Český triumf na extrémní Outdoor Trophy

České štafety s bikery Kulhavým, Hudečkem a Škarnitzlem v sestavě slavily úspěch na závodě extrémních štafet v rakouském Lingenau.

Autor: Michal Červený

Téměř 150 extrémních sportovců, 37 týmů, 4 disciplíny, neobyčejné výkony a české vítězství. Takto by se dal krátce vystihnout sobotní 9. ročník Outdoor Trophy - jednoho z nejtěžších štafetových závodů světa, který se uskutečnil v rakouském Lingenau. Svým složením čtyřech disciplín se jedná o totožný závod jakým je legendární Redbull Dolomitenmann nebo česká klasika Adranelin Cup. A to Češi umí ...

Jan Havlíček

Jako první do závodu v krásné krajině Vorarlberg odstartovali běžci. Spolu s horskými koly tato disciplína nejvíce rozhoduje o průběhu závodu; a že během patnácti kilometrů s převýšením 1400 výškových metrů na to prostor byl.
Už tady se ukázalo, že české týmy mohou naplnit papírové předpoklady a přemýšlet o velkém dílu z celkových prize money 12 tisíc Euro.
Pod nejstrmější část, kdy běžci lezou po čtyřech vedle vodopádu, doběhla vedoucí šestičlenná skupinka z níž se ve druhé a náročnější polovině do trháku pustili Jan Havlíček z týmu (Speed8) a Robert Krupička (OpavaNet / Tilak), který nakonec vyslal druhého člena štafety - paraglidistu Jana Škrabálka na trať s dvanáctivteřinovým náskokem.

Ladislav Maroul

I padáčkáři se ještě museli kus proběhnout, než se zavěsili do vzduchu a zamířili k otočnému bodu a než se mohli připravit na přistání. Počasí jim tentokrát přálo - šedivá zamračená obloha se otevřela ráno a zavřela hned odpoledne. Jan Škrabálek, mimo jiné také účastník extrémního závodu Redbull X-Alps, průběžnou první pozici ve vzduchu udržel a i on dosedal na vytyčenou část fotbalového hřiště jako první, aby předal štafetu kajakáři. Tím byl v týmu OpavaNet / Tilak několikanásobný mistr světa Tomáš Slovák. Na druhé místo se ve vzduchu dostal rakouský tým Land Rover a Tomáš Bílek nakopával Ladislava Maroula (Speed8) jako třetí.

Start kajakářů znamenal skok v lodi z pětimetrové rampy a potom překonat dvoumetrový jez. Zajímavou zápletku a nechtěnou atrakci pro diváky tu vyrobil právě tým Speed8, v tu dobu ještě na bronzové příčce.
"Při čekání na předávku jsem si v tom stresu omylem vzal pádlo Lukáše Kubričana. Že není moje jsem zjistil, až když jsem skočil do vody a pokoušel jsem se rozjet. Každý závodník má svoje pádlo a dost na tom záleží - na délce, natočení a seříznutí lopatek a dalších věcech. Je to jako kdybys chtěl jet na kole bez pedálů..." vysvětluje alchymii karbonové roury s listy na konci nešťastník Ladislav Maroul, který musel na vodě čekat, než mu přinesou jeho pádlo a mezitím se o jedno místo propadl. I v takto stresové situaci se kajakáři zvládli vyhnout diskvalifikaci za nedovolenou pomoc, která by jim hrozila, pokud by si pádlo podali z ruky do ruky. Kubričan později už se svým pádlem zajel kajak vůbec nejrychleji ze všech a finišmen Škarnitzl dál mohl bojovat o vítězství v amatérské kategorii.

Jaroslav Kulhavý

Ani řeka s peřejemi, slalomové brány nebo eskymácký obrat pořadí na špici nezměnily a do závěrečné čtvrtiny vyrážel jako první biker Jaroslav Kulhavý. Biková trať měřila třicet kilometrů s převýšením větším než 1600 metrů. Nejvyšším bodem byl vrchol hory Hochhaderich ve výšce 1586 metrů nad mořem, kde bikeři museli s kolem na zádech doslova lézt téměř půl hodiny. Ani to ale Kulhavému nezabránilo, aby dovezl štafetu vítězně do cíle, kde už na něj čekal zbytek týmu OpavaNet / Tilak. Poprvé v devítileté historii závodu mohl ve Vorarlbersku slavit český tým.

"Na trati bylo dost asfaltu ale i tak to bylo fakt těžký. Hlavně ten výlez, na to nejsem vůbec zvyklej. Asi dvacet minut jsem tam šel pěšky a snad čtyřikrát jsem kleknul na kolena. A když jsem se otočil, tak jsem viděl, jak ti za mnou běžej... V sedle mi to šlo líp a vedení, který mi připravili kluci z ostatních disciplín, už jsem udržel, takže z vítězství mám pochopitelně radost." komentoval svůj úsek biker stáje Rubena Birell Specialized. V týmu extrémních štafet závodil počtvrté.

vítězný tým OpavaNet / Tilak

Nejlepší český biker přitom ale nebyl nejrychlejší. Čas 1:31:22 hod. znamenal "až" druhé místo a Kulhavého tak vůbec poprvé v letošní sezóně dokázal porazit jiný český biker! Tím byl Jiří Hudeček z týmu dimp Giant, který tentokrát startoval ve čtveřici Speed8. A rychlost mu rozhodně nechyběla. Pomyslný štafetový kolík totiž přebíral na čtvrtém místě a skvělým výkonem dlouhým 1:30:59 hod. se dostal před domácího Hannese Metzlera i Itala Hannese Pallhubera na konečné druhé místo. Radost v cíli byla veliká.

"Sedí mi typ závodů, kdy si můžu jet podle sebe a nikdo mi nenarušuje moje tempo. Vyhovuje mi jet šrot od startu a když nemůžu, tak si zvolním, když mi to jede, tak jedu co to dá. Mám rád táhlý dlouhý kopce, kde můžu založit a jet. Tady jsem jel dobře, ale podle mně v bikové části rozhodl ten skoro půlhodinový výběh. Celý jsem ho běžel nebo jsem alespoň tak cupital, ale nezastavil jsem se." říká ke svému dílčímu vítězství Jirka, jenž si za svůj výkon odnesl šek na tisíc Euro a letenku na svezení od kolegy padáčkáře Tomáše Bílka.
Krize a únava po boji se silničáři z minulého týdne podle jeho slov nepřišla. "V tejdnu jsem se necítil vůbec dobře. Po Vysočině jsem byl hodně unavenej a ve čtvrtek a pátek jsem si říkal, že to tady bude hodně špatný, ale kupodivu se to rozjelo. Odstupy na Jardu mi hlásili, ale o útoku jsem nepřemýšlel. Pod kopcem jsem měl čtyři minuty zásek a nahoře už jen minutu dvacet. Byl jsem rozhodnutý, že ze sjezdu nebudu riskovat, protože má člověk odpovědnost za další tři lidi. Byl jsem smířený s druhým místem, jel jsem pomalu a na jistotu, ale stejně jsem si jednou vystoupil. Jarda je skvělý sjezdař a i kdyby třeba došlo na špurt, tak bych stejně neměl šanci." shrnul závod biker z Let u Prahy.

Jiří Hudeček

Jeho oddílový kolega Jan Škarnitzl tentokrát na biku nebo spíše v lezení s horským kolem mezi nejlepšími nebyl. Zajel šestý čas, ale prvenství svého týmu 7Days v kategorii amatérů si spurtem s přehledem pohlídal. Radost jeho týmu ale trvala asi jen hodinu. Pak rakouský tým, který původně skončil druhý, podal u rozhodčích prostest proti neoprávněnému půlminutovému zadržení jejich kajakáře a uspěl. Rázem měl v celkovém hodnocení o půl minuty lepší čas a posunul se před český výběr.
"Pokud se jelo na kole, tak se mi jelo super. Dostal jsem štafetu a hned v prvním kopci jsem dvě místa sjel. Potom jsem jel dlouho sám a měl trochu problém jet správné tempo. Ta půlhodina chůze pro mě ale nebyla. Chvíli jsem vždycky šel a pak musel zastavit. Braly mě achilovky a nechtěl jsem si úplně odrovnat nohy. V závěru jsem ještě někoho dojel, ale udělal jsem chybu, že jsem před technickým sjezdem nešel před něj, protože tam mě dost brzdil, tak jsem to musel nechat až na dlouhý spurt." řekl v cíli.

Robert Novotný

Rakušané přiliš důvodů k radosti neměli. Češi si z kategorie Profi odvážejí zlato a stříbro a z kategorie Amateure stříbro a bronz.

Dalším místem, kde se týmy extrémních štafet střetnou, bude v záři rakouský Lienz. Prestižní Redbull Dolomitenmann tu odstartuje už po třiadvacáté. České štafety s Kulhavým, Hudečkem a dalšími nebudou chybět.

Celkové výsledky:
1. OpavaNet / Tilak (Krupička, Škrabálek, Slovák, Kulhavý) čas 3:33:24 hod.
2. Speed 8 (Havlíček, Bílek, Maroul, Hudeček) + 3:04 min.
3. Telekom Team (Frick, Prantl, Schmid, Pallhuber) + 4:09 min.
6. Nutrend / AlpinePro (Brýdl, Večeřa, Mrůzek, Novotný) + 12:37 min.
8. 7Days (Pleticha, Vacke, Kubričan, Škarnitzl) + 17:47 min.
11. Technika Brno Extreme (Nechanický, Srbecký, Šafránek) + 27:58 min.
18. El Speedo 2 (Pavlík, Klim, Lubojacký, Pargač) + 58:57 min.