Každopádně i tak soucítím z paní, které ukradli biky, opravdu bych takovým řezal ruce, jinak si to nezapamatují. Tedy první předpoklad je zloděje chytit.
- na tento komentář reaguje kukinos — #9
odpověz na tento komentářMusím se zastat pana Procházky, má naprostou pravdu. Chybu by měla dotyčná paní hledat hlavně u sebe a ne u někoho jiného, ale tak už to prostě je, vždycky za to může někdo jiný. V dnešní rozkradené době mi připadá jako vrchol naivity vystavit dva nové biky na střechu auta a domnívat se, že když zamknu nosič, tak se nemůže nic stát. Když už, tak dovnitř auta, anebo proč nevyužít úschovnu, že by lenost? Rozumím tomu, že je paní hodně naštvaná, ale díky své hlouposti odrazovat další lidi od tohoto suprového maratonu mi připadá naprosto scestné.
odpověz na tento komentářmusím se zastat Kataríny, argumentovat že vás okradli v zimě je stejné jako když mě chytí na dálnici že jedu rychle,a já jim řeknu, ale ostatní tady rychle jezdí tady také... otázkou je zdali jsme pro to udělali vše: a jak se zdá nikoliv, tedy když obec nezajistila přejezd policejního auta po parkovišti.dalo se toto jak správně píšeš předpokládat,a kde jinde když né na parkovišti.samozřejmě její chybou je nedát kola do úschovy, ale policajti nás buzerují za parkování ve městě,ale elemntární povinnosti neplní.obecní policie podléhá městu, město vybíralo peníze, a vy jako chytrý lišky jste to přece předpokládali, a já se ptám proč se to nezajistilo dřív pohovor se starostou o hlídání parkoviště.třeba je radnice pojištěná dobře, a pokusí se to dostat na nějký typ pojistky na akce pořádáné městem. zkrátka pokusit se pomoci nyní všemi reálnými prostředky, když jsem tak neučinili na začátku akce..
odpověz na tento komentářA ještě prosba, hledáme slušné lidi, kteří by pomohli najít uvedené věci, stačí se ozvat pořadtelům závodu na mail:
Dobrý den, včera po závodě AUTHOR Šela Maraton jsem položil mikinu CANNONDALE Hoody X.L.E. (https://www.google.cz/search?q=CANNONDALE+Hoody+X.L.E.&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=cs&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=uwyGUYjjKIaYPanXgNAN&biw=1366&bih=638&sei=wAyGUdrCFs3XPJKwgMgM#imgrc=uXe8dQqE0UDfxM%3A%3Bdry1SOoZLOMEDM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cannondaleexperts.com%252Fassets%252Fimages%252Fxlehoodiefront.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cannondaleexperts.com%252FCannondale-2011-XLE-Hoodie-Jacket--Black--Medium--1M144M_p_787.html%3B370%3B370) na střechu auta a bohužel už jsem jí ze střechy nevzal, takže někde spadla. Byla v ní kamera GoPro Hero HD 2 v bílém pouzdru (vevnitř paměťová karta 32 GB, na kartě videa ze závodu a z vyhlášení). Můžete to vyvěsit na zeď nebo něco takového? Děkuji mnohokrát. Odměna jistá.
odpověz na tento komentářAhoj bikeři, je pondělí ráno, jdeme to uklidit, včera na Dětském AŠM 560 přihlášených dětí, totální pořadatelská odměna spokojených dětí a rodičů a s obavami jsem dnes ve 4 ráno pouštěl PC, co tam na mně vypadne. Bohužel, musím Vás důrazně upozornit na 2 ukradené 29" Gianty, zcela nové biky. Zde je mail od Kataríny a pod ní moje odpověď. Je mi to líto, snad je následující text ponaučením pro všechny, kteří jezdí na závody:
Dobrý deň,
>
> Včera 04.05.2013 som sa s manželom a aj s početnou skupinou priateľov zo
> Slovenska zúčastnila už po druhýkrát vášho šela maratónu , všetko bolo v
> poriadku, až do chvíle, keď sme zistili, že nám z uzamknutého nosiča na
> bycikle na aute ukradli naše dva úplne nové bycikle značky GIANT TRANS X29
> a ANTHEM 29. Parkovali sme na lúke pod hradom.
> Ostali sme zúfalí a sklamaní, pretože sme "bikeri" telom aj dušou a máme za sebou už nespočetne veľa maratónov a s takouto drzosťou sme sa ešte
> nestretli, vymazalo to aj dobrý pocit z môjho 3. miesta v kategórii žien nad 40 rokov. Zavolaný policajti spísali a nafotili trestné oznámenie na neznámeho
> páchateľa.
> Myslím, že tu zlyhal aj organizátor a to vôbec nezabezpečená ochrana od
> polície a možno by stačilo len zopár prejazdov, tak ako to už na maratónoch je zvykom a nielen vybrať za parkovné 40,- czk.
> Asi nebudete prekvapený, keď účasť Slovákov v takom hojnom počte ako
> bývalo tento rok a aj po minulé roky na budúci rok určite klesne, stratili
> sme dôveru a chuť sa k vám vrátiť. A bohužiaľ nemôžem váš maratón ani
> žiadnemu známemu bikerovi odporučiť.
> Zároveň vás prosíme, akékoľvek informácie ohľadom tejto krádeže posunúť na> políciu v Lipníku nad Bečvou.
>
> Ďakujeme za pochopenie
>
>
> Katarína Belzárová
> Štartovné číslo : 2058 a 2056
Dobrý den Kataríno,
je mi to Velmi líto, co se stalo, je to poprvé v historii našeho závodu. Je mi líto, že kriminální čin, který nemá na naší akci obdoby, spojujete s prací pořadatele akce. Placené parkoviště zajišťuje obec Týn nad Bečvou, která se stará o pozemky pod hradem a umožňuje lidem dojet až pod hrad. Neznám právní podmínky služby parkování, dnes se zeptám starosty Josefa Vaculina, ale zcela určitě v ceně parkovného není hlídání kol na střeše. Nezlobte se, co si upřímně myslím a takto to napíšu: Jak jste mohli udělat takovou blbost a nechat kola na "uzamčených" střešních nosičích, když Vám pořadatel akce nabízí službu bezplatné úschovny? Mohl by Vám o tom něco povyprávět Pavel Mrázek, moderátor akce, který vyhlašoval výsledky na pódiu: před lety v Jedovnici na Merida Biketour přišel o kolo Canonndale Scalpel z"uzamčeného" střešního nosiče.
Važená paní Kataríno, není v silách pořadatele hlídat kola mimo uzavřený prostor úschovny kol. Jako dospělí lidé jsme všichni odpovědní za své chování. Bohužel, na MTB maratony kdekoliv po světě přijíždí profesionální zloději, kteří si vyhlédnou aktuální modely - Vaše 29 Gianty jsou toho důkazem. Na Salzkammergut Trophy jsem vždycky našel v tašce varování o zlodějích a rady, jak a kde si schovat kolo v cíli. Přišlo mi to jako "strašení" lidí. Bohužel, už vidím, že profi zloději kol dorazili i na Helfštýn. Je mi to vážně líto, od příštího roku budeme muset lidi upozorňovat na zabezpečení kol na závodě. Tady cítím z naší strany rezervy a pro příští rok se to zlepší. Hlavní problém je ale vždy na straně majitele kol. Máte pravdu, přítomnost policejního auta by byla prevencí. Ale já jsem policistům vděčný za pomoc se zajištěním luxusu úplných uzavírek silničního provozu, kde jinde na maratonu vám po startu uzavřou natvrdo 10 silnic po startu?
Snad někdy na shledanou
Aleš Procházka, ředitel závodu
P.S. Letos jsme na jarních prázdninách v Jeseníkách nechal v roztržitosti otevřenou rakev a v ní sjezdové lyže manželky, její nové běžky, běžkařské boty, moje boty na běžky a běžky. Když jsem přišel po 5 hodinách k autu, stačilo prázdnou rakev už jen zavřít. Za několiv minut jsem si uvědomil, že zloději mohli rakev Camei Corvara během několika sekund vzít z příčníků a odnést. Cena uvedeného střešního boxu je okolo 14000 Kč. Je to šílené, žít v prostředí, kde narazíte jen na šmejdy, kteří využijí pochybení majitele věcí. Na Červenohorské sedlo budu jezdit i nadále, provozovatele parkoviště z ničeho neviním, chybu jsem udělal já. Jak má provozovatel parkoviště zjistit, když je u auta člověk v zimním oblečení a bere z rakve lyže, že nejsou jeho? Myslíte, že zloděj na Helfštýně vypadal jako zloděj nebo cyklista?
odpověz na tento komentářZrušili mi kategorii nad 100kg a já na ni celou zimu poctivě trénoval! :-) Docela mě to naštvalo.
odpověz na tento komentářjak se dívám do výsledků, tak evidentně nediskvalifikovali všechny kteří startovali z podloubí...ale nebudu práskat :)
odpověz na tento komentářKrásný závod, a mimochodem velká jednička pořadatelům za diskvalifikaci těch expertů co startovali bokem. Tak by to mělo být všude. To mám vždycky nejradši, když nějaký vyčůránek přijde chvilku před startem a začne se cpát dopředu před ty, kteří si svoje místo před startem poctivě vystojí.
odpověz na tento komentář