Mistrovský půlmaratón

Spíše než klasickou reportáží je následující článek krátký zamyšlením nad půlmaratónským pohárem. Přidali jsme i pár fotografií ze závěrečného plzeňského závodu....

Autor: Petr Dědina

Jak již jsme vás informovali, v neděli se šestým závodem uzavřel premiérový ročník půlmaratónského poháru Unikov Trend MTB Cup. Co k němu říct?

Za nápadem udělat z krátkých maratónů Český pohár stála především snaha zvýšit zájem o cross country tím, že se udělá celý závodní víkend. Proto přišla komise MTB s konceptem udělat v sobotu závod XC a v neděli závod další, ve stejné lokalitě. Vzhledem k tomu, že největší účast bikerů - hobíků je na krátkých, ne tak náročných maratónech a lá Kolo pro život, padlo rozhodnutí dělat podobný typ závodů. Tak vznikl půlmaratónský pohár Unikov Trend MTB Cup. Nelze opomenout to nejpodstatnější, tj. finanční hledisko věci, neboť více závodníků, jejich doprovodu a diváků znamená i větší zájem sponzorů a tedy i více peněz.... Předpoklad byl ten, že když závodníci jeli často hodně daleko na  XC, tak zůstanou v místě konání až do neděle a pojedou i půlmaratón. A k nim se přidají další bikeři, kteří přijedou speciálně na půlmaratón, bude spousta lidí, sponzoři budou mít radost a všichni budou spokojení. Jenže.

Ukázalo se, že lidé sice jezdí krátké maratóny, ale mají už své oblíbené a statut českého poháru ještě nikoho nepřesvědčil, aby se kvůli tomu trmácel přes půl republiky. Naopak, mnozí hobíci vidí za Českým pohárem něco prestižního, tedy pro ně nevhodného a jedou raději na nějaký "kolemhnojní" maratón. Stejně tak nevyšel i předpoklad, že budou do neděle zůstávat i jezdci cross country. Přeci jen jet po náročném závodě druhý den hned další, není uprostřed sezóny to nejrozumnější.... Účast tedy byla daleko nižší, než se předpokládalo, což mělo značně negativní vliv zejména pro samotné organizátory. Ti, pokud chtěli pořádat XC závod, museli k němu přidat i závod půlmaratónský. Aby se jim alespoň pokryly náklady, muselo by startovat alespoň cca 300 lidí, což u většiny závodů zdaleka nebylo a jejich ztráty se tak počítají v řádu desítek tisíc....

Co je pro mne osobně nejvíce zarážející je vypsání Mistrovství republiky v této disciplíně. Myslím si, že půlmaratóny by měly být především záležitostí hobíků, ale nejsou disciplínou, která by zasluhovala mistrovský titul. Možná by se to dalo pochopit u mladších věkových kategorií, pro které nejsou vypsány "pravé" maratóny, ale určitě ne u těch elitních. Přijde mi to jako devalvace hodnoty mistrovského titulu. Bikeři v elitních kategoriích by měli bojovat o titul v XC nebo MX, né v tomto "hybridu" s délkou závodu hodinu patnáct. Jakou pak může mít takový titul hodnotu? "Daleko více si cením včerejšího vítězství v cross country, než dnešního zisku titulu v půlmaratónu." - to jsou slova Milana Spěšného, která hovoří za vše...

Samostatnou kapitolou by byl výběr trati, která v některých závodech ani nedosahovala předepsané délky 40-60km, její značení, občasné zmatky s kategoriemi a další. Na druhou stranu je třeba vzít v potaz, že to byl první ročník a každý takový nový projekt potřebuje vychytat mouchy. Tím se zvolna dostáváme k budoucnosti. Má vůbec smysl něco podobného dělat i nadále? Určitě by to bylo dobré téma k všeobecné diskusi. Podle aktuálních informací, které máme, by projekt půlmaratónu neměl zapadnout, měl by se však změnit jeho koncept. Podle Petra Marka, šéfa komise MTB, by se pro příští rok mělo opět XC oddělit a pohár v půlmaratónu by měl být sestavený ze závodů, kam už nyní jezdci rádi jezdí a mají hojné obsazení. Jedním z vytipovaných je prý Hradecký maratón. Takový závod je sice výborný pro mamky s dětmi, ale je mi úzko při představě, že se na podobných tratích budou rozdávat tituly Mistrů republiky MTB, v kategorii Elita.

Co říci závěrem? Rozuměl bych tomu, kdyby byl Český pohár v půlmaratónu vypsán pouze pro mladé kategorie, jako doplněk k "dospělému" MX poháru. Proti tomu žádné výhrady. Optimálně pokud by se jel na stejném závodě jako MX pohár. Nedomnívám se, že by to byl problém, vždyť stejně většina dlouhých maratónů má i své krátké verze. Nemohu si pomoci, ale takhle na mě půlmaratónský pohár působí jako prostředek na získání dalších peněz za prodej marketingových práv, než jako plnohodnotná sportovní disciplína. Nechám se překvapit, s čím přijde jeho další ročník, možná budu mít důvod svůj názor poopravit.

Poslední díl Unikov Trend MTB Cupu byl vypsán i jako Mistrovství republiky, což vlastně byl jediný důvod naší přítomnosti (pokud nepočítám tu výbornou XXL klobásu, kterou v Plzni servírovali, mimochodem zatím nejlepší na letošních pohárových závodech:-)). Nabízíme vám proto i pár fotografií ze závodu. Pro úplnost, Mistry republiky v půlmaratónu se pro letošek stali Milan Spěšný (Merida biking), Eva Hubená (RockMachine Cyklomax), Lenka Ochmannová, Tomáš Pešek, Jan Slavíček (všichni Scania Apache), Jan Kopka (Wide bike) a Lukáš Frýba (SKC Semir). Blahopřejeme. Ostatní výsledky jsou k dispozici ve výsledkovém servisu.

Přečteno - 11319x Tagy: marathony
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. PozvánkyRakouská stálice: Na Salzkammergut Trophy si můžete nevídaně hrábnout
    Rakouská stálice: Na Salzkammergut Trophy si můžete nevídaně hrábnout
  2. PozvánkyKolo pro život se připravuje na oblíbené Vary
    Kolo pro život se připravuje na oblíbené Vary
  3. PozvánkyOblíbená 24hodinovka Těžká Pohoda opět bude!
    Oblíbená 24hodinovka Těžká Pohoda opět bude!
  4. Český pohárAuthor Šela marathon otevře Český pohár XCM
    Author Šela marathon otevře Český pohár XCM

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #30 Petr Dědina - redakce MTBS - vloženo: 06.09.2006 v 18:35:25

    To Marek - Na finále v Plzni bylo tolik eliťáků právě proto, že to byl mistrák. Tedy další pokus na zisk titulu, na což sponzoři rádi slyší.. Jinak by jich tam minimálně půlka nebyla. Stačí se podívat na celkové hodnocení, kolik eliťáků jelo i ostatní závody. Pouze 11(!) jich jelo alespoň tři (resp. v nich bodovalo) a jen Václav Hlaváč se vešel do první dvacítky celkového bodování XC. To myslím hovoří za vše, ne?
    Tento článek vznikl protože se domnívám, že tak, jak byl půlmaratón koncipován letos, je špatně. To, že se o problému bude mluvit a diskutovat, je myslím důležitým krokem k jeho odstarnění.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #29 biker - vloženo: 06.09.2006 v 08:58:56

    prachy - elite si v neděli může vyjet další prachy. Raději jedu na ALVE pro peníze a supr trať než na pochybnou trať MČR MX.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #28 Marek - vloženo: 06.09.2006 v 08:55:47

    to Petr S. - Posledni radky vysvetlit muzu :-) Marek neni moje prijmeni a s csc nastesti nemam nic spolecneho:)Takze moje posledni radky byla narazka na csc a p.Marka ze svazu :o)

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #27 Petr Šimera - vloženo: 06.09.2006 v 08:36:33

    k p. Marek z ČSC ? - Můžete mi vysvětlit poslední tři řádky vašeho příspěvku. Kdo navrhl ČP půlmaratón ? Vy jste nejdůležitější na ČSC a napíšete, že ČSC nemá zájem, tak kdo by jiný měl mít zájem Já ? Závodníci nebo MTBS ? Potřebujem tedy ČSC ?

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #26 Marek - vloženo: 06.09.2006 v 00:36:57

    No kdyz je to tak na hovno disciplina ktera nezasluhuje ani vlastni mistrak tak proc na mistraku bylo 30 elitaku mezi kteryma sem nenasel zadny neznamy meno?(ne malo z nich jelo i sobotni xc, takze informace ze na pulmaraton nikdo po sobote neceka je taky hodne pochybna...)Navic se tu zavodi jako na kazde jine trati tak proc by mel mit vysledek nejakou mensi hodnotu??
    Behem roku se tady snad neobjevil clanek o pulmaratonu...jakoby neexistoval...kdyz sem videl nadpis "Mistrovsky pulmaraton" tak sem mel radost ze tu taky nekdo o tehle discipline vi.Po precteni tohoto "objektivniho" a "nezaujateho" clanku si ale rikam ze mohlo zustat vse pri starem a nemuseli ste se s psanim neceho takoveho namahat...mozna by to bylo lepsi...
    Myslim ze chyba neni v tom ze pulmaraton je spatna disciplina ale v tom jak se k ni vsichni stavi.Pokud CSC zaradi do CP pulmaraton ale pritom o propagaci ani o dobrou organizaci tohoto serialu nema zadny zajem(na strankach csc ani nepoznate ze 1/2MX existuje) tak je asi jasny jak takovy zavody budou vypadat...

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #25 bajker - vloženo: 05.09.2006 v 21:50:22

    to annonym - no od svých 7 let, tj. cca 33 let a byl jsem celkem dobrej. nějaká ta medaile by tu doma byla a co ty? navíc jsem jeden ze sponzorů! tak se ukaž, frajere!

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #24 a - vloženo: 05.09.2006 v 20:19:27

    to "Roman" - já si teda myslím že těch 6 zavodů v MX je naprosto perfektní počet, a není důvod se snažit uměle vytvořit prestiž tohoto poháru tím že se budou jézdit samý masovky, samozřejmě že by se měli pro příští rok nějaké závody obměnit viz.:Česká L., Most ale také i jiné........
    předevšim by se měli na tyto závody přitáhnout více závodníci než "turisti" kteří by jakoby zvyšovali prestiž ???

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #23 anonym - vloženo: 05.09.2006 v 19:44:37

    to bajker - ty na kole nejezdis, co? tak si dej jinej nick...

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #22 drsoň - vloženo: 05.09.2006 v 19:25:34

    to bajker - jasně! ještě že ta Ochmanka má podstavec, jinak by musela přepadnout. Nebo je bezpáteřní.HMMM.

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #21 bajker - vloženo: 05.09.2006 v 19:23:22

    1/2 maratón - ještě že máme mezi sebou Apache, jinak by na startu nikdo nestál. Je to další bod pro Slávu. Klidně by to mohl být Apach 1/2 maratón. Chacha. mezi námi, je to na nic.Jen si tam tahaj trika ti, co pomalu v XC odpadaj.

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #20 Roman - vloženo: 05.09.2006 v 17:14:17

    Soumrak ČP - Myslím, že to není pouze o 1/2 MX, ale o koncepci Českého poháru jako takového. XC jezdí rok od roku méně a méně lidí a jeho prestiž mezi závodníky snad s výjimkou mladších kategorií dost upadá. MX má slušnou účast pouze na těch maratonech, které mají renomé a tradici, jinak je na startu s bídou 200 lidí. Pokud hodlá svaz ještě dál plýtvat úsilím a penězi na 1/2 MX tak to opravdu nechápu. Namísto toho, aby 1/2 MX po letošním propadáku zrušili, omezili počet pohárových závodů v MX na 4 včetně MČR, ale na tratích jako Sudety, Drásal apod. které i bez poháru jede kolem 1000 lidí a ušetřené prachy z 1/2 MX vrazili do zkvalitnění poháru v XC.

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #19 anonym - vloženo: 05.09.2006 v 16:47:32

    myslím si, že pokud bude 1/2 maratonský pohár bude hned den po xc tak to bude na hovno, protože v silách pořadatelů není uspořádat dva kvalitní závody v jeden víkend.

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #18 Beeda - vloženo: 05.09.2006 v 14:46:44

    to tomas - Mozna si ty zas neuvedomujes, ze mi to neni lhostejne a asi nevidis to na co upozornuji a to jest na lepsi komunikaci. Samozrejme, ze jsme uplne normalne P.Marka kontaktovali na neduhy, ktere se opakovaly zavod co zavod, bohuzel jsme nedostali ani odpoved. Respektive odpoved prisla na mtbs, ze se zavodnici neumi prihlasit dle kategorii, coz byla teda pecka.
    Na druhou stranu si uvedomuji, ze to je nevdecna prace sklubit zajmy poradatelu, sponzoru, zavodniku a csc.
    IMHO, nevidim duvod vymyslet nejaky 1/2MX pohar, od zakladu je to spatna myslenka.
    beeda@post.cz.
    B.

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #17 Buf - vloženo: 05.09.2006 v 14:43:54

    1/2 MX a mistrovské dresy - 1/2 MX je polovina MX, takže by bylo lepší to pořádat s MX, nemělo by to být ale pro elitu mužů a žen ale pro kategorie kadeti, junioři,do 23, včetně mistrovských dresů a naopak na MX by měl být start kadetů a junioru omezen.K degradaci dresů si myslím že příliš mnoho kategorií škodí, dal by jsem medaile , ale dres by měly mít je hlavní kategorie. Co to je kategorie hobby ? kde je věková hranice masters ? ve 30 letech to je blbost. Chce UCI a CSC říct že do 23 let jsi mladý a po 30 letech veterán.Takže na vrcholné ježdění zbývá šest let ??? Ještě jednu připomínku mám k Maratonum, chtělo by to starty v intervalech podle kategorií, něco jako na svěťáku a jiných alpských bikemaratonech. U XC to jde a to se zatím nepoužívají čipy jako u bikemaratonu.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #16 tomas - vloženo: 05.09.2006 v 14:06:39

    to beeda - Možná si neuvědomuješ kolik toho Petr Marek pro horská kola u nás dělá a zajímalo by mě co pro to kromě vlastního závodění děláš ty. kritizovat umí každej, zvlášť touto neadresnou formou. všichni víme, že 1/2mx v neděli po xc a navíc skoro vždy kratší než se původně plánovalo, nebylo to pravý ořechový. dát to na ssobotu a xc na neděli by asi taky nebylo řešení. co se s tím dá dělat nevím. Společně s mx to loni totiž taky nebylo ono, ale bylo to asi furt lepší. Možná zkusit vymyslet úplně samostatnej seriál 50-60km závodů? ale nevím, nevím, jestli se dá kolu o život konkurovat. moc růžovou budoucnost 1/2mx nevidím, je to opravdu hybrid.

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #15 Beeda - vloženo: 05.09.2006 v 12:23:25

    to Petr S. - Petre to je presne ten spatny pristup, predlozi to v dubnu jako hotovou vec.
    Loni jsem objel cely MX pohar, takze kdyz jsem se to dozvedel, ze to CSC takto planuj tak mi bylo jasne jak to dopadne.
    Kluci XC maji prioritu XC(prip. MX), maratonci zase MX, takze smrdlat se nekde druhy den na 1/2MX nikomu nedava smysl.
    Ja to povazuji od CSC jako neznalost veci.
    Myslim ze, 20minutove setkani s jezdci a zastupci s CSC po kazdem zavode formou neformalni diskuze, zhodnoceni zavodu, pripadne dotazniku na webu by mnohem vice prospelo v komunikaci, odhalilo by se tim spouty nedostatku a hlavne by byl videt zajem.
    DK.
    PS: Pozdravuj MichalaM at zamaka na Sudetech:-)

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #14 Lada - vloženo: 05.09.2006 v 12:21:37

    Návrch - Určitě to není špatná myšlenka . Jen bych určitě volil osvědčené závody na krátkých tratích jako jsou třeba. kolem Mostu , Trans Brdy, apod. V Plzni nebyla špatná trať ,ale bejt tak o 10-15km delší.

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #13 Tom - vloženo: 05.09.2006 v 11:15:24

    Petr Simera - To s Rybou bylo jen takovy popichnuti:-):-) Tak abys to nebral nejak ve zlym.

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #12 Petr Šimera - vloženo: 05.09.2006 v 11:09:56

    Tom, Beeda - na začatku sezóny 06 jsme napsali, jaké závody pojedem. Ostatní závody jsou na vlastním uvážení kluků. Chtěl bych se zastat p. Marka, o půlmaratónu jsme spolu hovořili v dubnu 06, ale už to bylo tak rozjeté, že se to stejně nedalo zrušit.

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #11 Lubos - vloženo: 05.09.2006 v 10:37:58

    1/2MX - Nemyslim si, ze tzv. 1/2 maraton je nesmysl. Takovy serial ma opodstatneni jako prechodova faze zavodeni k opravdovym maratonum (typu Sudet, Drasala,..), ktere nejsou urcite vhodne pro zavodniky mladych kategorii. Presto ne kazdy chce a umi jezdit XC a taky ne kazdy ma k nim dispozice. Myslim, ze by tady bylo vhodne vypsat kat. do 23 let.

    Pokud je ale vypsan serial CP 1/2 MX s naslednym mistrovskym zavodem mely by trate, organizace, servis,... byt na spici daneho segmentu zavodu. A to tedy rozhodne neplatilo.

    Pokud by trate mely dustojne prevyseni, dostatecne procento technickych pasazi, delku (cca 50 - 60 km), pak je to opravdu pulmaraton a myslim, ze by mel serial nadeji prilakat i vice spickovych maratoncu. ( to ale moc nekoresponduje s poradanim dohromady s MX, ale spis jako uplne samostatny). Spicka stejne nejede Sudety kazdy vikend a mozna by rada prostridala dlouhe a kratsi trate.

    A nakonec. Pokud vytvorim jakykoliv projekt(i v jinych oblastech) a chci ho uvest v zivot, musim mu verit sam. Pak mam nadeji, ze o spravnosti presvedcim i ostatni. Pokud ale sam cely zamer shazuji, nemuze se to nikdy podarit. A to je pripad 1/2 mx.

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #10 Beeda - vloženo: 05.09.2006 v 09:54:50

    1/2 propadak - Hned na jare bylo jasne, ze se to neujme, stacilo kdyby CSC v cele s P.Marekem normalne promluvil na zavodech.
    Bohuzel o jakekoliv komunikaci neni porad z CSC zajem, proste my jsme bafunari a vy nam do toho nekecejte.
    Myslim, ze kdyz uz 1/2MX, tak jedina vhodna voba je MX+ 1/2MX v jeden den, pricemz 1/2MX bez titulu, (vicemene pro poradatele, aby mel sirsi nabidku pro hobby zavodniky).
    DK.

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #9 biker - vloženo: 05.09.2006 v 09:33:10

    pul maraton je fakt ubohost, jeste zadnej letos se nejel dyl nez XC, technika se tam vyskytne jen nakou nahodou kdyz to zkrizi xc trat. zrusit, vymenit, nebo at to ma aspon tech 60-70 km

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #8 Aleš - vloženo: 05.09.2006 v 09:21:21

    RE:Tom - To nechápu.

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #7 Tom - vloženo: 05.09.2006 v 09:09:30

    RE:Ales - No ono to neni jen o delce,ale taky o technice. Maraton versus XC.

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #6 Tom - vloženo: 05.09.2006 v 08:59:25

    a jeste neco - Jo e jeste neco jsem zapomel:-) DIKY za report/clanek a fotecky!!!

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #5 Aleš - vloženo: 05.09.2006 v 08:56:10

    nechápu - Naprosto nechápu smysl kategorie půlmaraton. Vždyt to by se tak mohla nazývat polovina tzv. XC, které měří okolo 50 km. Co takhle vymyslet kategorie po 5ti km, nebo ještě houšt jako na dráze.

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #4 Tom - vloženo: 05.09.2006 v 08:55:00

    castecne - To ze to je hybrid souhlas. Na druhou stranu pokud neco uvedu v provoz a chci aby to fungovalo nemuzu od zacatku hlasat ze to je typ zavodu na hovno atd. Viz napr total nezajem ze strany MTBS (reporty). Na druhou stranu MTBS si muze psat o cem chce, nema povinnost psat report o 1/2 maratonech.
    To ze si Spesnak ceni vic vitezstvi v XC je celkem pochopitelny kdyz je to olympijska dispciplina a asi nikdo si nemysli, ze 1/2 MX by mel konkurovat XC. Na druhou stranu kdyz je to takovej hybrid a hnojak, ze to vubec ten spesnak jede:-)????!!!!
    RE: Petr Simera: To stejny Ryba. V mnohym s clankem souhlasim, ale kdyz je to zavod na kterej by se dle clanku mela Elita skoro stydet prihlasit(samozrejme pokud predtim nejeli XC a nezustavaji na vyjeti do nedele), tak proc to vubec Ryba jel a sel na stupne vitezu :-)??To se v nedeli nejel zadnej jinej poradnej maraton???:-):-)

    Proste si myslim, ze je to hybrid, ale pokud v budoucnu chceme aby fungoval, nemuzem to predem odsoudit. Ja to letos treba objel, protoze ze zacatku sezony to vypadalo jako dobrej napad a navic sem letos na nic jinyho nemel:-) protoze su slabej jak caj:-).
    Pro pristi rok plyne ponauceni vic trenovat abych mohl jezdit chlapskej MX:-):-), ale taky pokud budeme chtit zachovat 1/2MX tak to MUSIME PODPOROVAT.
    P.S.jeste jedna vec. Bohuzel jak se pise v clanku statu CP mnohe odradil. Nemyslim si, ze pouze duvodem byla "prestiz", ale spis to, ze kdejakej hnojak ma lepsi organizaci a min zmatku.

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #3 Martin - vloženo: 05.09.2006 v 08:33:54

    Je k dispozici nějaký článek, kde se argumentuje v prospěch existence ČP v 1/2 maratonu? Nerad bych si udělal špatný úsudek z tohoto naprosto neobjektivního a zaujatého článku. Raději bych přivítal informace z dění na trati.

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #2 Jirik - vloženo: 05.09.2006 v 07:48:21

    souhlas - Plne souhlasim s nazorem P.Dediny, i co se tyce te klobasy :-)

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #1 Petr Šimera - vloženo: 05.09.2006 v 06:32:16

    KHS.cenytisku.cz - S názorem Petra Dědiny na půlmaratón
    souhlasím a vítězům gratuluji.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744